|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Moja tempra 1,6lpg i jej bolączki. |
Autor |
Wiadomość |
nwd
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2007 Posty: 17 Skąd: b-stok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 20:39 Moja tempra 1,6lpg i jej bolączki.
|
|
|
Witam. To mój pierwszy post na tym forum. Do niedawna miałem fieste i korzystałem z fkp a teraz zawędrowałem tu. Więc najpierw opisze auto: 1,6 gaźnik (lpg), 1994r, wcześniej była lekko puknięta w drzwi od kierowcy, wiśnia itp. Mam pare pytań. Więc zacznę od przodu auta:
(Silnik) na lpg niekiedy gaśnie mi na zakrętach i strasznie szarpie jak jest zimny (normalne na lpg) ale i jak jest ciepły to przy dodawaniu gazu i zdejmowaniu nogi też. Mam chyba posadzony termostat i nie wiem, czy wymieniać z obudową czy nie i jaka jest normalna temp silnika w mieście na krótkich trasach i przy jakiej powinien załączać się wentylator (ręczny ).
Drzwi od kierowcy są z innego auta i szyba jest na korbkę moje pytanie brzmi: czy i jak mogę wstawić elektryczne sterowanie (mam w drzwiach przyciski od szyb i jak ten od manualnej naciskam to słychać jakby coś tam chciało się poruszyć). Drzwi mi opadły i nie wiem jak za to się zabrać czy dać jakieś podkładki, czy jakieś tuleje na tokarce wytoczyć w środek zawiasów.
Tylne zawieszenie: Siadło i to już nie ta tempra (z podniesioną du..ą). Wiem, że sprężyny mam do wymiany ale jakie zprężyny polecacie? Tylne koło stoi tak / l czy do wymiany tylko tujeje czy cos jeszcze przy okazji sprawdzić?
Centralny zamek na pilota: Wszystko prawie pięknie ale poza tym, że muszę powymieniać czujniki w drzwiach to mam taki dylemat że nie zamyka mi sie bagarznik jakby siłownik nie działał (co z tym zrobić i jak sprawdzić?).
Wnętrze ogólnie ok ale plastiki konsola środkowa od nawiewów itp. jest popękana i trzeszczy w czasie jazdy na wybojach. Z jakiego modelu mogę wstawić coś w podobie (brawo?) czy nic się nie wykombinuje?
Mieszane: Ssanie po wyciągnięciu powinno o ile podnieść obroty i jakie obroty na biegu jałowym powinien mieć rozgrzany silnik?
** Dodano: 13-04-2007, 21:49 **
Przepraszam za błędy |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 20:54
|
|
|
heh... aleś się naprodukował, może łatwiej i właściwie powinno tak być - by porozdzielać to na osobne tematy w pasujących działach... najwyżej sobie w tych działach doczytasz...
szukaj na forum:
gaśnie na LPG, szarpie itp itd: regeneracja reduktora, wymiana membran i sprężynek, zaworków, czyszczenie ze szlamu, wymienić filterek od gazu, na koniec dobrze wyregulować instalację LPG; pamiętać by filtr powietrza był dobry, czysty, nie zabity a także ! świece, kable, ogólnei zapłon; powinno pomóc a i mocy odzyskasz i spalanie spadnie; chyba, że 'coś jeszcze' masz w tym temacie, ale wpierw to wypada sprawdzić/zrobić;
termostat? nie mylisz z termowłącznikiem wkręconym w chłodnicę? termostat na silniku, pod kopułką od zapłonu (idą tam kable) reguluje przepływ płynu chłod. więc i za temp odpowiada; pomijając korki i nietypowe sytuacje temp silnika powinna wynosić 90'C, jeśli coś z nią nie tak to sprawdź układ, czyli termostat, czy układ nie zapowietrzony (!), szczelny, czy pompa OK, chłodnica nie zasyfiona (wymyć), sprawna itp itd, a jeśli dalej temp nieprawdiłowa to termostat; sam wkład ludzie wymieniali;
TERMOWŁĄCZNIK (w zasadzie termostat, ale nie ten 'prawdziwy' )zaś masz wkręcony w chłodnicę z lewej na dole tuż nad wężem; przez niego idzie masa na wentylator, zaś plus jest na wentylatorze cały czas; jak temp silnika zbyt wzrośnie a pompa i układ nie wyrobi już to wzrasta też temp płynu i chłodnicy, więc podgrzewa ten wkręcony termowłącznik a on włącza wentylator (coś jak bimetal w piecach gazowych czy ruskich urządzeniach), konkretnie zwiera tą masę dla której stanowi przerwę, a wentylator idzie 'zbijając' temperaturę, aż zbije do okolic 90'C; powinien się włączać... właśnie.. chyba 95'C choć u mnie jest skopany termowłącznik lub chłodnica może przypchana bo mi startuje zaraz powyżej 100'C czyli chyba za późno;
