Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Ekonomia jazdy. Eco Driving
Autor Wiadomość
pisario 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 37
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 933
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 31-01-2011, 14:33   Ekonomia jazdy. Eco Driving

Tematow jest sporo, ale jak to na forum, po rozrzucane, czasem OT, dlatego zadaje PONOWNE pytanie.

Pomyslalem.. Jest zima i tak czesto strach cisnac, bo mozna sie posliznac, wiec moze by pomyslec nad ekonomia jazdy i teraz:
Zakladajac ze silnik jest taki jak w temacie, a deska z obrotkiem jest dobrze zalozona:

Jakie predkosci na jakich biegach sa najekonomiczniejsze ?
Jakie obroty na jakim biegu?

Mam podlaczony ekonomizer, podobno dobrze, bo robili to w Wawie w warsztaciku gdzie Tipoli robili juz troche i np zauwazylem.
Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. Obroty dosyc wysokie, wiec nie jest jakos mega cicho, szczegolnie ze tlumik niefabryczny :badgrin:



Poczytalem troche jak zaleca producent, ale pytam raczej osoby ktore z autopsji znaja wyniki, szczegolnie w przypadku silnika ktory juz pare kkm zrobil.
_________________
A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT???
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Darek91 



Wiek: 32
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 125
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 31-01-2011, 14:47   

pisario napisał/a:
Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci.


Małe spalanie nie zależy od pewnych ustalonych obrotów które dotyczą każdego silnika, tylko od sprawności silnika.
Jeden silnik może mieć największą sprawność np przy 2500 a drugi przy 2900 obr i wtedy spalanie jest najmniejsze.
_________________
159A3.000
Stop eco-terrorism, fuck the fuel economy!
  
 
 
pisario 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 37
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 933
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 31-01-2011, 14:50   

Darek91 napisał/a:
pisario napisał/a:
Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci.


Małe spalanie nie zależy od pewnych ustalonych obrotów które dotyczą każdego silnika, tylko od sprawności silnika.
Jeden silnik może mieć największą sprawność np przy 2500 a drugi przy 2900 obr i wtedy spalanie jest najmniejsze.


ehh dlatego pytam tych ktorzy maja doczynienia z tym KONKRETNYM SILNIKIEM, zakladajac ze po tych 150 kkm silnik zuzywa sie w podobnym stopniu jak u innych z gaznikiem w 1.4 ZALOZENIE

Prosilbym o komenatrze wnoszoce cos tworczego, bo moglby byc taki jeden temat bez smietnika
_________________
A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT???
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Darek91 



Wiek: 32
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 125
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 31-01-2011, 14:51   

pisario, ale tego jaką ma sprawność silnik nikt Ci nie powie bo nikt nie wie.To trzeba po prostu obliczyc/podaje producent
_________________
159A3.000
Stop eco-terrorism, fuck the fuel economy!
  
 
 
pisario 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 37
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 933
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 31-01-2011, 14:53   

Darek91 napisał/a:
pisario, ale tego jaką ma sprawność silnik nikt Ci nie powie bo nikt nie wie.To trzeba po prostu obliczyc/podaje producent

ja pierdziu.! Chłopaku. Pytam tych ktorzy jezdza na codzien tym samym silnikiem co ja. Wiadomo ze +-20% silniki sa w roznym stanie, mimo tego zalezy mi na tym zeby otrzymac kilka odpowiedzi i z nich wyciagnac srednia. Nie chce miec wynikow dokladnych w 95% wystarczy mi 75% a to jestem w stanie obliczyc i potem na podstawie tego zweryfikowac czy moje auto ma tak samo. Mam nadzieje ze jasne. Nie rob OT
_________________
A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT???
     assistance   Moneta
 
 skype
 
ubek 



Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3790
Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
Wysłany: 31-01-2011, 16:08   

w 1.6 żeby przy 2500 - 2700 zmieniałam sobie biegi i jakoś ekonomicznie było - rzadko bo rzadko ale czasem się tak przemieszczałem :)
_________________
K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy

Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku



www.tomekmichalik.pl
     Moneta
 
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 31-01-2011, 16:29   

Jeżdząc autem każdy z nas patrzy na ekonomikę ale czy pamiętamy o wartościach jakie charakteryzują nasz silnik ? Każdy powie : tak oczywiście wiem ile mój silnik ma KM :) No dobrze a jaki jest jego maksymalny moment obrotowy ? Kto pamięta tę wartość i czym ona się charakteryzuje ?
Mówiąc o napędzie samochodowym najczęściej podajemy wartość siły oraz przyspieszenia. Nawet jeśli ktoś podaje maksymalny moment obrotowy, nie przywiązujemy do niego większej wagi. Często z prostego powodu – nie wiemy dokładnie co to jest.
Zacznijmy od historii. James Watt zaobserwował, że ówczesny koń był w stanie unieść 550 funtów masy na odległość jednej stopy w czasie jednej sekundy. Stąd wykonywał pracę w tempie 550 funto-stóp na sekundę (lub 33000 funto-stóp na minutę) przez około 8 godzin dziennie. Wartość tę przyjęto jako standardową i nazwano jednym koniem mechanicznym.

