Wymiana płynu wspomagania kierownicy |
Autor |
Wiadomość |
Zbyniu
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 294 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 16-05-2005, 09:06 Wymiana płynu wspomagania kierownicy
|
|
|
Cześć,
Po pierwsze chciałem powiedzieć, że ten post powstał w oparciu o własne doświadczenia ale sama procedura jest oparta o porady jakie przeczytałem w innych wątkach na forum więc nie jest to mój pomysł.
Po pierwsze - czy trzeba wymieniać płyn hydrauliczny ? Nie, gdyż producent nie każe tego robić. Jednak w skrzyniach automatycznych wymiana odbywa się regularnie, co więcej mają one filtr oleju, wyłapujący metaliczne drobiny, którego w układzie wspomagania nie ma. Tak więc z biegiem czasu płyn zawiera coraz więcej mikroskopijnych opiłków, traci własności smarne na czym najbardziej traci pompa hydrauliczna (przekładnia jest raczej toporna ale pompa nie).
Olej zaczyna przypominać mętną brunatno-szarą ciecz podczas gdy nowy płyn jesz szklisty i czerwony.
Tak więc nie zaszkodzi raz na jakieś 100km zrobić małą operację wymiany oleju a nie jest to ani skomplikowane ani drogie. Potrzebujemy:
- litr nowego płynu do skrzyń automatycznych i przekładni kierowniczych klasy Dexron III (jak kupiłem Texaco Texamatic 7205E Dexron III lub podobnie - butelka 1 litr = 18 zł)
- nowy zacisk do przewodu hudraulicznego o śr. wewn. w spoczynku ok. 2 cm (oryginalny jest jednorazowy)
- słoik lub butelka
- podstawowe klucze
- druga osoba do pomocy
- przyda się duża strzykawka
Rozpoczynamy od ustawienia kół w jednym ze skrajnych położeń. Odkręcamy pokrywkę zbiornika płynu i wyciągamy strzykawką jego zawartość. Można także odkręcić i rozgiąć obejmę zbiornika, wyjąć go i zlać olej do słoika przechylając zbiornik na bok (jest to dość trudne bo przewód ssący do pompy jest sztywny i gruby.
Radzę teraz wyczyścić zbiornik z osadu który u mnie występował na metalowym "drugim dnie" zbiornika.
Zdejmujemy teraz przewód powrotny (ten idący od przekładni - po prawo). Zacisk jest jednorazowy. Wygląda groźnie ale łatwo go zdjąć. Nie należy kombinować ze śrubokrętem bo można się pokaleczyć. Zamiast tego bierzemy obcęgi (przenie a nie boczne), łapiemy za zgrubienie w którym końcówki zacisku wchodzą na siebie i wyginamy złączenie w bok - zatrzask się otworzy i zdejmemy obejmę.
Ściągamy wąż i nachylamy go do słoika aby spłynął olej (i ew. resztka ze zbiornika). Zatykamy końcówkę zbiornika (ja w tym celu użyłem cienkiej folii plstikowej i ciasnej gumki recepturki), mocujemy go prowizorycznie i nalewamy świeży olej. Końcówkę węża powrotnego wkładamy do słoika, który stawiamy na skrzyni biegów (trzeba go trzymać w ręku bo wąż sztywny)
Prosimy teraz o pomoc drugą osobę. Prosimy ją aby uruchomiła silnik i natychmiast zaczęła kręcić kierownicą w przeciwną stronę niż są ustawione koła. Olej zacznie schodzić ze zbiorniczka a stary olej z układu zacznie napełniać słoik. Dzieje się to bardzo szybko - dosłownie kilka sekund. Gdy olej w zbiorniku zacznie się kończyć dajemy znak pomocnikowi aby natychmiast wyłączył silnik. Nie powinniśmy dopuścić do zassania powietrza do układu. Mnie się to zdarzyło i powiem co było potem.
Aby wypłukać układ ze starego płynu musiałem tą czynność wykonać dwa razy - wtedy na wylocie pojawił się świeży czerwony płyn (zużyłem na to ok. 0,5 litra płynu). Można teoretycznie zrobić to za jednym zamachem - dolewając na bieżąco płynu do zbiornika ale musimy jednocześnie obserowować też czy nam się olej nie przelewa w słoiku i jak jest kolor płynu wychodzącego z układu. Ja nie miałem aż tak podzielnej uwagi
Zakładamy teraz waż z powortem na króciec zbiorniczka, mocujemy za pomocą nowego zacisku, mocujemy ostatecznie zbiornik i nalewamy znów świeżego płynu. Włączamy silnik i obserwujemy poziom płynu, dolewamy w razie potrzeby. Każemy pomocnikowi kręcić kierownicą od odporu do oporu, tak, żeby cały układ się napełnił.
