|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Pytanie o silnik i osprzęt. |
Autor |
Wiadomość |
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 05-04-2007, 20:41 Pytanie o silnik i osprzęt.
|
|
|
Witam Wszystkich serdecznie. Mam takie pytanie ponieważ jestem na etapie zakupu fiata tempry. Chce silnik 1.6 bo takich jest większość i teraz pytanie gaźnik czy wtrysk? Plusy i minusy tych rozwiązań. Czy instalacja gazowa 2-giej generacji z kompem podejdzie. Czy wystarczy zwykła.
A teraz pytanko techniczne z ciekawości. Widziałem czasem opisy że gaźnikowe mają katalizator czy mają też sonde lambda czujnik temperatury itd gdzieś w danych silników widziałem w opisie gaźnik weber .... digiplex itd. Ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości?
Przy okazji zapytam mój tata ma też temperke 1.6 i.e przy gwałtownym wdepnieciu w gaz przez chwile się muli i dopiero po chwili zaczyna przyśpieszać gdzie szukać przyczyny.
PEwnie niebawem przyłącze się na stałe do tego forum. Pozdrawiam |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 05-04-2007, 21:02
|
|
|
Co do gaźników to zwykła instalacja bez komputera. Co do SPI (wtrysk pojedyńczy) to instalacja już z komputerem i emulatorem sondy.
Gaźnik nigdy nie miał i nie będzie miał katalizatora, sondy lambda, czujnika temp. cieczy chłodzącej (oprócz czujnika od wskaźnika)!! Tylko wtryski!! Wynika to z ich budowy.
Wszystko zależy, wtryski są ok, ale trzeba zadbać o elektornikę i osprzęt.
Gaźniki, problemy czasami z utrzymaniem obrotów na biegu jałowym, czasami zabrudzone są same gaźniki, dobry fachowiec od ich naprawa poradzi sobie z nimi.
Co do mulenia poszukaj na forum, już nie pamiętam czego sprawa dotyczyła, ale była o tym mowa.
Gaźniki są tez troche mocniejsze 86KM, w wtryskach jest katalizator który troche jednak "zatyka" wydech (75KM). Zależy też jakie wersje, 1.6 z wielopunktowym wtyskiem ma 90KM, ale są to silniki mniej spotykane. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 05-04-2007, 21:27
|
|
|
Tylko i wyłącznie gaźnik !!!!
Raz - najprostszy, dwa - tylko 1.6 MPI ma więcej koni , trzy - najtańsza instalacja gazowa, cztery - mało elektroniki więc nie ma co się psuć
A tak na poważnie to maciekt8 napisał/a: | gdzieś w danych silników widziałem w opisie gaźnik weber .... digiplex |
weber - to rodzaj gaźnika, digiplex to rodzaj modułu zapłonowego i taki też jest stosowany w 1.6 gaźnikowym bodajże nawet to jest digiplex 2.
miszko napisał/a: | Gaźnik nigdy nie miał i nie będzie miał katalizatora, sondy lambda, czujnika temp. cieczy chłodzącej (oprócz czujnika od wskaźnika)!! Tylko wtryski!! Wynika to z ich budowy.
|
No właśnie sonda lambda jest tylko przy autach z katalizatorem, a w gaźnikowych go na pewno nie znajdziemy. Swoją drogą ciekaw jestem ile km by wytrzymał katalizator przy gaźniku - 10 km? Czy mniej |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 05-04-2007, 21:42
|
|
|
Troche jeździłem tatowozem na wtrysku jednopunktowym właśnie tym 75km i ciekawy jestem jak gaźnikowcem się będzie jeździć. Do tej pory jeździłem favoritką i gaźnik w niej mnie do szału doprowadzał dlatego jestem troche zrażony ale może tutaj będzie lepiej.
Jeszcze jedno pytanie czy w fiatach tych 1.6 na gaźniku reguluje się zapłon poprzez kręcenie aparatem czy czymś tam. Czy tym zajmuje się apararatura digiplexa.
