Szukam ochotnika do przeprowadzenia eksperymentu na aucie |
Autor |
Wiadomość |
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 02-12-2009, 22:37 Szukam ochotnika do przeprowadzenia eksperymentu na aucie
|
|
|
Witam. Od pewnego czasu grzebię w korektorach siły hamowania. Jak już wiemy Fiaty Tipo/Tempra zostały wyposażone w nieszczęsne korektory ze sprężyną i dźwignią (zdjęcie 1). Zasada działania taka, że 2 tłoczki na sprężynach przy wciśnięciu pedału hamulca wysuwają się, ale ich wysunięcie ogranicza dźwignia (podatna na zatarcie) naciągana dużą sprężyną do stabilizatora tylnego. Natrafiłem na korektor siły hamowania w fiacie marea z systemem ABS+EBD (zdjęcie 2) który wygląda identycznie jak korektor z TT jednak nie ma w nim dźwigni i sprężyny (przez to praktycznie niezawodny). Zasada działania jego działania jest taka, że (prawdopodobnie) na tłoczkach zastosowane są mocniejsze sprężyny które ograniczają ruch tłoczków niezależnie od obciążenia osi tylnej. Koła tylne i tak się nie zablokują przez ABS. Moja propozycja jest taka, żeby ktoś przetestował ten korektor jak wygląda w praktyce w Fiacie Tipo/Tempra, szczególnie zalecałbym dla samochodów z ABS. Ja nie za bardzo mam na to czasu, a być może komuś szykuje się robota przy korektorze to możnaby przy okazji sprawdzić. Ma on ten sam rozstaw śrub mocujących do osi tylnej co i w Tipo/Tempra. Informacja ta poszłaby dla dobra całego forum. Oferuję w ramach tej propozycji darmowy korektor siły hamowania z owej marei (TEN który jest na zdjęciu, pomalowany zakonserwowany), wysyłka na mój koszt. W zamian oczekuję ścisłego raportu z przeprowadzonego eksperymentu - jak hamuje, czy wszystko jest OK, czy nie ma problemów, w miarę możliwości zdjęcia itp. Nie ponosisz żadnych kosztów, dostajesz darmowy korektor, w razie niepowodzenia nie żądam zwrotu - możesz sobie go dalej sprzedać. Po prostu jeszcze nikt nigdy nie przeprowadził takiego eksperymentu, a według mojej teorii (i ludzi z sąsiedniego forum) byłoby to lekarstwo na zacierające się dźwignie korektorów. Czekam na opinie i ewentualną kandydaturę do eksperymentu W razie wątpliwości pytać, pisać bo być może nie napisałem wszystkiego.
Zdjęcie 1 (korektor Tipo/Tempra)
Zdjęcie 2 (korektor marea ABS+EBD)
|
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 02-12-2009, 22:55
|
|
|
Podpowiem coś Wam koledzy, tak łatwo to sie nie da, ten sam sposób rozdziału siły hamowania co w Marei z ABS+EBD zastosowany jest w Alfie 156, i niestety ale podzial siły hamowania jest już na pompie ABS dokonywany, jeśli wyłączy się zasilanie ABS tylne koła staja dęba od razu przy hamowaniu. |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 02-12-2009, 23:19
|
|
|
Ale w Tipo Tempra nie ma regulowanej siły na pompie i przez to nie wiadomo jak się zachowa. Skoro hamulce tylne stają dęba to można by wnioskować, że hamulce będą dobre bo chyba nikt nie wyłącza ABS, ale ta pompa - praktyka jest potrzebna |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 09:01
|
|
|
Źle mnie zrozumiałeś, EBD wykorzystuje elementy [pompę ABS, czujniki ABS] i oprogramowanie systemu ABS. Podczas hamowania następuje dociążenie osi przedniej, a odciążenie osi tylnej. System EBD ma za zadanie rozpoznanie różnicy poślizgu kół przednich i tylnych i w przypadku jej stwierdzenia odpowiednie zmniejszenie ciśnienia płynu hamulcowego w tylnych kołach i dzieje się to już na pompie ABS, każdy obwód hamulcowy na poszczególne koło ma regulowaną elektronicznie siłę hamowania i niezależnie względem pozostałych poprzez zawór w pompie ABS.
