Do czego może posłużyć multimetr w samochodzie |
Autor |
Wiadomość |
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 10-12-2009, 17:31 Do czego może posłużyć multimetr w samochodzie
|
|
|
Witam
Temat może się przydać nie tylko mnie ale zapewne większości ludzi na forum.
Może ktoś znający się w temacie opisać do czego może się jeszcze przydać multimetr w diagnostyce w samochodzie ? Póki co wiem jak ustawić na pomiar ładowania i sprawdzenia naładowania akumulatora. Słyszałem o sprawdzaniu poboru prądu itd.
Proszę o odnoszenie się do podanego zdjęcia podglądowego
Dobrze by było podać tez jakie wartości dla danych pomiarów są w normie
ps. Wczoraj udało mi się już skopcić bezpiecznik w multimetrze :p Więc ... PROSZĘ O INFO |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 10-12-2009, 19:49
|
|
|
Luczu, w pozycji 1 możesz sprawdzać ciągłość obwodów.Gdy jest "przejście" to miernik ma piszczeć.
W pozycji 2 możesz sprawdzić ilość pobieranego prądu podczas postoju.Odpinasz klemę plusową,podpinasz przewód + do akumulatora,do słupka +,a drugi przewód miernika podpinasz do klemy.Tylko ta pozycja jest do 200 miliamper,więc jak tylko coś włączysz mocniejszego możesz spalić bezpiecznik lub uwalić miernik.
No i pozycja numer 3 jak już wspominałeś służy do sprawdzenia napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu.
Można użyć jeszcze pozycji 4 do sprawdzenia na przykład diody wyjętej z alternatora.Z tego co się orientuje,to wskazanie na diodzie ma być tylko w jedną stronę.Jeżeli miernik pokazuje wartość (zależy od typu diody) w obie strony lub w ogóle,to jest ona padnięta.
I całe zielone pole przy czwórce,czyli omy Ω może służyć do sprawdzania rezystancji uzwojeń w silnikach czy cewek w przekaźnikach.
Dodam tylko że w zależności od wykonywanego pomiaru,może być potrzeba przełożenia przewodu do innego złącza |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 10-12-2009, 19:54
|
|
|
ZielonyTBG napisał/a: | Tylko ta pozycja jest do 200 miliamper,więc jak tylko coś włączysz mocniejszego możesz spalić bezpiecznik lub uwalić miernika. |
Ile jest dopuszczalne pobieranie prądu w aucie które ma alarm ?
Jak odepnę klemę + I połączę akumulator z klemą miernikiem to załączy sie alarm - nie spali on bezpiecznika ?
A mogę ustawić na 10A czy to nic nie pokaże ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 10-12-2009, 20:07
|
|
|
temat rzeka, więc po trochu będziemy dopisywać pewno....
generalnie użyć możesz (w samochodowych zastosowaniach) jako:
-omomierz [ohm]
-amperomierz [A]
-woltomierz [V]
pomijając inne dodatki zależne od rodzaju multimetru (tester diód, tranzystorów, miernik pojemności itp)
zazwyczaj na dwie sondy są 3 gniazda; a dlaczemu?
gdyż zazwyczaj, mając wspólne gniazdo do masy (Common) na czarną sondę,
czerwoną przekładamy różnie w zależności od użycia;
gniazda powinny być podpisane zresztą do czego są;
np czarna sonda w czarnym common a czerwona w gnieździe oznaczonym V / Voltage czy podobnie - w takiej konfiguracji można nastawić miernik na mierzenie napięcia; zazwyczaj to środkowe na czerwoną i prawe na czarną sondę gniazda;
przy mierzeniu prądu czerwoną zazwyczaj przekładamy na lewe (środkowe puste) a czarna zostaje w prawym 'common';
zależnie od miernika jest takie cuś i są gniazda opisane;
czasem przekładamy mierząc prąd większy niż np 10Amper - bo jedno gniazdo ma mocniejsze zabezpieczenie, gdyby mierzyć z sondą czerwoną w innym spalimy bezpiecznik lub miernik; --wszystko to zależy od miernika--
tyle przekładania sond;
teraz - amperomierz - mierzymy przepływający prąd; wpinamy więc miernik szeregowo w obwód;
np mamy podłączoną żarówkę do baterii; powiedzmy, że jedna noga żarówki do plusa baterii, druga noga do czerwonej sondy miernika, czarna sonda (bo pracuje miernik w szeregu) zaś do masy; odczytamy prąd jaki żarówka pibiera; do mierzenia prądu zazwyczaj w miernikach typowych czerwona sonda w lewym gnieździe miernika;
woltomierz - dopinamy się równlegle miernikiem, ustawiamy na pomiar napięcia; czarna na minus, czerwona na plus;
omomierz - jedna sonda na początek, druga na koniec kabla/obwodu/elementu którego rezystancję mierzymy;
co możemy mierzyć? napięcie na akumulatorze, w różnych miejscach instalacji (np sondę czarną gdzieś do masy a czerwoną po kolei jadąc dotykamy w punktach instalacji patrząc gdzie jest jeszcze napięcie a gdzie już nie ma - szukając przerwy); czy występuje;
prąd - to niezbyt kojarzę gdzie, typowe mierniki są max do 10 Amper przy przełożeniu sond (końcówek), więc tylko do wybranych odbiorników;
omomierz.. przerwane kable, czujniki temperatury, przepustnicy i inne zmieniające rezystancję...
