|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Potrzebuję stworzyć takie tyci urządzonko :) |
Autor |
Wiadomość |
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-04-2011, 18:28 Potrzebuję stworzyć takie tyci urządzonko :)
|
|
|
Witam! Potrzebuję pomocy w stworzeniu wihajstra tego typu:
Przycisk monostabilny (chwilowy) po naciśnięciu wysłał by chwilowy sygnał "+" na obwód nr. 1, zaś po naciśnięciu go drugi raz, wysłał by taki sam sygnał lecz na obwód nr. 2.
Polecano mi zastosować przekaźnik bistabilny, ale nie bardzo się na tym znam więc szukam pomocy.
Z góry uprzedzam, że zastosowanie przycisku bistabilnego odpada gdyż sygnał ma być wysłany również z innych źródeł. Instalacja ma być zastosowana w aucie więc napięcie 12V, i w miarę jak najprostsza
Myślałem też o przeszczepieniu między przycisk a obwody jakiejś starszej centralki CZ, w których to na pilociku był jeden przycisk odpowiedzialny za otwieranie/zamykanie zamków.
Z góry dziękuje za jakiekolwiek pomysły i pozdrawiam |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
Stivi
Pomógł: 5 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Cze 2006 Posty: 812 Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 28-04-2011, 19:16
|
|
|
stare przełączniki Fiatowskie dwustopniowe ? moglbys opisac co chcesz zrobic to moze by sie inne wyjście znalazło |
_________________ było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG
jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4 |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 28-04-2011, 21:42
|
|
|
Rajek
1. Czy przycisk tylko naciskasz i puszczasz czy trzymasz dłużej, a na wyjściu ma być tylko impuls?
2. Czy to jest wymóg, by był jeden przycisk? Czy mogą być dwa?
3. Czy to musi być przycisk załączający czy może to być włącznik z blokadą w danej pozycji, jak włącznik światła? |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-04-2011, 22:29
|
|
|
Wieprz, Stivi, W skrócie:
Przycisk musi być jeden, niestety, gdyby nie to to bym użył zwykłych przekaźników. A chcę troszkę udoskonalić instalację.
Cały mechanizm ma obsługiwać silniczek. Za naciśnięciem przycisku (naciskam na sekundę i zaraz puszczam), silniczek elektryczny (taki jak w drzwiach) ma się obracać w jedną stronę, a po naciśnięciu go drugi raz w drugą. Wymyśliłem już, że wykorzystam centralkę od szyb która mi została, dzięki czemu silniczek po napotkaniu oporu wyłączy się. Drugi atut tej centralki to to, że wystarczy podać krótki impuls na kabel by silniczek pracował bezustannie.
I w ten sposób najprościej wyobrazić sobie instalację szyb el. Potrzebuję skonstruować taki układ/mechanizm by zamienić te 2 przyciski w rączce (góra-dół) w jeden- który by za jednym razem wyzwolił przycisk do góry a za drugim naciśnięciem przycisk w dół.
** Dodano: 28-04-2011, 23:47 **
NA szybko zrobiłem rysunek jak to mniej więcej ma wyglądać. Proszę się tylko nie śmiać z moich zdolności obsługi Painta
Jak narysowałem przycisk sekundowy ma wyzwolić impuls raz do jednego przekaźnika, a drugi raz do drugiego. By za pomocą jednego przycisku można było obsługiwać na przemian obydwa przekaźniki.
|
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-04-2011, 00:05
|
|
|
teraz późno i nie mam głowy, jak Ci nikt nie pomoże to coś podeślę;
jeśli to ma być prosty układ elektroniczny to np.
