|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Trochę historii Tipo |
Autor |
Wiadomość |
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 27-03-2008, 17:28 Trochę historii Tipo
|
|
|
Samochód Fiat Tipo będący następcą modelu Ritmo został oficjalnie zaprezentowany w styczniu 1988 roku. Zachowując ogólną koncepcję poprzedniego modelu, w samochodzie Fiat Tipo wprowadzono do jego produkcji wiele nowatorskich rozwiązań. Między innymi zastosowano metodę montażu modułowego z 14 zespołów i podzespołów składanych na oddzielnych stanowiskach montażowych oraz sprawdzanych przed dostarczeniem na linię montażu głównego, drzwi tyłu nadwozia wykonano z tworzywa poliestrowego wzmacnianego włóknem szklanym, zaś prawie 70% stalowych części nadwozia wykonano z blach ocynkowanych (dach, pokrywę przedziału silnika, błotniki przednie i tylne oraz drzwi boczne z blach dwustronnie ocynkowanych).
Doceniając zalety Fiata Tipo, międzynarodowe jury wyróżniło go tytułem "Car of the Year" w 1989 roku. Fiat Tipo otrzymał 365 punktów pokonując Opla Vectra (261 pkt.) i VW Passata (194 pkt.)
Początkowo do napędu samochodów Fiat Tipo stosowano 5 silników: trzy benzynowe i dwa wysokoprężne. Najmniejszy z silników benzynowych to silnik z rodziny FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) przeznaczony specjalnie do samochodu Tipo, o pojemności skokowej 1108 cm3. Produkowano go w zakładach Tremoli 3. Silnik FIRE 1100, o mocy 41 kW charakteryzuje się znakomitą elastycznością oraz bardzo małym zużyciem paliwa. Średni silnik benzynowy, o pojemności skokowej 1372 cm3 i mocy 52 kW, powstał na bazie znanego z Ritmo silnika 1301 cm3, lecz został gruntownie przekonstruowany. Ze względu na zakres wprowadzonych zmian i dużą liczbę całkowicie nowych części był to właściwie zupełnie nowy silnik. Największy silnik benzynowy miał pojemność 1580 cm3 i moc 61 kW. Oferowano także dwa silniki wysokoprężne z wtryskiem pośrednim - Tipo 1,7 D wyposażono w silnik wolnossący o pojemności 1697 cm3 i mocy 42 kW, a Tipo 1,9 T ds wyposażono w silnik turbodoładowany o pojemności 1929 cm3 i mocy 66 kW. W 1989 roku wprowadzono wersję Tipo 1,9 T ds X, różniącą się wyposażeniem.
W przednim zawieszeniu samochodu Fiat Tipo, typu pseudo MacPherson, zastosowano wahacze odlane ze stopowego żeliwa sferoidalnego o wytrzymałości stali. Tylne zawieszenie jest niezależne, montowane na pomocniczej ramie nośnej utworzone przez dwa czółna z blachy stalowej połączonej rurą o średnicy 70 mm. Zawieszenie to zawiera wahacze wleczone o konstrukcji skrzynkowej, podparte na łożyskach stożkowych, sprężyny spiralne i amortyzatory, stabilizator poprzeczny prętowy połączony z wahaczami.
Benzynowe wersje samochodów Fiat Tipo początkowo różniły się między sobą jedynie pojemnością i wyposażeniem. Później ofertę uzupełniono o silnik benzynowy szesnastozaworowy, automatyczną skrzynię przekładniową o ciągłej zmianie przełożenia (CVT) oraz model o napędzie wszystkich kół. Oprócz zwykłego zestawu wskaźników zaoferowano możliwość wyposażenia w zestaw cyfrowy, ze wskaźnikami optoelektronicznymi (wersje DGT). W lutym 1990 roku oficjalnie zaprezentowano samochód Fiat Tempra z nadwoziem trzybryłowym, pochodny od modelu Tipo.
W 1990 roku wprowadzono na rynek ograniczoną liczbą egzemplarzy samochodów w wersji Tipo AGT z silnikiem 1372 cm3 i bogatszym wyposażeniem. Wprowadzono ponadto nową wersję sportową samochodu wyposażoną w 16-zaworowy silnik 1,8 dm3 o mocy 100 kW.
