|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Ekonomia jazdy. Eco Driving |
Autor |
Wiadomość |
pisario
Pomógł: 5 razy Wiek: 37 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 933 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 31-01-2011, 14:33 Ekonomia jazdy. Eco Driving
|
|
|
Tematow jest sporo, ale jak to na forum, po rozrzucane, czasem OT, dlatego zadaje PONOWNE pytanie.
Pomyslalem.. Jest zima i tak czesto strach cisnac, bo mozna sie posliznac, wiec moze by pomyslec nad ekonomia jazdy i teraz:
Zakladajac ze silnik jest taki jak w temacie, a deska z obrotkiem jest dobrze zalozona:
Jakie predkosci na jakich biegach sa najekonomiczniejsze ?
Jakie obroty na jakim biegu?
Mam podlaczony ekonomizer, podobno dobrze, bo robili to w Wawie w warsztaciku gdzie Tipoli robili juz troche i np zauwazylem.
Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. Obroty dosyc wysokie, wiec nie jest jakos mega cicho, szczegolnie ze tlumik niefabryczny
Poczytalem troche jak zaleca producent, ale pytam raczej osoby ktore z autopsji znaja wyniki, szczegolnie w przypadku silnika ktory juz pare kkm zrobil. |
_________________ A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT??? |
|
|
|
|
Darek91
Wiek: 32 Dołączył: 31 Gru 2010 Posty: 125 Skąd: Konstancin-Jeziorna
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 31-01-2011, 14:47
|
|
|
pisario napisał/a: | Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. |
Małe spalanie nie zależy od pewnych ustalonych obrotów które dotyczą każdego silnika, tylko od sprawności silnika.
Jeden silnik może mieć największą sprawność np przy 2500 a drugi przy 2900 obr i wtedy spalanie jest najmniejsze. |
_________________ 159A3.000
Stop eco-terrorism, fuck the fuel economy! |
|
|
|
|
pisario
Pomógł: 5 razy Wiek: 37 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 933 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 31-01-2011, 14:50
|
|
|
Darek91 napisał/a: | pisario napisał/a: | Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. |
Małe spalanie nie zależy od pewnych ustalonych obrotów które dotyczą każdego silnika, tylko od sprawności silnika.
Jeden silnik może mieć największą sprawność np przy 2500 a drugi przy 2900 obr i wtedy spalanie jest najmniejsze. |
ehh dlatego pytam tych ktorzy maja doczynienia z tym KONKRETNYM SILNIKIEM, zakladajac ze po tych 150 kkm silnik zuzywa sie w podobnym stopniu jak u innych z gaznikiem w 1.4 ZALOZENIE
Prosilbym o komenatrze wnoszoce cos tworczego, bo moglby byc taki jeden temat bez smietnika |
_________________ A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT??? |
|
|
|
|
Darek91
Wiek: 32 Dołączył: 31 Gru 2010 Posty: 125 Skąd: Konstancin-Jeziorna
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 31-01-2011, 14:51
|
|
|
pisario, ale tego jaką ma sprawność silnik nikt Ci nie powie bo nikt nie wie.To trzeba po prostu obliczyc/podaje producent |
_________________ 159A3.000
Stop eco-terrorism, fuck the fuel economy! |
|
|
|
|
pisario
Pomógł: 5 razy Wiek: 37 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 933 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 31-01-2011, 14:53
|
|
|
Darek91 napisał/a: | pisario, ale tego jaką ma sprawność silnik nikt Ci nie powie bo nikt nie wie.To trzeba po prostu obliczyc/podaje producent |
ja pierdziu.! Chłopaku. Pytam tych ktorzy jezdza na codzien tym samym silnikiem co ja. Wiadomo ze +-20% silniki sa w roznym stanie, mimo tego zalezy mi na tym zeby otrzymac kilka odpowiedzi i z nich wyciagnac srednia. Nie chce miec wynikow dokladnych w 95% wystarczy mi 75% a to jestem w stanie obliczyc i potem na podstawie tego zweryfikowac czy moje auto ma tak samo. Mam nadzieje ze jasne. Nie rob OT |
_________________ A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT??? |
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
Wysłany: 31-01-2011, 16:08
|
|
|
w 1.6 żeby przy 2500 - 2700 zmieniałam sobie biegi i jakoś ekonomicznie było - rzadko bo rzadko ale czasem się tak przemieszczałem |
_________________ K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy
Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku
www.tomekmichalik.pl |
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 31-01-2011, 16:29
|
|
|
Jeżdząc autem każdy z nas patrzy na ekonomikę ale czy pamiętamy o wartościach jakie charakteryzują nasz silnik ? Każdy powie : tak oczywiście wiem ile mój silnik ma KM No dobrze a jaki jest jego maksymalny moment obrotowy ? Kto pamięta tę wartość i czym ona się charakteryzuje ?
Mówiąc o napędzie samochodowym najczęściej podajemy wartość siły oraz przyspieszenia. Nawet jeśli ktoś podaje maksymalny moment obrotowy, nie przywiązujemy do niego większej wagi. Często z prostego powodu – nie wiemy dokładnie co to jest.
