Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zdalne sterowanie zamkiem...
Autor Wiadomość
marcinwodnik 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 39
Dołączył: 06 Kwi 2005
Posty: 353
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 25-05-2005, 20:57   Zdalne sterowanie zamkiem...

Witam!

Gdzies na forum to bylo teraz nei moge znalesc :(

- pod jakie przewody wychodzace od strony pasazera z przodu tempry podpiac zdalne sterowanie zamkiem za pomoca 'masy' ( slawne przewody brazowy i bialy)?
- w kolumnie kierownicy albo gdzie najlepiej wpiac sie w kierunkowskazy ( jakie kolory maja przewody od kierunku lewego i prawego idace do przekaznika )? ( centralka moze mrugac kierunkami :) ?
_________________
Pozdrawiam,
Marcin

Kochaj szalej nie pytaj co dalej !!

<Baby są kochane!!>

Bmw 745i 2004, Syrena 105 lux 1980
     Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-05-2005, 21:23   

Główne zasilanie alarmu:
Przewód idący bezpośrednio od akumulatora znajdujący się w okolicy włącznika zapłonu lub w skrzynce bezpiecznikowej (gruby czerwony przewód)

+12 V po włączeniu zapłonu:
Przewód pomarańczowy znajdujący się w białym, 3-y polowym złączu konektorowym włącznika zapłonu.

Blokada silnika (10A):
Modele z silnikiem benzynowym (gaźnik):

Rozłączyć przewód pomarańczowy znajdujący się w 3-y polowym złączu konektorowym poniżej kolumny kierownicy.

Modele 16V:

Rozłączyć przewód popielato-zielony zasilający przekaźnik pompy paliwa znajdujący się w plastikowym kontenerze w komorze silnika poniżej mechanizmu wycieraczek.

Modele z (jednopunktowym wtryskiem):

Rozłączyć przewód zielono-czarny pompy paliwa znajdujący się powyżej skrzynki bezpiecznikowej lub przewód pomarańczowy w 3-y polowym złączu konektorowym włącznika zapłonu.

Blokada rozrusznika (30 A):
Rozłączyć przewód czerwony (2,5 mm2) znajdujący się w 3-y polowym złączu konektorowym włącznika zapłonu.

Kierunkowskazy:
Podłączenia wykonać do przewodów niebiesko-czarnego i niebieskiego znajdujących się w czarnym 10-o polowym złączu konektorowym w skrzynce bezpiecznikowej po prawej stronie.

Zamek centralny:
Sterowany minusem (podłączyć zgodnie z zaleceniem producenta alarmu):

Przewód biały (otwieranie) i niebieski (zamykanie) znajdujące się w białym 4-o polowym złączu konektorowym w skrzynce bezpiecznikowej.

Szyby elektryczne:
Silniki w stanie spoczynku podłączone do masy:

Zastosować dwa moduły domykania szyb i podłączyć wg. schematu. Rozłączyć przewody:

Fioletowo-żółty – szyba przednia lewa
Biało-czerwony – szyba przednia prawa
Fioletowo-żółty – szyba tylna lewa
Fioletowo-czerwony szyba tylna lewa
Znajdujące się w białym 4-o polowym złączu konektorowym centrali szyb elektrycznych znajdującej się po lewej stronie skrzynki bezpiecznikowej.

Wyłączniki drzwiowe:
Podłączenie wykonać do przewodu fioletowo-czarnego idącego do wyłączników oryginalnych.

Modele wyposażone w Check Control:

Podłączenie wykonać do przewodów:

Popielato-żółty – drzwi przednie lewe
Popielato-zielony drzwi przednie prawe
Popielato-czarny – drzwi tylne lewe
Popielato-czerwony – drzwi tylne prawe
Popielato-biały – tylna klapa
Znajdujące się w złączu konektorowym na początku skrzynki bezpiecznikowej.

Uwaga! Odseparować przewody od siebie diodami prostowniczymi (np. 1N4004)
     assistance   Moneta
 
 
marcinwodnik 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 39
Dołączył: 06 Kwi 2005
Posty: 353
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 25-05-2005, 21:30   

Dziekuje bardzo!

Mam jednak pytanie ( po remoncie skrzynki bezpiecznikow lepiej jej nei tykac;) ) zdlane sterowanie wystarczy podpiac pod przewody tego samego koloru jak napisales wychodzace z drzwi przy komputerze sterujacym praca silnika?

wpiecie sie w kierunki mozna go dokonac demontujac dolna atrape kolumny kierownicy tez w przewody takei jak napsiales wpinajac sie ??

[ Dodano: Sro 25 Maj, 2005 21:35 ]
jescze pytanko czy przewod od przelacznikow krancowych mozna zlokalizowac kolo komputera gdzies :) ?

