Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Problemy "na benzynie"
Autor Wiadomość
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-03-2006, 18:06   Problemy "na benzynie"

Witam wszystkich.

Mam problem z Temperówką, który niby był już wiele razy poruszany ale niestety żadne z przedstawianych rozwiązań nie pomaga.
Jak to zwykle bywa w autkach z wtryskiem silnik pracuje ładnie na gazie a na benzynie głupieje.

Objawy:
1. Po odpaleniu auto chodzi niby normalnie, silnik wchodzi na obroty, daje się nawet ruszyć i jechać (po wymianie pompy bo przed tylko odpalał)
2. Po jakimś czasie (różnie z tym bywa) autko nagle traci chęć do jazdy. Silnik się jakby dusił, nie ciągnie, nie wchodzi na obroty, gaśnie, ciężko go uruchomić.
3. Jak się chwilę poczeka (2-3 min) autko odpala i nawet wchodzi na obroty ale tylko na moment (na wolnych obrotach jakoś chodzi)
4. Jak się wciśnie pedał gazu w miarę delikatnie obroty na chwilę idą w górę i spadają, znowu idą w górę i spadają i tak cały czas.
5. Dym z tłumika ma brzydki szary kolor i jest taki "gęsty" (nie wiem jak to określić inaczej).

Podejrzewam:
1. pompę paliwa - ale to chyba nie to bo właśnie wymieniona (co prawda używana) poza tym jak na gazie wprowadzę go na np. 3000 obrotów i nie puszczając pedału gazu przełączę na benzynę silnik dalej normalnie chodzi i trzyma te obroty. Problem zaczyna się po puszczeniu pedału gazu i próbie ponownego zwiększenia obrotów. Wydajność pompy jest więc chyba wystarczająca skoro chodzi na tych 3000.
2. Katalizator - ale gdyby był przytkany to na gazie też pewnie by nie chodził jak należy.
3. Sondę Lambda - ale nie wiem jak ją sprawdzić i czy jak ją odłączę to powinien silnik pracować normalnie (żłopiąc paliwo jak smok).

Oczywiście można jeszcze podejrzewać wiele innych elementów ale czekam na wasze sugestie.
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 08-03-2006, 18:58   

To wyglada jak by był problem z zapłonem. Nie jestem w tym ekspertem, ale tak moze byc. A 2.0 byly jakies czujniki cisnienia bezwzgledengo? Sonda lambda, chmm palil by Ci duzo paliwa i moze tez miec to takie objawy. Sprawdz napiecie na sondzie. Temat o sondach byl juz poruszany.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-03-2006, 21:09   

Kolejny objaw:
Jak normalnie dodaję gazu silnik się "dusi" i chce gasnąć, ale jeżeli dodaję gazu bardzo delikatnie (łatwiej ręką przy przepustnicy) to daje się go wkręcić na wysokie obroty.
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
kamilsitek1983 


Pomógł: 13 razy
Wiek: 41
Dołączył: 02 Mar 2006
Posty: 757
Skąd: sanok
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 09-03-2006, 01:42   

filtr paliwa ten pod autem z prawej strony z tyłu
_________________
aktualnie 406 kombi 2.0 16v+lpg
     assistance   Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-03-2006, 18:58   

Jarek a czy po wymianie pompy byłeś sprawdzić ciśnienie paliwa. Może to wina regulatora ciśnienia.

[ Dodano: 09-03-2006, 18:58 ]
Warto sprawdzić też czujnik wału.
     assistance   Moneta
 
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 09-03-2006, 20:07   

Filtr paliwa był wymieniony jakieś 4000 km temu.
Ciśnienia paliwa nie sprawdzałem.
Gdyby to był czujnik wału to czy na gazie silnik pracowałby prawidłowo?
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 10-03-2006, 21:26   

Nie, na gazie też by szwankował.
     assistance   Moneta
 
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-03-2006, 19:46   

A czy to normalne, że pompę paliwa słychać nawet na zewnątrz samochodu (pompa od wersji 2.0 16V)?

A, i w czasie jazdy ze znaczną prędkością (ok. 100 km/h) po przełączeniu na benzynkę silnik wcale nie "ciągnie" i trzeba szybko wracać na gaz.

