Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[Turbo Diesel] Czujnik termostatyczny przy pompie - brak?
Autor Wiadomość
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 02-11-2006, 10:50   [Turbo Diesel] Czujnik termostatyczny przy pompie - brak?

Witam,
w końcu udało mi się znaleźć coś a la ssanie, o którym mowa w jednym z moich poprzednich postów (tam niestety nikomu nie udało mi się pomóc), to cudo czujnik termostatyczny

Cały się ucieszyłem, że wiem już co i jak naprawić. Więc otwieram maskę, patrzę na pompę i... kurcze żadnego czujnika nie widzę....
No to oglądam dalej, i widzę, że jest jakaś dźwigienka sterująca do niczego nie podłączona.
No to odpalam silnik, ruszam dźwigienką i faktycznie - obroty się podnoszą, no to Super, mam moje ssanie :dance:
ale chwila - gdzie to co ciągnie tą dźwigienkę, gdzie ten czujnik termostatyczny?? Nie ma.... wydaje się to niemożliwe, ale niema :axe:
A wygląda to tak:




Teraz pytania:
Czy słusznie przypuszczam, że zaznaczona na zdjęciach dźwigienka powinna być podłączona do czujnika, o którym mowa wyżej?
Czy taki czujnik można by kupić jako część zamienną - czy też tylko z pompą?
i na koniec, jakim cudem go nie ma? (przypuszczam, że mój Tipek musiał się natknąć na jakiegoś ambitniejszego mechanika.... :toimonster:


I jeszcze druga sprawa, mianowicie, jak już byłem przy tej pompie i szukałem tego czujnika termostatycznego, natknąłem się na takie coś:

najpierw myślałem, że to właśnie to jest szukany czujnik, ale nie ma on żadnego miejsca gdzie możnaby przymocować cięgno.

Przy okazji oglądania tego "czegoś" zauważyłem, że wygląda na to, że na jego końcu był jakiś kabel... którego teraz nie ma :axe:
Oblookałem to co się dało dookoła, ale kabelka, który mógł być tam podłączony nie widać....
Wygląda to tak:


Zbliżenie na to "coś":



No i pytania:
Co to może być?
Do czego możnaby to podłączyć?
I czy może być to odpowiedzialne za nierówną pracę silnika gdy jest zimny?

Wiem, dużo pytań, a na forum większość benzynek jeździ, ale może jakiś znawca dieselków będzie mógł mi pomóc :piwko:

Pozdrawiam
_________________

     assistance   Moneta
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 04-11-2006, 14:25   

Hmm, niewiele widzę na zdjeciach a i 1,9 tds od ojca oglądałem z z bliska dobre pół roku temu. W każdym razie na pompie wtryskowej jest dźwignia poruszana cięgnem, którym steruje el. termostatyczny zamontowany w obudowie termostatu płynu chłodzącego. W tej obudowie jest przygotowany krócieć o śr. ok. 2 cm, na który nakręca się ten el. termostatyczny zakończony linką w pancerzu (odlew aluminiowy o dł. ok. 5 cm o ile dobrze pamiętam). Efekt jest taki, że po nagrzaniu się nieco płynu chłodzącego cięgno odpuszcza obrotyna pompie (i zakładam, że zmienia kat wtrysku).

Ponadto na pompie faktycznie jest kilka czujników (termostatów?) z dochodzącymi doń kabelkami. Ale szczegółów żadnych nie pamiętam.
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 05-11-2006, 11:40   

rodzynek, a gdzie dokładniej mogę znaleźć:
rodzynek napisał/a:
obudowie termostatu płynu chłodzącego

oblookałem wszystko dookoła, ale nigdzie nie mogę tego króćca znaleźć - może po prostu w zmłym miejscu szukam :roll:
_________________

     assistance   Moneta
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 05-11-2006, 21:04   

