|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
nie zapala nagle - się wyjaśniło... |
Autor |
Wiadomość |
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 17:58 nie zapala nagle - się wyjaśniło...
|
|
|
(sprawa załatwiona, czytaj posty poniżej...)
Witam wszystkich, choć tym razem w złym nieco nastroju
problem wielokrotnie wałkowany, wiem, ale może znajdzie się ktoś, kto mnie dobrze naprowadzi i wyośli ewentualne kroki przy usuwaniu usterki... z zapłonem do tej pory zbytnio nie grzebałem i np nie wiem gdzie konkretnie jest pieroński czujnik wału itp...
ale do rzeczy; wczoraj miałem wreszcie wymieniany rozrząd (choć to raczej zły trop, raczej wymieniony jest OK....), odebrałem autko i wszystko pięknie, pojeździłem trochę tu i tam, wieczorkiem staję pod domem, rano wracam i .... nie chce zapalić;
ani na benzynie ani na LPG, a zawsze zapalało bez problemów zarówno na PB jak i na LPG.
Próbowałem kilka razy ze ssaniem nawet, na PB też, efekt taki, że gaźnik pełen benzyny , świece mokre od benzyny i nic;
otworzyłem pod blokiem gaźniczek, przeczyściłem, wywaliłem z niego benzynę by był suchy i w razie czego na LPG od razu zastartował i nic;
przeczyściłem świece i kopułkę i nic; po kolejnych próbach tylko świece wykręciłem i znów mokre;
wziąłem jedną świecę na zewnątrz by dotykała masy auta i przyczepiłem przewód WN z powrotem, przy próbie zapalania iskry na niej nie widać; nie wiem czy się dobrze do tego zabieram, ale chyba wykręcona z silnika świeca, z nieodczepionym przewodem leżąca np na silniku - powinno być widać jakąś iskrę?!
to pierwsze pytanie
świece zaznaczam mają z 2-3 tygodnie, są OK;wczoraj wieczorem zapłon działał bez zarzutu, dziś rano nic, kręci, kręci i nie zapala;
kopułka przebiegu ma może z 50tys km,była zaśniedziała nieco, ale lekko starłem ten osad na palcu i bolcach by się trochę choć świeciły
(i tu od razu drugie pytanie:) gdybym nawet minimalnie papierem ściernym paleci te bolce na styku z palcem przetarł i spiłował to iskra i tak tam przeskakuje, palec nie musi ich solidnie dotykać?
muszę sprawdzić też cewkę, (tu też rady mile widziane chyba gdzieś na forum był schemat, choć jak ktoś ma od razu opis dokładny to chętnie - gdzie powinno wyskakiwać jakie napięcie - na wyjściu to oczywiście WN, tego miernikiem nie sprawdzę bo go zjara, ale na we powinno być gdzieś 12V i jeszcze coś, są tam 4 kable, jeden to chyba będzie do obrotomierza którego nie mam (?) ale reszta?
co może być jeszcze przyczyną braku iskry? słyszałem nieraz o upierdliwch czujnikach położenia wału, ale żeby tak nagle padł sam z siebie? wczoraj silniczek chodził równo, nic nie przerywało, obroty nie skakały, dziś rano brak zapłonu...
gdzie w końcu szukać w temprze 1.6 gaźnik tego czujnika wału?
czy jest gdzieś przy rozrządzie, kole pasowym itp czy gdzieś z tyłu silnika? jakoś nie zauważyłem... słyszałem, że 3 kable dochodzą, ale gdzie on? bez oscyloskopu go nie zdiagnozuje 100% ale miernikiem chociaż sprawdzę czy jakiekolwiek opory ma, poza tym widząc czunik znajdę kostkę, może zawilgła czy coś...
żeby np digiplex też padł przez noc tak nagle sam z siebie to też trudno uwierzyć, skoro żadnych niepokojących objawów wcześniej nie było (jeździłem ostatnio tylko na LPG,ale to bez znaczenia raczej)...
