Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rejestracja i ubezpieczenie zabytkowego auta
Autor Wiadomość
Sapphiron 



Pomógł: 9 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Paź 2007
Posty: 1395
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 28-11-2008, 10:58   Rejestracja i ubezpieczenie zabytkowego auta

No właśnie, jak z tym jest?

Od jakiego rocznika auto jest uważane za zabytkowe? Co wiąże się z jego rejestracją?
Czy są jakieś ograniczenia?

A jak jest z ubezpieczeniem?

z góry wielkie dzięki za treściwe odpowiedzi :)
_________________
PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ORAZ KLIPY WIDEO. ZAPRASZAM!!!

Gość, uśmiechnij się :)
     assistance   Moneta
 
 
evillysy 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 551
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 28-11-2008, 11:06   

tekst z www.retro-auto.xzx.pl

Każdy posiadacz starego auta prędzej czy później zapragnie mieć własne auto zabytkowe, którym będzie można się pochwalić przy okazji różnych zlotów, rajdów itp. Jak uzyskać tytuł pojazdu zabytkowego dla naszego wybranego auta ? Jakie są przywileje a jakie obowiązki wynikające z rejestracji zabytkowej ?

Zacznijmy od początku czyli wady i zalety rejestracji zabytkowej

Pojazd zabytkowy jest pojazdem wyjątkowym i jego znaczenie dla historii motoryzacji jest niewątpliwie wielkie. Ten fakt niesie za sobą pewne przywileje oraz ograniczenia.

Do niewątpliwych zalet posiadania pojazdu jako zabytek należy zaliczyć:

*

brak konieczności posiadania i przedłużania ubezpieczenia komunikacyjnego OC, polisa może być wykupiona w chwili gdy pojazd ma wyruszyć na drogę. Okres minimalny zależny jest od ubezpieczyciela jednak standardowo wynosi miesiąc
*

zniżka 50% podstawy ubezpieczeniowej z tytułu "weterana szos" czyli pojazdu zabytkowego
*

wyróżniające się tablice rejestracyjne koloru żółtego charakteryzujące pojazd jako zabytkowy
*

ochrona pojazdu przez organy państwowe (tu można liczyć na ewentualne pieniążki na konserwację zabytku)
*

przegląd wieczysty (jeden przegląd techniczny na całe życie auta)
*

radość z użytkowania pojazdu zabytkowego

Wad nie stwierdzono, jednak są pewne ograniczenia:

*

osoba posiadająca pojazd zabytkowy jest zobowiązana ustawowo do opieki nad tym zabytkiem dokładając wszelkich możliwych starań aby utrzyma obiekt w jak najlepszym stanie. Należy tu nadmienić ze właściciel jest zobowiązany pod rygorem kary grzywny lub nawet pozbawienia wolności.
*

auto zabytkowe nie może wyjechać za granicę kraju bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
*

auta zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób (dotyczy to modyfikacji wpływającej na stan obiektu np.: tuning lub zmiana silnika itp.) bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
*

pojazd musi mieć ukończone 25 lat i 15 lat nieprodukowany. Są wyjątki od tej reguły, które mówią, że pojazdem zabytkowym może być też pojazd młodszy pod warunkiem zaistnienia pewnych ważnych dla tego pojazdu okoliczności np.: rozpoczęcie lub zakończenie produkcji, udział w historycznej uroczystości, rajdzie, zdobycie nagrody itp.

Komplet dokumentów w celu uzyskania rejestracji zabytkowej

Jeśli juz wiemy co nam daje użytkowanie i posiadanie pojazdu zabytkowego powinniśmy się zaopatrzyć w stosowny komplet dokumentów wymaganych do rejestracji. W skład tych dokumentów wchodzą następujące druki, które ułożyłem według kolejności ich wypełniania i stemplowania pieczęciami urzędowymi (czytaj legalizacji):

*

Opinia rzeczoznawcy zawierająca dane właściciela i pojazdu, stwierdzająca, że pojazd jest wyjątkowy o właściwościach kolekcjonerskich i historycznych. Jest ona potrzebna w przypadku pojazdów młodszych niż 25 lat. Mogą być wymagane dwie lub trzy niezależne opinie.
*

Biała karta zawierająca dane techniczne i historyczne pojazdu wraz ze zdjęciami (zdjęcia muszą być wykonane w rozmiarze 9x13 z widokami: przód-prawy bok, przód, tył, lewy bok, prawy bok, deska rozdzielcza, silnik) oraz informacje o oryginalności, modyfikacjach, itp.
*

Wniosek do wojewódzkiego konserwatora zabytków o zamieszczenie w wojewódzkim rejestrze zabytków pojazdu zabytkowego
*

Wniosek o przeprowadzenie badania technicznego zgodności pojazdu z wymogami technicznymi (zdjęcia powinny być formatu 10x15 i przedstawiać przód, tył lewy bok, prawy bok, silnik, deska rozdzielcza).
*

Wniosek o rejestracje pojazdu zabytkowego we właściwym Wydziale Komunikacji.