'elektryczne podnoszenie szyb' możesz wstawić, było na forum poruszane, a jak masz instalację już to tym bardziej, kupujesz tylko (jeśłi nei ma w drzwiach) silniczek z tą 'sprężyną' podnoszącą szybę i przygwizdami i montujesz całość dołączając do instalacji, w miejsce korbki; jest to do dostania ew ze szrotu; czy masz ale odłączone (wątpię) jakieś resztki czy całe musisz kupić - to zobaczysz jak zdejmiesz tapicerkę z drzwi (jak - było na forum; ogólnie kilka śrub przy rączce i pólce, reszta zatrzaski, uważaj tylko na osłonę klamki zamka wewnętrznej bo tam pęknąć mogą zatrzaski);
to , że drzwi opadły niekoniecznie musi się skończyć tulejkami; zaiwasy możesz nieco po odkręceniu podnieść i dokręcić, podobnie jak opuścisz szybę i nieco poćwiczysz to w rękach możesz je poprostować/pokrzywić drzwi jak źle dociskają/nierówno (bo może nie opadły a się odkształciły z czasem to się zdarza); potem tylko to ucho za które zachodzi zamek musisz popuścić śruby i ustawić by lekko ale dobrze drzwi się domykały; tuleje na zawiasach to ostateczność, znaczy malutkie podkładki, nie przesadzaj!; ale regulować minimum 'ucho' w słupku będziesz musiał a i drzwi może w rękach poprostować;
zawiecha z tyłu - niekoniecznie sprężyny, choć może też... a jakie - to było na forum 'jakie sprężyny ...'; ale raczej amorki jak wymienisz z tyłu (b. możliwe) to już będzie bilsko 'tego'; tuleje wahaczy, ogólnie zestaw naprawczy wahaczy, chyba , że chcesz b. dobrze a nie chcesz się bawić z tym to możesz ew całe wahacze; to przez nie koła masz z tyłu / \
zamek: nie zamyka bagażnik - oczywiście w sensie, że nie rugluyje, zatrzaśniesz ale 'na klucz' nie zarygluje? niezależnie czy masz 'fabryczny' zamek z siłownikiem czy dokładany siłwnik do zwykłego zamka na klucz (tu łatwo do zwykłego dołożyć zwykły siłownik i cięgno) to musisz sprawdzić woltomierzem / multimetrem ustawionym na woltomierz czy na kabelkach na siłownik w ogóle w momencie zamykania / otwierania przychodzio + / - lub - /+ by go napędzać; dwa kable do siłownika, w momencie ruchu zasilanie o polaryzacji zależnej od kierunku ruchu (zam/otw) brak zasilania - kable i ich połączenia, wątpię by centralka jak inne drzwi OK; jeśli jest zasilanie - siłownik do wymiany czy cały zamek jak masz zespolony fabryczny z siłownikiem;
plastiki - raczej nie dopasujesz, tylko z tempry; na trzeszczące plastiki.. hmm.. na pólkę z tyłu ewentualnie powciskać między półkę a szybę gąbkę ale najlepsza jest silikonowo=gumowa,. silikonowa uszczelka do okien (weź czarną of course) z kanalikeim pustym w środku; na półkę działa, jak powciskasz w plastiki i je podokręcasz też pomoże;
na luzie /jałowym powinien mieć około 900 obr/min; ssanie podnosi znacznie, ale do ilu, hmm... połowy? zależy jak masz linkę wyregulowaną, naciągniętą i czy gaźnik masz czysty i w porządku;
......ufffff.......... ile drukowania...
chyba wszystko, co powinno pomóc; pozdr. |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
nwd
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2007 Posty: 17 Skąd: b-stok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 21:01
|
|
|
Tak, ale to ogólnie. Ze szlamu szukałem jak sie czyści i nie znalazłem odp (wiem że jest korek i go zdejmowałem i nic nie wylatywało), filtr nowy od gazu a i stożek zamontowałem (nie wpływa negatywnie), membrany pewnie zajechane ale zastanawiam sie czy mogą to być poduszki pod silnikiem |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 21:04
|
|
|
Termostat proponuję wymienić cały tzn. z obudową kosztuje koło 50zł, powinien się otwierać przy mniej więcej 83-87 C. Normalna temp. silnika to trochę ponad 90 stopni a wentylator załącza się mniej więcej przy 100.
