Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana płynu wspomagania kierownicy
Autor Wiadomość
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 16-05-2005, 09:06   Wymiana płynu wspomagania kierownicy

Cześć,

Po pierwsze chciałem powiedzieć, że ten post powstał w oparciu o własne doświadczenia ale sama procedura jest oparta o porady jakie przeczytałem w innych wątkach na forum więc nie jest to mój pomysł.

Po pierwsze - czy trzeba wymieniać płyn hydrauliczny ? Nie, gdyż producent nie każe tego robić. Jednak w skrzyniach automatycznych wymiana odbywa się regularnie, co więcej mają one filtr oleju, wyłapujący metaliczne drobiny, którego w układzie wspomagania nie ma. Tak więc z biegiem czasu płyn zawiera coraz więcej mikroskopijnych opiłków, traci własności smarne na czym najbardziej traci pompa hydrauliczna (przekładnia jest raczej toporna ale pompa nie).
Olej zaczyna przypominać mętną brunatno-szarą ciecz podczas gdy nowy płyn jesz szklisty i czerwony.

Tak więc nie zaszkodzi raz na jakieś 100km zrobić małą operację wymiany oleju a nie jest to ani skomplikowane ani drogie. Potrzebujemy:

- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)
- nowy zacisk do przewodu hudraulicznego o śr. wewn. w spoczynku ok. 2 cm (oryginalny jest jednorazowy)
- słoik lub butelka
- podstawowe klucze
- druga osoba do pomocy
- przyda się duża strzykawka

Rozpoczynamy od ustawienia kół w jednym ze skrajnych położeń. Odkręcamy pokrywkę zbiornika płynu i wyciągamy strzykawką jego zawartość. Można także odkręcić i rozgiąć obejmę zbiornika, wyjąć go i zlać olej do słoika przechylając zbiornik na bok (jest to dość trudne bo przewód ssący do pompy jest sztywny i gruby.
Radzę teraz wyczyścić zbiornik z osadu który u mnie występował na metalowym "drugim dnie" zbiornika.

Zdejmujemy teraz przewód powrotny (ten idący od przekładni - po prawo). Zacisk jest jednorazowy. Wygląda groźnie ale łatwo go zdjąć. Nie należy kombinować ze śrubokrętem bo można się pokaleczyć. Zamiast tego bierzemy obcęgi (przenie a nie boczne), łapiemy za zgrubienie w którym końcówki zacisku wchodzą na siebie i wyginamy złączenie w bok - zatrzask się otworzy i zdejmemy obejmę.

Ściągamy wąż i nachylamy go do słoika aby spłynął olej (i ew. resztka ze zbiornika). Zatykamy końcówkę zbiornika (ja w tym celu użyłem cienkiej folii plstikowej i ciasnej gumki recepturki), mocujemy go prowizorycznie i nalewamy świeży olej. Końcówkę węża powrotnego wkładamy do słoika, który stawiamy na skrzyni biegów (trzeba go trzymać w ręku bo wąż sztywny)

Prosimy teraz o pomoc drugą osobę. Prosimy ją aby uruchomiła silnik i natychmiast zaczęła kręcić kierownicą w przeciwną stronę niż są ustawione koła. Olej zacznie schodzić ze zbiorniczka a stary olej z układu zacznie napełniać słoik. Dzieje się to bardzo szybko - dosłownie kilka sekund. Gdy olej w zbiorniku zacznie się kończyć dajemy znak pomocnikowi aby natychmiast wyłączył silnik. Nie powinniśmy dopuścić do zassania powietrza do układu. Mnie się to zdarzyło i powiem co było potem.

Aby wypłukać układ ze starego płynu musiałem tą czynność wykonać dwa razy - wtedy na wylocie pojawił się świeży czerwony płyn (zużyłem na to ok. 0,5 litra płynu). Można teoretycznie zrobić to za jednym zamachem - dolewając na bieżąco płynu do zbiornika ale musimy jednocześnie obserowować też czy nam się olej nie przelewa w słoiku i jak jest kolor płynu wychodzącego z układu. Ja nie miałem aż tak podzielnej uwagi :lol:

Zakładamy teraz waż z powortem na króciec zbiorniczka, mocujemy za pomocą nowego zacisku, mocujemy ostatecznie zbiornik i nalewamy znów świeżego płynu. Włączamy silnik i obserwujemy poziom płynu, dolewamy w razie potrzeby. Każemy pomocnikowi kręcić kierownicą od odporu do oporu, tak, żeby cały układ się napełnił.