Przy drugim podejściu zagapiłem się i pompa wyssałsa cały olej i zassała powietrze. Zaczęła wtedy dziwnie buczeć. Co gorsze nie przestała nawet wtedy gdy podłączyłem z powrotem wąż do zbiornika i nalałem oleju. Pomyślałem, że uszkodziłem pompę ale nie !!! Po prostu zassane powietrze wymieszało się z olejem i zrobiła się jakby zawiesina mikroskopijnych pęcherzyków powietrza w oleju (płyn zrobił się mętny). Wystarczyło wyłączyć silnik i zaczekać dosłownie 10 minut aż powietrze ujdzie przez zbiornik (płyn zrobił się znów szklisty) i w tym momencie wszystko zaczęło działać po staremu Ale lepiej do tego nie dopuszczać.
Litr oleju spokojnie wystarcza - pół litra poszło na płukanie, ćwiartka poszła na dolanie do pełna i została jeszcze ćwiartka. Za jakiś czas (układ się całkiem wyczyści) odessie się strzykawką zbiorniczek i doleje tą resztkę...
Pozdrawiam,
Zbyszek |
_________________ Zbyszek - Przyjaciel TTT
Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.) |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 16-05-2005, 11:17
|
|
|
o, bardzo fajny opis....... ja waśnie też się zanoszę z wymianą kiedyś - przyda się, thx! |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-07-2005, 13:13
|
|
|
opis calkiem calkiem...
Ze swoich uwag heh mam insta gazowa i dosjscie paskudne skutkiem czego byl plyn na skrzyni biegow i zapowietrzenie ukladu :/
Po 10 min faktycnzie wszystko wrocilo do normy...
Uklad chodzi mi teraz na 100% ciszej ale czy lzej to niewiem...
Dziala za to tak jakby rowniej :-)
Uzyty plyn BP Autran MBX koszta zakupu za 1l -20zł
zuzylem jakies 0,7 ;-)
Musze jeszcze kupic ta obejme b stara juz wyrobiona jest i troche puszcza ale to detal :-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
mitsubishit
Wiek: 43 Dołączył: 25 Lis 2005 Posty: 45 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-11-2005, 14:31
|
|
|
Witam. Bardzo fajny i dokladny opis.
Tez chce sie zabrac do wymiany bo kupilem niedawno auto i nie wiedomo co tam jest... Ale mam pytanie jedno. Troche sie obawiam tergo ruszac bo plyn u mnie ma kolor grafitowy i jest bardzo gęsty jak n olej do wspomagania. Nie wiem czy ktos przede mna nie wpakowal do ukladu jakiegos paskudztwa zeby wyciszyc / uszczelnic uklad? Boje sie zeby pompa nie zaczela wyc po wymianie. puki co jest cisza ale plyn paskudnie wyglada... |
_________________ Tipo 1.6 i.e. DGT 1990r (149C2.046) |
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-11-2005, 14:51
|
|
|
Wymieniaj smialo! Tylko przeplucz dobrze uklad z tego starego bo nie wiadomo co to. Napenwo bedize lepiej chodzic i ciszej :-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
kamilsitek1983
Pomógł: 13 razy Wiek: 41 Dołączył: 02 Mar 2006 Posty: 757 Skąd: sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 08-03-2006, 00:13
|
|
|
u mnie tez by płyn wymienic bo wspomaganie wyje,szczególnie przy skretach do oporu!!! |
_________________ aktualnie 406 kombi 2.0 16v+lpg |
|
|
|
|
ManiekPIM
Wiek: 42 Dołączył: 17 Kwi 2006 Posty: 120 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-05-2006, 18:13
|
|
|
WYpłukałem wymieniłem płyn i jest o niebo ciszej, u mnie tez buczy jak dam do oporu ale czytałem gdzies na forum ze tak sie nie robi. |
_________________ W Temprze pokochałem moją Żonę raz pierwszy . |
|
|
|
|
Zegmond
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Lis 2005 Posty: 38 Skąd: Stara Miłosna
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 22-05-2006, 19:50
|
|
|
Raz na 100 km. to troszkę często...jadę właśnie w trasę i chyba będę musiał oprócz tankowania co 100 km. zmieniać płyn w ukł. serwa...chyba mechanika wynajmę do tego... |
_________________ Już za 4 lata, już za 4 lata Polska znów odpadnie z mistrzostw świata!!! |
|
|
|
|
xVip
Wiek: 36 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 24-10-2007, 18:12
|
|
|
panowie w układzie moj płyn jest szklisto czerwony wiec ok postanowiłem go dolac kupiłem i dupa waham sie jak sadzicie nic sie nie stanie...??