RaV napisał/a:
rodzynek, a gdzie dokładniej mogę znaleźć:
rodzynek napisał/a:
obudowie termostatu płynu chłodzącego

oblookałem wszystko dookoła, ale nigdzie nie mogę tego króćca znaleźć - może po prostu w zmłym miejscu szukam :roll:

:lol:

A wiesz gdzie jest termostat ukł. chłodzenia? Stojąc przed otwartą maską szukaj po prawej stronie silnika, nad skrzynią biegów. Od obudowy termostatu odchodzą wszystkie węże wodne do chłodnicy (i nie tylko). A centralnie do przodu z tej obudowy wychodzi ten el. termostatyczny - ma postać aluminiowej rury z której z kolei wychodzi cięgno. Możliwe, że masz włożony inny termostat - benzyniaki nie mają wyjścia na ten element.

W każdym razie pooglądałem jedyne zdjęcie jakie mam i niewiele widać, jedynie kawałeczek cięgna...
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 06-11-2006, 12:25   

Tyle znalazłem w książce.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 06-11-2006, 12:56   

ZielonyTBG, no właśnie elementu oznaczonego nr 4 nie mogę znaleźć (cięgna też nie mam).
Jeszcze dziś spróbuje wykombinować gdzie to może być na podstawie zdjęcia od rodzynka
_________________

     assistance   Moneta
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-11-2006, 15:24   

W ePer znalazlem cos takiego pod nazwą czujnik termostatyczny

_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 06-11-2006, 17:57   

lordabarth, dzięki za schemiacik :)
No i chyba znalazłem.... tzn. znalazłem dziurę gdzie powinien on być :|
teraz trzeba będzie poszukać czy ktoś nie sprzedaje czegoś takiego z linką...
Ah ktoś mi namieszał w aucie :(
_________________

     assistance   Moneta
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-11-2006, 22:40   

lordabarth napisał/a:
W ePer znalazlem cos takiego pod nazwą czujnik termostatyczny


Ok, ale tutaj ten czujnik jest na pompie wtryskowej. A ten z numerem 4 ze zdjęcia niżej siedzi w korpusie termostatu cieczy chłodzącej z boku silnika i cięgno zawija obok silnika i trafia do dźwigni nr 1 (cięgno ma długość ok. pół metra)




Jeżeli ktoś (lordabarth?) ma rysunek z epera termostatu do 1,9 td to niech załączy. Bedzie wiadomo o co chodzi i skąd się bierze to cięgno :) .
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 07-11-2006, 17:55   

A to co załączył lordabarth, to nie jest termostat? (nigdy wcześniej nie miałem z nim do czynienia...) Chociaż teraz jak patrzę na ten rysunek to się zastanawiam czy to nie jest pompa? :roll:
_________________

     assistance   Moneta
 
Janusz 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 21
Skąd: Lubaczów
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 07-11-2006, 18:07   

RaV napisał/a:
A to co załączył lordabarth, to nie jest termostat? (nigdy wcześniej nie miałem z nim do czynienia...) Chociaż teraz jak patrzę na ten rysunek to się zastanawiam czy to nie jest pompa?

To jest pompa wtryskowa, a ten mały element w czerwonym kółku to czujnik termostatyczny wkrecony w element pompy.

** Dodano: 07-11-2006, 18:35 **
rodzynek napisał/a:
rysunek z epera termostatu
  
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-11-2006, 22:44   

Janusz napisał/a:
url=http://www.tempra.org/ttt/uploads/naread.png]Obrazek[/url]


Hmm, element termostatyczny to prawdopodobnie to coś na końcu linki oznaczonej numerem 7.
5 to czujnik temperatury wkręcony w obudowę termostatu.
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 08-11-2006, 07:40   

A gdzie na tym rysunku jest ta dźwigienka?
I za co odpowiadać może czujnik nr 8, bo mam dziwne wrażenie, że albo go nie mam, albo ma kabel urwany.... Coś cuda w tym moim aucie :doubt:
_________________

     assistance   Moneta
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-11-2006, 10:08   

RaV napisał/a:
A gdzie na tym rysunku jest ta dźwigienka?
I za co odpowiadać może czujnik nr 8, bo mam dziwne wrażenie, że albo go nie mam, albo ma kabel urwany.... Coś cuda w tym moim aucie :doubt:


8, 8 , 8, czy chodzi Ci o 5? :dance: Cholera go wie za co, u mnie w każdym razie był podłączony ;) .