Koszty związane z rejestracją zabytkową

Niestety cały proces rejestracji pojazdu na zabytek jest dość kosztowny. O ile nie przytrafią się po drodze nieplanowane wydatki dodatkowe jak np.: kilkakrotne podchodzenie do przeglądu technicznego, o tyle całkowity koszt mieści się w granicach około 1000zl, a na jego wielkość składają się następujące opłaty:

- opłata za każde wydanie opinii rzeczoznawcy 100 zł
- opłata za wydanie białej karty 250-450 zł
- opłata za przegląd wieczysty 260 zł
- opłata za tablice zabytkowe i znaczki skarbowe 142,50 zł
- koszty związane z przygotowaniem auta do przeglądu indywidualne

UWAGA ! Warto jest przed przystąpieniem do przeglądu wieczystego porządnie przygotować auto gdyż przegląd ten jest bardzo surowy. Sprawdzane są wszystkie podstawowe punkty każdego przeglądu oraz dodatkowo stan nadwozia/podwozia pod względem sztywności, oryginalności, bezpieczeństwa. Sprawdzane są także wszelkie dane dotyczące samochodu czy zgodny jest z warunkami technicznymi i historycznymi.

Czas trwania procesu rejestracji na zabytek

Ze względu na dużą ilość wymaganych dokumentów, który każdy z nich jest osobno rozpatrywany z określonym czasem rozpatrzenia, oraz z uwzględnieniem rygorów podczas badania technicznego należy przygotować się na długa przeprawę rzędu od 2 miesięcy w górę. Nawet sam odbiór tablic rejestracyjnych jest czasochłonny gdyż wydziały komunikacji nie posiadają tablic na stanie i muszą je zamawiać u producenta, to samo dotyczy dowodów rejestracyjnych.

Uwagi na zakończenie

Przed samym rozpoczęciem przygotowań do rejestracji warto zapoznać się z aktualnymi przepisami dotyczącymi pojazdów zabytkowych i rejestracji pojazdów zabytkowych. Udostępnione są na naszej stronie następujące dokumenty:



Komplet wymaganych dokumentów (biała karta, wniosek o rejestrację, itp)



Podsumowanie - czy to się opłaca?

Zakładając tablice zabytkowe należy pamiętać, że nasz pojazd staje się czymś wyjątkowym. Fakt ten nakłada na właściciela pewne przywileje ale też i obowiązki. Należy pamiętać, że proces rejestracji zabytkowej nie jest po to by móc "taniej" użytkować auto. Jeśli posiadasz stare auto lecz używasz je do codziennej jazdy np.: do pracy to rejestracja zabytkowa nie wchodzi w grę. Należy pamiętać, że konserwator zabytków nakłada na właściciela pojazdu nakaz utrzymywania eksponatu w najlepszym możliwym stanie. Oznacza to, że auto powinno być zawsze czyste, zawsze idealnie sprawne i zawsze bezpieczne. Nie można zatem mówić o opłacalności rejestracji zabytkowej gdyż z jednej strony mamy pewne realne oszczędności finansowe jednak z drugiej strony pewne ograniczenia. Niewątpliwie fakt posiadania tablic zabytkowych jest dla kolekcjonera niezwykle ważny i przynoszący wiele satysfakcji.