BonusInfo: przy cewce zapłonowej, w miejscu wejścia (te 4 prewody, cienkie, nie wyjściowe do kopułki, tylko wejściowe) mam jakiś bezpiecznik wpięty w te przewody wejściowe, nie wiem czy powinien być czy to resztka po spartaczonym byłym alarmie, był spalony, dałem inny ale nie pomogło, choć może to jakaś wskazówka... a może zmyłka...
gdzie ewentualnie szukać jeszcze przyczyny? co posprawdzać?
akurat jest to o tyle upierdliwa sytuacja, że na większe naprawy kasy nie mam, a np czujnik wału kosztuje... kasę na te naprawy mam szansę dostać za kurs tą temprą za parę dni... ale tempra nie gada !
więc - albo błyskaiwcznie naprawię za pożyczoną kasę i zarobię na oddanie, albo nie naprawię.... złośliwość, akurat jak szczególnie nie trzeba usterek....
ratujcie , gdzie co ew poszukać? gdzie czujnik? będę szukał po e-bbokach itp i po form nadal, ale nie wiem czy trafię na coś co naprawdę pomoże.... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:00
|
|
|
jezeli chodzi o pierwsze pytanie,to swieca z nieodlaczonym kablem wykrecona z silnika przy probie zapalenia powinna dawac iskre,oczywiscie dotykajac gwintem swiecy cos metalowego
natomiast jezeli chodzi o drugie pytanie to mozesz smialo przetrzec styki papierkiem,tylko bardzo drobnym |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:12
|
|
|
przecierałem styki w kopułce, nic siętam przy tym chyba nie powinno przestawić, bo (tak sądzę?) z palca iskra tylko skacze, palec na sztywno nic nie dotyka...
nie pomogło w każdym razie... dalej nic... chyba jeszcze mimo ciemności pójdę mierzyć cewkę i spróbować wyczaić czujnik wału, o ile wyczytałem chyba jest przy kole zamachowym, przy skrzyni (w jej okolicach)... prawy-dół silnika?
choć w sumie chyba ani czujnik ani digiplex tak nagle nie powinny paść przez noc?
czekam z chęcią na dalsze sugestie... pali mi się, bo potrzebuję autko jak najszybciej by móc zarobić na tą naprawę inaczej lipa... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Basteq
Pomógł: 2 razy Wiek: 45 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 115 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:22
|
|
|
Niestety to pewnie czujnik położenia walu!! Znajduje się od patrząc strony kierowcy pod kolektorem wydechowym i połączony jest poprzez kostkę gdzieś pod lub z boku akumulatora. Mnie tez się tak zdarzyło ze postawiłem temperówkę zjadłem obiad i holowanie do elektryka - bez żadnych objawów (to za pierwszym razem jak padł w lutym)
życzę wygranej walki-pozdrawiam
[ Dodano: Czw 18 Sie, 2005 21:23 ]
unk mogą pasc nawet prze 30 minut (tyle bylem na obiedzie!!! |
_________________ Była 159.A3.046 Tempra, była Honda Accord F20B3; CE2; AERO DECK jest Mazda 6 kombi |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:40
|
|
|
w każdym razie dzięki za jakąś reakcję, szukam jakiejś latarki/czegoś i idę na pole dłubać po ciemku, może to tylko jakaś kostka, pierdół... czas mnie bardzo goni by autko postawić, a jutro już piątek, jedyny dzień by ew części dostać... a tu jeszcze za pracą mam jutro gonić, a pojutrze miałem dorywczo pokursować temperką, akurat na czujnik + coś może bym zarobił...
chyba, że korzystając z mroków nocy pochodzę po mieście i z innej temperki pożyczę czujnik po cichu...
argh.!!! skąd wiedziała kiedy nie należy się zepsuć!
