|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Jak regulowas instalacje 2 gen |
Autor |
Wiadomość |
tempranillo
Dołączył: 10 Maj 2011 Posty: 27 Skąd: Rzeszów
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 02-06-2011, 19:01 Jak regulowas instalacje 2 gen
|
|
|
(1) Jak samemu regulowac instalacje ll gen bez przyrzadow.
Jest to mozliwe, tzn mozna samemu poprawic regulacje w sytuacjach awaryjnych, jak np odkryjemy ze auto pali 20, a nie ma mozliwosci odwiedzenia gazownika.
Nalezy zaczac od dobrego zrozumienia zasady dzialania instalacji ll gen. Lektura obowiazkowa jest przeczytanie Krotkiego Poematu na Gazu Temat obecnego w sieci i wbicie sobie w glowe obecnego tam wykresu gdzie na osi pionowej sa wartosci skladu mieszanki lambda, a na osi poziomej predkosc obrotowa silnika. Zaznaczone sa takze strzalkami kierunki jak zmienia sie ten wykres w zaleznosci o krecenia srubami regulacyjnymi- 'duza' sruba na parowniku i sruba na wezu dolotowym.
W instalacji ll gen oczywiscie nie ma sruby na wezu tylko jest zawor z silnikiem krokowym. Krokowiec ten jest sterowany przez elektroniczny sterownik instalacji.
(z przyczyn technicznych tekst mam w 8 kawalkach)
** Dodano: 02-06-2011, 20:03 **
(2) I w tym miejscu nalezy umiec odroznic i oddzielic czym steruje elektronika, a czym prymitywna fizyka : elektronika fizycznie realizuje swoja ingerencje w system otwieraniem i przymykaniem zaworu na wezu za pomoca silnika krokowego (spelnia on role sruby jak w inst 1gen). Przewaga tego jest jednak taka ze krokowiec jest taka inteligentna 'sruba' ktora potrafi zmieniac swe ustawienia w zaleznosci od potrzeb (uklad pracuje wiec optymalnie), a w inst 1 gen ustawienie sruby jest tylko jedno i nie zmienia sie podczas jazdy.
** Dodano: 02-06-2011, 20:06 **
(3) Oznacza to ze w praktyce inst 1gen mozna wyregulowac tylko w 'poblizu' pewnego zakresu w ktorym instalacja pracuje optymalnie. Mamy tu 2 'skrajne' mozliwosci- ustawic optymalnie pod wzgledem najwiekszej ekonomiki, albo pod wzgledem max mocy lub cos pomiedzy. Jakiekolwiek wyjscia poza ten zakres oznaczaja klopoty - czyli 3 mozliwosci:
1.male spalanie ale kosztem niskiej mocy-zubozenie mieszanki w calym zakresie obrotow i obciazen silnika (ale ktos moze tak swiadomie wybrac, ryzykujac przegrzanie silnika)
2.duza moc i dynamika ale i wieksze spalanie-bogata mieszanka w calym zakresie obrotow (tutaj takze ktos moze tak lubiec)
3. 'pomieszanie z poplataniem'-czyli mala moc i gigantyczne spalanie-najczestszy efekt wlasnych regulacji bez zrozumienia zasady dzialania instalacji.
** Dodano: 02-06-2011, 20:09 **
(4) A wiec w ins 2gen elektronika ma kontrole nad krokowcem i tutaj konczy sie jej wladza, ale zadna elekronika nie ma wladzy nad ustawieniami parownika!
Nie mniej jednak wszelkie zmiany w ustawieniach pokretel parownika wplywaja na elektronike i reakcje krokowca. Czyli zwiekszajac wstepne cisnienie podawanego gazu (odkrecajac nieco duza srube na parowniku i zmniejszajac napiecie membrany) a wiec wzbogacajac mieszanke, elektronika poprzez sonde lambda odczytuje ze mieszanka jest za bogata i puszcza impuls do krokowca by sie przymknal i sklad mieszanki wraca do normy.
W instalacji 1gen ze sruba na wezu nie mamy tego komfortu i wszelkie regulacje trzeba zgrywac ze soba recznie, dlatego latwiej o blad.
** Dodano: 02-06-2011, 20:15 **
(5) Ok, skoro przeplyw gazu do silnika jest optymalizowany przez prace inteligentnej elektroniki to skad sie biora bledy i zle regulacje?
** Dodano: 02-06-2011, 20:17 **
(6) Otoz dzieje sie tak dlatego ze elektronika w inst 2gen takze ma swoje fizyczne granice ktorych przekroczyc nie moze.