Zacznijmy od historii. James Watt zaobserwował, że ówczesny koń był w stanie unieść 550 funtów masy na odległość jednej stopy w czasie jednej sekundy. Stąd wykonywał pracę w tempie 550 funto-stóp na sekundę (lub 33000 funto-stóp na minutę) przez około 8 godzin dziennie. Wartość tę przyjęto jako standardową i nazwano jednym koniem mechanicznym.
Funto-stopa momentu obrotowego jest to siła skręcająca potrzebna do podtrzymania masy jednego funta na bezmasowym, poziomym ramieniu w odległości jednej stopy od punktu zaczepienia. Innymi słowy moment obrotowy opisać można jako iloczyn siły działającej na denko tłoka i ramienia wykorbienia. Dla silnika spalinowego o danej pojemności ramię wykorbienia posiada stałą wartość. Wynika wiec z tego, że moment obrotowy zależy wyłącznie od ciśnienia gazów działających na tłok. Ciężko mi się to pisze więc pewnie równie ciężko będzie się wam to czytać – jednak trochę teorii liznąć musimy Teraz praktyka : każdy zna silniki występujące w rodzinie Tipo/Tempra kilka przykładów:
1.1 - 1.108 ccm 87 N*m/2.900 obr moc 56 KM/5.500 obr
1.4 - 1.372 ccm 106N*m/2.900 obr moc 70 KM/6.000 obr
1.6 - 1.580 ccm 130N*m/2.900 obr moc 82 KM/6.000 obr
1.8 - 1.756 ccm 140N8m/3.000 obr moc 105KM/6.000 obr
1.8 16v-1.756 ccm 164N*m/4.600 obr moc 136KM/6.250 obr
2.0 16v-1.995 ccm 180N*m/3.000 obr moc 142KM/6.000 obr
** Dodano: 31-01-2011, 16:36 **
Wnioski : biorąc pod uwagę powyzsze dane można dojść do kompromisu pomiędzy maksymalną mocą i maksymalnym momentem tak ażeby komfort poróżowanie dla kierowcy i obciążenie silnika i jego wspólpracującyh części było zadowalające dlatego należy jeżdzić teoretycznie w zakresie maksymalnego momentu a maksymalną mocą czyli pomiędzy 3.00- a 6.000 obr ale któż tak na codzień jeżdzi zapytacie ? Przecież nie dość że silnik dużo pali paliwa to w dodatku jest głośno prawda ? DFlatego zazwyczaj jeździmy w okolicach 2.000-3.000 obr i to w zupełności wystarczy.Silnik sobie pracuje w połowie max prędkości obrotowej jest nie wysilony , jest w miarę cicho w środku i mało pali a i osiągi są zadowalające dla danego silnika oczywiście a kiedy chcemy go pogonić to kręcimy przez chwile do żółtego pola gdzie osiąga maksymalną moc inaczej ma się sprawa w silnikach z zapłonem samoczynnym czyli popularnych DIESEL-ach ale to już inna bajka ... Miłej lektury i eksploatacji |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 31-01-2011, 18:19
|
|
|
robertRK napisał/a: | 1.4 - 1.372 ccm 106N*m/2.900 obr moc 70 KM/6.000 obr |
a jak można wytłumaczyć to, że gaźnik 1.4 ma 78 koni i ten sam moment? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-02-2011, 12:43
|
|
|
Bardzo prosto jak zauważyłeś jest duża różnica w prędkości obrotowej silnika przy maksymalnym momencie i maksymalnej mocy a różnica o którą pytasz wynika z różnego układu zasilania i różnego stopnia sprężania i różnego ciśninia sprężania ( kPa ) zauważ że inna jest charakterystyka pracy silnika gaźnikowego a na układzie wtryskowym.Wystarczy w silniku zmienić stopień sprężania albo jal wolisz odprężyć silnik czyli np zmienić długość korbowodu i wykorbienie wału korbowego i silnik zmniejsza stopień sprężania na mniejszy co skutkuje mniejszą mocą ( KM ) ale większym momentem ( N*m) dlatego są silniki które maja dużą pojemność stosunkowo małą moc ale duży moment i pięknie "ciągną" z dołu , prawda ? Aż frajda jechać autkiem który wspaniale ciągnie 1.800 obr a nie kręcić go do granicy 4 lub 5.000 obr no cyba że to ścigacz hi hi hi miałem Kawasaki ZX 6 Ninja 636 który z pojemność 636 ccm wykręcono moc 136 KM przy 15.500 obr ale moment był mały i w zakresie 1.000-8.000 obr motorek wcale nie chciał jechać nawet przy odkręceniu manetki na max a powyżej 8.000 obr wspaniale się kręcił i wykazywał niesamowitą ochotę do pracy a ciągnął do odcięcia czyli 16.000 obrotów