a może ktoś ma jakieś inne jeszcze dobre rady? |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Basteq
Pomógł: 2 razy Wiek: 45 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 115 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:42
|
|
|
unk jak masz parownik od gazu w tym miejscu co ja to bedziesz mial gimnastyke z czujnikiem ja swoj odkrecilem z kanalu!! |
_________________ Była 159.A3.046 Tempra, była Honda Accord F20B3; CE2; AERO DECK jest Mazda 6 kombi |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 20:48
|
|
|
Morzesz posprawdzać niektóre wartości elektryczne:
rezystancja czujnika wału, ma mieć 680-920 Ohm
Uzwojenie pierwotne cewki - mierzone między skrajnymi zaciskami - 0,4-0,5 Ohm
Uzwojenie wtórne cewki - mierzone między zaciskiem +15 a wyjściem WN - 4,3-5,3 kOhm
Sprawdź też mase digiplexa - między złączem nr 10 a masą samochodu - 0 Ohm |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 21:32
|
|
|
dzięki wszystkim serdecznie, właśnie wróciłem, byłem na dworze jakiś czas i znalazłem czujnik wału na to wygląda, bo to była jedyna dziwna rzecz z tyłu kolektora jakiej nie ruszałem, a identyczna jak na zdjęciach w książkach serwisowych (w których jest obrazek i szkice tego, choć nie pokazują gdzie to jest !)...
takie małe upierdliwe g.... zgaza się, co do płytki na 2ch śrubkach...
przewód średnio - gruby ma, potem nietypową kostkę koło (nie pod) akumulatora, na którą wcześniej nie zwracałem uwagi... to małe @#%#&$%&#$%^ G... ma nieskończoną oporność niezależnie od ustawienia wału, więc sprawa się chyba (znaczy na pewno, to musi być tylko to! bo inaczej podłożę ogień pod auto.. )
poprzypominam sobie, poczytam jak czujnik halla działa, ale jest tam coś a'la cewka o ile pamiętam, więc nie ma prawa mieć nieskończonej oporności....
muszę jutro na gwałt takiego szukać, oby kosztował bliżej 60 az nie 160zł, bo ceny biorą z sufitu dla tych czujników..
w najgorszym wypadku wsiadam w pociąg i jadę do kogoś z TT po czujnik bo na sobotę muszę mieć autko sprawne....
wielkie dzięki za pomoc i chęci , jednak złośliwość rzeczy martwych wygrała..
a tak dawno w nocy pod blokiem w autku grzebać nie musiałem.... za długo było dobrze
[ Dodano: Czw 18 Sie, 2005 22:37 ]
BTW - dla kolejnych pokoleń (zakładając, że to czujnik co na 99% jest pewne)
nie pomyślałbym, że takie G... - gdy autko po prostu po zgaszeniu stało przez noc, ani zimno ani ciepło i bez wilgoci - nagle samo z siebie wysiądzie... zazwyczaj szuka się przyczyny, to się nie powinno tak po prostu zużyć... nawet jak są tam kondensatorki w środku też (podobno) to ze starości nie powinny paść tak od razu, stopniowo prędzej...
ale teoria a praktyka....
WIĘC po raz kolejny się okazuje, że jak autko nie chce zapalić a świece itp są OK to wypada od razu poświęcić tą chwilę na rozłączenie kostki i sprawdzenie miernikiem... niepotrzebnie grzebałem wszędzie tylko nie tam, nawet gaźnik 2 razy czyściłem pod blokiem nim zobaczyłem brak iskry... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 21:37
|
|
|
Tylko tak, ten czujnik to "swiruje" - daje zla opornosc - gdy jest rozrgrzany od silnika (czyli silnik tez musi byc rozrgrzany).
Sprawdz opornosc tego czujnika dla swojego silnika, ktos wyzej widzialem ze podawal zakres opornosci dla niego.
Sprawdz tez przed cewka zaplonowa czy dochodza impulsy do niej od moduły zaplonowego.
Druga sprawa, schemat polaczen mozesz znalesc w tym dziale -> http://forum.tempra.org/viewtopic.php?t=355 |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 18-08-2005, 22:01
|
|
|
unknown napisał/a: | unk jak masz parownik od gazu w tym miejscu co ja to bedziesz mial gimnastyke z czujnikiem ja swoj odkrecilem z kanalu!!
|
Oj to prawda
Ja myslalem ze a pozniej poprawie jak gnoja montowalem.
Jedna sruba jest praktycznie nie do wkrecenia dla czlowieka bez elastycznie wyginajacych sie rak jak plastelinki.