Jeśli założysz ten korektor siły hamowania do auta z konwencjonalnym ABS to tak jak pisalem, tyl bedzie mial za duza sile hamowania, jeslio masz ABS jak w SEDICI z 4 czujnikami ABS to moze jakos sobie i poradzi, ale co dotkniecie hamulca bedzie dziala ABS na tylne koła i walił pedałem po nodze, jesli jednak masz slabsza wersje z ABS ktory posiada tylko czujniki na przednich kołach a tak miały chyba wszystkie wersje ponizej 2.0 tylne koła beda stawały dęba od razu po nacisnięciu hamulca. |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 09:51
|
|
|
A takie pytanie troszkę OT - czy jeśli wywaliłem ten regulator siły hamowania bo i tak był skorodowany i urwany przez poprzednika to coś mi grozi złego? |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 09:56
|
|
|
Kaputzin napisał/a: | A takie pytanie troszkę OT - czy jeśli wywaliłem ten regulator siły hamowania bo i tak był skorodowany i urwany przez poprzednika to coś mi grozi złego? | jak Ci wyskoczy pies na droge gdzieś na zakręcie i kopniesz po hamulcach to na 99% zgarniesz go tyłem a nie przodem... czyli wyprzedzi Cie tył.... |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Stivi
Pomógł: 5 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Cze 2006 Posty: 812 Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 03-12-2009, 10:09
|
|
|
ego napisał/a: | Kaputzin napisał/a: | A takie pytanie troszkę OT - czy jeśli wywaliłem ten regulator siły hamowania bo i tak był skorodowany i urwany przez poprzednika to coś mi grozi złego? | jak Ci wyskoczy pies na droge gdzieś na zakręcie i kopniesz po hamulcach to na 99% zgarniesz go tyłem a nie przodem... czyli wyprzedzi Cie tył.... |
bez przesady brat w swoim tipo wywalil ten korektor i raczej wszystko bylo wporządku.. nie mial ABSu i wiadomo kola blokowalo |
_________________ było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG
jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4 |
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 10:20
|
|
|
ego napisał/a: | jak Ci wyskoczy pies na droge gdzieś na zakręcie i kopniesz po hamulcach to na 99% zgarniesz go tyłem a nie przodem... czyli wyprzedzi Cie tył.... |
Jak mi ostatnio wyskoczyła sarna to ją zgarnąłem przodem a potem i tak trafiła do bagażnika i do bigosu Wyskoczyła w takim momencie z fosy że żadne hamulce by jej nie uratowały |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 15:46
|
|
|
Korektora można się pozbyć w inny sposób, były wersje Tipo 1.4 gaźnikowe fabrycznie nie posiadające korektora siły hamowania, z tyłu miało to bębny a cały pić tkwił w odpowiednich cylinderkach z tyłu [ w tej wersji tłoczki cylinderków maja 15,9mm w wersjach z korektorem siły hamowania już 22,2mm]. Takie auto posiada jeszcze mój ojciec, hamuje jak najbardziej poprawnie w każdych warunkach.
|
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 20:26
|
|
|
Miałem Tipo 1.4 ABS i były 4 czujniki i Tipo 1.6 ABS i też były 4 czujniki. A niektórzy wywalają całkowicie korektory i mówią że jest poprawa, a korektor ten zawsze ogranicza siłę hamowania na tył. Mam rozumieć, że nie ma chętnego do przeprowadzenia doświadczenia?? |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 20:33
|
|
|
meter30, ja mogę spróbować ale nie mam ABS-u także jak ktoś z ABS-em się nie zgłosi to zaryzykuję |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 03-12-2009, 21:44
|
|
|
poczekamy jeszcze chwile, jak nikt z ABS się nie zgłosi to wyślę Ci korektor |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-12-2009, 19:02
|
|
|
W końcu poprawiła się pogoda i była okazja zamontować korektor który przysłał mi kolega meter30, do testów.
Najpierw znaną sobie trasą zrobiłem szybszą rundę z hamowaniami do zablokowania kół (nie mam ABS-u) żeby sprawdzić jak zachowuje się samochód na fabrycznym korektorze.
Potem przyszedł czas na przekładkę.
Jak widać stary już swoje przeszedł. Oczywiście była jeszcze przy nim sprężyna ale zapomniałem ją dać do zdjęcia.
Po ok 1,5 godzinnej walce nowy korektor był na miejscu.
Potem odpowietrzenie układu i jazda na odcinek testowy.
Szczerze mówiąc nie odczuwam żadnej różnicy między starym i nowym korektorem. Próby robiłem w tym samym miejscu i też z hamowaniem do zablokowania kół.
