Wariująca wskazówka paliwa / na przykladzie Tempry |
Autor |
Wiadomość |
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-06-2005, 21:08 Wariująca wskazówka paliwa / na przykladzie Tempry
|
|
|
Uwaga! Kolega Gulczas stworzył PDF z opisem(+zdjęcia) naprawy czujnika ilości paliwa w T/T.
Ściągnij -> <<Kilknij tutaj>>
****************************************************************************
Witam,
Jako ze T/T maja dosyc duza sklonnosc do "skaczacej" wskazowki poziomu paliwa, opisze ponizej procedure jej naprawy lub zalagodzenia skutków.
Text napisany w oparciu o wypowiedzi oraz porady z starego forum.
Główną przyczyna wariowania wskaznika lezy po naszej stronie. Otóż zapewnie masz ten problem dlatego ze jezdzisz ciagle z tym samym stanem paliwa. To znaczy pali Ci sie rezerwa i dolewasz np. do 1/4 baku. Jezdzisz do czasu kiedy rezerwa sie znowu zapali i znowu dolewasz benzyny do 1/4 baku.
Jednym z glownych elementow czujnika jest nieduza plyta z nadrukowanymi "precikami" w poprzek po ktorych "ocieraja" sie 2 blaszki. Poprzec ciagle jezdzenie w granicy jednego stanu napelnienia ocierajace blaszki poprostu wycieraja nadrukowane "preciki".
Drugi glowny powod to osadznenie sie zanieszczyszczen na tej plytce z precikami, ktore powoduja zaklocenia w przeplywie pradu.
Jest kilka sposobów naprawy. Moze wystarczyc tylko przeczyszczenie tej plytki z osadow co moze pomoc.
Jeśli jednak sa przerwy na precikach to mozna je sprobowac "uzupelnic". Mozna do tego urzyc zestawu naprawdzczego takiego jak uzywa sie przy naprawie uszkodzonych sciezek od ogrzewania szyb. Kolejny inny sposob to "rozgiecie" balszek ktore ocieraja o plytke tak zeby "poruszały" sie po jeszcze nie wytartcyh precikach.
Przejdzmy jednak do praktyki... (text by Zdrówko z małymi dopiskami)
Sam czujnik łatwo sie wyjmuje. Mozna go odnalesc w bagazniku. Zdejmujemy tapicerke. Koło kanapy po prawej stronie odnajdziemy biala klapke przykrecona na 4 blachowkrety.
Wykrecamy blachowkrety. Zdejmujemy klapke.
Po klapka beda 3 gumowe przewody oraz 1 przewod dwuzylowy elektryczny. Odpinamy gumowe przewody (1 przewod to powrot, drugi to zasilanie, 3ci to odpowietrzenie) Ostatni przewod to elektryczny od czujnika (IMHO wpiety w sam czujnik).
Nastepnie musimy "wykrecic" czujnik.
Po czym go rozpoznac. Po tym ze dochodza wlasnie do niego kable elektryczne.
Wyjmujemy czunik:
Mozna do tego celu uzyc kombinerek.
Kombinerki "wkladamy" w czujnik tak zeby zaprzec o takie "plastikowe blaszki" . Sami zobaczycie zreszta.
Przekrecamy o okolo 1/4 obrotu (o ile dobrze pamietam w lewo). Nastepnie musimy go mocno zlapac i sprobowac wyciagnac do gory.
Pamietajcie, ten czujnik sie nie wykreca, tylko okreca o okolo 1/4 obrotu i wyciaga do gory.
Po wymontowaniu:
Jest to duża u mnie biała tuba, można wymontować zabrać do domu i w ciepełku naprawić.
Uwazajcie podczas rozbierania, nalezy delikatnie wszystko demnotowac. Na dole tuba jest "spieta" plastikową obreczą, ktorą nalezy zdjac. Reszte juz pewnie sami sobie poradzicie.
Po rozebraniu ukaze sie nam płytka po której ślizgają sie blaszki (wąsy) jest stosunkowo szeroka i spokojnie mozna podgiąć blaszki aby poruszały sie po nowym nie wytartym miejscu - o czym juz byław wcześniej mowa
Teraz kilka wskazówek - uważajcie przy wyjmowaniu na długą miekką sprężyne nie wolno jej rozciągać ani zgniatać !!! - bo bedzie zły odczyt poziomu paliwa.