O urazie psychiczno-nerwowym nie wspomne.
Unk u mnie w ogole ten czujnik nie mial rezystancji.
Padl 2 tyg. po spotkaniu silnika z Karcherem.
Basteqowi z tego co pamietam tez padl po kontakcie z woda.
Moze one sie kapac nie lubia |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-08-2005, 22:09
|
|
|
czyli przed założniem nowego jedyna okazja by umyć silnik ;
zastanawiam się, czy go na przyszłość nie zabudować jakoś, choćby cienką plastykową osłoną...
choć woda do niego do środka teoretycznie nie ma jak się dostawać, prędzej zmiany temperatury by szkodziły, ale kto wie...
a! nie napisałem wcześniej...
TAK, , to też się zgadza, mam reduktor LPG w standardowym miejscu, dlatego może nigdy nie zwracałem uwagi, iż tam jeszcze gdzieś może być czujnik i kostka...
też się gimnastykowałem trochę by znaleźć czujnik , potem kostkę i odłączyć kostkę... zwłaszcza w nocy pod blokiem...
będę ten czujnik wspominał jako szczególnie upierdliwy... a tyle razy na forum czytałem i nim (że niby gdzieś jest takie upierdliwe coś) i się dziwiłem, tyle latek a u mnie z nim wsio w porządku... do czasu
[ Dodano: Czw 18 Sie, 2005 23:25 ]
właśnie robię listę sklepów w mieście, na które mam zamiar od rana napaść po czujnik...
może uda się też od znajomych na chwilę pożyczyć, choć Temprę właśnie wczoraj mieli sprzedać, nie wiem czy stoi jeszcze... dam znać jakie efekty, choć na 99% czujnik... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Gibson
Pomógł: 1 raz Wiek: 47 Dołączył: 09 Lip 2005 Posty: 276 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 10:29
|
|
|
żeby mieć pewność że to czujnik wału ... to jeszcze sprawdź czy cewka podaje iskrę do kopułki... odepni przewód cewki z kopułki i zrób tak jak ze świecami ... jesli nie ma iskry to prawie na 100 % czujnik wału.
A ja wreszcie znalazłem powód dolegliwości mojego auta ... ale wyjaśnienia zapodam to właściwego tematu ... ale to już po weekendzie - okazało się że połączenie cewki z wtyczką. na mierniakach jest wszystko ok ale jednak nie ma przewodzenia po wciśnięciu wtyczki do cewki i cewka nie podaje iskry do zapłonu albo ją gubi. Tylko że sama wtyczka jest ok ... więc albo cewka jest zła (moja i ta którą nabyłem) albo jednak wtyczka. dzisiaj to sprawdzę jak załatwię jeszcze jedną cewką i wtyczkę. Dam znać po weekendzie.
Reasumując ... znów miałem kłopoty przez małą pierdółkę .. i utwierdziłem się w przekonaniu że najlepiej samemu naprawiać , bo mechanicy owzem naprawią wszystko ale jesli wskarzemy im dokładnie palcem co jest uszkodzone. |
_________________ Był Tipek 1.6 OHC '92 rok, gaźnik, LPG - Lovato
Jest Astra 1.6, 16V, X16XEL '98 rok, kombi, benzyna |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 11:56
|
|
|
Gibson cos ty chyba źle piszesz.
Jak czujnik nie daje impulsu do kompa kiedy dać iskre to komp nie daje sygnału dla cewki (jednym z kabelków) żeby właczyć napięcie.
Ogólnie przy padniętym czujniku nie ma iskry w ogóle nawet w kopułce.
Przynajmniej tak mi sie wydaje choc pewny nie jestem.
Jeszcze kilka uwag:
Cytat: | Uzwojenie pierwotne cewki - mierzone między skrajnymi zaciskami - 0,4-0,5 Ohm
Uzwojenie wtórne cewki - mierzone między zaciskiem +15 a wyjściem WN - 4,3-5,3 kOhm |
Nie do końca. Moja cewka ma od 0,5-0-9 między wszystkimi możliwymi kombinacjami styków.