Funto-stopa momentu obrotowego jest to siła skręcająca potrzebna do podtrzymania masy jednego funta na bezmasowym, poziomym ramieniu w odległości jednej stopy od punktu zaczepienia. Innymi słowy moment obrotowy opisać można jako iloczyn siły działającej na denko tłoka i ramienia wykorbienia. Dla silnika spalinowego o danej pojemności ramię wykorbienia posiada stałą wartość. Wynika wiec z tego, że moment obrotowy zależy wyłącznie od ciśnienia gazów działających na tłok. Ciężko mi się to pisze więc pewnie równie ciężko będzie się wam to czytać – jednak trochę teorii liznąć musimy :) Teraz praktyka : każdy zna silniki występujące w rodzinie Tipo/Tempra kilka przykładów:
1.1 - 1.108 ccm 87 N*m/2.900 obr moc 56 KM/5.500 obr
1.4 - 1.372 ccm 106N*m/2.900 obr moc 70 KM/6.000 obr
1.6 - 1.580 ccm 130N*m/2.900 obr moc 82 KM/6.000 obr
1.8 - 1.756 ccm 140N8m/3.000 obr moc 105KM/6.000 obr
1.8 16v-1.756 ccm 164N*m/4.600 obr moc 136KM/6.250 obr
2.0 16v-1.995 ccm 180N*m/3.000 obr moc 142KM/6.000 obr

** Dodano: 31-01-2011, 16:36 **
Wnioski : biorąc pod uwagę powyzsze dane można dojść do kompromisu pomiędzy maksymalną mocą i maksymalnym momentem tak ażeby komfort poróżowanie dla kierowcy i obciążenie silnika i jego wspólpracującyh części było zadowalające dlatego należy jeżdzić teoretycznie w zakresie maksymalnego momentu a maksymalną mocą czyli pomiędzy 3.00- a 6.000 obr ale któż tak na codzień jeżdzi zapytacie ? Przecież nie dość że silnik dużo pali paliwa to w dodatku jest głośno prawda ? DFlatego zazwyczaj jeździmy w okolicach 2.000-3.000 obr i to w zupełności wystarczy.Silnik sobie pracuje w połowie max prędkości obrotowej jest nie wysilony , jest w miarę cicho w środku i mało pali a i osiągi są zadowalające dla danego silnika oczywiście :) a kiedy chcemy go pogonić to kręcimy przez chwile do żółtego pola gdzie osiąga maksymalną moc :) inaczej ma się sprawa w silnikach z zapłonem samoczynnym czyli popularnych DIESEL-ach ale to już inna bajka ... Miłej lektury i eksploatacji :)
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 31-01-2011, 18:19   

robertRK napisał/a:
1.4 - 1.372 ccm 106N*m/2.900 obr moc 70 KM/6.000 obr


a jak można wytłumaczyć to, że gaźnik 1.4 ma 78 koni i ten sam moment?
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 01-02-2011, 12:43   

Bardzo prosto :) jak zauważyłeś jest duża różnica w prędkości obrotowej silnika przy maksymalnym momencie i maksymalnej mocy a różnica o którą pytasz wynika z różnego układu zasilania i różnego stopnia sprężania i różnego ciśninia sprężania ( kPa ) zauważ że inna jest charakterystyka pracy silnika gaźnikowego a na układzie wtryskowym.Wystarczy w silniku zmienić stopień sprężania albo jal wolisz odprężyć silnik czyli np zmienić długość korbowodu i wykorbienie wału korbowego i silnik zmniejsza stopień sprężania na mniejszy co skutkuje mniejszą mocą ( KM ) ale większym momentem ( N*m) dlatego są silniki które maja dużą pojemność stosunkowo małą moc ale duży moment i pięknie "ciągną" z dołu , prawda ? Aż frajda jechać autkiem który wspaniale ciągnie 1.800 obr :) a nie kręcić go do granicy 4 lub 5.000 obr no cyba że to ścigacz hi hi hi miałem Kawasaki ZX 6 Ninja 636 który z pojemność 636 ccm wykręcono moc 136 KM przy 15.500 obr ale moment był mały i w zakresie 1.000-8.000 obr motorek wcale nie chciał jechać nawet przy odkręceniu manetki na max a powyżej 8.000 obr wspaniale się kręcił i wykazywał niesamowitą ochotę do pracy :) a ciągnął do odcięcia czyli 16.000 obrotów :)

