Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Trochę historii Tipo
Autor Wiadomość
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 27-03-2008, 17:28   Trochę historii Tipo

Samochód Fiat Tipo będący następcą modelu Ritmo został oficjalnie zaprezentowany w styczniu 1988 roku. Zachowując ogólną koncepcję poprzedniego modelu, w samochodzie Fiat Tipo wprowadzono do jego produkcji wiele nowatorskich rozwiązań. Między innymi zastosowano metodę montażu modułowego z 14 zespołów i podzespołów składanych na oddzielnych stanowiskach montażowych oraz sprawdzanych przed dostarczeniem na linię montażu głównego, drzwi tyłu nadwozia wykonano z tworzywa poliestrowego wzmacnianego włóknem szklanym, zaś prawie 70% stalowych części nadwozia wykonano z blach ocynkowanych (dach, pokrywę przedziału silnika, błotniki przednie i tylne oraz drzwi boczne z blach dwustronnie ocynkowanych).

Doceniając zalety Fiata Tipo, międzynarodowe jury wyróżniło go tytułem "Car of the Year" w 1989 roku. Fiat Tipo otrzymał 365 punktów pokonując Opla Vectra (261 pkt.) i VW Passata (194 pkt.)



Początkowo do napędu samochodów Fiat Tipo stosowano 5 silników: trzy benzynowe i dwa wysokoprężne. Najmniejszy z silników benzynowych to silnik z rodziny FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) przeznaczony specjalnie do samochodu Tipo, o pojemności skokowej 1108 cm3. Produkowano go w zakładach Tremoli 3. Silnik FIRE 1100, o mocy 41 kW charakteryzuje się znakomitą elastycznością oraz bardzo małym zużyciem paliwa. Średni silnik benzynowy, o pojemności skokowej 1372 cm3 i mocy 52 kW, powstał na bazie znanego z Ritmo silnika 1301 cm3, lecz został gruntownie przekonstruowany. Ze względu na zakres wprowadzonych zmian i dużą liczbę całkowicie nowych części był to właściwie zupełnie nowy silnik. Największy silnik benzynowy miał pojemność 1580 cm3 i moc 61 kW. Oferowano także dwa silniki wysokoprężne z wtryskiem pośrednim - Tipo 1,7 D wyposażono w silnik wolnossący o pojemności 1697 cm3 i mocy 42 kW, a Tipo 1,9 T ds wyposażono w silnik turbodoładowany o pojemności 1929 cm3 i mocy 66 kW. W 1989 roku wprowadzono wersję Tipo 1,9 T ds X, różniącą się wyposażeniem.

W przednim zawieszeniu samochodu Fiat Tipo, typu pseudo MacPherson, zastosowano wahacze odlane ze stopowego żeliwa sferoidalnego o wytrzymałości stali. Tylne zawieszenie jest niezależne, montowane na pomocniczej ramie nośnej utworzone przez dwa czółna z blachy stalowej połączonej rurą o średnicy 70 mm. Zawieszenie to zawiera wahacze wleczone o konstrukcji skrzynkowej, podparte na łożyskach stożkowych, sprężyny spiralne i amortyzatory, stabilizator poprzeczny prętowy połączony z wahaczami.

Benzynowe wersje samochodów Fiat Tipo początkowo różniły się między sobą jedynie pojemnością i wyposażeniem. Później ofertę uzupełniono o silnik benzynowy szesnastozaworowy, automatyczną skrzynię przekładniową o ciągłej zmianie przełożenia (CVT) oraz model o napędzie wszystkich kół. Oprócz zwykłego zestawu wskaźników zaoferowano możliwość wyposażenia w zestaw cyfrowy, ze wskaźnikami optoelektronicznymi (wersje DGT). W lutym 1990 roku oficjalnie zaprezentowano samochód Fiat Tempra z nadwoziem trzybryłowym, pochodny od modelu Tipo.

W 1990 roku wprowadzono na rynek ograniczoną liczbą egzemplarzy samochodów w wersji Tipo AGT z silnikiem 1372 cm3 i bogatszym wyposażeniem. Wprowadzono ponadto nową wersję sportową samochodu wyposażoną w 16-zaworowy silnik 1,8 dm3 o mocy 100 kW.