na jakimś przerzutniku D Master-Slave, taki scalak , zrobić układ gdzie wyjście scalaka zanegowane łączysz z wejściem, a do zegarowego wejścia dajesz przycisk; co i jak opiszę w przyszłości jak nie zapomnę (ale z zaglądaniem tu zze wzgl na czas wolny a w sumie jego brak bywa różnie, dłuugo); wtedy co naciśnięcie czyli podane + na nogę zegarową spowoduje, że na wyjściu scalaka będzie 'zatrzymane raz 0V raz np +5V a w zależności od takowego stanu można potem dalej na układzie 556 (2x NE555) zrobić sterowanie przekaźnikiem - będą generowały impulsy; byłoby to tanie rozwiązanie;
inna opcja to jakiś licznik dziesiętny, taki też tani scalak, gdzie co podanie na chwilę + na nogę oznaczaną 'zegar', on wystawia + na inną kolejną nogę; np naciskasz, on daje + na nogę 1; naciskasz 2gi raz, z nogi 1 znika + a pojawia się na nodze 2; naciskasz 3ci.. pojawia się na 3ej... można go zapętlić by np używał 4 wyjścia, podłączasz tylko 1e i 3e , a 2e i 4e to będą "przerwy"; tylko wtedy sam przyciskiem musisz nacisnąc (on zasili wyjście 1) i nacisnąć 2gi raz by z 1 znikło zasilanie (stan jałowy powiedzmy, bo jest na wy 2 niepodłączonym), naciskasz znowu, jest na nodze 3 która podłączysz jako swoej 2ie; naciskasz i znowu stan jałowy bo jest na nodze 4 a z 3 zniknęło; wtedy jak długo trzymasz tak długo trwa 'impuls'
tak samo też możesz zrobić bistabilny przerzutnik na 2ch tranzystorach choć taniej / łatwiej na scalaku, przerzutniku D, tylko wtedy to zadziała tak, że naciskasz - masz + na jednej nodze; naciskasz,- masz na 2ej, znowu naciskasz - jest na 1ej z powrotem; ale samo nie znika; między wyjście takiego przerzutnika (on by był' wyzwalaczem' danego kanału) a przekaźnik końcowy musisz dać jakiś układ czasowy który wygeneruje po zasileniu go krótki impuls jeśli to ma być impuls i zniknie;
jeśli to ma być sterowanie do szyb - przemyślałeś temat zatrzymania szyby np w połowie jej wysuwania?
chyba nie;
naciskasz - leci impuls, np otwiera szybę; ale gdybyś chciał w połowie zatrzymać ją i naciśniesz drugi raz to od razu kręci przeciwnie i zamyka;
da się taką centralkę skonstruować z kilku scalaków, w koszcie kilku/nastu zł, ale nad tym trzeba by siąść na spokojnie;
chyba, że chcesz mieć obecną instalację do szyb jak teraz rozumiem a tylko jej 2 przyciski wysterowywać poprzez przekaźniki za pomocą jednego przycisku? choć to też będzie upierdliwe przy np próbie zatrzymania szyby w połowie ruchu, się naklikasz....
przemyśl dokładnie co i jak potrzebujesz to coś narysuje się (jak znajdę czas i nie zapomnę, choć jest też przypominacz w formie e-maila...) |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-04-2011, 08:09
|
|
|
unknown, instalacja szyb była tylko przykładem, biorę z niej silniczek, oraz centralkę (pomarańczowa) która ma za zadanie wyłączyć silnik gdy spotka on opór. Nie dodałem ze silniczek, po zatrzymaniu ( nie ważne w jakiej pozycji) po ponownym naciśnięciu ma sunąć w przeciwnym kierunku. Czyli czy zrobi 2 obroty czy 20 to nie ważne, po zatrzymaniu ma zmienić kierunek. Jestem laikiem w dziedzinie elektroniki więc chciałbym to zrobić jak najprościej
** Dodano: 29-04-2011, 18:11 **
ok Panowie problem rozwiązałem. Dziś przyszło mi do głowy że najprościej będzie zastosować przełącznik krańcowy, w miejscu gdzie silniczek będzie w stanie spoczynku. Chciałem opisać jaki będzie tego sposób działania ale nie potrafię wyrazić słowami tego co mam w głowie więc to narysowałem
Jak wcześniej napisałem silniczek będzie sterowany przez pomarańczową centralkę el. szyb ( ma ona ten bajer że wystarczyło raz nacisnąć przycisk by szyba opuszczała/podnosiła do końca) zaś przekaźnik nr 1 zastąpi przycisk "w górę" a przekaźnik nr 2 przycisk "w dół". Uff..
To jedno z głowy. Teraz mam problem tego typu. Jak opóźnić sygnał na obwodzie na ok 1-1.5 sek? Tzn. Sygnał ma pobudzić jeden przekaźnik, po czym po jakieś sekundzie pobudzić drugi. Jak wcześniej sygnał musi być chwilowy (ok 0.5-1sek) Pozdrawiam |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-04-2011, 21:08
|
|
|
hmmm...zaciekawilo mnie to a mozesz zdradzic po co Ci to ulepszenie instalacji? co to cos bedzie robilo? |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-04-2011, 21:28
|
|
|
maniutek, To mój mały sekrecik powiem jedynie, że buduję instalację na podstawie instalacji z el. szyb. Aha i nie ma to nic wspólnego z szybami niedługo to wszystko złożę to pochwalę się co z nudów mi przyszło do głowy pozdrawiam |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-04-2011, 22:33
|
|
|
Elektrycznie składane lusterka.
