|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
trochę teorii |
Autor |
Wiadomość |
irekub
Wiek: 54 Dołączył: 04 Sty 2006 Posty: 239 Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-02-2006, 09:47 trochę teorii
|
|
|
Dość nurtująca mnie rzecz:
Sprawa dotyczy sytuacji związanej z samochodami (z minusem na masie), kiedy mając niezdolny do rozruchu silnika akumulator, pożyczamy prąd z instalacji elektrycznej samochodu innego kierowcy za pomocą kabli rozruchowych.
Dlaczego instrukcje obsługi samochodów nakazują:
podłączanie plusowej klemy akumulatora dawcy do plusowej klemy akumulatora biorcy i minusowej klemy akumulatora dawcy do elementu masy samochodu biorcy.
Odradza się a niekiedy wręcz zabrania podłącznia minusa dawcy do klemy minusowej akumulatora biorcy.
Czym podyktowana jest ta zasada?
Nie potrafię sobie tego wyjaśnić - w końcu masa samochodu i wyprowadzenie klemy minusowej akumulatora to punkty ekwipotencjalne.
Ozłocę tego, który mi to wytłumaczy.
Pozdrawiam wszystkich! |
_________________ Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty
http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg |
|
|
|
|
moley
Pomógł: 5 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Gru 2005 Posty: 486 Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 16-02-2006, 15:07
|
|
|
chodzi o wydzielający się wodór.
Jak coś zaiskrzy przy odłaczaniu to akumulator może wystartować w kosmos. |
_________________ Fiat Tempra 1,6S ' 94 - sprzedane
Peugeot 205 1,8d aka Tygrys '85 |
|
|
|
|
piotras
Pomógł: 2 razy Wiek: 40 Dołączył: 24 Lip 2005 Posty: 260 Skąd: Trzebnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 16-02-2006, 17:31
|
|
|
moley napisał/a: | Jak coś zaiskrzy przy odłaczaniu to akumulator może wystartować w kosmos. |
oj, może może
Czego dowodem jest akumulator w maluchu mojego dziadka. Na drugim pietrze w domu
bylo slychac huk z piwnicy |
|
|
|
|
irekub
Wiek: 54 Dołączył: 04 Sty 2006 Posty: 239 Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 17-02-2006, 12:16
|
|
|
A co powiecie na takie ustrojstwo :
http://allegro.pl/show_item.php?item=81517229
cudowny środek czy kicha?
Następne pytanie: Dlaczego samochód dawcy powinien pracować?
piotras co twój dziadek robił z akumulatorem w piwnicy-ładował go?Przy okazji popraw swój profil (albo miasto albo woj.) |
_________________ Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty
http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg |
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 17-02-2006, 14:07
|
|
|
Hmmm srodek no hmmm moze ci sie uda tym odpalic ale na wiele bym nie liczyl raczje srodek na wypadek slabeko aku :-)
Powinien pracowac zeby alternator dostarczal prad bo jak odpalisz z jego aku bez pracujacego to kilka prob i bedize po tamtym aku tak samo jak po twoim :-)
PRzed odpaleniem twoj wlasny aku powinien chwile pobierac prad od niego :-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
piotras
Pomógł: 2 razy Wiek: 40 Dołączył: 24 Lip 2005 Posty: 260 Skąd: Trzebnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 20-02-2006, 21:14
|
|
|
irekub napisał/a: | piotras co twój dziadek robił z akumulatorem w piwnicy-ładował go? |
tak, ladowal go, nie wiem dokladnie jak to zrobil, ale huk był niezly :]
irekub napisał/a: | Przy okazji popraw swój profil (albo miasto albo woj.) |
nigdy nie moge sie zdecydowac co wpisac, bo studiuje we Wrocku a mieszkam we
Włoszczowie, wiec jedno i drugie jest prawidlowe |
|
|
|
|
irekub
Wiek: 54 Dołączył: 04 Sty 2006 Posty: 239 Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 21-02-2006, 12:04
|
|
|
Motywacja jest taka, by wprowadzić rezystancję do obwodu,
bo można uszkodzić akumulator dawcy.
W podany powyżej sposób ,można mieć nawet trudności z uruchomieniem.
Dlaczego ! Kable doprowadzajace o dlugości 2 m i przekroju nawet
16 mm2 mają i tak dużą rezystancję ,dochodzi do tego jeszcze rezystancja styku, styk nie jest na obejmę.
Przy obciażeniu akaumulatora dawcy dużym prądem, napiecie na akumulatorze dawcy spadnie nawet do 10V, dodatkowo jest spadek napięcia na kablach, co uniemożliwia rozruch. Rozrusznik startujac pobiera znacznie większy prąd, niz przy kręceniu silnikiem.
Rozruchu dlatego dokonuje sie przy wlączonym silniku dawcy,
i na obrotach, wtedy pracuje alternator, na akumulatorze dawcy jest 14,4V. Nadwyżka 3- 4 V napiecia, to właśnie uzupelnienie strat na stykach i przewodach. Alternator może wydać nawet 70A, i można powiedzieć, że elementem wspomagajacym rozruch jest alaternator dawcy, a nie akumulator..
Podzas rozruchu na akumulatorze napiecie spada do 9,5 V,
w normalnym ukladzie. Chcąc wykorzystac sam akumulator,
akumularor dawcy musialby mieć ze 400 Ah, a może i więcej, aby napiecie pod obciążeniem było wieksze, dodatkowo przewody
przekoj z 10x wiekszy.
Tak więc akumulatora dawcy nie jesteśmy wstanie obciażyć nawet tak, jak to ma miejsce przy rozruchu własnego auta.
Co sie dzieje z akumulatorem BIORCY po rozruchu ?
Akumulator w samochodzie jest ładowany ze źródla napieciowego - alaternatora, ktory będzie za wszelką cenę utrzymywal napiecie na akumulatorze 14,4 V.
Ponieważ alternator może wydać nawet 70A, to po odjeciu poboru przez pojazd, akumularor jest ladowany pradem ze 40A.
Na zdrowie mu to nie wyjdzie.
Co trzeba do regeneracji akumulatora w zimie. Wziąc AK do domu i ogrzać do 20st. Wstawić na 5 minut do naczynia z woda 40-50st.
Wlożyc do akumulatrora zaledwie 5-10 Ah ( jedna godzina ładowania).
To w zupelności wystarczy do rozruchu, kluczowym elementem jest też właśnie podniesienie temperatury akumulatora do 10-20st C. |
_________________ Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty
http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|