To w takim razie widze że niektórzy ludzie nie wiedzą co mają za silnik bo skoro pisze że tempra 1.6 CAT a tam gaźnik hehe. W taty aucie jest 1.6 i.e cat to by się zgadzało.
Dzięki za informacje. |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 05-04-2007, 22:00
|
|
|
maciekt8 napisał/a: | Jeszcze jedno pytanie czy w fiatach tych 1.6 na gaźniku reguluje się zapłon poprzez kręcenie aparatem czy czymś tam. Czy tym zajmuje się apararatura digiplexa. |
Tym zajmuje się digiplex.
A co do tego czy z fiatem będzie lepiej, hmm, powiem tak to zależy jak trafisz - ja na swojego nie mam powodu narzekać, wręcz przeciwnie - jestem z niego bardzo zadowolony
maciekt8 napisał/a: | To w takim razie widze że niektórzy ludzie nie wiedzą co mają za silnik bo skoro pisze że tempra 1.6 CAT a tam gaźnik hehe. W taty aucie jest 1.6 i.e cat to by się zgadzało.
|
No z tym jest lekka paranoja, bo np. w dowodzie (tak jak zresztą większość) mam wpisane 1.6 KAT mimo, że pisze jak byk w papierach że to gaźnik, rodzaj silnika 159A3.000 mówi sam za siebie, ale oni w urzędach mają pewnie tylko jeden rodzaj silnika wprowadzony do komputera i dla nich 1.6 to 1.6 bez względu na to czy ma gaźnik, czy monowtrysk, czy dwa wałki itp. A jak jakiś handlarz nie ma pojęcia co jest pod maską to Ci pisze z dowodu, że 1.6 KAT, a to jest gaźnik , albo lepiej, spisuje z dowodu, że jest 1.4 a pod machą 2.0 |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
moto77
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 19 Gru 2006 Posty: 185 Skąd: Pińczów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 06-04-2007, 07:57
|
|
|
Gaźnik jest prostszy=lepszy w tipo 1,4 praktycznie zadnych problemów z nim nie ma..w/g danych fabrycznych na gaźniku mniej pali i jest mocniejszy(1,4 pali około 8 l gazu /100...benzyny: wyrabiał sie w 7 l- to juz z własnego doswiadczenia).... pod gaz tym bardziej gaxnik polecam bo instalka prostsza czyli tańsza ... |
|
|
|
|
BeerfaN
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 150 Skąd: Warszawa Marysin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 06-04-2007, 08:51
|
|
|
Ja mam 1,6 gaźnik z digi2 - jedyne, co może paść to chyba CPW, ale na to nie ma rady. Prawda jest taka, że to auto jest dużo prostsze w konstrukcji i obsłudze (tańsze) niż z wtryskiem. A jak masz sprawny gaźnik, to kłopotów z obrotami nie będzie.
U mnie też "łapał muła" - wina uszkodzonej membrany od wzbogacania mieszanki przy zimnym silniku i nieszczelnej podstawy gaźnika
Nie jestem pewien, czy 1,6 miały prostszy układ zapłonowy bez digiplexa, ale mój kumpel w tipo 1,4 właśnie taki ma i trochę mu zazdroszczę..mniej elektroniki. |
_________________ Temperówka 1,6 gaźnik'93 140kkm
159A3.0000.75.37.430 |
|
|
|
|
moto77
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 19 Gru 2006 Posty: 185 Skąd: Pińczów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 06-04-2007, 12:25
|
|
|
1,6 wszystkie na digiplexie wychodziły..tylko 1,4 gaźnik ma bezstykowy aparat zapłonowy....swoja droga lepiej na obroty wchodzi na tym aparacie ...a podejrzewam że nie byłoby większego problemu z zamontowaniem takiego do 1,6... |
_________________ Fiat Tipo 1,6 Suite + LPG |
|
|
|
|
MiKuS
Pomógł: 6 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 612 Skąd: TcZeW
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 06-04-2007, 13:31
|
|
|
Napewno się da zwykły aparat założyć, wkońcu 1.4 i 1.6 to blixniacze motory, a nie ma to jak pokrecic i wyregulowac wszystko samemu |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 06-04-2007, 15:40