Rajek, moim zdaniem zostaje Ci:
- "cyfra", jak pisał unknown,
- centralka el. szyb (ale tutaj masz tylko jeden "kanał" z samoczynnym podtrzymaniem impulsu),
- przekaźnik od centralnego zamka (jeśli w ogóle odpowiada wymaganiom, bo chyba daje tylko jeden impuls, a Ty chcesz sygnał ciągły?),
- moduł elektrycznie składanych lusterek (np. z Kappy, tani 20zł, a ma podtrzymanie impulsu i przeciążeniówkę wyłączającą dwa kanały, ale jest uruchamiana włącznikiem kołyskowym, trzeba by przerobić cyfrą). |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-04-2011, 22:37
|
|
|
Albo elektrycznie otwierany i zamykany bagaznik, albo przymocuje to swoje urzadzenie do pedalu sprzegla, drugie takie samo urzadzenie do lewarka zmiany biegow i z manuala zrobi automat ot tak, zeby sobie cos porobic...
Hehe, albo przyszedl mi do glowy jeszcze jeden pomysl...masa takich urzadzen przymocowana jest do poszczegolnych elementow karoserii, po nacisnieciu Tempra zmienia sie w Gallardo....i odwrotnie |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-04-2011, 22:39
|
|
|
maniutek, o to to. |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-04-2011, 22:40
|
|
|
A no zobaczymy co Gadzina wymysli |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 30-04-2011, 23:46
|
|
|
maniutek, Kurde.. zgadłeś dokładnie to po naciśnięciu guziczka Temperka wydłuża się o pół metra i mamy limo
A tak serio to trafiłeś z tym bagażnikiem gratuluje. Mów skąd wiedziałeś, kto mnie zdradził i za ile? pomyślałem że puki Temperka i tak stoi to pobawię się przy niej w tego typu pierdółki jak nie wyjdzie to nic straconego |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 03-05-2011, 15:32
|
|
|
Gratuluje zapału Sam nad tym kiedyś modziłem, lecz skocznylo sie tylko na otwieraniu z guzika za pomoca silownika Ale powodzenia
P.S. zobaczymy, co wymyslisz, zeby ciagnelo bagaznik do zamkniecia az jestem ciekaw bo ja sie poddalem
** Dodano: 03-05-2011, 16:33 **
Rajek napisał/a: | Mów skąd wiedziałeś, kto mnie zdradził i za ile? |
Hehe - pomysl...
Ubek i to za jedynie dwa piwa |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 03-05-2011, 20:07
|
|
|
maniutek, Klapę na cięgno też miałem w Tipolu W temperce chcę troszkę lepiej to zrobić. Klapę będzie zamykać i otwierać silniczek od szyb. Jedynie mam pewne obawy czy będzie miał odpowiednią siłę by zatrzasnąć klapę. Choć z tego co pamiętam, to dzięki dodatkowemu spoilerowi zatrzaskiwała się pod własnym ciężarem. Cóż zobaczymy. Teraz już tylko poluję na silniczek, pewnie na dniach coś dorwę. I będę zabierał się za wynalazek |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 03-05-2011, 20:46
|
|
|
no fakt, ja mialem tempre bez spojlerka.....to naciagalem sprezyny na ostatnie oczko, ale tylko po to, zeby wlasnie latwiej jej sie bylo samej otwierac....moim zdaniem silniczek do szyb da rade bez problemu samemu otworzyc klape...czy ja zamknie, trudno powiedziec...powodzenia, daj znac co i jak |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Rajek
Pomógł: 4 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Lip 2008 Posty: 453 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 03-05-2011, 23:03
|
|
|
Ok jak już coś z tego będzie to wstawię obrazy.
A taka mała ciekawostka:
Dziś w chwili wolnego przebadałem przyciski sterowania tylnymi szybami z Lancii Dedry.
W temprze przyciski od szyb zaprojektowano najprościej jak się da, czyli, 1 kabel masa, i po jednym kablu na przycisk czyli 4.
Każde naciśnięcie przycisku wyzwala jeden przekaźnik który to albo otwiera szybę albo ją zamyka.
W lancii zamiast stworzyć podobnie, zrobili tak:
Do przycisków odpowiedzialnych za sterowanie w góre dołączono oporniki, po czym połączono je dalej znów w jedną ścieżkę.
Dzięki czemu mamy 1 kabel masa, i 2 kable odpowiedzialne za lewą lub prawą szybę. Zgaduję, że dalej w instalacji występował dekoder który "sczytywał" rezystancję danego kabla i na podstawie tego wysyłała dalej sygnał do odpowiedniego przekaźnika. Po co to było im tak kombinować?? Przecież dało się prościej=taniej |
_________________ Był:
Tipo 1.4 94r
Chevrolet Spark 0.8L 2008r
Tempra 1.6 LPG 91r
Jest:
ZTM |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|