W lipcu 1990 roku powiększono gamę wersji samochodu Fiat Tipo oraz wprowadzono do sprzedaży samochód Fiat Tempra, a także odmianę kombi - Tempra Station Wagon. Odmiana Tipo Pop miała wyposażenie wersji 1,4 wzbogacone m.in. w przyciemnione szyby. W ofercie znalazła się odmiana Tipo AGT z silnikiem 1,6 dm3, z seryjnie montowanym wspomaganiem układu kierowniczego. Odmiana Tipo 1,4 AGT została zastąpiona przez Tipo Siena.

W październiku 1990 r. zaprezentowano wersję Tipo 1,9 D DGT wyposażoną w cyfrowy zestaw wskaźników.

W marcu 1991 roku wprowadzono nową wersje Tipo Selecta wyposażoną w bezstopniową skrzynię automatyczną typu CTX, silnik benzynowy 1,6 dm3 i wspomaganie układu kierowniczego.

W październiku 1991 r. powiększono gamę wersji samochodu Fiat Tipo z silnikami wysokoprężnymi o odmiany osobowe 1,9 DS i 1,9 TD GT oraz o odmianę użytkową 1,9 DS. Równocześnie wycofano z produkcji wersje: Tipo 1,9 D DGT, 1,9 TD DGT, 1,9 TD DS X.

W 1992 roku we wszystkich modelach Tipo wprowadzono drobne zamiany wyglądu zewnętrznego. Model Tipo SX wyróżniono zastosowaniem przednich świateł przeciwmgłowych wbudowanych w dolną część przedniego zderzaka. Samochód Fiat Tipo z 16-zaworowym silnikiem 2,0 o mocy 102 kW wyposażono w katalizator spalin. Wersję tę sprzedawano równolegle z wersją z 16-zaworowym silnikiem 1,6 dm3 bez katalizatora spalin.

W lipcu 1992 r. uzupełniono ofertę modelem Tipo 1,7 D Estivale, którą jednak wycofano w styczniu 1993 roku.

Od stycznia 1993 r., w związku z wejściem w życie zaostrzonych norm dotyczących emisji spalin, wszystkie samochody Fiat Tipo sprzedawane w krajach EWG wyposażono w katalizator spalin i wtryskowe układy zasilania: jednopunktowe dla silników 1,4 dm3 i 1,6 dm3 oraz wielopunktowe dla 8-zaworowego silnika 1,8 dm3 i 16-zaworowego silnika 2,0 dm3. Wprowadzono nowe silniki 1,4 dm3 i 1,6 dm3 o zwiększonej mocy w miejsce starszych o mniejszej mocy.

Na przełomie maja i czerwca 1993 roku wprowadzono gruntownie zmodernizowane samochody z nadwoziami trzydrzwiowymi o oznaczeniach Tipo 1,9 TD GT i Tipo 1,7 D Pop, a także z nadwoziami 5-drzwiowymi Tipo 1,9 DS X oraz 1,9 TD SX.

W marcu 1995 roku wprowadzono do sprzedaży odmiany Start i Quartz z silnikami 1,4 i 1,6 dm3, które zastąpiły odmiany Pop, S, SX, SLX i GT. Zaprzestano produkcji modeli Tipo 1,8i, 2,0i, a kontynuowano produkcję wersji Tipo 1,4i (52 kW) oraz 1,6i (68 kW). Produkcję Tipo we Włoszech zakończono w październiku 1996 roku.
_________________
     Moneta
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 27-03-2008, 17:44   

mrk69, ciekawa lektórka :D
mrk69 napisał/a:
z 16-zaworowym silnikiem 1,6 dm3

1,6 16v :roll: o tym nie wiedziałem ;D
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 27-03-2008, 17:55   

egon11, Ja tego nie piasałem..i np o modelu pop, Tipo Siena, ani fabrycznych modelach 4x4 nie wiedziałem ;D Może im o 1.6 dohc chodziło? ;D Albo jakieś próbne modele Tipo z silniami od Bravo
_________________
     Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-03-2008, 18:57   

Nie było 1.6 16V ;) 1.8 i 2.0 16V były tylko.
A Tipo 4x4 też nie było, była tylko Tempra 4x4 i tylko w wersji SW z 2.0l silnikiem.

Vipera ma taką Tempre. Widziałem ją osobiście na którymś ze zlotów.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 27-03-2008, 19:04   

Szkoda, że ja nie mam 4x4 w swojej SW. ;P
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 33 days
Network load