** Dodano: 24-10-2007, 19:22 **
poprzedni płyn na pewno nie jest no name bo koleś jeździł nim w trasy i musiało być wszystko ok dostałem pełne zbiorniki i nawet pełne butelki nie odpakowane z płynami zawsze koleś woził nawet zapas, oprócz wspomagania i jest go mało, wiec jak doleje orlenu chyba nic nie będzie, kuzyn pracujący w hurtowni powiedział ze można go mieszać spokojnie... |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 24-10-2007, 18:51
|
|
|
xVip, nie patrz na producenta tylko patrz na klase oleju jaki masz w butelce. A skoro jest czerwony to masz prawdopodobnie ATF albo ATFII ktoryś z tych. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
RobertWroc
Pomógł: 3 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lut 2006 Posty: 516 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 24-10-2007, 21:17
|
|
|
co do kolorów płynów-faktycznie najczęsciej jest czerwony ale np w Dedrze zastosowałem (fakt nie tania zabawa) coś specjalnego firmy prestone miało to kolor biały.Czy poprawiło pracę wspomagania? wierzę ze tak,ale muszę jak już zalałem.
Teraz w Delcie zmieniłem na STP w zasadzie bordowy -też niby specjalny do wspomagania i tu powiem tak-poprawa wyraźna ciszej lzej,ale tez po tym co było wcześniej czyli czarna breja zwykła woda zdziałała by cuda.
Tak więc jeżelui chodzi o wspomaganie to można teraz kupić masę syntetyków które są prawie olejami ale doskonale je zastępują i oprócz tego (podobno) czyszczą konserwują i regenerują układ.
Oczywiście tu należy spojżeć na producenta-bo jednak jeżeli chodzi o różne wynalazki to napewno Prestone czy StP są lepsze od jakiejś chińszczyzny czy hipermarketowego g.... |
_________________ Było Tipo 1.4ie + lpg(koszmar) Była Croma 2.0ie 16V umarła. Była Dedra 1.8 ie LPG. Była Delta II 1.6 bez LPG.Byłą Kappa 3.0V6,
Jest Alfa Romeo 156 1.8TS |
|
|
|
|
xVip
Wiek: 36 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-10-2007, 05:44
|
|
|
postanowiłem doleje mam ATFII i chyba jeszcze z literka D Orlenu litr za 11 zl taniocha udało mi sie po znajomości z hurtowni wyhaczyć
** Dodano: 25-10-2007, 17:10 **
dolany |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 25-10-2007, 16:20
|
|
|
xVip napisał/a: | postanowiłem doleje mam ATFII i chyba jeszcze z literka D Orlenu litr za 11 zl taniocha udało mi sie po znajomości z hurtowni wyhaczyć
** Dodano: 25-10-2007, 17:10 **
dolany |
literka orlenu za 11 zł? dobrze zrozumiałem? |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
xVip
Wiek: 36 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-10-2007, 16:35
|
|
|
niom co za dużo?? |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 25-10-2007, 16:37
|
|
|
xVip napisał/a: | niom co za dużo?? |
jak na hurtownie to troche za dużo,ja płaciłem 10 zł w zwykłym sklepie |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
xVip
Wiek: 36 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 25-10-2007, 16:54
|
|
|
cos mi sie wiezyc nie chce pytałem w sklepach i 21-24zł moze to było na Ukrainie... |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 25-10-2007, 20:10
|
|
|
xVip napisał/a: | cos mi sie wiezyc nie chce pytałem w sklepach i 21-24zł moze to było na Ukrainie... |
kolego nie rozśmieszaj Mnie,wysłac Ci 1 litr razem z cena na butelce i paragonem? ktoś Cie zrobił w jajo w tej niby hurtowni |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
opti
Pomógł: 29 razy Wiek: 41 Dołączył: 10 Kwi 2007 Posty: 1621 Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 26-10-2007, 11:17
|
|
|
xVip napisał/a: | literka D Orlenu litr za 11 zl |
ego napisał/a: | jak na hurtownie to troche za dużo,ja płaciłem 10 zł w zwykłym sklepie |
wow 1zl roznicy i o to tyle spamu? |
_________________ Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 29-10-2007, 20:39
|
|
|
Cytat: | wow 1zl roznicy i o to tyle spamu? |
orga mu |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
opti
Pomógł: 29 razy Wiek: 41 Dołączył: 10 Kwi 2007 Posty: 1621 Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 29-10-2007, 20:49
|
|
|
albo trzeba by posty wykasowac i napisac ze nic nie wnosza do tematu i tego typu posty na tym forum nie beda mialy miejsca |
_________________ Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport |
|
|
|
|
xVip
Wiek: 36 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 58 Skąd: Konstantynów Łódzki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 29-10-2007, 22:46
|
|
|
jak to nic nie wnosiły dowiedziałem sie ze można kupić taniej i ze jest możliwość dużej różnicy w cenach w rożnych województwach....
A wasze co wniosły...?? |
|
|
|
|
|