Myslałem ze jest niedobra właśnie po tym pomiarze ale okazało sie ze to kabelek we wtyczce sie oderwał i jeżdze teraz super a wartości jak mówie wszystkie do 0,9 ohm
Wracając do CPW:
Digiplex pada baaardzoooo żadko
cewka częściej
CPW najczęsciej
więc pierwsze co sie sprawdza po obejrzeniu styków i przewodów to CPW potem Cewke |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 15:21
|
|
|
jabko napisał/a: | Jeszcze kilka uwag:
Cytat:
Uzwojenie pierwotne cewki - mierzone między skrajnymi zaciskami - 0,4-0,5 Ohm
Uzwojenie wtórne cewki - mierzone między zaciskiem +15 a wyjściem WN - 4,3-5,3 kOhm
Nie do końca. Moja cewka ma od 0,5-0-9 między wszystkimi możliwymi kombinacjami styków.
Myslałem ze jest niedobra właśnie po tym pomiarze ale okazało sie ze to kabelek we wtyczce sie oderwał i jeżdze teraz super a wartości jak mówie wszystkie do 0,9 ohm |
Podałem wartości według książki, ale byłem dzisiaj pomierzyć swoją cewkę i czujnik wału i umnie wartosci zgadzają z książkowymi.
Rezystancja przewodów miernika wynosi 0,2 Ohm a takie miałem odczyty:
uzwojenie pierwotne - 0,6Ohm odjąć 0,2Ohm = 0,4Ohm
uzwojenie wtórne - 4,95 kOhm
czujnik wału - 795Ohm |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 15:56
|
|
|
Witam ponownie wszystkich! Sprawa wyjaśniona... czy to dobrze czy źle... patrząc, że autko działa - to TAK, patrząc, że kolejny niespodziewany wydatek kiedy szczególnie nie trzeba to nie...
ale wracając do tematu... TAK, upierdliwy czujnik położenia...
więc jeśli ktoś kiedyś będzie czytał ten post - niech śmiało sprawdza, rzeczywiście nie ma reguły...
mi autko nie zostało zalane wodą ani nic, wszystko było niby OK, przyjechałem do domu, zgasiłem, jak wróciłem nie odpala...
zanim trafiłem na Wasze (thx! jakieś punkciki dam, tyle póki co mogę...) posty rozbierałem pod blokiem po ciemnościach gaźnik by przejrzeć, przeczyścić, sprawdzałem kostki, kabelki, świece, wypucowałem wsio, kopułkę w końcu otwarłem i też przeszlifowałem lekko palec i bolce... wtedy po tych niepotrzebnych (? w sumie nie zaszkodzi) zabiegach się zorientowałem, że nie ma iskry....
dzięki Waszym postom i 'kopiąc' w temacie - rzeczywiście - jeśli iskra nie dochodzi do świecy, a mamy w miarę pewność, że świece są OK, przewody są OK, kopułka nawet jak kilkunastoletnia ale w środku ujdzie (choć jam miałem nieco wypalone bolce, ale ciut, cienka warstwa, ale to nie przeszkadzało) i jest OK a potem cewka jest OK - to wypada się brać za czujnik, bo Digiplex sam z siebie baaaaaaardzo rzadko nagle pada, tak od razu, bez 'podrygów' i anomalii...
TAK, jeśli digiplex nie dostaje sygnałów z czujnika wału (impulsów) to nie generuje żadnych impulsów dla cewki, więc ta nic nie dostając nie daje iskry na kopułkę itp itd z kopułki-kable-świece...
w zasadzie , choć trudno powiedzieć, może to przypadek (?) ale może padający czujnik 'odgraża' się , że za niedługo jego koniec - w moim przypadku, choć nie zwracałem na to uwagi takiej ("się zrobi później...") od jakiegoś czasu autko inaczej chodziło, obroty jak to się z czujnikiem zdarza co prawda nie wariowały, były stabilne, ale jadąc w trasie na biegu, powiedzmy 4ce czy 5ce zdarzało się , choć rzadko, że jakby coś szarpło (pewno wtedy zapłon raz do czasu co któryś cykl szwankował)... miałem też wrażenie, że czasem jakby autko ciut mulastsze, nie domagało z przyspieszeniem itp, ale też tylko czasem, raz do czasu, niezależnie od wilgoci itp.