|
|
|
BeerfaN napisał/a: | U mnie też "łapał muła" |
W jakim sensie łapał muła? Że dopiero powyżej tak 3tys. obrotów dostawał kopa? |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-04-2007, 17:47
|
|
|
sam mam gaźnikową temprę i jestem zadowolony, nie ma co narzekać, jeszcze przez lata póki co nie było z gaźniczkiem problemów specjalnych (prócz może uszczelek po 14 latach do wymiany co jest normą chyba? czy elektrozaworku podobnie do podregulowania-reparacji domowym sposobem); ogónie chodzi gaźniczek i nic mu nie ma, powinien być mocniejszy niż wtrysk, mniejsze szanse na jaja z 'dodatkami' od wtrysków... jak wyżej polecałbym... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
BeerfaN
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 150 Skąd: Warszawa Marysin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 12-04-2007, 12:00
|
|
|
Miszko
"łapał muła"
bywało, że przy rozpędzaniu się najpierw występowało coś jakby skończyło się paliwo, a dopiero po sekundzie-dwóch zaczynał się rozpędzać. Faktycznie, wystepowało to głównie przy niskich obrotach. |
_________________ Temperówka 1,6 gaźnik'93 140kkm
159A3.0000.75.37.430 |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 12-04-2007, 20:39
|
|
|
Witam. A jak w tych autach wyglada sprawa ssania bo skodą przy mrozach ciężko było jechać szarpanie gaśnięcie tragedia , fiat cc 700 przygasanie itd a jak w temprerkach to wygląda. I jakie jest to ssanie automat czy manual i jak sie z tym obchodzić.
Dzięki za wszelkie porady bynajmniej skuszę się na 1.6 gaźnikową no chyba że trafi się i.e.
Ah i jeszcze jedna sprawa odnośnie zakupu. Znajomy ma do sprzedania tempre 93 1.6 gaźnik z gazem przebieg 190000tys. Ogólnie zadbana w środku i na zewnątrz. Ceni ja 3800zł czy warto ? Podpowiedzcie. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-04-2007, 21:14
|
|
|
czy warto.. sam musisz ocenić czy jesteś gotów tyle za nią dać, popatrz na średnie ceny i na to auto, jaki stan ,czy kombinowane coś, jak 'typowe usterki' (zobacz np na posty o kupnie T/T)....
ssanie - jest wajha w kabinie, gdzie ręcznie możesz sterować ssaniem tzn wymusić/ włączyć dużo/mało (ile ją wyciągniesz), na zimnym jak nie użyjesz to najwyżej telepaczka i zdechnie... prócz tego półautomat, przy gaźniku sterowane podciśnieniem poprzez termostat pompki duperelki które uchylają gaźnikowi by sobie zeżarł więcej póki się silnik nie zagrzeje. Po zagrzaniu termostat odcina podciśnienie (zaworek w nim) i wyłącza się. Można to odłączyć całkiem i mieć tylko ręczne na tej wajhie w kabinie, a czy to dobrze to zależy jak leży...
BeerfaN, lapanie muła' na benzynie w gaźnikowej temperce na wolnych obrotach, ruszaniu, 1ce, 2ce trochę przynajmniej wg mnie to typowa usterka po latach, jak się skrzywi elektrozaworek cut-off pod dolotem powietrza, w gaźniku i się zacina, zalewa gaźnik bądź dławi; wyjąć, podciąć ew szpic, poprostować, nałożyć podkładkę by go może z 1mm cofnąć i po problemie... to tak w skrócie; albo kupić nowy |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 12-04-2007, 21:29
|
|
|
Czytałem nt typowych usterek i wszystko jest ok. Balchowo też jest bardzo dobrze. Chodzi mi tu głównie o przebieg i to że jeździ na lpg . Czy to duży przebieg jak na takie autko czy jeszcze pojeżdżę a może poszukac z mniejszym. Generalnie ładnie chodzi wszystko robione na czas itd. Obserwując rynek widzę że trafiają się tańsze ale mi chodzi tak od 93 w góre.
