Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak regulowas instalacje 2 gen
Autor Wiadomość
tempranillo 


Dołączył: 10 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Rzeszów
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 02-06-2011, 19:01   Jak regulowas instalacje 2 gen

(1) Jak samemu regulowac instalacje ll gen bez przyrzadow.

Jest to mozliwe, tzn mozna samemu poprawic regulacje w sytuacjach awaryjnych, jak np odkryjemy ze auto pali 20, a nie ma mozliwosci odwiedzenia gazownika.

Nalezy zaczac od dobrego zrozumienia zasady dzialania instalacji ll gen. Lektura obowiazkowa jest przeczytanie Krotkiego Poematu na Gazu Temat obecnego w sieci i wbicie sobie w glowe obecnego tam wykresu gdzie na osi pionowej sa wartosci skladu mieszanki lambda, a na osi poziomej predkosc obrotowa silnika. Zaznaczone sa takze strzalkami kierunki jak zmienia sie ten wykres w zaleznosci o krecenia srubami regulacyjnymi- 'duza' sruba na parowniku i sruba na wezu dolotowym.
W instalacji ll gen oczywiscie nie ma sruby na wezu tylko jest zawor z silnikiem krokowym. Krokowiec ten jest sterowany przez elektroniczny sterownik instalacji.

(z przyczyn technicznych tekst mam w 8 kawalkach)

** Dodano: 02-06-2011, 20:03 **
(2) I w tym miejscu nalezy umiec odroznic i oddzielic czym steruje elektronika, a czym prymitywna fizyka : elektronika fizycznie realizuje swoja ingerencje w system otwieraniem i przymykaniem zaworu na wezu za pomoca silnika krokowego (spelnia on role sruby jak w inst 1gen). Przewaga tego jest jednak taka ze krokowiec jest taka inteligentna 'sruba' ktora potrafi zmieniac swe ustawienia w zaleznosci od potrzeb (uklad pracuje wiec optymalnie), a w inst 1 gen ustawienie sruby jest tylko jedno i nie zmienia sie podczas jazdy.

** Dodano: 02-06-2011, 20:06 **
(3) Oznacza to ze w praktyce inst 1gen mozna wyregulowac tylko w 'poblizu' pewnego zakresu w ktorym instalacja pracuje optymalnie. Mamy tu 2 'skrajne' mozliwosci- ustawic optymalnie pod wzgledem najwiekszej ekonomiki, albo pod wzgledem max mocy lub cos pomiedzy. Jakiekolwiek wyjscia poza ten zakres oznaczaja klopoty - czyli 3 mozliwosci:
1.male spalanie ale kosztem niskiej mocy-zubozenie mieszanki w calym zakresie obrotow i obciazen silnika (ale ktos moze tak swiadomie wybrac, ryzykujac przegrzanie silnika)
2.duza moc i dynamika ale i wieksze spalanie-bogata mieszanka w calym zakresie obrotow (tutaj takze ktos moze tak lubiec)
3. 'pomieszanie z poplataniem'-czyli mala moc i gigantyczne spalanie-najczestszy efekt wlasnych regulacji bez zrozumienia zasady dzialania instalacji.

** Dodano: 02-06-2011, 20:09 **
(4) A wiec w ins 2gen elektronika ma kontrole nad krokowcem i tutaj konczy sie jej wladza, ale zadna elekronika nie ma wladzy nad ustawieniami parownika!
Nie mniej jednak wszelkie zmiany w ustawieniach pokretel parownika wplywaja na elektronike i reakcje krokowca. Czyli zwiekszajac wstepne cisnienie podawanego gazu (odkrecajac nieco duza srube na parowniku i zmniejszajac napiecie membrany) a wiec wzbogacajac mieszanke, elektronika poprzez sonde lambda odczytuje ze mieszanka jest za bogata i puszcza impuls do krokowca by sie przymknal i sklad mieszanki wraca do normy.
W instalacji 1gen ze sruba na wezu nie mamy tego komfortu i wszelkie regulacje trzeba zgrywac ze soba recznie, dlatego latwiej o blad.

** Dodano: 02-06-2011, 20:15 **
(5) Ok, skoro przeplyw gazu do silnika jest optymalizowany przez prace inteligentnej elektroniki to skad sie biora bledy i zle regulacje?