teraz z nowym czujnikiem, mam takie wrażenie, chodzi równiej, 'jak kiedyś', nie ma szarpania, mogę nawet na 4ce jechać powoli, gdzie wcześniej by już szarpał, a teraz nie, nie trzeba tak szybko wysprzęglać jak czasem trza było, jakby ciut żwawsze też autko...
więc _może_ podobne objawy, a szczególnie jak obroty skaczą , mogą świadczyć, że wypada jeździć z zastępczym czujnikiem w bagażniku w razie czego...
co ciekawe - mimo, iż dawno się żadna woda nie dostała w okolice czujnika, to po wyjęciu go, na jego bolcu, wchodzącym w otwór przy kole zam. było trochę rdzy skądś... może starczy jak gdzieś ta się minimalnie 'weżre' do środka lub oblepi 'bolec'...
warto więc pomyśleć o wykonaniu samodzielnym może jakiejś osłony na ten czujnik...
kto wie, może też (to się okaże jak/jeśli będą pieniążki by zatankować benzynę [ceny]... ) czujnik ten okaże się sprawcą tego, iż autko nie chciało mi od jakiegoś czasu na benzynie jeździć, tylko na LPG... pomimo sprawdzenia/czyszczenia gaźnika, zaworku, porzewodów itp itd... ale to się okaże...
czujnik w moim przypadku miał nieskończoną oporność, czyli brak przejścia na mierniku przy każdej polaryzacji... w zasadzie nie tyle opór powinno się tu mierzyć, gdyż czujnik ten w pewnym sensie przy przepływającym przez niego prądzie wytwarza dodatkowe napięcia gdy 'mijają go' kolejne punkty na kole zam. - stąd impulsy dla modułu zapłonowego, tylko do całkowitej diagnozy na oscyloskopie sprawdzić czy wychodzi z niego przebieg prostokątny w miarę równy (zniekształcony też ogłupi zapłon i też niedobrze)... ale miernikiem jako omomierzem też można sprawdzić częściowo, czy _całkiem_ nie zdechł, gdyż jakieś 'przejście' przez niego musi być, opór wyjdzie różny w zal od czujnika i położenia koła, ale jakiś wyjdzie, jak na mierniku nawet na zakresie do 2 MOhm (200kOhm) nie ma nic to do śmieci czujnik... _chyba_ że (cud) to 'tylko' gdzieś przewód przerwany/kostka, ale tym się nie rusza raczej... kostka jedynie...
tyle o czujniku szczegółów...
dla 'przyszłych' którzy jak ja wcześniej słyszeli o czujniku pewno ale nigdy nie szukali wrzucę tragicznej jakości fotkę (za 26kb na FTP Miszko mnie nie zje...) jak to $%^#$^@$@$!! g....o upierdliwe wygląda i jego dwubolcowa kostka:
przykręcone jest 2ma śrubkami sześciokątnymi 8mm , patrząc od przodu autka - 'z tyłu' silnika, nisko, 'prawie' na środku, jak skrzynia -koło znaczy, ta 'gruszka' się łączy z silnikiem, tam szukacje... blisko rur metalowych wydechu bodajże... teraz może prędzej ktoś namierzy.... przewód idzie od tego jeden gruby (z 5mm), przypomina wężyk bardziej niż przewód, zazw jest czarny, czasem biały, kostka od tego jest z boku lub czasem pod akumulatorem... bez kanału się da odkręcić/wkręcić, ale upierdliwe to bywa, wężyki przeszkadzają, a instalacja LPG szczególnie...
sprawa się więc wyjaśniła ... może pościk innym pomoże... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 19:10
|
|
|
romano polemizacje z Tobą wejdą mi niedlugo w krew
Cytat: | Podałem wartości według książki, ale byłem dzisiaj pomierzyć swoją cewkę i czujnik wału i umnie wartosci zgadzają z książkowymi.