[ Dodano: Pią 27 Maj, 2005 20:44 ]
Witam i dziekuej za pomoc, dzis zalozylem i jest si , mruga piszczy:D
_________________
Pozdrawiam,
Marcin

Kochaj szalej nie pytaj co dalej !!

<Baby są kochane!!>

Bmw 745i 2004, Syrena 105 lux 1980
     Moneta
 
 
ViNYL 



Wiek: 41
Dołączył: 11 Gru 2004
Posty: 54
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 09-06-2005, 10:54   

Witam.

dziura.arek napisał/a:

Modele wyposażone w Check Control:

Uwaga! Odseparować przewody od siebie diodami prostowniczymi (np. 1N4004)


Jakis rok temu przy instalacji alarmu zrobilem manewr z odseparowaniem tych przewodow, ale uzylem do tego diod 1N4148 i kiedy silnik jest zgaszony Check Control dziala poprawnie, ale gdy silnik pracuje to otwarcie ktorychkolwiek drzwi powoduje zaswiecenie sie diod od wszystkich drzwi. Co moglem zrobic nie tak?
_________________
pozdrawiam, vinyl
Tipo 1.6i.e. '92 / LPG BRC
N 51º13'44.91'' / E 22º35'17.58''
     assistance
 
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 09-06-2005, 12:21   

Cytat:
Jakis rok temu przy instalacji alarmu zrobilem manewr z odseparowaniem tych przewodow, ale uzylem do tego diod 1N4148 i kiedy silnik jest zgaszony...


tego tematu akurat nei przerabiałem, ale o diodach mogę Ci powiedzieć tyle, że 4148 są po prostu na mniejsze prądy (natężenia); popularne np. 1N4001 (które za grosze powinieneś wszędzie dostać) wytrzymują przepływy bodajże 1 lub 3 A (nie pamiętam), zaś 4148 są na małe prądy , chyba kilkaset mA góra; jeśli diosy miałyby jakieś przepięcia czy inne prądy odseparowywać, to te słabsze mogą nie wytrzymać i albo strzelą albo się uszkodzą np robiąc zwarcie, jak by ich wcale nie było tylko drut, albo jak przerwa; jeśli nie przeciążenie diód a wszystko zrobiłeś poprawnie to może diody na odwrót zamontowałeś (nie ta polaryzacja)...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
ViNYL 



Wiek: 41
Dołączył: 11 Gru 2004
Posty: 54
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 09-06-2005, 15:40   

Witam.

unknown napisał/a:

jeśli nie przeciążenie diód a wszystko zrobiłeś poprawnie to może diody na odwrót zamontowałeś (nie ta polaryzacja)...


Raczej w tym obwodzie plynie bardzo maly prad, wiec 1N4148 nie powinny miec problemu. A polaryzacja... O ile pamietam, to do katod diod podlaczylem poszczegolne czujniki, a ich anody sa zwarte i doprowadzone do wejscia alarmu.
_________________
pozdrawiam, vinyl
Tipo 1.6i.e. '92 / LPG BRC
N 51º13'44.91'' / E 22º35'17.58''
     assistance
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-06-2005, 21:27   

Popatrzcie i porównajcie parametry np prąd zaporowy.
     assistance   Moneta
 
 
lotarr 



Wiek: 47
Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 79
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 15-06-2005, 21:57   

pod przewody wychodzące z centralki alarmu na kierunkowskazy najlepiej podłączyć jest jakiś mały bezpiecznik. powód? Wiele alarmów jest unieszkodliwianych poprzez zrobienie zwarcia w kierunkowskazach i rozłożenie w ten sposób centralki. dotyczy to mniej zaawansowanych alarmów.
_________________
tempra 2,0 ie cat sw '91r.
     assistance
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 15-06-2005, 23:17   

...ja zamiast bezpiecznika wyjście centralki (choć od centralki c.z. alarmu nie ma póki co chwilowo) mam do kierunków podłączone przez zwykłą tanią diodę prostowniczą. Zwarcie [testując] jej nie szkodzi [a bezpiecznik jednorazowy], działają kierunki przy zamykaniu/otwieraniu (ściema alarmu :-) ). Można czasem więc i tak to rozwiązać, zależy co i jak musisz łączyć.
....a z tego co słyszałem i widziałem , to rozbrajanie alarmu przez 'kierunki' widziałem tylko na filmie fast'n'furious :-) .... w pratyce o innych metodach się słyszy.... ale ciekawa uwaga, też czasem czuły punkt.... choć normalne nowsze alarmy wyjście na kierunki raczej mają odseparowane od reszty, najwyżej zwarciem spalisz miganie, wyje dalej i zapłon itp odcina....
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
lotarr 



Wiek: 47
Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 79
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 01-07-2005, 23:21   inne propozycje?