// [ nie czujnik położenia wału - mierzenie omomierzem nie da wiarygodnego wyniku jakiegoś, tu trza by oscyloskop, ale to już było]
przykłady kolejne pewno inni jeszcze dopiszą, ja też jeszcze jak mi coś do głowy wpadnie
dodaj całe foto to opiszemy gniazda na sondy kiedy która gdzie |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 11-12-2009, 02:07
|
|
|
unknown napisał/a: | dodaj całe foto to opiszemy gniazda na sondy kiedy która gdzie |
chodzi Ci o fotkę całego urządzenia ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 11-12-2009, 09:32
|
|
|
Luczu napisał/a: | unknown napisał/a: | dodaj całe foto to opiszemy gniazda na sondy kiedy która gdzie |
chodzi Ci o fotkę całego urządzenia ? |
Tak,włącznie z gniazdami na przewody,żebyś wiedział gdzie mają być włożone pod czas danego pomiaru. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 11-12-2009, 14:57
|
|
|
|
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 11-12-2009, 15:46
|
|
|
A więc czarny przewód musi być zawsze w gnieździe COM,czyli w środkowym.Czerwony przewód wkładasz do prawego gniazda gdy chcesz zmierzyć V,C°,mA(do 200mA MAX) i Ω ,czyli diody czy na przykład CPP.A gdy chcesz sprawdzić większe natężenie prądu czyli Ampery to czerwony przewód przekładasz do gniazda po lewej stronie COM-a.Dodam że ten miernik potrafi zmierzyć natężenie prądy ale tylko stałego
Miłego trenowania |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 11-12-2009, 16:46
|
|
|
ZielonyTBG, dzięki za info
wstyd się przyznać, ale ostatnio dałem na ampery a konkretnie pod 200m i przyłożyłem do + i - akumulatora
dobrze ze tylko się zaiskrzyło i bezpiecznik siadł :p
Czyli jak będę sprawdzał pobór prądu w aucie to wziąć lepiej pokrętło na 10A i wtyczke na lewą stronę przypiąć ?
Ile max może być dopuszczalny pobór prądu w aucie ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 11-12-2009, 17:17
|
|
|
Plus do plusa a minus do minusa to nic innego jak pomiar napięcia -V.A jeżeli chcesz zmierzyć natężenie czyli na przykład pobór prądu na postoju,to musisz przerwać obwód i wstawić miernik,żeby prąd "szedł" przez miernik.
Na początek możesz dać na zakres 10A,i w razie czego można zawsze przełożyć na mniejszy zakres. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-12-2009, 21:41
|
|
|
jak na auto 10 A to niewiele,wiec wpinajac amperomierz np. miedzy kleme plusowa a bolec plusowy akumulatora mozesz np. zmierzyc pobor pradu w spoczynku,na postoju,ew wlaczyc radio ale ogolnie lampy czy inne odbiorniki latwo przekrocza 10A i spalisz multimetr. patrz na odbiorniki i ich bezpieczniki nim je poodpalasz przed pomiarem idacym przez miernik. zwykle tanie mierniki do 10A czesto nie maja bezpiecznika np na mniejszym zakresie np tym do 200mA i na takim jak przekroczysz-spalisz miernik. to taka uwaga |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 11-12-2009, 23:38
|
|
|
unknown, w instrukcji pisze, że są 2 bezpieczniki
1 - 500mA/250v 2 - 10A/250v
pobór w A da się jakoś przeliczyć na waty czy volty ? Ostatnio ktoś coś takiego pisał na forum
Czy jak będę miał pobór około 150mA to mam skrytożercę ?:D |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
MaciejK
Pomógł: 2 razy Wiek: 40 Dołączył: 20 Wrz 2009 Posty: 35 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 12-12-2009, 18:14
|
|
|
W przypadku prądu stałego wzór na moc jest taki P=U*I czyli Waty (W) równają się pomnożonemu napięciu (V) i prądu (A). |
_________________ Była: Fiat Tempra SW 1.8 159A4.046 + LPG '93
Jest: Opel Astra II 1.8 16V |
|
|
|
|
Gramatyk
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 188 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 12:42
|
|
|
Odkopię trochę temat dzisiaj chciałem sobie zmierzyć pobór prądu na postoju i zrobiłem tak jak piszecie czyli miernik podłączyłęm między klemę plusową a słupek plusowy aku, miernik podłączony i ustawiony na 200mA i zamiast informacji o poborze wyskoczyło mi tylko "1" na mierniku. Próbowałem jeszcze na opcji 10A(mam trochę inny miernik i u mnie jest w tym miejscu 5A) ale też nic. Czarny przewód podłączony pod "com" czerwony w zależności od opcji albo pod "10a" albo "VΩMA". Coś robię nie tak? |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 06-12-2010, 14:35
|
|
|
