Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektroniczny problem
Autor Wiadomość
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 31-10-2006, 10:01   Elektroniczny problem

Witam,
koledzy mam taki dziwny problem, z którym nie mogę sobie poradzić, chociaż wydaje się być bardzo prostym.
Mianowicie, mam układ 4diod (wiadomo po 3V każda), chciałbym podłączyć tylko 3 z nich, pod 12Volt. Pytnie brzmi - jak policzyć jaki opornik jest mi potrzebny aby nie spalić układu?
Nie znam mocy diod, zasilanie ma być z instalacji elektrycznej auta.
Pamiętam, że jest taki wzór U=IR ale nijak nie potrafię go tu wykorzystać.

PS:
mówi się, kogo/czego 'diód', czy 'diod'?

Pozdrawiam
_________________

     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 31-10-2006, 10:37   

EDIT: poprawiłem.


RaV napisał/a:
mówi się, kogo/czego 'diód', czy 'diod'?

Diod.

Połącz je szeregowo, czyli jeden za drugim. 3Vx3=9V. Czyli na końcu będzie 3V.
Tylko jaką rezystancję mają te oporniki? Musisz dobrac dobre oporniki, aby nie spalić.

Tutaj masz ciekawy artykuł co do rezystancji oraz mocy, łaczeniu diod.
http://www.dzikie.net/index.php?art=diody-faq
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
  
     assistance   Moneta
 
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 31-10-2006, 10:50   

Dzięki za linka miszko, zaraz biorę się za lekturę.

Może nie do końca dobrze opisałem problem.
Mam taki układ:

Chcę z niego wymontować jedną diodę (bo potrzebuje 3) i zastąpić ją opornikiem (żeby nie przepalić reszty).
Tylko nie wiem jakim.
_________________

     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 31-10-2006, 11:00   

W tym artykule masz info jak szybko obliczyć jaki opornik Ci jest potrzebny. Pisali tam na przykładzie chyba 3 oporników (przeczytaj dokładnie artykuł) i były one po 200Ω
Wszystko zależy do jakiego napięcia chcesz zejść. Bo jeśli chcesz uzyskać np. 3V na końcu to źle napisałem w pierwszej mojej odpowiedzi. Musisz użyć 3 oporników.

** Dodano: 31-10-2006, 11:02 **
Dopiero co się obudziłem, więc sorki :D Poprawiłęm już moją wcześniejszą odp.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 31-10-2006, 18:23   

pogoogluj o LEDach :D dioda LED (Light Emmiting Diode); mówi się dioda, diody, diod (ale czasem diód :D ); szereg diod, typy diód; ludzie różnie mówią i już nie ma pewności;

musisz wiedzieć jakie powinieneś zapewnić jej napięcie; standardowe żółte, czerwone, zielone, pomarańcz itp są na ok 1,5V , znaczy przy takim świecą już ok, czerwone szybciej :D a inne odcienie później, pod względem narastania napięcia - czerwone na niższym; niebieskie, białe są różne, 3V, 3.2V , 3.3V...

standardowa dioda LED pobiera ok 16mA +/- troszkę :D , znaczy się przy takim prądzie płynącym przez nią wytwarza się właściwe światło , nie za mocne, nie za słabe, nie pamiętam w 100% jak niebieskie i białe, ale wartoś podobna jest;

głównie dobierasz tak opornik, oporniki by ograniczał on prąd płynący przez diodę, bo jak 'pozwolisz' by za duży prąd przez nią przepłynął to się dioda spali;

w aucie:

dla standardowej żółtej,czerwonej itp jak chcesz ją podłączyć do 12V to szeregowo z taką diodą dajesz 1kOhm; dla niebieskiej czy białej ok 800 Ohm, 820 Ohm jest w szeregu konkretnie, na siłę 7XX ale to już można uszkodzić diodę;

możesz połączyć diody równolegle, np pociągnąć 2 przewody, + i - i wtedy każdą nogę '-' każdej diody łączysz z przewodem masowym, a każdą nogę '+' każdej diody poprzez opornik np 820 Ohm łączysz z przewodem '+'owym;
zaleta - są niezależnie, dołączasz kolejne na tej zasadzie do woli, bez przeróbki poprzednich, a poza tym jak któraś się spali to inne świecą;

szeregowo: dla 3ch diod będzie to ok 200 Ohm; zresztą artykuł poczytaj :D
ale najlepiej i najpewniej jak nie dasz ich równolegle w szeregu z jednym rezystorem tylko wszystkie równolegle ze swymi rezystorami; rezystor kosztuje 3 - 4 grosze... więc...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
magi-marcin 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 323
Skąd: Huta Czechy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 01-11-2006, 12:40   

Sprawdziłam na trzech diodach i opornik taki jest wystrczający to 220ohm 0,5w

Sprawdzałem też na 180ohm lecz ten 220 wydaje sie bezpieczniejszy.
Liczmy sie z tym ze przy wyłączonych wszystkich użądzeniach a zapalonym silniku napięcie mamy w instalacji wyższe niż 12V
_________________
Tipo 1.6ie DGT bez LPG --- Już należy do TempraWG
LPG - dobry do zapalniczek
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 33 days
Network load