Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
ciekawa awaria układu chłodzenia - Tempra 1,6 i.e + LPG
Autor Wiadomość
Monomach 



Wiek: 43
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 44
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 01-09-2011, 08:54   ciekawa awaria układu chłodzenia - Tempra 1,6 i.e + LPG

Witajcie!

od pewnego czasu moją Temprę trapi powtarzająca się awaria układu chłodzenia - a mianowicie układ "sam z siebie" się zapowietrza, nie wiem, co może być przyczyną. Po odpowietrzeniu jest spokój na jakieś dwa tygodnie potem czynność należy powtórzyć. Efekt jest taki, że przy jeździe w miejskim korku temperatura zaczyna skakać, i nagle na termometrze pojawia się 150 stopni, tak jakby w okolicy czujnika robiła się bańka gorącego powietrza. Silnik chodzi "normalnie", po otworzeniu kurka od zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego zaczyna bulgotać, a powietrze wydobywa się z takiej małej rureczki co jest od przelewu. Bulgotaniu towarzyszy wypchnięcie znacznej ilości płynu z układu. W tym czasie nie działa obieg chłodzenia, nie włącza się wentylator. Po zgaszeniu silnika rozrusznik nie jest w stanie zakręcić silnikiem, należy odczekać jakieś 30 min. do schłodzenia. Po odpaleniu płyn pozostały w zbiorniczku jest zasysany, przy uzupełnianiu wchodzą ok. 4 litry płynu, przez ok 15-20 min. pracy silnika jest bulgotanie i z rurki przelewu wydobywają się drobne bąbelki powietrza. Potem jest spokój silnik pracuje normalnie, otwiera wlot na chłodnicę, wentylator się załącza, a temperatura pracy wynosi 88 -95 stopni. I tak przez dwa tygodnie do następnego zapowietrzenia.

Dodam, że olej jest czysty, a w zbiorniczku nie pojawia się tzw "mleko".

W związku z powyższym do znawców tematu mam pytania:
1. Czy awaria może być spowodowana kiepskimi wężami płynu chłodniczego, które w kilku miejscach są sparciałe, i czy w związku z tym mogą "ciągnąć, zasysać powietrze" (podciśnienie) tym samym zapowietrzając układ?
2. Czy przyczyn awarii upatrywać w uszczelce pod głowicą?, konkretniej przedmuchu na linii cylinder-przewód chłodzenia? Autko ma przebieg 283 000, uszczelka była zmieniana jeszcze na gwarancji przy przebiegu ok. 37 000 km.

Z góry dziękuję za odpowiedzi
_________________
FSO 1500 1.5 L 87 r.(99-05),Caro 1.6 GLE 94 r.(05-09),Espero 1.8 CD 99 r.(07-10),Tipo 1.6 i.e. DOHC DGT GT 92 r. (10),Delta 1,8 LX 97 r. (10-12),Tempra 1.6 i.e. S.W. DGT 95 r. (od 10),156 1,8TS 99 r. (od 13)
     assistance   Moneta
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 01-09-2011, 09:40   

Monomach napisał/a:
Czy awaria może być spowodowana kiepskimi wężami płynu chłodniczego, które w kilku miejscach są sparciałe, i czy w związku z tym mogą "ciągnąć, zasysać powietrze"

Raczej nie, w układzie panuje podwyższone ciśnienie, przez nieszczelności płyn by uciekał a nie zasysał powietrze.
Monomach napisał/a:
Czy przyczyn awarii upatrywać w uszczelce pod głowicą?

Monomach napisał/a:
przy uzupełnianiu wchodzą ok. 4 litry płynu

Albo masz walniętą uszczelkę pod głowicą, albo płyn gdzieś ci ucieka. Jak pisałeś, że masz sparciałe przewody, to możliwe, że w wielu miejscach masz małe wycieki, z których płyn szybko odparowuje. Albo zwyczajnie cieknie, tylko tego jeszcze nie wypatrzyłeś.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load