Na tym rysunku właśnie nie widać dźwigni na pompie. Ale na bank 7 jest tym, o czym tu mówimy i na bank u mnie idzie na dźwignię pompy znajdującą się pomiędzy pompą a chłodnicą :) .
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
Janusz 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 21
Skąd: Lubaczów
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 08-11-2006, 15:56   

rodzynek napisał/a:
Cholera go wie za co, u mnie w każdym razie był podłączony .

Ja myslę, że od termostatu idzie linka mechaniczna do dźwigni na pompie i ta linka ma zwiększać dawke paliwa na zimnym silniku. Od termostatu idzie też kabel do elementu, który do tej pory nazywalismy czujnikiem termostatycznym, ale w Eper jest on opisany jako wyłącznik termostatyczny, a na innych schematach nieco innych pomp jako elektrozawór albo termozawór. Ten element moim zdaniem odpowiada za przyspieszenie momentu wtrysku przy zimnym silniku.
  
 
rodzynek 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 130
Skąd: Bielsko-Biała
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-11-2006, 20:13   

Janusz napisał/a:
rodzynek napisał/a:
Cholera go wie za co, u mnie w każdym razie był podłączony .

Ja myslę, że od termostatu idzie linka mechaniczna do dźwigni na pompie i ta linka ma zwiększać dawke paliwa na zimnym silniku. Od termostatu idzie też kabel do elementu, który do tej pory nazywalismy czujnikiem termostatycznym, ale w Eper jest on opisany jako wyłącznik termostatyczny, a na innych schematach nieco innych pomp jako elektrozawór albo termozawór. Ten element moim zdaniem odpowiada za przyspieszenie momentu wtrysku przy zimnym silniku.


Możliwe, że tak jest. Nie ulega natomiast wątpliwości, iż oba te ustrojstwa siedzą w obudowie temrostatu (i reagują na temperaturę wody) i wpływają (za pomocą przewodu el. lub linki) na mechanizmy pompy.

Tak więc RaV musisz doprowadzić swoje braki do uzgodnionego wspólnymi siłami celu :aniolek:
_________________
rodzynek
Fiat Tempra SW 1,9 tds '92 w rodzinie - na sprzedaż
  
 
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 08-11-2006, 20:48   

Wielkie dzięki Panowie,
teraz już napewno wiem czego mi brak. Pozostaje poszukiwanie brakujących czujników (najlepiej jeszcze przed zimą *] )
Raz jeszcze dzięki :piwko:
_________________

     assistance   Moneta
 
krzysztof484 


Dołączył: 11 Cze 2005
Posty: 37
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 15-11-2006, 20:46   

Witam Jak przerabiacie temat pompy wtryskowej to co za ustroistwo jest przymocowane.
Jak widac jest to jakiś przełącznik pracujący slizgowo ale w tym aucie jest zblokowany.http://www.tempra.org/ttt/uploads/IMAGE0021.JPG.JPG
     Moneta
 
 
Janusz 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 21
Skąd: Lubaczów
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 15-11-2006, 21:11   

To jest potencjometr, przynalmniej byl tak nazwany na schematach, które oglądałem, mam taki w pompie wtryskowej w moim aucie, też chcialbym wiedziec, za co odpowiada, gdzie jest podłączony. Jak widać, jest na osi dźwigni "gazu", czyli pewnie gdzies podaje stopień uchylenia tej dźwigni.
  
 
matliz 


Wiek: 47
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 34
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-12-2008, 21:06   