Czy przy pracy silnika na gazie z przewodu powrotnego powinno lać się dużo benzyny - u mnie po prostu sobie leci (na mój gust dużo za mało) i nie pod ciśnieniem.
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-03-2006, 19:57   

Pompa pracuje cały czas. U mnie też słychać pompe w samochodzie po przekręceniu kluczyka. Trudno prorokować ale ja bym sprawdził ciśnienie a dopiero później szukał dalej. Bo narazie mamy same przypuszczenia a nie wnioski...

Pozdrawiam.
     assistance   Moneta
 
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-03-2006, 23:33   

Arek wiem, że pompa pracuje cały czas, i że po przekręceniu kluczyka ją słychać. Chodzi o to, że jak silnik jest uruchomiony i staniesz za samochodem to lepiej słyszysz pompę paliwa niż sam silnik, a to chyba nie jest w pożądku?
Dodam jeszcze, że moja córka jak pierwszy raz wsiadła do autka po wymianie pompy to pytała czy zamknąłem w bagażniku kota :D
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 14-03-2006, 07:41   

U mnie prawie nie słychać pompy.
Musi być bardzo cichutko rano jak włączam stacyjke to trzeba słuchać z uwagą i to z tylnego siedzenia albo przy otwartym bagażniku.
Kiedyś się nawet zastanawiałem czy mi sie pompa włacza normalnie bo nie mogłem jej usłyszeć.

Więc coś z tą twoją pompą jest nie tak.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 14-03-2006, 08:37   

U mnie też pompy nie słychać,nawet jak włącze zapłon to słysze najwyżej krokowca jak się ustawia.Powiem że jeszcze swojej pompy nie słyszałem.Więc coś masz nie tak.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
picek 



Wiek: 50
Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 400
Skąd: Gogolin
Województwo: Opolskie
Wysłany: 14-03-2006, 10:06   

Pompa Pompa Pompa- ciśnienie za reduktorem.W moim było to samo.Serwis kazał mi wymienić komputer ,wtrysk, inst.gazową.U mechanika którego nazwy nie podam całkiem namieszali że o rozbiciu przedniej szyby nie wspomnę.Mechanik KAROL CZERNEK-KAMIONEK od razu zapodał pompę.Wymiana i chula.Po wszystkim zrobiłem przekażnik na pompę i problem się zkończył.
_________________
Audi
     assistance   Moneta
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 14-03-2006, 23:23   

Jarek38

Pompa paliwowa powina być niesłyszalna. Jeżeli ją słyszysz to znaczy, że musisz się nią zająć. To, że jest używana od innej dwójki nie przesądza o jej dobrym stanie. Mam nadzieję , ze wiesz jak wygląda i poznałeś jej zasadę działania. Na przykładzie mojej pompy przytoczę podstawowe elementy działania:
1. Kosz lub pompa posiada gumową stopkę wciśniętą od dołu. Ta stopka chroni dno zbiornika przed oddziaływaniem kosza i pompy. Pompa gdy pracuje to dociska kosz do dna zbiornika. Jeżeli przewody paliwowe łączące pompę z pokrywą są za krótkie to pompa nie sięga dna zbiornika i swobodnie "rzuca się" w zbiorniku obijając o wręgi dna. Świadczy o tym wypowiedź Twojej córki na temat kota. Przypuszczam , że nie masz tej gumowej stopki dlatego wszelkie drgania pompy są doskonale przenoszone na zbiornik, który je wzmacnia jak pudło rezonansowe instrumentu.
2. Tłumik ciśnienia paliwa jest to rurka miedziana zwinięta w spiralę o trzech zwojach - łączy dwa odcinki gumowego przewodu paliwowego w osłonie siatki sizalowej. Tłumik ten jest potrzebny do zapewnienia powolnego dociśnięcia pompy do dna zbiornika. Jeżeli jego nie ma to pompa w momencie uruchomienia dynamicznie uderza w dno zbiornika.
3. Przewody paliwowe muszą być elastyczne i suche. Jeżeli są mokre to znaczy, że paliwo przecieka przez nie jak przez sito. Na forum temat wymiany tych przewodów był już dokładnie omawiany wraz z zdjęciami. Długość tych przewodów musisz dobrać tak aby mieć pewność, że pompa będzie dociskać kosz do dna zbiornika. Za długie przewody będą starały się "wywracać" pompą, gdyż pod ciśnieniem będą chciały się wyprostować.