- jak zmienicie położenie blaszek z wąsami - koniecznie sprawdzić czy wąs przylega równolegle do płytki - bo jak bedzie pod katem, to ostrą krawędzia przetrze płytke z nadrukiem i kicha.
- po zmontowaniu trzeba sprawdzić (dwie) dziurki na spodzie czujnika - sa to tkzw. wlewy paliwa do czujnika. Są małe i nie moga być przytkane bo wtedy czujnik nie napełni sie paliwem - będzie brak wskazan poziomu. Producent zastosował to aby na dziurach nie kołysało wskazówką (ja sobie te dziurki powiekrzyłem - i teraz jak jade po polskich drogach fajnie buja wskazówka)
- czujnik czujnikiem ale jak tankuje paliwo (zawsze do pełna) to sobie zeruje licznik i jak dojade do 700 Km to udaje sie na stacje, dzieki temu nigdy mi nie zabrakło paliwa.
- na dole czujnika znajduje sie srubka, sluzy ona do regulacji wysokosci plywaka. Regulacja wysokosci plywaka ma na celu wyregulowanie zapalania sie rezerwy oraz wskazan czujnika. Najlepiej jak byscie nie ruszali ta sruba, bo mozecie rozregulowac czujnik.
Jednakze najlepsza metoda wyregulowania czujnika jest wypompowanie calego paliwa, wlanie tyle paliwa przy ilu chcecie zeby rezerwa sie palila i takie wyregulowanie sruba, aby w przy tym stanie paliwa sie rezerwa. Rezerwa konczy sie palic przy okolo 1-1,5 kreski na czujniku. Ja sobie tak wyregulowalem ze kazda kreska oznacza u mnie 5l paliwa w baku. Szybko mozna przeliczyc ile sie ma paliwa patrzac na wskazanie.
U mnie 2 kreski to ~10 litrow paliwa. Rezerwa pali mi sie przy 5-6litrach w baku.
Powodzenia i pamietajcie , moc jest z wami!
Acha, mala przestroga, nie palcie podczas jakiejkolwiek czynnosci wykonywanej przy demontazu/montazu czujnika. Opary paliwa sa bardzo szkodzliwe rownież dla zdrowia wiec starajcie sie nie wdychac ich. Duza koncentracja oparów zgromadzona wokolo otwartego baku w polaczeniu z papierosem wiecie co moze dac!
Ponizej maly "łopatologiczny" schemacik plytki i "wasów". |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|
Tomasz
Wiek: 40 Dołączył: 31 Sty 2005 Posty: 152 Skąd: Ziębice
|
Wysłany: 06-07-2005, 13:43
|
|
|
A moze ktos ma pomysł jak odkręcić ten czujnik bo za diabła nie moge...siłowałem sie z godzine i nic...:? |
_________________ tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r |
|
|
|
|
Broadway
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 15 Cze 2005 Posty: 199 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 07-07-2005, 00:19
|
|
|
TomciuHerba napisał/a: | A moze ktos ma pomysł jak odkręcić ten czujnik bo za diabła nie moge...siłowałem sie z godzine i nic... |
Też mam problem z plywakiem i na dniach bede to rozbieral. Wezme ze sobą aparat i zrobie zdjęcia do opisu jaki dal miszko. Wtedy bedzie wszystko pokazane jak na dloni . |
|
|
|
|
Tomasz
Wiek: 40 Dołączył: 31 Sty 2005 Posty: 152 Skąd: Ziębice
|
Wysłany: 07-07-2005, 07:59
|
|
|
Opis jest ok, zdjęcia się mogą przydać....ja natomiast mam problem taki, że wszystko sie zastało chyba i nie mogę sobie poradzić z wyjęciem... |
_________________ tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-07-2005, 14:54
|
|
|
TomciuHerba napisał/a: | Opis jest ok, zdjęcia się mogą przydać....ja natomiast mam problem taki, że wszystko sie zastało chyba i nie mogę sobie poradzić z wyjęciem... |
Mam to samo za nic sie nie dało wyjac .Odkreciłem go do pewnego momentu ,dalej nie szło .Ale nie szło tej tuby wyjac z baku.Mój pływak ma to do siebie ze troche za szybko miga rezerwa.
