Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektroniczne układy nie zastąpią rozsądku
Autor Wiadomość
Radke 



Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1240
Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2006, 11:13   Elektroniczne układy nie zastąpią rozsądku

Elektroniczne układy nie zastąpią rozsądku

Producenci samochodów bezpieczeństwo dzielą na dwie kategorie: bierne, czyli ochronę jadących w trakcie zderzenia i czynne, warunkujące „poprawność ruchu pojazdu”.

Polacy przesiadający się obecnie z przestarzałych technicznie samochodów w nowsze konstrukcje, bardzo często zachwycają się elektronicznymi układami bezpieczeństwa czynnego. Niestety często wierzą, że zastąpią one kierowcę.

Najbardziej rozpowszechnionym elementem bezpieczeństwa czynnego jest system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS (Anti Blocking System). Czujniki układu ABS badają prędkości obrotowe każdego z kół i wysyłają te informacje do jednostki centralnej. W przypadku wykrycia zbyt małych obrotów, sugerujących blokowanie koła jezdnego, jednostka wysyła sygnał o redukcji ciśnienia płynu w przewodach hamulcowych. W efekcie koła nigdy nie zostaną zblokowane i kierowca ma zawsze kontrolę nad kierowaniem pojazdu.

Niestety w ekstremalnych warunkach ABS może utrudnić hamowanie. Wystarczy, że na śliskiej nawierzchni gwałtownie wciśniemy hamulec, układ hamulcowy aby nie zablokować kół zredukuje ciśnienie i ... pojazd jedzie dalej. Warto pamiętać, że w większości przypadków ABS nie zmniejsza drogi hamowania, ale tylko uniemożliwia zablokowanie kół, zapewniając zdolność kierowania.


Wiara w „elektroniczną pomoc” osłabiła reakcję kierowców. Francuskie Laboratorium Badań nad Wypadkami i Biomechaniką stwierdziło, że ponad 70% kierowców nie wykorzystuje w pełni układu hamulców, naciskając na pedał szybko ale słabo lub za wcześnie zmniejsza nacisk pedału. Test pokazał, że droga hamowania -w zależności od kierującego- różniła się aż o 15 metrów. Idealnym rozwiązaniem jest natychmiastowe naciśnięcie na pedał hamulca, uzyskanie maksymalnego ciśnienia w układzie i utrzymania go aż do zatrzymania pojazdu. Tylko takie hamowania wykorzysta w pełni układ ABS. Chcąc zrealizować ten pomysł ponownie sięgnięto po ... „elektronicznego pomocnika” i opracowano system wspomagania hamulców BAS (Break Assist System). W systemie tym czujniki odnotowują z jaką prędkością naciskamy na pedał, a w razie wykrycia nagłego hamowania, specjalny wzmacniacz zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, ponad ciśnienie wytwarzane przez kierowcę.

Czujniki badające ruch koła, wykorzystano także przy „regulacji stateczności dynamicznej” (system ESP -Electronic Stability Program). Dzięki czujnikom ABS komputer sprawdza prędkość kół podczas jazdy i jeżeli którekolwiek koło zacznie wpadać w poślizg, urządzenie sterujące systemem będzie o tym powiadomione w ułamku sekundy. Reakcją jest włączenie hamulca tylko w tym kole (kołach), które zakłócają poprawną jazdę samochodu. Jeżeli np. na łuku w lewo, pojazd jadąc zbyt szybko staje się podsterowny i zbacza „na wprost”, należy przyhamować lewe tylne koło. Taka reakcja „skręci” samochód i ponownie jedzie on prawidłowo.
Musimy jednak pamiętać, że elektroniczne układy nie pozwolą wyeliminować wszystkich błędów na drodze.

Czas reakcji człowieka wynosi minimum 0,6 sekundy, a proces hamowania składa się zawsze z dwóch etapów:

1- informacja odbierana przez oko przekazywana do mózgu, który opracowuje odpowiedź na bodziec wzrokowy

2- odpowiedź czyli reakcja zachowawcza przekazywana do kończyny dolnej tzn. naciśnięcie pedału hamulca

Dopiero po czasie 0,6 sek może więc zadziałać jakikolwiek „elektroniczny pomocnik hamowania”. Jeżeli człowiek ma osłabioną reakcję wskutek zmęczenia, choroby czy spożycia alkoholu czas reakcji wydłuża się.

Warto mieć świadomość, że przy prędkości 50 km/h i czasie reakcji 0,6 sek pojazd przejedzie 8,3 metra.

Bez względu na ilość elektronicznych układów wspomagających kierowcę, niezmienna pozostaje też zasada „im jedziesz szybciej, tym widzisz mniej”.

Dla sprawnego człowieka pole widzenia wynosi:

Na postoju 180 stopni

Przy 40 km/h jest ograniczone do 100 stopni

Przy 70 km/h jest ograniczone do 75 stopni

Przy 100 km/h jest ograniczone do 45 stopni

Przy 130 km/h jest ograniczone do 30 stopni.

Elektroniczne układy pomagają wyjść z opresji, gdy kierowca utracił już panowanie nad pojazdem, ale nie zdziałają cudów. Często rozsądny kierowca w słabo wyposażonym samochodzie, jest mniej groźny dla siebie i innych niż szaleniec w pojeździe naszpikowanym elektroniką.


Bogusław Korzeniowski, inf. własna Onet/ 2006-03-14 11:59
http://moto.onet.pl/1318606,2217,artykul.html
_________________
Pozdrawiam

Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:

* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d

zapraszam na: www.trade-r.pl
     assistance   Moneta
 
 skype
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 16-03-2006, 15:39   

Niestety ale znam pare osób które tak myślą,że auto zrobi za nich co trzeba. :red_kartka:
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Jarek 5TT 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 62
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 297
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 16-03-2006, 20:23   

Prowadzę czasem takie auto ABS,BAS,ESP , ok to wszystko wspomoże zdrowy rozsądek kierowcy ale go nie zastąpi i zgadzam sie że
Radke napisał/a:
rozsądny kierowca w słabo wyposażonym samochodzie, jest mniej groźny dla siebie i innych niż szaleniec w pojeździe naszpikowanym elektroniką.
i powiem że wiek nie ma tu żadnego znaczenia tyle samo "czubów" młodych co i z siwizną na skroni wierzy w zbawienie zamontowanej elektroniki
Radke napisał/a:
Przy 130 km/h jest ograniczone do 30 stopni.
też prawda przy 200km/h zakręt długości paru km. robi się ciasny jak na miejskiej krzyżówce mozna się nieźle zdziwić :badgrin: ale wtedy bywa już troszkę późno
     Moneta
 
forest666 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Kwi 2006
Posty: 134
Skąd: Jelenia Góra
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 09-04-2006, 21:35   

Ogolnie elektronika, ktora pomaga prowadzić samochod (ESP, ABS, Kontrola Trakcji, itp) są ok, ale aktywny system kierowniczy w nowym BMW, to już totalna bzdura. Moim zdaniem, mniej elektroniki, mniej problemów ;)
_________________
Dance Mix Chart - najlepsza muza w Polsce w każdy piątek po 20:00

http://muzyczneradio.idl.pl/?a=audycje&sub=5
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load