Przy drugim podejściu zagapiłem się i pompa wyssałsa cały olej i zassała powietrze. Zaczęła wtedy dziwnie buczeć. Co gorsze nie przestała nawet wtedy gdy podłączyłem z powrotem wąż do zbiornika i nalałem oleju. Pomyślałem, że uszkodziłem pompę ale nie !!! Po prostu zassane powietrze wymieszało się z olejem i zrobiła się jakby zawiesina mikroskopijnych pęcherzyków powietrza w oleju (płyn zrobił się mętny). Wystarczyło wyłączyć silnik i zaczekać dosłownie 10 minut aż powietrze ujdzie przez zbiornik (płyn zrobił się znów szklisty) i w tym momencie wszystko zaczęło działać po staremu 8) Ale lepiej do tego nie dopuszczać.

Litr oleju spokojnie wystarcza - pół litra poszło na płukanie, ćwiartka poszła na dolanie do pełna i została jeszcze ćwiartka. Za jakiś czas (układ się całkiem wyczyści) odessie się strzykawką zbiorniczek i doleje tą resztkę...

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 16-05-2005, 11:17   

o, bardzo fajny opis....... ja waśnie też się zanoszę z wymianą kiedyś - przyda się, thx!
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 29-07-2005, 13:13   

opis calkiem calkiem...
Ze swoich uwag heh mam insta gazowa i dosjscie paskudne skutkiem czego byl plyn na skrzyni biegow i zapowietrzenie ukladu :/
Po 10 min faktycnzie wszystko wrocilo do normy...
Uklad chodzi mi teraz na 100% ciszej ale czy lzej to niewiem...
Dziala za to tak jakby rowniej :-)

Uzyty plyn BP Autran MBX koszta zakupu za 1l -20zł
zuzylem jakies 0,7 ;-)
Musze jeszcze kupic ta obejme b stara juz wyrobiona jest i troche puszcza ale to detal :-)
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
mitsubishit 


Wiek: 43
Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 45
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-11-2005, 14:31   

Witam. Bardzo fajny i dokladny opis.
Tez chce sie zabrac do wymiany bo kupilem niedawno auto i nie wiedomo co tam jest... Ale mam pytanie jedno. Troche sie obawiam tergo ruszac bo plyn u mnie ma kolor grafitowy i jest bardzo gęsty jak n olej do wspomagania. Nie wiem czy ktos przede mna nie wpakowal do ukladu jakiegos paskudztwa zeby wyciszyc / uszczelnic uklad? Boje sie zeby pompa nie zaczela wyc po wymianie. puki co jest cisza ale plyn paskudnie wyglada...
_________________
Tipo 1.6 i.e. DGT 1990r (149C2.046)
  
 
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 29-11-2005, 14:51   

Wymieniaj smialo! Tylko przeplucz dobrze uklad z tego starego bo nie wiadomo co to. Napenwo bedize lepiej chodzic i ciszej :-)
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
kamilsitek1983 


Pomógł: 13 razy
Wiek: 41
Dołączył: 02 Mar 2006
Posty: 757
Skąd: sanok
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 08-03-2006, 00:13   

u mnie tez by płyn wymienic bo wspomaganie wyje,szczególnie przy skretach do oporu!!!
_________________
aktualnie 406 kombi 2.0 16v+lpg
     assistance   Moneta
 
 
ManiekPIM 



Wiek: 42
Dołączył: 17 Kwi 2006
Posty: 120
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 22-05-2006, 18:13   

WYpłukałem wymieniłem płyn i jest o niebo ciszej, u mnie tez buczy jak dam do oporu ale czytałem gdzies na forum ze tak sie nie robi.
_________________
W Temprze pokochałem moją Żonę raz pierwszy ;) .
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Zegmond 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Lis 2005
Posty: 38
Skąd: Stara Miłosna
Województwo: Mazowieckie
Ostrzeżeń:
 7/3/5
Wysłany: 22-05-2006, 19:50   

Raz na 100 km. to troszkę często...jadę właśnie w trasę i chyba będę musiał oprócz tankowania co 100 km. zmieniać płyn w ukł. serwa...chyba mechanika wynajmę do tego... :fufu:
_________________
Już za 4 lata, już za 4 lata Polska znów odpadnie z mistrzostw świata!!!
     assistance
 
xVip 



Wiek: 36
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 24-10-2007, 18:12   

panowie w układzie moj płyn jest szklisto czerwony wiec ok postanowiłem go dolac kupiłem i dupa waham sie jak sadzicie nic sie nie stanie...??