Co do szyby i siłownika, to najlepiej byłoby rozbroić drzwi i zobaczyć jak to tam w środku wygląda.
Mnie też tył siedzi, ale to przez butlę A co do koła to trzeba pewnie będzie wymienić zestaw naprawczy tylnego wahacza, mnie to czeka w najbliższym czasie .
Siłownik tylnej klapy jest prawie na wierzchu, a jego wyjęcie to kwestia odkręcenia dwóch śrub i wypięcia wtyczki i można go spokojnie oblukać na wierzchu. Chyba, że istnieje jeszcze taka ewentualność iż w zamku klapy jest taki patent, że jak przekręcisz kluczyk bodajże w lewo i wyciągniesz go, zamek zostaje pod kątem i nie otwiera się wtedy razem z centralnym nie został przypadkiem w takiej pozycji?
Konsola trzeszczy, bo trzeszczeć musi taki już urok Fiatów.
Silnik na biegu jałowym powinien mieć ok 800-850obr./min.
Ssanie przy pełnym wyciągnięciu powinno podnieść obr w granicach bodajże 3000obr./min., ale tego nie jestem pewien |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
|
nwd
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2007 Posty: 17 Skąd: b-stok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 21:09
|
|
|
dzięki polansky. U mnie za termostat z obudową wołają 81zł, drzwi są na manuala ale w aucie mam elektyczne ogólnie, u mnie na jałowym mam ok 1000-1100, a na ssaniu 1500 na maxa |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 21:16
|
|
|
no, dodrukowałem resztę w pierwszym poście;
poszukaj o czyszczeniu; nie tyle , że korek w parowniku; zakręć instalację (gaz) wypal resztę gazu z instalacji aż zdechnie silnik, odkręć reduktor i wyjmij (ostrożnie by nie ułamać rurki z gazem), rozbierz reduktor i _w środku_ wyczyść, bo nie wszystko wyleci przez ew 'korek', być może wygotować reduktor nawet będzie trzeba; w zestawie naprawczym będziesz miał komplet membran, sprężynek, grzybków, zaworkw i pierdołków i rysunek co do czego; |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
polansky
Pomógł: 20 razy Wiek: 38 Dołączył: 17 Mar 2007 Posty: 1007 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 21:20
|
|
|
To drogawo za ten termostat, możesz się jeszcze spróbować pobawić w wymianę samego wkładu ( gdzieś jest dokładny opis w download). Wolne obroty masz troszkę za wysokie, spróbuj skręcić je trochę śrubą od wolnych obrotów w gaźniczku, a jeśli chodzi o ssanie to coś jest z nim do d***. Być może siłownik pneumatyczny?? Ja swój mam odłączony i zaślepiony przewód podciśnienia, który do niego idzie przez co moje "ssanie" działa tylko na zasadzie wymuszania wyższych obrotów, na gazie i tak nic więcej ssanie nie daje .
A z szybą to nie do końca rozumiem, masz rączkę z przyciskami i oprócz tego korbkę?
Jeśli tak to mechanizm jest raczej manualny, więc trzeba by zdobyć elektryczny, a jak wciskasz przyciski to powinno być słychać przekaźnik w okolicach skrzynki z bezpiecznikami. |
_________________ Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano
|
|
|
|
|
nwd
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2007 Posty: 17 Skąd: b-stok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 15-04-2007, 20:22
|
|
|
Patrze, że tu chłopaki naprawde służą pomocą!!! Dzięki i będę powoli robił temperówkę chodź ostatnio mam mało czasu wolnego to postaram się zrobić co się da! Pozdrawiam |
|
|
|
|
BeerfaN
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 150 Skąd: Warszawa Marysin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 16-04-2007, 08:39
|
|
|
Ja ma tylko sugestię co do drzwi.
Jak opadły, to podłóż pod nie deskę i podciągnij ostrożnie w górę. Pójdą wyżej i już Uważaj tylko, żeby nie pogiąć spodu drzwi. Jeszcze możesz się porozglądać za całymi drzwiami - na allegro zdażają się kompletne za niewielkie pieniądze. Wymienisz i masz elektrykę i kolor
Co do chłodzenia - z doświadczenia wiem, że termostat to tylko nowy. Wymiana wnętrza nie zawsze zdaje egzamin i więcej na tym umoczysz, niż zaoszczędzisz.
Co do obrotów, to najpierw musisz mieć sprawny, czysty gaźnik i zapłon a później szukać innych powodów. |
_________________ Temperówka 1,6 gaźnik'93 140kkm
159A3.0000.75.37.430 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|