Nowa pompa powinna wytwarzać ciś. 10 atm, a Twoja używana powinna dawać conajmniej 8 atm. Regulator ciśnienia paliwa za listwą wtryskiwaczy ma wartość nominalą 3 atm (300 kPa).

Ogólnie przypuszczam, że pompa jest dobra i trzeba wymienić przewody paliwowe łączące pompę z pokrywą. Jeżeli byłaby zatarta to spaliłby się bezpiecznik. Przypuszczam , że brak jest miedzianego przewodu paliwowego oraz nie ma gumowej stopki.
Po uzupełnieniu brakujących elementów i wymianie przewodów pompa nie będzie słyszalna w kabinie a tym bardziej na zewnątrz.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 15-03-2006, 20:28   

Jadodada przy mojej pompie brakuje tylko tej gumowej stopki.
Problem nie polega jednak tylko na chałaśliwej pracy pompy ale również na niewłaściwej pracy silnika na benzynie. Już to przechodziłem - za pierwszym razem przyczyną była dziura w przewodzie między tłumikiem drgań (spirala z rurki miedzianej), a pokrywą. Drugim razem padła pompa (chodziła ale nie pompowała).
Zastanawia mnie cały czas jak powinno lecieć paliwo przewodem powrotnym (zwłaszcza przy pracy na LPG). Moim zdaniem do zbiornika powinno wracać tyle paliwa ile pompa wypompuje no i pod odpowiednim ciśnieniem. U mnie jednak tak nie jest. Paliwa wraca mało i raczej nie pod ciśnieniem. Wycieku po drodze raczej nie ma bo po 30min pracy silnika w suchym garażu raczej dałby się taki wyciek zauważyć. Przewody łączące pompę z pokrywą też są ok.

[ Dodano: 15-03-2006, 20:30 ]
I jeszcze jedno. Zauważyłem że po przekręceniu kluczyka jak pompa zaczyna pracować z komory silnika (przy otwartej masce i drzwiach) słychać "pykanie" tak jakby jakiś przekaźnik się włanczał i wyłanczał ale słychać to tak jakby z okolic regulatora ciśnienia paliwa.

[ Dodano: 15-03-2006, 20:32 ]
picek napisał/a:
Po wszystkim zrobiłem przekażnik na pompę i problem się zkończył.


Też o tym myślę i nawet już chyba wiem jak go podłączyć.
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
picek 



Wiek: 50
Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 400
Skąd: Gogolin
Województwo: Opolskie
Wysłany: 15-03-2006, 21:14   

To pykanie to elektrozawór par paliwa.Podaje on opary z pochłaniacza pod wtrysk.
_________________
Audi
     assistance   Moneta
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 15-03-2006, 22:54   

Jarek38

Układ zasilania paliwem ma za zadanie wytworzyć i utrzymać ciśnienie ok. 3 atm w listwie wtryskiwaczy. Z Twojego opisu wnioskuję, że ciśnienie jest właściwe w listwie wtryskiwaczy, gdyż przewodem powrotnym płynie paliwo. Przewód powrotny jest podłączony do regulatora ciśnienia, który fabrycznie jest ustawiony na 3 atm ( 300 kPa ).
To , że mało płynie paliwa wynika z niedrożności lub nieszczelnosci układu paliwowego przed listwą wtryskiwaczy. NIeszczelność może być tylko w zbiorniu paliwa i dotyczy ciśnieniowych przewodów paliwowych (gumowe w osłonie siatki sizalowej). Jeżeli te przewody nie są elastyczne to na pewno pod ciśnieniem paliwa zachowują się jak sito. Łatwo to sprawdzić gdyż słychać jak syczy w zbiorniku. Najbardziej wiarygodnym testem jest jednak dotknięcie przewodu paliwowego - jeżeli jest mokry to na pewno przepuszcza paliwo do zbiornika. W tym teście jednak trzeba wyjąć pompę z zbiornika. Ja tak miałem. Wymieniłem przewody gdy samochód nie chciał jechać więcej niż 120 km / h , gdyż brakowało ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy. Metr takiego przewodu to ok. 10 zł, a przewód kupiłem w sklepie z częściami do ciężarówek, gdyż musi to być przewód ciśnieniowy gumowy w osłonie z siatki nie wtopionej w gumę o średnicy wewnętrznej 7,5 mm z napisem Made in Germany.