** Dodano: 28-11-2008, 11:10 **
Zgodnie z polskimi przepisami zabytkiem jest taki samochód, który ma 25 lat, a jego produkcja została zakończona co najmniej 15 lat temu. Poza tym samochód, aby być uznanym za zabytkowy, musi mieć oryginalny silnik, zawieszenie i karoserię. Elementy mniej trwałe (tak jak uszczelki gumowe, opony, szyby itp.) oraz okresowo wymieniane w trakcie normalnej eksploatacji (świece, akumulator itp.) oczywiście nie muszą być oryginalne. Choć z pewnością lepiej, żeby były, wtedy pojazd jest w 100% oryginalny. Tyle przepisy. Tak naprawdę jednak, auto musi jeszcze posiadać to coś. Przecież wymogi wiekowe spełnia, np. Volkswagen Golf I z pierwszych lat produkcji, a jakoś nie widać tego auta podczas zlotów starych automobili.
Istnieje jeszcze inna grupa pojazdów, które są chętnie zbierane przez miłośników motoryzacji. Są to modele kolekcjonerskie. Tego typu samochody lub motocykle mogą być młodsze niż zabytkowe. Muszą się jednak wyróżniać czymś szczególnym. Są to samochody, które nigdy nie weszły do produkcji i na zawsze pozostały w sferze prototypu i często występują w jednym lub kilku egzemplarzach. Kolekcjonerskimi są też auta, które powstały specjalnie do filmu. Nie można oczywiście do tej kategorii zaliczyć każdego BMW Z3, ale ten egzemplarz, który oglądaliśmy na ekranach kin w kolejnym Bondzie z pewnością tak. Autami kolekcjonerskimi są również pojazdy znanych osobistości oraz repliki samochodów sprzed wielu lat. Ta ostatnia grupa może być szczególnie cenna. Dzięki takim replikom istnieje możliwość przywrócenia do życia wielu aut, które nie zachowały się do dzisiaj w swej oryginalnej postaci.
     assistance   Moneta
 
 
Achim 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 17 Lip 2009
Posty: 122
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 19-07-2009, 13:59   

Kup sobie malucha poniżej rocznika 90 bo maluchy produkowali do 2000r auto musi miec min 25 latek i 15 po zakonczeniu produkcji czyli kupujesz malucha z rocznika 90 albo starszy w 2015r bedzie mial 25 latek i 15 po zakonczeniu produkcji oczywiscie maluszek zadbany najlepiej bez tych bajerów a ladniej wygląda z metalowymi zderzaczkami :)
_________________
/F/i/A/T/ Tipo 1.4i.e. 71KM-czeka na lepsze czasy

Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 120KM-daily
     assistance
 
 
Sapphiron 



Pomógł: 9 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Paź 2007
Posty: 1395
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 19-07-2009, 14:03   

Achim, do malucha nie wsiądę za żadne skarby... chodziło mi o PRAWDZIWE auto a nie jego imitację...
_________________
PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ORAZ KLIPY WIDEO. ZAPRASZAM!!!

Gość, uśmiechnij się :)
     assistance   Moneta
 
 
Achim 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 17 Lip 2009
Posty: 122
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 19-07-2009, 14:04   

to byl przyklad

** Dodano: 19-07-2009, 15:06 **
bo tipo robili w tofasie do 2002 no to trzeba sobie długo poczekac na zółte numerki
_________________
/F/i/A/T/ Tipo 1.4i.e. 71KM-czeka na lepsze czasy

Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 120KM-daily
     assistance
 
 
Bdm 



Pomógł: 39 razy
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 1999
Skąd: RDM
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-07-2009, 15:22   

to ze tipo robili w tofasie to niema żadnego związku z tym żeby go zarejestrować na żółte blachy.... jeśli będzie miał te 25 lat na karku to możesz próbować rejestrować go na zabytek..... Dużo maluchów jest na żółtych blachach mimo ze produkcja zakończyła się 9 lat temu.....
_________________
Pomoc Drogowa Radom okolice, możliwe dłuższe wyjazdy, holowanie + naprawa w warsztacie, zabudowa 4.60 łagodna, długie najazdy, atrakcyjne ceny tel: 531-165-551

SPRZEDAM CZĘŚCI TEMPRA/TIPO 2.0 MECHANIKA ELEKTRYKA BLACHARKA WNĘTRZE
     Moneta
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 19-07-2009, 20:11   

Achim napisał/a:
Kup sobie malucha poniżej rocznika 90 bo maluchy produkowali do 2000r auto musi miec min 25 latek i 15 po zakonczeniu produkcji czyli kupujesz malucha z rocznika 90 albo starszy w 2015r bedzie mial 25 latek i 15 po zakonczeniu produkcji oczywiscie maluszek zadbany najlepiej bez tych bajerów a ladniej wygląda z metalowymi zderzaczkami :)
dodajmy, że w rocznikach z '90r były plastikowe zderzaki i jeśli zamieniłbyś je na metalowe to nie zarejestrujesz auta jako zabytek, bo nie spełnia jednego z podstawowych warunków: "...auta zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób (dotyczy to modyfikacji wpływającej na stan obiektu np.: tuning lub zmiana silnika itp.) bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. "
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 30 days
Network load