|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Elektroniczny problem |
Autor |
Wiadomość |
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 31-10-2006, 10:01 Elektroniczny problem
|
|
|
Witam,
koledzy mam taki dziwny problem, z którym nie mogę sobie poradzić, chociaż wydaje się być bardzo prostym.
Mianowicie, mam układ 4diod (wiadomo po 3V każda), chciałbym podłączyć tylko 3 z nich, pod 12Volt. Pytnie brzmi - jak policzyć jaki opornik jest mi potrzebny aby nie spalić układu?
Nie znam mocy diod, zasilanie ma być z instalacji elektrycznej auta.
Pamiętam, że jest taki wzór U=IR ale nijak nie potrafię go tu wykorzystać.
PS:
mówi się, kogo/czego 'diód', czy 'diod'?
Pozdrawiam |
_________________
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 31-10-2006, 10:37
|
|
|
EDIT: poprawiłem.
RaV napisał/a: | mówi się, kogo/czego 'diód', czy 'diod'? |
Diod.
Połącz je szeregowo, czyli jeden za drugim. 3Vx3=9V. Czyli na końcu będzie 3V.
Tylko jaką rezystancję mają te oporniki? Musisz dobrac dobre oporniki, aby nie spalić.
Tutaj masz ciekawy artykuł co do rezystancji oraz mocy, łaczeniu diod.
http://www.dzikie.net/index.php?art=diody-faq |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 31-10-2006, 10:50
|
|
|
Dzięki za linka miszko, zaraz biorę się za lekturę.
Może nie do końca dobrze opisałem problem.
Mam taki układ:
Chcę z niego wymontować jedną diodę (bo potrzebuje 3) i zastąpić ją opornikiem (żeby nie przepalić reszty).
Tylko nie wiem jakim. |
_________________
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 31-10-2006, 11:00
|
|
|
W tym artykule masz info jak szybko obliczyć jaki opornik Ci jest potrzebny. Pisali tam na przykładzie chyba 3 oporników (przeczytaj dokładnie artykuł) i były one po 200Ω
Wszystko zależy do jakiego napięcia chcesz zejść. Bo jeśli chcesz uzyskać np. 3V na końcu to źle napisałem w pierwszej mojej odpowiedzi. Musisz użyć 3 oporników.
** Dodano: 31-10-2006, 11:02 **
Dopiero co się obudziłem, więc sorki Poprawiłęm już moją wcześniejszą odp. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 31-10-2006, 18:23
|
|
|
pogoogluj o LEDach dioda LED (Light Emmiting Diode); mówi się dioda, diody, diod (ale czasem diód ); szereg diod, typy diód; ludzie różnie mówią i już nie ma pewności;
musisz wiedzieć jakie powinieneś zapewnić jej napięcie; standardowe żółte, czerwone, zielone, pomarańcz itp są na ok 1,5V , znaczy przy takim świecą już ok, czerwone szybciej a inne odcienie później, pod względem narastania napięcia - czerwone na niższym; niebieskie, białe są różne, 3V, 3.2V , 3.3V...
standardowa dioda LED pobiera ok 16mA +/- troszkę , znaczy się przy takim prądzie płynącym przez nią wytwarza się właściwe światło , nie za mocne, nie za słabe, nie pamiętam w 100% jak niebieskie i białe, ale wartoś podobna jest;
głównie dobierasz tak opornik, oporniki by ograniczał on prąd płynący przez diodę, bo jak 'pozwolisz' by za duży prąd przez nią przepłynął to się dioda spali;
w aucie:
dla standardowej żółtej,czerwonej itp jak chcesz ją podłączyć do 12V to szeregowo z taką diodą dajesz 1kOhm; dla niebieskiej czy białej ok 800 Ohm, 820 Ohm jest w szeregu konkretnie, na siłę 7XX ale to już można uszkodzić diodę;
możesz połączyć diody równolegle, np pociągnąć 2 przewody, + i - i wtedy każdą nogę '-' każdej diody łączysz z przewodem masowym, a każdą nogę '+' każdej diody poprzez opornik np 820 Ohm łączysz z przewodem '+'owym;
zaleta - są niezależnie, dołączasz kolejne na tej zasadzie do woli, bez przeróbki poprzednich, a poza tym jak któraś się spali to inne świecą;
szeregowo: dla 3ch diod będzie to ok 200 Ohm; zresztą artykuł poczytaj
ale najlepiej i najpewniej jak nie dasz ich równolegle w szeregu z jednym rezystorem tylko wszystkie równolegle ze swymi rezystorami; rezystor kosztuje 3 - 4 grosze... więc... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
magi-marcin
Pomógł: 2 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Maj 2006 Posty: 323 Skąd: Huta Czechy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 01-11-2006, 12:40
|
|
|
Sprawdziłam na trzech diodach i opornik taki jest wystrczający to 220ohm 0,5w
Sprawdzałem też na 180ohm lecz ten 220 wydaje sie bezpieczniejszy.
Liczmy sie z tym ze przy wyłączonych wszystkich użądzeniach a zapalonym silniku napięcie mamy w instalacji wyższe niż 12V |
_________________ Tipo 1.6ie DGT bez LPG --- Już należy do TempraWG
LPG - dobry do zapalniczek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|