Ps czekam na Marcina3,4 foty ,dzis robi pływak zobaczymy.
ps 2 nowy pływak ok 130-150zł dosc drogo |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 07-07-2005, 18:44
|
|
|
Chłopaki, bo to sie tylko okreca o okolo 1/4 obrotu i ten czujnik trzeba pociagnac mocno do gory. Zapewne uszczelka jeszcze go troche trzyma.
Tego czujnika sie nie odreca tylko przekreca o 1/4 obrotu i podnosi do gory.
Musze poprawic to w opisie.
[ Dodano: Czw 07 Lip, 05 19:44 ]
Broadway, czekamy na fotki. Przydadza sie bardzo.
[ Dodano: Czw 07 Lip, 05 19:51 ]
Opis poprawiony |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Tomasz
Wiek: 40 Dołączył: 31 Sty 2005 Posty: 152 Skąd: Ziębice
|
Wysłany: 07-07-2005, 21:29
|
|
|
Miszko....chodzi o to, ze ten cały pływak przekręca mi sie o jakieś 2 milimetry i za diabła dalej nie pójdzie...Probowałem, siłowałem sie i nic... |
_________________ tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r |
|
|
|
|
Broadway
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 15 Cze 2005 Posty: 199 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 07-07-2005, 22:30
|
|
|
TomciuHerba napisał/a: | Miszko....chodzi o to, ze ten cały pływak przekręca mi sie o jakieś 2 milimetry i za diabła dalej nie pójdzie...Probowałem, siłowałem sie i nic... |
Jutro bede z tym ustrojstwem walczyl, ale fotki przesle na maila do Miszko, ponieważ jeszcze nie wpłaciłem kasiorki na funkcjonowanie forum i co za tym idzie nie moge nic dodawac. Pozatym lepiej niech Miszko zedytuje swój post niż ja mam walić słowo w słowo to samo dodajac jedynie fotki. Zobacze jutro czy jest jakis patent na odkrecenie tego plywaka i zdam relacje co i jak . Pozdrawiam. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 07-07-2005, 22:57
|
|
|
Broadway, chmm moze nie na maila. Wrzuc to na klubowy FTP.
Pewnie nie wiesz,ale dla klubowiczow dziala FTP na naszym serwerze.
Co i jak dowiesz sie w dziale Oblusga Forum -> Temat: Konto FTP dla was
Daj znac w jakim kat. umiesciles fotki. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Broadway
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 15 Cze 2005 Posty: 199 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 08-07-2005, 23:33
|
|
|
miszko napisał/a: | Daj znac w jakim kat. umiesciles fotki. |
Fotki znajdują sie w katalogu TIPO-pływak. Niestety budowa mojego pływaka jest inna niż wynika to z opisu, a co najgorsze nie ma w nim nic co mógłbym naprawić . Fotki mimo wszystko można umieścić dla osób które chcą sie dobrać do swoich pływaków, a akurat mają taki sam jak ja.
EDIT:
Jak rozbierałem wczoraj ten pływak to stwierdziłem że nie ma w nim regulacji rezerwy. Wchodza do niego tylko 2 przewody. Podłączyłem sie z miernikiem pod te 2 piny wychodzace z pływaka i sprawdzałem oporność poruszajac tym korkiem który okresla poziom paliwa. Okazalo sie ze plywak w plynny sposob zmienia opornosc. Jedyne co moglem w nim zrobic to troszeczke podgiac te "wasy" ocierajace sie o ten pret z nawinietym drutem w celu poprawienia styku. Jestem pewnien na 100% ze pływak jest sprawny a mimo to wskazówka zachowuje sie idiotycznie. Dziś zalalem paliwa za 30 zl a wskazówka nawet nie drgneła i rezerwa dalej sie swieci. Ciekawi mnie czy problem nie lezy gdzie indziej poniewaz plywak okresla tylko poziom paliwa a jakies inne ustrojstwo decyduje o tym czy zapalic rezerwe czy nie. Zastanawia mnie czy czasem to samo ustrojstwo nie reguluje wskazówki. Niestety nie mam schematu aby zobaczyc jak makaroniarze to zrobili. Jesli ktos ma jakies pomysły to zamieniam sie w słuch . |
|
|
|
|
Krzychu
Wiek: 40 Dołączył: 03 Gru 2004 Posty: 159 Skąd: Koło / Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 11-07-2005, 08:18
|
|
|
A z którego roku masz to swoje Tipo? Może była zmiana konstrukcyjna po '93 |
_________________ Projektowanie stron www
Forum Renault Megane
Fiat Tipo 1.4 ie+LPG '89
Renault Megane 1.9 dTi '98 |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 11-07-2005, 21:29
|
|
|
Broadway, na dole masz srubke regulujaca wysokosc plywaka.