Zawor sterowany silnikiem krokowym ma przeciez swoje punkty skrajnych polozen-max otwarcie i max zamkniecie.
W dluzszym czasie eksploatacji membrany parownikow wyciagaja sie i sztywnieja co zmienia cisnienie podawanego gazu. Sprytny krokowiec sterowany elektronika caly czas koryguje jakby krzyczal 'Spoko Lambda nie panikuj, ja to zaraz wyrownam!'
Az tu pewnego dnia -jeb!-zawor osiaga ktores ze skrajnych polozen.
Krokowiec zdaje sie wtedy mowic do sondy lambda 'sorry Lambda, ale ja juz nic zrobic nie moge, gadaj z Parownikiem i jego Rozlazla (lub Sztywna) Membrana'
** Dodano: 02-06-2011, 20:20 **
(7) A co sie faktycznie dzieje?
Mamy 2 mozliwosci:
1.membrana za luzna i podajaca za duze cisnienie. Krokowiec korygujac ta za duza podaz gazu czesto osiaga polozenie calkowitego zamkniecia, a gaz i tak sobie leci.
Wtedy rosnie mam spalanie i klopoty na wolnych obrotach-silnik nierowno pracuje i czesto gasnie bo gaz go 'zalewa'.
2. Membrana zbyt sztywna, czyli do wymiany. Podczas przyspieszania sztywna membrana nie puszcza proporcjonalnie wiecej gazu i do czasu koryguje to krokowiec, ale pozniej zbyt czesto osiaga polozenie max otwarcia a podaz gazu jest i tak za mala, mieszanka ubozeje wraz ze wzrostem obrotow, ktore nie osiagaja wartosci mocy maksymalnej. Auto jest zmulone.
** Dodano: 02-06-2011, 20:24 **
(8) Mozna powiedziec ze w warunkach pracy kiedy krokowiec osiaga ktores ze skrajnych polozen (staje sie wtedy jak nieruchoma sruba) to pomimo elektroniki instalacja 2gen pracuje identycznie jak inst 1gen.
Wiedzac o tym i rozumiejac jak to wszystko dziala mozna samemu przewidywalnie regulowac instalacje-tzn wiedziec ze pokrecenie dana srubka w dana strone przynosi efekt zamierzony, a nie niespodziewany.
Nie mozna oczywiscie ustawic instalacji na 100 proc, do tego potrzebny jest wglad w programowanie sterownikag.
Ale dobrze jest chyba wiedziec ze krecac 1/4 obrotu w dana strone spalanie NA PEWNO spadnie, a krecac w druga wzrosnie moc.
I jesli obroty silnika wyraznie zmieniaja sie jako reakcja na tak maly ruch to mamy pewnosc ze membrana jest Ok i gazownik nas nie naciagnie na nowy.
Sorry za te dlugasne wypociny dyletanta, ale moze komus to sie przyda
** Dodano: 03-06-2011, 16:40 **
' Krotki poemat na gazu temat ' jest na ponizszym linku:
www.autogaz.webd.pl/nuke/...showpage&pid=28
** Dodano: 03-06-2011, 16:54 **
[img]www.autogaz.webd.pl/nuke/gfx/poemat/6.jpg[/img]
Wykres przedstawiajacy zakres regulacji o ktorych mowa
** Dodano: 03-06-2011, 16:54 **
[img]www.autogaz.webd.pl/nuke/gfx/poemat/6.jpg[/img]
Wykres przedstawiajacy zakres regulacji o ktorych mowa
** Dodano: 03-06-2011, 17:03 **
** Dodano: 03-06-2011, 17:10 **
Do Moderatorow
wiem ze temat 'jak regulowac samemu instalacje' juz istnieje, ale jest on nieco 'zasmiecony' wprodzajacymi w blad wypowiedziami.
Celem stworzenia nowego tematu bylo by zebrac wszystkie sensowne informacje w jednym kawalku, by byly latwe do odnalezienia.
** Dodano: 03-06-2011, 17:10 **
Do Moderatorow
wiem ze temat 'jak regulowac samemu instalacje' juz istnieje, ale jest on nieco 'zasmiecony' wprodzajacymi w blad wypowiedziami.
Celem stworzenia nowego tematu bylo by zebrac wszystkie sensowne informacje w jednym kawalku, by byly latwe do odnalezienia. |
_________________ Tempra 2.0 8v 115KM LPG Autronic ll gen
byly:
2 Astry F,
2 Mitsu Space Wagon
Forester
Sunny
Voyager
Camry
Tempra 1.6
Passat b3
Accent |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|