Z tego co napisał dziura.arek do tej pory przy podłączaniu alarmu wszystko działa. U mnie problem się zaczął przy sterowaniu centralnym zamkiem- to podłączenie u mnie nie działa. Następny problem to czujniki otwarcia drzwi- to też u mnie nie działa. Narazie znalazłem przewody na których masa się pojawia po otwarciu drzwi, a że było już prawie ciemno więc kolorów nie widziałem, ale miernik piszczał po otwarciu drzwi, jeszcze tylko znajdę masę od tylnych i klapy bagażnika. A jak się wpiąć w instalacje jeśli centralny jest sterowany plusem? Najśmieszniejsze jest to, że mam cały czas zwarcie na przewodach od włącznika oświetlenia kabiny znajdujących się w drzwiach przednich, (wyjąłem je, sprzwdziem miernikiem i są sprawne) a w tylnych wogóle nie ma tych włączników, Ale spoko, najpierw robiłem inżynierkę z elektryki w cromie to teraz mogę zrobić magisterkę z elektryki tempry. Ciekawe przy którym fiacie będę robił doktorat?
_________________
tempra 2,0 ie cat sw '91r.
     assistance
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 02-07-2005, 01:00   

zaraz, bo nieco minęło i się pogubiłem :-) masz alarm, to raz;
centralny zamek fabryczny czy dokładany potem?
masz dodatkową centralkę czy z alarmu wykorzystujesz by pilotem chcieć wysterować centralny?
centralki od centralnego zamka 'dokładanego' zazw. mają wiele możliwości ustawienia ich, po rozebraniu przekładasz lub przelutowujesz zworki i wtedy współpracują z różnymi sygnałami, sterowaniem masą, plusem, zboczem narastającym bądź opadającym itp. Z alarmami jest podobnie. Tylko trzeba mieć instrukcje do takowej centralki i jej drutków by to zgrać. Się nie ma - trza poszuka w sieci po modelu...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
lotarr 



Wiek: 47
Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 79
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 02-07-2005, 08:21   

centralny zamek jest fabryczny, alarm już ma opcje zamykania centralnego bez żadnych dodatkowych centralek.
_________________
tempra 2,0 ie cat sw '91r.
     assistance
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 02-07-2005, 13:49   

jeśli c.z. jest fabryczny to powinien mieć wyprowadzone do sterowania drutki jak napisa dziura.arek wyżej:

Zamek centralny:
Sterowany minusem (podłączyć zgodnie z zaleceniem producenta alarmu):

Przewód biały (otwieranie) i niebieski (zamykanie) znajdujące się w białym 4-o polowym złączu konektorowym w skrzynce bezpiecznikowej.

Twój alarm powinien także mieć do podłączenia do c.z. 2 kable, na jednym pojawia się dany impuls/stan przy zamknuięciu (drugi kabel wtedy bez zmian) a na drugim pojawia się impuls/stan przy otwarciu (pierwszy wtedy bez zmian).

Masz zlokalizowane i wyprowadzone te 2 kable od fabrycznego c.z.?
Te, na które powinieneś coś podać (sygnały z alarmu) by się c.z. zamykał/otwierał?
Możesz je pojedynczo, też raz jeden raz drugi zwierać do masy bądź plusa by sprawdzić czy w ogóle zamek reaguje zamykaniem/otwieraniem na podawane sygnały.

Centralny fabryczny (jego centralka) może być różnie ustawiony - albo jest sterowany plusem (wtedy zwarcie jednego kabla do plusa powoduje zamknięcie, potem po rozwarciu zwarcie drugiego powoduje otwarcie - starczy podotykać nimi na przemian do plusa), albo masą - zwieranie do masy, albo zboczem narastającym tzn. kabelek jest zwarty do masy normalnie a potem jak się dotknie nim do plusa (napięcie wzrasta z 0 do 12) to jest reakcja albo odwrotnie opadającym.

Pozostaje sprawa jakie stany lub impulsy lub szbocza podaje twój alarm.
Masz z alarmu wyprowadzone 2 przewody, które w zal czy ma zamknąć czy otworzyć na jednym z nich bądź drugim podają masę lub plus lub jakiś stan?

Zarówno sam alarm w sobie jak i centralny zamek zazw. można przestawić jakie ten pierwszy sygnały ma wysyłać - czy masę, czy sterowanie plusem itp a z jakimi ten drugi ma współpracować (czy być sterowanym masą czy plusem czy zboczem...). Są to kwestie przelutowania bądź przestawienia jakiejś zworki w alarmie lub centralce od c.z.
Opisane są w odpowiednich do nich instrukcjach.
Dzięki temu można to pogodzić.