Ona decyduje kiedy wskazowka zacznie sie podnosic. Rezerwa sama sie wlacza gdy wskazowka bedzie dochodzic do okolo 1-2 kresek na wskazniku. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
sloneczna
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 370 Skąd: ostrzeszów wlkp
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-07-2005, 22:19
|
|
|
Przy przekręcaniu trzeba go wciskać w dół .Przekręca sie swobodnie .Jeżeli tylko chcesz przekręcić ,niema mowy by puścił .
Za 30 zł :lol:ile to 7,5 l to ani drgnie tam miga przy 12l |
|
|
|
|
parkers
Dołączył: 14 Mar 2006 Posty: 12 Skąd: Rybnik
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-03-2006, 14:36 wskaźnik paliwa
|
|
|
Witam, po wyczyszczeniu elektrod szczałeczka " nie dyga". Poszło jak po maśle. Dzięki i pozdrawiam |
|
|
|
|
enters
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 18 Skąd: Tarnów
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 14-11-2006, 21:33 TEMPRA - wyciaganie jest proste
|
|
|
1-whodzicie do bagażnika
2-odkręcacie dolne obicie bagażnika
3-po prawej bedzie dekiel od czujnika paliwa
4-otwieracie dekiel
5-wykrecacie kombinerkami czujnik
6-wyciagacie do góry
wszystko na zdjęciach |
|
|
|
|
krzycho00
Wiek: 39 Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 189 Skąd: Pałecznica
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-11-2007, 16:37
|
|
|
witam mam takie pytanie gdzie są te dziurki w dole czujnika bo nie mogę ich znaleźć ???? |
|
|
|
|
enters
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 18 Skąd: Tarnów
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-03-2008, 20:01 cyfrowy pływak entersa
|
|
|
A tu jest plywak z mojej tempry.
Plywak jest na kontaktronach tak ze bedzie mi sluzyl do konca auta.
mija juz rok odkad go zainstalowalem wiec moge napisac ze ten plywak to dobry patent.
Jak bedzie zainteresowanie tematem to opisze.. |
|
|
|
|
MARIOVIRUS
Pomógł: 18 razy Wiek: 35 Dołączył: 30 Sty 2008 Posty: 571 Skąd: Bolesławiec
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 04-03-2008, 23:38
|
|
|
he dobry patent tez musze przy swoim pogrzebac bo zapala sie rezerwa i zaczyla poszarpywac autem jak by paliwa zaczynalo brakowac chyba ze debile w salonie jak pompe wymieniali to podgieli ja do gory sie jak rozbiore to sie okaze |
_________________ Tipo 1,6 I.E. 94r +LPG 835c1,000 było
Mercedes W123 200D 81r jest
Fiat Marea 2.0 20V 98r była
BMW E34 2.0 vanos był
Golf II 1.3 90r. był
Vento 1,8 LPG 94 był
Audi 80 2.6 94 było
Audi 100c4 2.8 quattro bylo
Fiat Tipo 1.8 92 jest |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 04-03-2008, 23:58
|
|
|
enters, widzę, że totalnie przerobiłeś ten czujnik.
Drucik miedziany, a co zastosowałeś do tych pionowych "znaczników"? |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
nygus83
witamy nowego
Dołączył: 01 Mar 2008 Posty: 8 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 07-03-2008, 12:26
|
|
|
Może mi kotś powie dlaczego po odłaczeniu kabli od czujnika poziomu paliwa, na wskazniku dlaej on pokazuje stan paliwa?? (deska digital) |
|
|
|
|
Jarek 5TT
Pomógł: 4 razy Wiek: 62 Dołączył: 20 Lis 2005 Posty: 297 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-03-2008, 18:22
|
|
|
enters, Jestem pod wrażeniem , widzę że rozmierzenie (odległości) i wlutowywanie kontaktronów ,pływak wszystko zrobione z dużą precyzją. |
|
|
|
|
enters
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 18 Skąd: Tarnów
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 09-03-2008, 10:41
|
|
|
Dla totalnie zdesperowanych zamieszczam opis pływaka.