** Dodano: 01-02-2011, 12:50 **
Dam jeszcze jeden przykład który osobiściew przerobiłem.Miałem Tipo 2.0 8 V 113 KM i jak to w 2.0 padł wał korbowy.Niemożliwością wtedy było kupić dobry wał więc zrobiłem tak : zostawiłem blok , głowice , tłoki i wszystko jak w 2.0 ale wał i korbowody założyłem z 1.8 8V 105 KM jaki skutek ? Zmieniło się wykorbirnie wału korbowego i skok tłoka ( mniejszy o okolo 10mm ) a w praktyce silnik zyskał na mocy w niskim zakresie obrtotów było czuć różnice w zakresie 1.600-3.000 obr w porównaniu do 2.0 oryginał natomias w górnym zakresie 3.000-5.500 obr stracił na mocy i kręcenie go tak wysoko przestało mieć sens.Kolega dziura jeżdził tym autem przd i po zmianach więć wie coś na ten temat |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-02-2011, 12:56
|
|
|
Różnica wynika z faktu że moc = moment/obroty. Można założyc że spalanie = wskazanie ekonomizera * obroty. Czyli ideałem byłoby jak najniższe wskazanie ekonomizera i jak najniższe obroty. |
|
|
|
|
Prezesddz
Wiek: 34 Dołączył: 28 Sty 2009 Posty: 52 Skąd: Dzierżoniów
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 01-02-2011, 14:06
|
|
|
** Dodano: 01-02-2011, 14:09 **
pisario napisał/a: | Jadac ok 65km/h na biegu 3 ekonomizer pokazuje nieco mniejsze spalanie niz po wrzucenie 4 przy tej predkosci. Obroty dosyc wysokie, wiec nie jest jakos mega cicho, szczegolnie ze tlumik niefabryczny |
Widze ze nie tylko ja nad tym dumam. Moglby ktos lopatologicznie powiedziec wlasnie czy dla zakresu predkosci 45-60km/h np w miescie kiedy widze ze bede zaraz hamowal, bardziej ekonomiczne jest 3 czy 4? Ekonomizer pokazuje 3, ale rozsadek z racji wyzszych obrotow nakazuje wrzucic juz 4. |
|
|
|
|
pisario
Pomógł: 5 razy Wiek: 37 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 933 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 01-02-2011, 16:18
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi Panowie i czekamy na innych |
_________________ A pamietasz jak mowiles ze nigdy nie kupisz...
PEUGEOT??? |
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 01-02-2011, 16:55
|
|
|
Cytat: | Widze ze nie tylko ja nad tym dumam. Moglby ktos lopatologicznie powiedziec wlasnie czy dla zakresu predkosci 45-60km/h np w miescie kiedy widze ze bede zaraz hamowal, bardziej ekonomiczne jest 3 czy 4? Ekonomizer pokazuje 3, ale rozsadek z racji wyzszych obrotow nakazuje wrzucic juz 4.
|
Sądzę, że lepiej zostać na 3 i puścić gaz. Silnik wtedy nie dostaje paliwa, porusza się siłą rozpędu, hamuje napędami, co w sposób czysty będzie się przekładać na ekonomię. |
_________________ klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+ |
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-02-2011, 17:29
|
|
|
Poruszyłeś fajny temat a mianowicie zakres prędkości dla poszczególnych biegów.Oczywiście jest różnica czy się rozpędzamy czy hamujemy.Dla różnych silników różnie to wyglada ale ogólnie ruszamy z 1 biegu , 2-ka przy 20 km/h , 3-ka przy 40 km/h , 4ka przy 55-60 km/h i 5ka przy 75-80 km/h zakładając że jedziemy po równej drodze wiadomo że przy ropędzaniu pod górę kub wyprzedzaniu będziemy ciągnąć wyżej.Opisujesz sytuację w której rozpędzasz samochód w mieście dochodzisz do 60 km/h na 3ce i widzisz przed sobą czerwone światło to zostań na tym biegu nóżka z gazu i praktycznie możesz na tej 3ce zostać aż do obrotów biegu jałowego czyli około 1.000 obr potem sprzęgło i stoimi można też zrobić redukcję do 2ki ale moje zdanie jest takie że przy tak małej masie pojazdu ( około 1.000 kg ) jest to zbędne.Przez cały czas kiedy jest włączony bieg a gazu nie naciskamy jest odcięte zasilanie silnika w paliwo i w ten sposób oszczędzamy paliwo
** Dodano: 01-02-2011, 17:36 **
Tak samo kiedy zjeżdzamy ze wzniesienia puszczamy gaz a nie dajemy na luz ... efekt zostają kropelki w baku no i oczywiście patrzymy co się dzije na drodze czyli np.czerwone światło widzimy z odległości 300-500 m a nie 50 metrów przed sygnalizatorem.Oszczędności w jeździe to nie tylko zaoszczędzone paliwo ale także hamulce , sprzęgło , zawieszenie itp itd wiadmo nie od dziś że agresywny styl jazdy powoduje zużcie wielu podzespołów pojazdu a wszelkie koszty napraw i usterek biją nas , użtkowników tych aut , po kieszeni i pieniążki które niejednokrotnie ciężko zarobimy musimy wydać na nasze Tipo lub Tempry które swoją młodość maja już za sobą i są podatne na różnego rodzaju awarie chociażby związane z dynamiczną jazdą. |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|