Paliwo przewodem powrotnym powinno wypływać bez ciśnienia. Jeżeli pompa jest nowa i daje ciśnienie 10 atm to w ciągu 15 min na wolnych obrotach powinno wrócić do zbiornika ok 5 litrów paliwa. W książce Tempra jest opis jak należy przetestować układ paliwowy. Przy wymianie przewodów sprawdź ciśnienie paliwa na samej pompie. Po prostu przyłącz ten nowy ( cały metr) przewód do pompy. Pompę bez czujnika poziomu zanuż w zbiorniku , a drugi koniec podłącz do manometru o skali do 10 atm np. manometry stosowane do pomiaru ciśnienia w kołach ciężarowek (ok 30 zł). Te manometry mają długą rurkę o średnicy 8 mm w sam raz do tego przewodu. Potem przekręć kluczyk, a pompa będzie działać przez 10 s i to wystarczy.

Po przekręceniu kluczyka sterownik wtrysku tak jak każdy komputer instaluje system i rozpoznaje stan pracy układu w związku z tym ustawia odpowiednie położenie zaworu wolnych obrotów za pomocą silnika krokowego. Zawór wraz z silnikiem jest obok regulatora ciśnienia paliwa. To jest normalna procedura wykonywana przez sterownik wtrysku. Dopiero po ustaniu "klikania / pykania" system jest gotowy do pracy. Jeżeli wcześniej załączysz silnik to układ pracuje w trybie awaryjnym.

O dodatkowych przekaźnikach nie ma co myśleć, chyba że będzie to wyłącznik pompy wstawiony w układ elektryczny pomiędzy fabrycznym przekaźnikiem pompy a pompą. Będzie stanowił dodatkowe zabezpiecznie przez uruchomieniem silnika.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2006, 17:54   

No dobra - przekonałeś mnie co do tych przewodów. Kupie i wymienie chociaż wątpię żeby to było to.

Co do silnika krokowego to trochę się mylisz bo w naszych wersjach go nie ma.

Jeżeli chodzi o dodatkowy przekaźnik pompy to tak jak piszesz chciałem go wstawić między fabrycznym a pompą żeby działał jak wyłącznik. Sterowanie zamierzałem pociągnąć od elektrozaworu gazu. Wtedy przy pracy na LPG pompa byłaby wyłączona.

[ Dodano: 16-03-2006, 17:55 ]
No i zapomniałem spytać - gdzie ewentualnie może powstać niedrożność?
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 16-03-2006, 23:22   

Jarek38

Zmierz także ciśnienie jakie daje sama pompa.
Niedrożność dotyczy całego przewodu wraz z fitrem paliwa od pokrywy zbiornika do listwy wtryskiwaczy. Fitr paliwa trzeba wymieniać co 30 tys. km. Filtr paliwa jest kierunkowy , więc gdybyś chciał przedmuchać to od strony pokrywy zbiornika.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Jarek38 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 54
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 550
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2006, 23:30   

Jadodada napisał/a:
Filtr paliwa jest kierunkowy , więc gdybyś chciał przedmuchać to od strony pokrywy zbiornika.


Nie wiem czy dobrze Cię rozumiem - filtr mam przedmuchać zgodnie z kierunkiem przepływu paliwa?
Filtr paliwa wymieniam co drugą wymianę oleju czyli co 20 tys. km. Tak jak już kiedyś pisałem był on niedawno wymieniany (ok. 5 tys. km temu).
_________________
Tempra 2.0 ie 8V + LPG
     assistance   Moneta
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-03-2006, 12:28   

Jarek38

Jeżeli jesteś pewien, że filtr jest dobry i przewód jest dobry i regulator ciśnienia jest dobry i przewód powrotny jest dobry to pozostaje tylko pompa.

Przed wymianą przewodów zmierz ciśnienie jakie daje pompa. Bez tego nie będziesz wiedział czy pompa jest sprawna.
Jeżeli pompa wytworzy ciś. ok. 8 atm przez pierwsze 10 s i póżniej gdy pompa jest wyłączona i nie pracuje ciś. spadnie do 3 atm i na tym poziomie utrzyma się przez dłuższy czas to znaczy , że pompa nadaje sie do zamontowania w zbiorniku. Moja pompa trzymała ciś. 3 atm przez 20 minut i po tym czasie odłączyłem manometr bo wydało mi się to za długo gdyż musiałem zdążyć przed nocą wsadzić ją do zbiornika.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load