Temat jest BARDZO TRUDNY, mamy jedną próbę (jeden pływak )
Koszty:
-kontaktrony (ok.2zl za sztuke)
-plywaczek z gaznika od motoru (ok.5zl), z dziurą w srodku, taką zeby szprycha weszla luźno
-rezystory (grosze)
-magnesik (silny) 5x5mm(ok.2zl)-nie probojcie przylutowac magnesu bo zdechnie, do tego trzeba zrobic maly koszyczek z drucika, ktory trzeba przylutowac do pływaczka
-szprycha od roweru i jakis twardy pręcik
Pamietajcie nie powinno sie uzywac klejów, bo nie wiadomo czy nie puszczą w paliwie
Elektronika:
Jak ktos sie szarpnie na zrobienie plywaka moją metodą to zamieszczam link do plytki drukowanej do obslugi plywaka (płytka dwustronna):
http://enters.fm.interia....ak%20plytka.pcb
Oraz link do programu ktory otworzy ten plik( Program: ExpressPcb):
http://www.softpedia.com/...xpressPCB.shtml
Koszty:
-uklad scalony (mikrokontroler AtmegaM8) ok 5zl, plus podstawka pod uklad -20groszy + druga podstawka do programatora
-dwustronna plytka drukowana -pare zl
-uchwyt bezpiecznika + bezpiecznik -nie pamietam
-dwa stabilizatory napiecia 5V- LM7805-ok.2,50zl za sztuke + jeden dodatkowo do programatora
-radiator do stabilizatorów (kawalek aluminiowej plytki)
-kondensator 100nF-grosze
-dioda led zwykla-grosze
-rozne rezystory(zgodnie z opisem na plytce)-grosze
-Tranzystor BUZ11-chyba 2,50zl
-potencjometry 10k Omów-2sztuki-ceny nie znam, nie muszą być precyzyjne, moga byc zwykle
-wyswietlacz LCD podświetlany w standardzie HD44780(najpopularniejszy)-ceny rozne zaleznie od wielkosci ekranu, pytac na allegro-to jest najdrozszy element.
Jak ktos sie zdecyduje to opisze programator do ukladu scalonego i zamieszcze kod źródłowy do mikrokontrolera, w ludzkim języku |
|
|
|
|
tdq
witamy nowego
Dołączył: 02 Kwi 2008 Posty: 3 Skąd: Wlodawa
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 03-04-2008, 16:02
|
|
|
Jesli ktos ma na warsztacie czujnik poziomu paliwa, to poprosze o podanie jaka jest rezystancja calkowita tej plytki oporowej po ktorej chodzi slizgacz.
probuje wykonac czujnik jako ze kupilem auto bez w/wspomnianego.
Widzialem dwa wykonania. z ceramiczną płaską płytką z napyloną warstwą rezystancyjną oraz z trzpieniem na którym nawinięty jest drut oporowy.
W obydwu wersjach opór jet chyba taki sam.
TDQ |
|
|
|
|
roli8
Wiek: 40 Dołączył: 29 Sty 2008 Posty: 28 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 27-05-2008, 15:51
|
|
|
mam pytanko, czy jak wyciagne czujnik, przeczyszcze plytke ze sciezkami to po ponownym zamontowaniu wskaznik bedzie dzialal prawidlowo?? Czy musze go odpowiednio wyregulowac czy ta regulacja sluzy tylko ustawieniu rezerwy?? |
_________________ Tempra 1.6, 94r |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-05-2008, 19:39
|
|
|
Te ścieżki wycierają się, więć spróbuj przestawić, bo czyszczenie może dużo nie dać skoro nie będzie tam naniesionego grafitu.
A rezerwe idzie wyregulować. Wlej sobie do baku tyle paliwa przy ilu chcesz mieć rezerwe i kombinuj z ustawieniem.
Ja zrobiem tak, że przy około 5l zaczyna mi się palić. Akurat ścieżki były w takim stanie, że się udało. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|