Opiszę Ci jak to wygląda w typowym przypadku:
masz centralny, dołożony bądź fabryczny, który ma swoją 'centralkę' (z niech wychodzą kable wprost do siłowników/zamków, kable do zasilania i te słynne 2 kable sterujące);
w centralce tej specjalnie nie ma co grzebać nawet jak ją znajdziesz, chyba, że jest konfigurowalna - że zworkami można w niej przestawić czy ma być sterowana masą , plusem itp, jeśli takie przestawianie byłoby konieczne;
z centralki tej od c.z. idą 2 kable sterujące - zazw.
brązowy do zamykania i biały do otwierania, tzn. że jeśli dotkniesz brązowym na moment do masy to drzwi powinny się zamknąć, a gdy go puścisz i dotkniesz potem białym do masy to powinny się otworzyć - tak jest przy sterowaniu masą; przy sterowaniu plusem dotykasz naprzemian jednym lub drugim do plusa itp.

druga sprawa to kwestia alarmu - też ma swoją jakąś centralkę połączoną z czujnikami, zasilaniem, pilotem itp duperelkami;
to co nas interesuje - z centralki alarmu powinieneś mieć 2 kable wyprowadzone do sterowania centralnym poprzez alarm.
Gdy alarm ma zamknąć / otworzyć drzwi to na jednym z tych dwóch kabli podaje masę (czyli jakby zwiera kabelek do masy) przy zamykaniu a na drugim przy otwieraniu. Przy sterowaniu masą. Musisz te 'alarmowe' 2 kable wyciągnąć i je połączyć z kablami od centralki centralnego zamka.

Czyli po kolei, w skrócie - zlokalizuj 2 kable (brązowy i biały zazw., a w temperce niebieski i biały bodajże) którymi się zamyka/otwiera centralny. Możesz nimi na przemian podotykać do masy bądź do plusa by zobaczyć czy będzie się zamykał/otwierał a przy okazji sprawdzisz czy centralny w obecnym ustawieniu reaguje na sterowanie masą czy plusem, upewnisz się też który przewód jest do zamykania a który do otwierania (dotkniesz np białym masy i się otworzy - otwierający - unlock).

Teraz te 2 kable idące z alarmu które mają być do c.zamka weź.
Jeśli wiesz który jest który i jakim stanem steruje to łatwiej, OK....
Jeśli nie - możesz wziąść miernik (ustaw wpierw na napięcie) i podłączyć miernik między masę a jeden z 2ch przewodów, po czym np pilotem alarmu wywołuj zamykanie/otwieranie drzwi - by alarm na przewody posyłał raz sygnał zamknięcia na jeden raz otwarcia na drugi. Jeśli mmiędzy masą a przewodem X alarmu pojawi Ci się napięcie dodatnie dla sygnału zamknięcia - to ten przewód jest zamykającym (lock), drugi więc będzie otwierającym (unlock), ponadto sterują plusem - podają plus w stos do masy. Sprawdzić to można jeszcze na drugim - otwierającym, czy rzeczywiście i ten podaje plus względem masy mierzony dla sygnału otwarcia.
Jeśli nic nie ma - to podłącz miernik do plusa np zapalniczki i do przewodów - może alarm steruje minusem, tzn zwiera raz jeden raz drugi do minusa - wtedy pojawi się napięcie na odpowiednim przewodzie dla zamykania i otwierania, masa mierzona wzgl. plusa z zapalniczki.

Dzięki temu powinieneś wiedzieć już:
*masz 2 konkretne kable od c.z., np. kabel A zamyka, kabel B otwiera, są sterowane np.masą.
*masz 2 kable idące z alarmu, kabel 1 daje impuls/stan do zamknięcia, kabel 2 do otwarcia, podają np masę.

Wtedy niby proste połączyć A-1 i B-2. Może jednak być pewna rozbieżność - np centralny jest sterowany plusem a alarm podaje masę lub odwrotnie.
Wtedy musisz by to dopasować przestawić centralny lub lepiej (tu zacznij) alarm by albo alarm zamiast masy zwierał do plusa/podawał plus/sterował plusem, albo przestawić centralny by ten zamiast z plusem był sterowany masą z alarmu.
Przestawia się zazw. zworkami/przełącznikami/przelutowaniem drucika/zworki wewnątrz centralki alarmu bądź cenralki c.z. Odpowiednie informacje o przestawianiu tego są w instrukcji twego alarmu i / bądź centralnego. Prościej w alarmie będzie raczej.

Tak powinieneś to rozwiązać. w razie czego pisz... jeszcze coś się rozpisze.....
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
RYQ 


Wiek: 39
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 44
Skąd: Wrocław / Kietrz
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 22-05-2006, 21:34   

dziura.arek napisał/a:


Wyłączniki drzwiowe:
Podłączenie wykonać do przewodu fioletowo-czarnego idącego do wyłączników oryginalnych.


U mnie nie był to przewód fioletowo-czarny a czarno-fioletowy, wiec albo to pomyłka albo moja Tempra jest jakaś "inna" (liberty '94) ;)

pozdrowienia
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load