RaV napisał/a:
Wielkie dzięki Panowie,
teraz już napewno wiem czego mi brak. Pozostaje poszukiwanie brakujących czujników (najlepiej jeszcze przed zimą *] )
Raz jeszcze dzięki :piwko:


Witam
Jak dales sobie rade z tym ssaniem ??, mam taki sam problem jest dzwigienka ale nie jest nic przymocowane.Silnik jak jest zimny pracuje nie równo, dymi na siwo.Po zagrzaniu pali na dotyk.
_________________
Fiat Tempra 1.9 tds
     Moneta
 
 skype
 
mav25 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 42
Skąd: DABROWA GORNICZA
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-01-2009, 21:13   1.9 td

witam,wyjasnie kilka watplowosci ale takze mam pytania,sprawa wyglada tak:ciegno przy pompie (takie male)od strony chlodnicy jest ssaniem uruchamianym przez linke ktora idzie do termostatu,w termostacie jest takze 2 czujnik (jak wyczytalem z wszych postów,takze czujnik temperatury)jest on polczony z czujnikiem przy pompie(takze od strony chlodnicy)odpowiedzialnym za jakas dodatkowa dawke paliwa przy zimnym silniku.(tak mysle).a wiec te 2 urzadzenia wspołpracuja razem przy silmnym silniku dla latwiejszego odpalenia.ten czujnik przy pompie(czujnik termostatyczny)rozebralem i wyczyscilem ale chce kupic nowy i tu moja prosba.czy ktos mogłby sprawdzic w ePERZEnp dokladna nazwe tego czujnika bo chce kupic go nowego a w sklepie mi rece rozkladaja...prosilbym tez o sprawdzenie tego czujnika przy termostacie(jak sie nazywa)
2 RADY
-jezeli macie problem z rozruchem(sam na zimnym silniku ma niskie obroty)to na pewno linka od ssania lub sam czujnik do ktorego wchodzi ta linka przy termostacie powiedziala papa...zapiekla sie np....wystarczy ze ta dziwigienke podciagniecie sam.powinien wejsc na wyzsze obroty.

-jezeli sam.przy ostrym dodaniu gazu np.albo czasami puszcza kleby siwego dymu to prawdopodobnie zapiekl sie ten czujnik przy pompie(termostatyczny-na jedna wsówke)jezeli sie on tak nazywa...u mnie sam.przy zapieczonym tym czujniku wiecej palil a takze puszczal kleby dymu...

** Dodano: 20-01-2009, 21:15 **
mnie w eperze nie chce pokazac wszystkich rysunków....,wie ktos moze jak sprawdzic np.miernikiem te czujniki-jakie maja miec wartosci.

** Dodano: 21-01-2009, 17:49 **
ok,juz sie dowiedzialem.czujnik przy pompie o ktorym pisalem nazywa sie "wyłacznikiem termometrycznym"i jest on połaczony z czujnikiem przy termostacie-jak sie plyn zagrzeje poprostu wylacza ten czujnik przy pompie i nie idzie wieksza dawka.o ssaniu jest juz chyba wszystko jasne.pozdraw
  
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 26-01-2009, 15:35   

mav25 napisał/a:
u mnie sam.przy zapieczonym tym czujniku wiecej palil a takze puszczal kleby dymu...


Norma przy wyprzedzonym zapłonie.

mav25 napisał/a:
mnie w eperze nie chce pokazac wszystkich rysunków....,


Odpal epera w IE, wtedy będzie Ci działał poprawnie
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
Gwiazdor1990 


Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 25
Skąd: Szczecin
Województwo: Zachodniopomorskie
Wysłany: 04-07-2009, 17:52   

Witam czy ma ktos moze schemat podlaczenia tego czujnika termostatycznego i tego czujnika temperatury,bo u mnie chyba cos nie dziala bo na ten czyjnik termostatyczny caly czas idzie prad nie zaleznie od tego czy silnik jest cieply czy zimny

** Dodano: 04-07-2009, 22:40 **
Ale prosilbym o szybka odpowiedz
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 32 days
Network load