Gramatyk, hmm jak po mojemu masz duży pobór i miernik nie obsługuje takiej skali
** Dodano: 06-12-2010, 14:36 **
oczywiście mierzyłeś na wyłączonym silniku i wyjętym kluczyku ? ( w sensie żeby stacyjka się nie świeciła )
** Dodano: 06-12-2010, 14:37 **
ewentualnie spaliłeś bezpiecznik w multimetrze - sam tak kiedyś miałem i chyba właśnie 1 wyskakuje |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Gramatyk
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 188 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:17
|
|
|
tak wyłączony silnik zgaszona deska, wszystko inne wyłączone. ale jeśłi by się spalił miernik to by chyba nic nie wyświetlało? bo jak odejmę od klemy albo aku miernik to wyświetla 00.0 a jak przyłożę to zmienia się w to nieszczęsne "1". |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:19
|
|
|
a jak sprawdzasz ładowanie to działa ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Gramatyk
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 188 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:21
|
|
|
tak działa sprawdzanie napięcia, ładowania itd |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:33
|
|
|
wychodzi na to, że za mała skala/ za duży pobór jak na ten miernik |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Gramatyk
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 188 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:47
|
|
|
hmm ale jak daję na 5A to chyba powinien coś pokazać no bo przy wyłączonych wszystkich sprzętach chyba nie powinien być pobór większy niż 5A? |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 06-12-2010, 15:52
|
|
|
no nie powinien. Niech to ktoś wytłumaczy co się na tym zna :d |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
VEndriuV
Pomógł: 9 razy Wiek: 33 Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 737 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 21:52
|
|
|
nie wiem jak sprawdzasz, ale przeważnie mierniki mają 2 bezpieczniki, 5 i 10 A wtedy są razem 3 wejscia. 1.)COM (-) 2.) 5A 3.)10A
Oczywiscie są też inne opcje do tego, nie tylko Amperomierz, ale możesz przełożyć na 10 A i zmierzyć. Co do podłączenia to, odłaczasz kleme + i wtedy podłączasz ją szeregowo, czyli. Do zacisku aku dajesz jeden przewód, a drugi do klemy tak by płynął przez niego prąd. Z tego co pamiętam w temprze miałem 2 A, o ile dobrze pamiętam to było bardzo dużo.
A nie wiem mogę się mylić, ale wydaje mi się, że poprawie powinno być poniżej 1A coś w przedziale 0,2A Max. Z poborem 5 A to co kilka dni byś musiał ładować. Jeżeli nic nie pokazuje możesz zmniejszyć zakres (przecinek) jeżeli masz taką opcje. Chyba, że masz tak mały pobór, że tego nie potrafi wyłapać, tak więc jak podłączyć to spróbuj cośzałaczyć na chwile i zobaczysz czy podskoczy, wystarczy nawet lampka w podsufitce. U mnie były wyraźne skoki, gdyż migała dioda od alarmu Podstawowo pobiera troche alarm, radio.
Tutaj widać, te 3 zaciski
http://forum.tempra.org/imgshack/_f/f_0007530.jpg
http://swiatla.arbiter.pl...4_323_2315_.jpg
Wtedy także zakres na pokrętle też zmieniasz. I musi działać, albo na 5A albo na 10A. Gdy był większy prąd niż 5 A, wtedy przepali się bezpiecznik i napięcia też nie bedzie pokazywał. |
|
|
|
|
Gramatyk
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 188 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-12-2010, 22:48
|
|
|
w jaki sposób mogę załączyć coś dodatkowego jeśli klema plusowa jest odłączona i nie ma tym samym zasilania w aucie? Chyba że miernik robi wtedy za przewód? |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 07-12-2010, 01:48
|
|
|
Gramatyk napisał/a: | Chyba że miernik robi wtedy za przewód? |
no na tym polega ten cały pomiar |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
VEndriuV
Pomógł: 9 razy Wiek: 33 Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 737 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-12-2010, 08:07
|
|
|
Gramatyk napisał/a: | w jaki sposób mogę załączyć coś dodatkowego jeśli klema plusowa jest odłączona i nie ma tym samym zasilania w aucie? Chyba że miernik robi wtedy za przewód? |
dokładnie, jeden kabelek z multimetra (amperomierza) dajesz do klamy, a drugi do akumulatora, i wtedy zamykasz obw.. |
|
|
|
|
|