W lipcu 1990 roku powiększono gamę wersji samochodu Fiat Tipo oraz wprowadzono do sprzedaży samochód Fiat Tempra, a także odmianę kombi - Tempra Station Wagon. Odmiana Tipo Pop miała wyposażenie wersji 1,4 wzbogacone m.in. w przyciemnione szyby. W ofercie znalazła się odmiana Tipo AGT z silnikiem 1,6 dm3, z seryjnie montowanym wspomaganiem układu kierowniczego. Odmiana Tipo 1,4 AGT została zastąpiona przez Tipo Siena.
W październiku 1990 r. zaprezentowano wersję Tipo 1,9 D DGT wyposażoną w cyfrowy zestaw wskaźników.
W marcu 1991 roku wprowadzono nową wersje Tipo Selecta wyposażoną w bezstopniową skrzynię automatyczną typu CTX, silnik benzynowy 1,6 dm3 i wspomaganie układu kierowniczego.
W październiku 1991 r. powiększono gamę wersji samochodu Fiat Tipo z silnikami wysokoprężnymi o odmiany osobowe 1,9 DS i 1,9 TD GT oraz o odmianę użytkową 1,9 DS. Równocześnie wycofano z produkcji wersje: Tipo 1,9 D DGT, 1,9 TD DGT, 1,9 TD DS X.
W 1992 roku we wszystkich modelach Tipo wprowadzono drobne zamiany wyglądu zewnętrznego. Model Tipo SX wyróżniono zastosowaniem przednich świateł przeciwmgłowych wbudowanych w dolną część przedniego zderzaka. Samochód Fiat Tipo z 16-zaworowym silnikiem 2,0 o mocy 102 kW wyposażono w katalizator spalin. Wersję tę sprzedawano równolegle z wersją z 16-zaworowym silnikiem 1,6 dm3 bez katalizatora spalin.
W lipcu 1992 r. uzupełniono ofertę modelem Tipo 1,7 D Estivale, którą jednak wycofano w styczniu 1993 roku.
Od stycznia 1993 r., w związku z wejściem w życie zaostrzonych norm dotyczących emisji spalin, wszystkie samochody Fiat Tipo sprzedawane w krajach EWG wyposażono w katalizator spalin i wtryskowe układy zasilania: jednopunktowe dla silników 1,4 dm3 i 1,6 dm3 oraz wielopunktowe dla 8-zaworowego silnika 1,8 dm3 i 16-zaworowego silnika 2,0 dm3. Wprowadzono nowe silniki 1,4 dm3 i 1,6 dm3 o zwiększonej mocy w miejsce starszych o mniejszej mocy.
Na przełomie maja i czerwca 1993 roku wprowadzono gruntownie zmodernizowane samochody z nadwoziami trzydrzwiowymi o oznaczeniach Tipo 1,9 TD GT i Tipo 1,7 D Pop, a także z nadwoziami 5-drzwiowymi Tipo 1,9 DS X oraz 1,9 TD SX.
W marcu 1995 roku wprowadzono do sprzedaży odmiany Start i Quartz z silnikami 1,4 i 1,6 dm3, które zastąpiły odmiany Pop, S, SX, SLX i GT. Zaprzestano produkcji modeli Tipo 1,8i, 2,0i, a kontynuowano produkcję wersji Tipo 1,4i (52 kW) oraz 1,6i (68 kW). Produkcję Tipo we Włoszech zakończono w październiku 1996 roku. |
_________________
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 27-03-2008, 17:44
|
|
|
mrk69, ciekawa lektórka
mrk69 napisał/a: | z 16-zaworowym silnikiem 1,6 dm3 |
1,6 16v o tym nie wiedziałem |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 27-03-2008, 17:55
|
|
|
egon11, Ja tego nie piasałem..i np o modelu pop, Tipo Siena, ani fabrycznych modelach 4x4 nie wiedziałem Może im o 1.6 dohc chodziło? Albo jakieś próbne modele Tipo z silniami od Bravo |
_________________
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-03-2008, 18:57
|
|
|
Nie było 1.6 16V 1.8 i 2.0 16V były tylko.
A Tipo 4x4 też nie było, była tylko Tempra 4x4 i tylko w wersji SW z 2.0l silnikiem.
Vipera ma taką Tempre. Widziałem ją osobiście na którymś ze zlotów. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 27-03-2008, 19:04
|
|
|
Szkoda, że ja nie mam 4x4 w swojej SW. ;P |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|