** Dodano: 24-10-2007, 19:22 **
poprzedni płyn na pewno nie jest no name bo koleś jeździł nim w trasy i musiało być wszystko ok dostałem pełne zbiorniki i nawet pełne butelki nie odpakowane z płynami zawsze koleś woził nawet zapas, oprócz wspomagania i jest go mało, wiec jak doleje orlenu chyba nic nie będzie, kuzyn pracujący w hurtowni powiedział ze można go mieszać spokojnie...
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 24-10-2007, 18:51   

xVip, nie patrz na producenta tylko patrz na klase oleju jaki masz w butelce. A skoro jest czerwony to masz prawdopodobnie ATF albo ATFII ktoryś z tych.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
RobertWroc 


Pomógł: 3 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lut 2006
Posty: 516
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 24-10-2007, 21:17   

co do kolorów płynów-faktycznie najczęsciej jest czerwony ale np w Dedrze zastosowałem (fakt nie tania zabawa) coś specjalnego firmy prestone miało to kolor biały.Czy poprawiło pracę wspomagania? wierzę ze tak,ale muszę jak już zalałem.
Teraz w Delcie zmieniłem na STP w zasadzie bordowy -też niby specjalny do wspomagania i tu powiem tak-poprawa wyraźna ciszej lzej,ale tez po tym co było wcześniej czyli czarna breja zwykła woda zdziałała by cuda.
Tak więc jeżelui chodzi o wspomaganie to można teraz kupić masę syntetyków które są prawie olejami ale doskonale je zastępują i oprócz tego (podobno) czyszczą konserwują i regenerują układ.
Oczywiście tu należy spojżeć na producenta-bo jednak jeżeli chodzi o różne wynalazki to napewno Prestone czy StP są lepsze od jakiejś chińszczyzny czy hipermarketowego g....
_________________
Było Tipo 1.4ie + lpg(koszmar) Była Croma 2.0ie 16V umarła. Była Dedra 1.8 ie LPG. Była Delta II 1.6 bez LPG.Byłą Kappa 3.0V6,
Jest Alfa Romeo 156 1.8TS
     Moneta
 
 
xVip 



Wiek: 36
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 25-10-2007, 05:44   

postanowiłem doleje mam ATFII i chyba jeszcze z literka D Orlenu litr za 11 zl taniocha udało mi sie po znajomości z hurtowni wyhaczyć :badgrin:

** Dodano: 25-10-2007, 17:10 **
dolany :D
     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-10-2007, 16:20   

xVip napisał/a:
postanowiłem doleje mam ATFII i chyba jeszcze z literka D Orlenu litr za 11 zl taniocha udało mi sie po znajomości z hurtowni wyhaczyć :badgrin:

** Dodano: 25-10-2007, 17:10 **
dolany :D

literka orlenu za 11 zł? dobrze zrozumiałem?
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
xVip 



Wiek: 36
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 25-10-2007, 16:35   

niom co za dużo?? :roll:
     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-10-2007, 16:37   

xVip napisał/a:
niom co za dużo?? :roll:

jak na hurtownie to troche za dużo,ja płaciłem 10 zł w zwykłym sklepie ;D
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
xVip 



Wiek: 36
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 25-10-2007, 16:54   

cos mi sie wiezyc nie chce pytałem w sklepach i 21-24zł moze to było na Ukrainie... :roll:
     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-10-2007, 20:10   

xVip napisał/a:
cos mi sie wiezyc nie chce pytałem w sklepach i 21-24zł moze to było na Ukrainie... :roll:

kolego nie rozśmieszaj Mnie,wysłac Ci 1 litr razem z cena na butelce i paragonem? ktoś Cie zrobił w jajo w tej niby hurtowni :lol:
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 26-10-2007, 11:17   

xVip napisał/a:
literka D Orlenu litr za 11 zl


ego napisał/a:
jak na hurtownie to troche za dużo,ja płaciłem 10 zł w zwykłym sklepie


wow 1zl roznicy i o to tyle spamu?
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 29-10-2007, 20:39   

Cytat:
wow 1zl roznicy i o to tyle spamu?



orga mu :badgrin: :badgrin: :badgrin:
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 29-10-2007, 20:49   

Hipo napisał/a:
orga mu


albo trzeba by posty wykasowac i napisac ze nic nie wnosza do tematu i tego typu posty na tym forum nie beda mialy miejsca :badgrin:
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
xVip 



Wiek: 36
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 58
Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 29-10-2007, 22:46   

jak to nic nie wnosiły dowiedziałem sie ze można kupić taniej i ze jest możliwość dużej różnicy w cenach w rożnych województwach.... :roll:
A wasze co wniosły...?? :lalala:
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load