** Dodano: 01-02-2011, 12:50 **
Dam jeszcze jeden przykład który osobiściew przerobiłem.Miałem Tipo 2.0 8 V 113 KM i jak to w 2.0 padł wał korbowy.Niemożliwością wtedy było kupić dobry wał więc zrobiłem tak : zostawiłem blok , głowice , tłoki i wszystko jak w 2.0 ale wał i korbowody założyłem z 1.8 8V 105 KM jaki skutek ? Zmieniło się wykorbirnie wału korbowego i skok tłoka ( mniejszy o okolo 10mm ) a w praktyce silnik zyskał na mocy w niskim zakresie obrtotów było czuć różnice w zakresie 1.600-3.000 obr w porównaniu do 2.0 oryginał natomias w górnym zakresie 3.000-5.500 obr stracił na mocy i kręcenie go tak wysoko przestało mieć sens.Kolega dziura jeżdził tym autem przd i po zmianach więć wie coś na ten temat
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 01-02-2011, 12:56   

Różnica wynika z faktu że moc = moment/obroty. Można założyc że spalanie = wskazanie ekonomizera * obroty. Czyli ideałem byłoby jak najniższe wskazanie ekonomizera i jak najniższe obroty.
     Moneta
 
 
Prezesddz 


Wiek: 34
Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 52
Skąd: Dzierżoniów
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 01-02-2011, 14:06   

** Dodano: 01-02-2011, 14:09 **
pisario napisał/a:
Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. Obroty dosyc wysokie, wiec nie jest jakos mega cicho, szczegolnie ze tlumik niefabryczny :badgrin:

Widze ze nie tylko ja nad tym dumam. Moglby ktos lopatologicznie powiedziec wlasnie czy dla zakresu predkosci 45-60km/h np w miescie kiedy widze ze bede zaraz hamowal, bardziej ekonomiczne jest 3 czy 4? Ekonomizer pokazuje 3, ale rozsadek z racji wyzszych obrotow nakazuje wrzucic juz 4.
  
 
pisario 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 37
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 933
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 01-02-2011, 16:18   

Dzięki za odpowiedzi Panowie i czekamy na innych :)
_________________
A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT???
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 01-02-2011, 16:55   

Cytat:
Widze ze nie tylko ja nad tym dumam. Moglby ktos lopatologicznie powiedziec wlasnie czy dla zakresu predkosci 45-60km/h np w miescie kiedy widze ze bede zaraz hamowal, bardziej ekonomiczne jest 3 czy 4? Ekonomizer pokazuje 3, ale rozsadek z racji wyzszych obrotow nakazuje wrzucic juz 4.


Sądzę, że lepiej zostać na 3 i puścić gaz. Silnik wtedy nie dostaje paliwa, porusza się siłą rozpędu, hamuje napędami, co w sposób czysty będzie się przekładać na ekonomię.
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 01-02-2011, 17:29   

Poruszyłeś fajny temat a mianowicie zakres prędkości dla poszczególnych biegów.Oczywiście jest różnica czy się rozpędzamy czy hamujemy.Dla różnych silników różnie to wyglada ale ogólnie ruszamy z 1 biegu , 2-ka przy 20 km/h , 3-ka przy 40 km/h , 4ka przy 55-60 km/h i 5ka przy 75-80 km/h zakładając że jedziemy po równej drodze wiadomo że przy ropędzaniu pod górę kub wyprzedzaniu będziemy ciągnąć wyżej.Opisujesz sytuację w której rozpędzasz samochód w mieście dochodzisz do 60 km/h na 3ce i widzisz przed sobą czerwone światło to zostań na tym biegu nóżka z gazu i praktycznie możesz na tej 3ce zostać aż do obrotów biegu jałowego czyli około 1.000 obr potem sprzęgło i stoimi można też zrobić redukcję do 2ki ale moje zdanie jest takie że przy tak małej masie pojazdu ( około 1.000 kg ) jest to zbędne.Przez cały czas kiedy jest włączony bieg a gazu nie naciskamy jest odcięte zasilanie silnika w paliwo i w ten sposób oszczędzamy paliwo :)

** Dodano: 01-02-2011, 17:36 **
Tak samo kiedy zjeżdzamy ze wzniesienia puszczamy gaz a nie dajemy na luz ... efekt zostają kropelki w baku no i oczywiście patrzymy co się dzije na drodze czyli np.czerwone światło widzimy z odległości 300-500 m a nie 50 metrów przed sygnalizatorem.Oszczędności w jeździe to nie tylko zaoszczędzone paliwo ale także hamulce , sprzęgło , zawieszenie itp itd wiadmo nie od dziś że agresywny styl jazdy powoduje zużcie wielu podzespołów pojazdu a wszelkie koszty napraw i usterek biją nas , użtkowników tych aut , po kieszeni i pieniążki które niejednokrotnie ciężko zarobimy musimy wydać na nasze Tipo lub Tempry które swoją młodość maja już za sobą i są podatne na różnego rodzaju awarie chociażby związane z dynamiczną jazdą.
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 32 days
Network load