Rezystancja przewodów miernika wynosi 0,2 Ohm a takie miałem odczyty:
uzwojenie pierwotne - 0,6Ohm odjąć 0,2Ohm = 0,4Ohm
uzwojenie wtórne - 4,95 kOhm
czujnik wału - 795Ohm |
Jako że pare dni temu autko mi nie chciało odpalić a multimetr woze w samochodzie to zarzekam sie na wszystko że:
Między wszystkimi stykami na cewce mam tak jak piszesz 0,4 - 0,9 (pomine R
przewodów multimetru) CPW - 668 ohm
Nie wiem jak, co, gdzie i kiedy a zwłaszcza dlaczego ale tak mam i mimo braku 4,95kohm autko działa i chodzi fajnie, równo, pali mało itp. a sprawdzą braku iskry okazał się brak styku we wtyczce cewki.
5000 ohm a 1 ohm to różnica ogromna więc nie wiem czemu to działa ale nie mam zamiaru wymieniać dopóki chodzi.
Analizując pracę cewki rzeczywiście aby wytworzyć wysokie napięcie z 12V na wtórnym powinna mieć stosunkowo o wiele wiecej zwoji a więc znacznie cieńszego drutu co daje wiele wiekszą rezystancję - jak ksiązka podaje 0,4 ohm i 5kohm to może tak ma być.
Czyli mam zwarcie na wtórnym ale dlaczego auto działa ?? A po wyjęciu świecy iskra jest piękna jak piorun w noc ciemną ???
Zaznaczam że jestem elektrykiem i zgodnie z zakresami pomiarowymi mierzyć raczej umie.
Chyba że awaria multimetru (innego dosprawdzenia nie posiadam)
[ Dodano: Pią 19 Sie, 2005 20:11 ]
a jeszcze coś.
Romano napisz proszę jak masz w książce jakie HV daje cewka (kilka czy kilkanaście kV ) |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 21:49
|
|
|
Danych co do wysokiego napięcia na cewce w książce nie ma, jedynie pisze jaka ma być oporność uzwojeń. Przypuszczam, że cewka daje te kilkanaście kV.
Jabko, a dobrze mierzysz opór uzwojenia wtórnego cewki ?
Na cewce po obu stronach złącza są wybite znaki "+" i "-", należy zmierzyć rezystancje między pierwszym pinem od strony "+" a wyjściem WN cewki, nie możliwe żebyś na wtórnym uzwojeniu miał ok 1 Ohm. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-08-2005, 22:16
|
|
|
wg mnie możliwe, może jakaś cewka nieco inna... wkońcu taka cewka to w zasadzie transformator w przybliżeniu, jak w zasilaczach czy przetwornicach (sam taką skonstruowałem do autka by dawała wys. napięcie na neony - z użyciem m.in. zwykłego transformatorka).
Transformatorki takie czy cewki, ile by zwojów nie miały nie powinny mieć rezystancji uzwojenia tak gigantycznej, jak na zwoje drutu....
może są jakieś dziwne różnice, gdyż w cewce jako elemencie dodatkowo schowali jakiś rezystor, choć w temperkach zazwyczaj rezystor ten jest wbudowany w każdą ze świec (2 rodzaje świec z i bez rezystora)... wg mnie nawet gdyby 'wpizdu' ładnie mówiąc zwojów było to rezystancja mierzona zwykłym miernikiem, uzwojenia powinna nie przekraczać kilkunastu Ohm'ów... chyba, że te uzwojenia są tam jakoś dziwnie pomieszane jeszcze... nawet jak nawinąć na rdzeń kilkadziesiąt metrów drutka miedzianego to nie będzie on miał (jako uzwojenie) 5kohm, coś tam chyba inaczej jest... ale to takie moje 'wydaje mi się'...
a jeśli jabko ma minimalny opór wtórnego i działa - może ma jakoś inaczej to porobione, inne uzwojenie nieco czy cewkę inną, może bez jakiegoś dodatkowego ukrytego rezystora? a rezystory tylko w świecach ma?
przy takiej iskrze - słyszałem, że nawet gdyby wsadzić do temperki świece bez rezystora to też będzie działać, podobnie może jeśli opór w cewce inaczej przemyślany....
tylko po coś rezystor jest, jakoś prąd może przy przeskoku ograniczać... nie wiem co na dłuższą metę jeśli opór w cewce inny czy wkręcić świece bez rezystora... czy to np cewki nie przeciąży i nie zjara szybciej... to tak jak już odeszliście od tematu na chwilę....