Nie chce zakładać drugiego wątku co by nie śmiecić dlatego wszystkie wątpliwości wyjaśniam tutaj. |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-04-2007, 21:37
|
|
|
ja o muleniu kierowałem do BeerfaN'a, co miał to z gaźniczkiem; a co do twego pytania jeszcze - wg mnie instalka 1 generacji, żadnego kompa, gaźniczek i tak masz prosty a w takim połączeniu łatwo jakąkolwiek usterke samemu naprawić (znaczy łatwiej...); a przebieg... te silniczki, autka jak są naprawdę dobrze traktowane potrafią dużo więcej przejeździć... kilka razy tyle; jak był zadbany, nie żyłowany, zajeżdżany silnik a przy tym opłaci Ci się LPG instalować (jeśli więcej jeździsz, bo obecne ceny instalacji i gazu samego... różnie...) to czemu nie, jedynie zadbać o świece, przewody, ogólnie zapłon by były w porządku, filtr powietrza itp no i mpoże np regulację zaworów zrobić... zależy od zadbania auta, sam może zobaczysz... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 12-04-2007, 21:50
|
|
|
Regulacja zaworów? to w nich się reguluje. Ojciec ma 1.6 i.e i nigdy nic takiego nie robił, a w wersji gaźnikowej trzeba regulować?
Generalnie po poprzednich autach wiem ze świece przewody, kopółka przewody od podciśnienia itd to podstawa.
Insatalcje lpg to autko już ma więc to plus dla niego no i ew jak zakupie to dla mnie tańsze jeźdżenie. Starszy facet nim jeździ więc też na plus bo od młodzianina raczej bym nie kupił jakieś uprzedzenie mam. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-04-2007, 21:54
|
|
|
są o ile wiem na płytkach, regulacja (pytałem ostatnio, gość mówił 20zeta) to wsadzenie szczelinomierza i zmiana płytki w razie potrzeby na inną; regulacja raz na dłuuuuuuuuuuuugo, ja jeszcze nigdy nie regulowałem , ale może w końcu.... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
BeerfaN
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 150 Skąd: Warszawa Marysin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-04-2007, 08:00
|
|
|
El'zawór był w porządku. Wina nieszczelnej podstawy gaźnika - zdiagnozowane i naprawione.
Co do zakupu, to jak buda cała to starguj jeszcze i git. Silniki 1,6 gaźnik są raczej długowieczne. Ale jak w każdym używanym aucie, dużo zależy od jego dotychczasowej eksploatacji. LPG 1-szej generacji, więc żadnych emulatorów, sondy itd - najprosztsza i najtańsza.
Ja bym szukał auta jak najmniej skomplikowanego, tzn żadnych wodotrysków, jak najmniej elektryki i elektroniki - po prostu jak najmniej gratów, które się sypią. Do tego gaźnik jest dużo prostszy niż wtrysk, jeśli chodzi o naprawę.
Poszukaj w pobliżu jakiegoś klubowicza i pogadaj z nim. Tak dowiesz się najwięcej. |
_________________ Temperówka 1,6 gaźnik'93 140kkm
159A3.0000.75.37.430 |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 16:12
|
|
|
maciekt8 napisał/a: | Ah i jeszcze jedna sprawa odnośnie zakupu. Znajomy ma do sprzedania tempre 93 1.6 gaźnik z gazem przebieg 190000tys. Ogólnie zadbana w środku i na zewnątrz. Ceni ja 3800zł czy warto ? Podpowiedzcie. |
Jeśli to znajomy to w razie czego masz gdzie uderzyć z reklamacjami
Powiedz żeby Ci zimówki dorzucił w cenie, ja tak się dogadałem
Za swoją we wrześniu dałem 4tys. też z LPG i od gościa który z wszystkim jeździł do serwisu. Oczywiście było trochę do zrobienia, ale to były takie usterki jakie się zdarzają w każdym autku, a blacharka w stanie idealnym, silniczek też ok - w tej chwili ma już prawie 219tyś. no i chyba właśnie pasowałoby mu zawory wyregulować.
Od bodajże 160tyś jeździ na gazie tj. od 6lat. |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|