|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
ciekawa awaria układu chłodzenia - Tempra 1,6 i.e + LPG |
Autor |
Wiadomość |
Monomach
Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2010 Posty: 44 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-09-2011, 08:54 ciekawa awaria układu chłodzenia - Tempra 1,6 i.e + LPG
|
|
|
Witajcie!
od pewnego czasu moją Temprę trapi powtarzająca się awaria układu chłodzenia - a mianowicie układ "sam z siebie" się zapowietrza, nie wiem, co może być przyczyną. Po odpowietrzeniu jest spokój na jakieś dwa tygodnie potem czynność należy powtórzyć. Efekt jest taki, że przy jeździe w miejskim korku temperatura zaczyna skakać, i nagle na termometrze pojawia się 150 stopni, tak jakby w okolicy czujnika robiła się bańka gorącego powietrza. Silnik chodzi "normalnie", po otworzeniu kurka od zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego zaczyna bulgotać, a powietrze wydobywa się z takiej małej rureczki co jest od przelewu. Bulgotaniu towarzyszy wypchnięcie znacznej ilości płynu z układu. W tym czasie nie działa obieg chłodzenia, nie włącza się wentylator. Po zgaszeniu silnika rozrusznik nie jest w stanie zakręcić silnikiem, należy odczekać jakieś 30 min. do schłodzenia. Po odpaleniu płyn pozostały w zbiorniczku jest zasysany, przy uzupełnianiu wchodzą ok. 4 litry płynu, przez ok 15-20 min. pracy silnika jest bulgotanie i z rurki przelewu wydobywają się drobne bąbelki powietrza. Potem jest spokój silnik pracuje normalnie, otwiera wlot na chłodnicę, wentylator się załącza, a temperatura pracy wynosi 88 -95 stopni. I tak przez dwa tygodnie do następnego zapowietrzenia.
Dodam, że olej jest czysty, a w zbiorniczku nie pojawia się tzw "mleko".
W związku z powyższym do znawców tematu mam pytania:
1. Czy awaria może być spowodowana kiepskimi wężami płynu chłodniczego, które w kilku miejscach są sparciałe, i czy w związku z tym mogą "ciągnąć, zasysać powietrze" (podciśnienie) tym samym zapowietrzając układ?
2. Czy przyczyn awarii upatrywać w uszczelce pod głowicą?, konkretniej przedmuchu na linii cylinder-przewód chłodzenia? Autko ma przebieg 283 000, uszczelka była zmieniana jeszcze na gwarancji przy przebiegu ok. 37 000 km.
Z góry dziękuję za odpowiedzi |
_________________ FSO 1500 1.5 L 87 r.(99-05),Caro 1.6 GLE 94 r.(05-09),Espero 1.8 CD 99 r.(07-10),Tipo 1.6 i.e. DOHC DGT GT 92 r. (10),Delta 1,8 LX 97 r. (10-12),Tempra 1.6 i.e. S.W. DGT 95 r. (od 10),156 1,8TS 99 r. (od 13) |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 01-09-2011, 09:40
|
|
|
Monomach napisał/a: | Czy awaria może być spowodowana kiepskimi wężami płynu chłodniczego, które w kilku miejscach są sparciałe, i czy w związku z tym mogą "ciągnąć, zasysać powietrze" |
Raczej nie, w układzie panuje podwyższone ciśnienie, przez nieszczelności płyn by uciekał a nie zasysał powietrze.
Monomach napisał/a: | Czy przyczyn awarii upatrywać w uszczelce pod głowicą? |
Monomach napisał/a: | przy uzupełnianiu wchodzą ok. 4 litry płynu |
Albo masz walniętą uszczelkę pod głowicą, albo płyn gdzieś ci ucieka. Jak pisałeś, że masz sparciałe przewody, to możliwe, że w wielu miejscach masz małe wycieki, z których płyn szybko odparowuje. Albo zwyczajnie cieknie, tylko tego jeszcze nie wypatrzyłeś. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|