** Dodano: 02-06-2011, 20:17 **
(6) Otoz dzieje sie tak dlatego ze elektronika w inst 2gen takze ma swoje fizyczne granice ktorych przekroczyc nie moze.
Zawor sterowany silnikiem krokowym ma przeciez swoje punkty skrajnych polozen-max otwarcie i max zamkniecie.
W dluzszym czasie eksploatacji membrany parownikow wyciagaja sie i sztywnieja co zmienia cisnienie podawanego gazu. Sprytny krokowiec sterowany elektronika caly czas koryguje jakby krzyczal 'Spoko Lambda nie panikuj, ja to zaraz wyrownam!'
Az tu pewnego dnia -jeb!-zawor osiaga ktores ze skrajnych polozen.
Krokowiec zdaje sie wtedy mowic do sondy lambda 'sorry Lambda, ale ja juz nic zrobic nie moge, gadaj z Parownikiem i jego Rozlazla (lub Sztywna) Membrana'

** Dodano: 02-06-2011, 20:20 **
(7) A co sie faktycznie dzieje?
Mamy 2 mozliwosci:
1.membrana za luzna i podajaca za duze cisnienie. Krokowiec korygujac ta za duza podaz gazu czesto osiaga polozenie calkowitego zamkniecia, a gaz i tak sobie leci.
Wtedy rosnie mam spalanie i klopoty na wolnych obrotach-silnik nierowno pracuje i czesto gasnie bo gaz go 'zalewa'.
2. Membrana zbyt sztywna, czyli do wymiany. Podczas przyspieszania sztywna membrana nie puszcza proporcjonalnie wiecej gazu i do czasu koryguje to krokowiec, ale pozniej zbyt czesto osiaga polozenie max otwarcia a podaz gazu jest i tak za mala, mieszanka ubozeje wraz ze wzrostem obrotow, ktore nie osiagaja wartosci mocy maksymalnej. Auto jest zmulone.

** Dodano: 02-06-2011, 20:24 **
(8) Mozna powiedziec ze w warunkach pracy kiedy krokowiec osiaga ktores ze skrajnych polozen (staje sie wtedy jak nieruchoma sruba) to pomimo elektroniki instalacja 2gen pracuje identycznie jak inst 1gen.
Wiedzac o tym i rozumiejac jak to wszystko dziala mozna samemu przewidywalnie regulowac instalacje-tzn wiedziec ze pokrecenie dana srubka w dana strone przynosi efekt zamierzony, a nie niespodziewany.
Nie mozna oczywiscie ustawic instalacji na 100 proc, do tego potrzebny jest wglad w programowanie sterownikag.
Ale dobrze jest chyba wiedziec ze krecac 1/4 obrotu w dana strone spalanie NA PEWNO spadnie, a krecac w druga wzrosnie moc.
I jesli obroty silnika wyraznie zmieniaja sie jako reakcja na tak maly ruch to mamy pewnosc ze membrana jest Ok i gazownik nas nie naciagnie na nowy.

Sorry za te dlugasne wypociny dyletanta, ale moze komus to sie przyda

** Dodano: 03-06-2011, 16:40 **
' Krotki poemat na gazu temat ' jest na ponizszym linku:

www.autogaz.webd.pl/nuke/...showpage&pid=28

** Dodano: 03-06-2011, 16:54 **
[img]www.autogaz.webd.pl/nuke/gfx/poemat/6.jpg[/img]

Wykres przedstawiajacy zakres regulacji o ktorych mowa

** Dodano: 03-06-2011, 16:54 **
[img]www.autogaz.webd.pl/nuke/gfx/poemat/6.jpg[/img]

Wykres przedstawiajacy zakres regulacji o ktorych mowa

** Dodano: 03-06-2011, 17:03 **


** Dodano: 03-06-2011, 17:10 **
Do Moderatorow
wiem ze temat 'jak regulowac samemu instalacje' juz istnieje, ale jest on nieco 'zasmiecony' wprodzajacymi w blad wypowiedziami.
Celem stworzenia nowego tematu bylo by zebrac wszystkie sensowne informacje w jednym kawalku, by byly latwe do odnalezienia.

** Dodano: 03-06-2011, 17:10 **
Do Moderatorow
wiem ze temat 'jak regulowac samemu instalacje' juz istnieje, ale jest on nieco 'zasmiecony' wprodzajacymi w blad wypowiedziami.
Celem stworzenia nowego tematu bylo by zebrac wszystkie sensowne informacje w jednym kawalku, by byly latwe do odnalezienia.
_________________
Tempra 2.0 8v 115KM LPG Autronic ll gen
byly:
2 Astry F,
2 Mitsu Space Wagon
Forester
Sunny
Voyager
Camry
Tempra 1.6
Passat b3
Accent
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load