A wracając jeszcze do postu - po wymianie czujnika autko odżyło i nawet o dziwo jest lepiej...
od jakiegoś czasu miałem wrażenie, że jest czasem przyspieszenie, moment itp inne, mulastsze, z nowym czujniekiem biegi bez 'duszenia' autka mogę wkładać jak dawniej, silniejsze jakoś jest, żwawsze, mam szczeg miejsca w mieście :-) gdzie np na zakręcie pod górę jadąc mam doskonałe porównanie czy nie osłabło :-)
teraz o wiele lepiej, widocznie wcześniej 'lekko po cichu wariujący' czujnik musiał mi zapłon nieco przestawiać...
przy okazji ładnie do złotego wyczyściłem kopułkę, świece trochę itp itd. i jest git
a teraz znikam, bo jutro rodzinka z wakacji wraca a w domku trochę... wiadomo. trzeba posprzątać |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 06:26
|
|
|
nie nie nie
unknown nie moze jakaś cewka być inna
sam piszesz że jak trafo a to oznacza że żeby z 12V zrobić kilkanaście kV po wtórnej stronie musi być np: tysiąc razy więcej zwoi (a jako że miejsca na uzwojenie jest to samo i prąd przy HV 1000x mniejszy to logiczne jest że jest tam cieńszy drut (może nie 1000x bo to już wynika z technologii i wykonania takiego drutu i nawinięcia go ale jest dużo cieńszy) a 1000x więej zwoji dużo cieńszego drutu musi dać duuuużo wiekszą rezystancję.
I jak jest inaczej to jest po prostu zwarcie i miernik mierzy oporność kilku zwoi bo ona są zwarte.
Tylko dlaczego auto chodzi ?? Tego już nie wiem
Romano mierzyłem kombinacje wszystkie czyli styki 1-2 , 1-3 , 1-4 , 2-3 , 2-4 , 3-4
i wszędzie było do 1ohma
Jestem tego pewny bo jak auto nie zapaliło do wieczora to na drugi dzień o 7mej rano już miałem cewke od Uno 1,1 ze szrotu bo też po pomiarze myślałem ze to cewka na 100%
Więc jak mi rano zapalił na mojej to ździwiłem sie troszke.
Ale zmierze dzisiaj jeszcze raz bo coś mi tu nie pasuje. |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 08:44
|
|
|
jabko napisał/a: | Romano mierzyłem kombinacje wszystkie czyli styki 1-2 , 1-3 , 1-4 , 2-3 , 2-4 , 3-4
i wszędzie było do 1ohma |
Wszystko się zgadza, bo mierzyłeś uzwojenie pierwotne.
Tak jak napisałem prędzej, wtórne się mierzy między skrajnym stykiem "+" a wyjściem cewki na aparat zapłonowy i zobaczysz, że miernk pokaże w granicahc kilku kOhm inaczej być nie może. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 09:33
|
|
|
Hmm kurcze tak przegladam to forum i tu sami elektrycy :-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 13:56
|
|
|
haa...BINGO
romano
tak jest
miedzy którymkolwiek ze styków z WYJSCIEM Z CEWKI jest 4,75kohm
trza było tak od razu pisać a nie ze między stykami |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 20:14
|
|
|
jabko napisał/a: | trza było tak od razu pisać a nie ze między stykami |
Jabko, jakbyś czytał moje posty uważnie to byś tak się nie męczył z mierzeniem cewki |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 20:22
|
|
|
romano jam prosty człowiek z gór
musisz do mnie pisać tak
" te chopie weź w prawą grabe czerwony kabel przyrządu i wsadź zamiast tego grubego co z cewki wyłazi a czorny zamiast wtyczki cewki"
|
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-08-2005, 20:48
|
|
|
Leniuch z Ciebie i tyle |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|