Jedyne czego nie jestem w stanie sprawdzić to jak nowy korektor będzie zachowywał się na przyhamowaniu w zakręcie na śliskiej nawierzchni ale to napiszę zaraz jak spadnie śnieg lub będzie trochę lodu na drodze.
A więc według mnie między starym i nowym korektorem nie ma żadnej różnicy w zachowaniu auta przy nawet bardzo mocnym hamowaniu. |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 29-12-2009, 23:24
|
|
|
Młody napisał/a: | według mnie między starym i nowym korektorem nie ma żadnej różnicy w zachowaniu auta przy nawet bardzo mocnym hamowaniu. | wobec tego, stary był w dobrej kondycji i nie było potrzeby wymieniać |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 00:16
|
|
|
A dźwignia w starym korektorze działała luźno czy nieruchoma była?? Sprężynę naciągniętą miałeś czy luźno wisiała?? |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 08:58
|
|
|
jelcyn, wymieniłem go żeby przeprowadzić test nowego bez dźwigni.
meter30, dźwignia chodziła a sprężyna była naciągnięta |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 09:49
|
|
|
Czyli stary korektor był sprawny. Wniosek taki, że ten korektor/rozdzielacz jest o tyle lepszy że nie ma ruchomej dźwigni która się zaciera, a poza tym wszystko to samo co było. Dzięki za eksperyment. Teraz spadł śnieg, to możesz przetestować na śliskiej nawierzchni.
P.S. Mam do sprzedania 2 takie korektory po 50 zeta/szt - jak ktoś będzie wymieniał to się polecam |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 18:24
|
|
|
meter30 napisał/a: | Czyli stary korektor był sprawny. |
Zgadza się
meter30 napisał/a: | Wniosek taki, że ten korektor/rozdzielacz jest o tyle lepszy że nie ma ruchomej dźwigni która się zaciera, a poza tym wszystko to samo co było. |
Dokładnie tak jest
Dzisiaj spadło trochę śniegu także pojechałem na mój odcinek testowy sprawdzić jak nowy bez dźwigniowy korektor się zachowa na śliskiej nawierzchni.
Na lekkim łuku hamulec do dechy do zablokowania kół i żadnego wynoszenia tyłu. Zachowuje się normalnie tzn przy mocnym hamowaniu na łuku wyjeżdża przód.
Co ciekawe kolega GrzesiekK., napisał wyżej że w wersjach gaźnikowych nie było korektora tylko zwykły łącznik a dzisiaj rozbierając Tipo AGT (silnik 1,4 ie ) też nie miał korektora tylko zwykły łącznik. Niestety nie wiem jaki są w nim cylinderki hamulców tylnych.
meter30 napisał/a: | Dzięki za eksperyment |
To ja dziękuję za możliwość jego przeprowadzenia i polecam się na przyszłość |
|
|
|
|
krzysiek82
Pomógł: 12 razy Wiek: 41 Dołączył: 08 Wrz 2008 Posty: 237 Skąd: Mikołów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 19:11
|
|
|
Młody napisał/a: | dzisiaj rozbierając Tipo AGT (silnik 1,4 ie ) też nie miał korektora tylko zwykły łącznik. |
U mnie (1.4.i.e. DGT - 90r.) też nie ma korektora
Młody napisał/a: | Niestety nie wiem jaki są w nim cylinderki hamulców tylnych. |
Ja mam taki:
http://www.moto.allegro.p...po_lw70083.html |
_________________ Jest:
Fiat Brava 1.2 16V 2001r.
Fiat Siena 1.6 16V 1998r.[b/]
Było:
[b]FIAT TIPO 1.4i.e. DGT 1990r. |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 19:14
|
|
|
krzysiek82, no właśnie o to chodzi. Myślałem że tylko przy gaźniku nie było jak pisał GrzesiekK.,
meter30, dzięki za punkcik |
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 30-12-2009, 19:15
|
|
|
Czyli taki jak w kazdym 1,4 i 1,6 Oczywiscie jesli ma bębny z tyłu |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-12-2009, 19:17
|
|
|
egon., ale właśnie GrzesiekK., pisał że są też cylinderki 22,2mm przy korektorach i jestem ciekaw jaki jest u mnie |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 30-12-2009, 19:20
|
|
|
Młody, a to tego nie wiedziałem |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
|