|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Słabe ładowanie ? |
Autor |
Wiadomość |
Lasgo07
Pomógł: 7 razy Wiek: 36 Dołączył: 14 Wrz 2008 Posty: 1802 Skąd: Pułtusk
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:37 Słabe ładowanie ?
|
|
|
Cześć, ostatnio zaobserowałem w swoim Tipo dziwne zachowanie po zapaleniu silnika. Gdy zapale silnik i włączę światła to nie święcą one pełnym blaskiem, można poznać po kontrolcę na desce. Gdy przegazuję samochód do 2000 obr jest już normalnie, kontrolka wraz ze światłami zapalają się już normalnie (więcej światła dają), mam tak od niedawna. W czym może być problem ? Myślałem nad altkiem ale kontrolka od ładowania mi się nie tli ani nie świeci. Aha co do kontrolki od ładowania to gdy przekręcę kluczyk raz się ona zapala a raz nie. Czy coś nie styka ? |
_________________ FIAT COUPE 2,0 16V 139KM |
|
|
|
|
DARREK
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 502 Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:42
|
|
|
może sprawdź masę, możesz też sprawdzić ładowanie na biegu jałowym.. |
_________________ Tipo 2.0 8V '91 159.A6.046 DGT - odszedł...
Renault Espace IV 2.0 |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:43
|
|
|
Lasgo07 napisał/a: | Aha co do kontrolki od ładowania to gdy przekręcę kluczyk raz się ona zapala a raz nie. Czy coś nie styka ? | cienki kabelek przy alternatorze (na wsuwkę) czasami Ci nie łączy
Lasgo07 napisał/a: | Gdy przegazuję samochód do 2000 obr jest już normalnie, kontrolka wraz ze światłami zapalają się już normalnie (więcej światła dają), mam tak od niedawna. | i potem już jest dobrze na wolnych obrotach czy znowu przygasają? Jeśli nie, to regulator do wymiany.
Poza tym cała masa jest na ten temat na forum opisana
DARREK napisał/a: | sprawdzić ładowanie na biegu jałowym.. | oooo, to taka podstawowa podstawa A potem zadaje się pytania |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
|
Lasgo07
Pomógł: 7 razy Wiek: 36 Dołączył: 14 Wrz 2008 Posty: 1802 Skąd: Pułtusk
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:45
|
|
|
ciechu, Gdy przegazuję potem nawet na wolnych obrotach jest dobrze. Tylko po zapaleniu silnika |
_________________ FIAT COUPE 2,0 16V 139KM |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:47
|
|
|
Lasgo07, czyli wzbudzenie takie opoznione jest. Mialem to samo w zeszlym tygodniu. Wymienilem regulator i dziala jak ta lala. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
voots
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 113 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:48
|
|
|
A czy utlenione styki to w naszych autach taka rzadkość? Może nie stykać. Ja co jakiś czas sobie muszę którąś żarówkę zapalić dając jej z placka Na początek sprawdź czy masz odpowiednią żarówkę wkręconą. Powinna być 2W. |
_________________
|
|
|
|
|
Lasgo07
Pomógł: 7 razy Wiek: 36 Dołączył: 14 Wrz 2008 Posty: 1802 Skąd: Pułtusk
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:49
|
|
|
ciechu, a ten regulator to w altku jest ? |
_________________ FIAT COUPE 2,0 16V 139KM |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:50
|
|
|
voots napisał/a: | Powinna być 2W. | hmmm, ja mam 1,2W, ale może mam nieprawidłową...
** Dodano: 08-09-2009, 22:52 **
Lasgo07, tak, w altku jest i wierz mi, że kombinowałem na wiele sposobów, jak to opisują wymianę regulatora bez wyjęcia altka i za choloerę nie ma możliwości zdjęcia osłony. Dlatego trza go wyjąć. Regulator MM to koszt 30 zł
p.s. masz wspomaganie? |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
voots
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 113 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:54
|
|
|
Poszukaj na forum, kiedyś było o tym. Jakiś człek dotarł do dokumentacji, która wskazywała właśnie na żaróweczkę 2W, nie tak jak inne kontrolki 1,2. W Google też można poszukać, bo temat dotyczy wszystkich aut z tradycyjną deską rozdzielczą bez ledowych kontrolek. W skrócie rozchodzi się o to, że kontrolka ładowania jest włączona w obwód wzbudzenia alternatora. Jeśli żaróweczka jest słabsza niż powinna, to się alternator nie wzbudza na niskich obrotach. |
_________________
|
|
|
|
|
Lasgo07
Pomógł: 7 razy Wiek: 36 Dołączył: 14 Wrz 2008 Posty: 1802 Skąd: Pułtusk
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:54
|
|
|
ciechu, mam wspomaganie, poza tym mam jeden altek w garażu, podobno dobry, mogę od niego przełożyć ten regulator ? aha, i czy można z tym długo jeździć ? w piątek mam wyjazd nad morze i nie bede miał czasu tego wymienić do tego czasu.
** Dodano: 08-09-2009, 22:55 **
voots, ale mi to się zdarzyło od niedawna, wczęśniej było dobrze. |
_________________ FIAT COUPE 2,0 16V 139KM |
|
|
|
|
voots
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 113 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 08-09-2009, 21:59
|
|
|
Lasgo07, a kolega ciechu ma 1,2W i nie narzeka, mimo że 2W powinna być . Widocznie altki są na tyle grymaśne, że czasem się potrafią zadowolić i 1,2W. Proponuję mimo to żaróweczkę zmienić jeśli masz inną bo nie zaszkodzi. A jak 2 zł żałujesz to znajdź jakąkolwiek inną 2W żarówkę w desce (powinny być też w oświetleniu), zamień na jakiś czas i zobacz jak będzie, to już w ogóle nic nie kosztuje.
** Dodano: 09-09-2009, 06:57 **
Coś jeszcze mi się przypomniało. Alternator, żeby ładował potrzebuje wzbudzenia. Alternatory dzielimy na samowzbudne i obcowzbudne. Alternator w naszych autkach (jak chyba w prawie wszystkich) jest, że tak powiem, samo-obcowzbudny. Posiada on trzy zestawy diod: ujemne, dodatnie i wzbudzenia. I teraz mam nadzieję, że nie pokręcę. Diody dodatnie i wzbudzenia są ze sobą połączone przewodem, dalej przewód biegnie do kontrolki ładowania w desce, a dalej do dodatniej klemy akumulatora. Gdy przekręcimy kluczyk na zapłon, kontrolka ładowania świeci, ponieważ alternator nie ładuje i potencjał od strony alternatora jest mniejszy niż od strony dodatniej klemy akumulatora. W tej chwili nasz alternator jest obcowzbudny (ciągnie prąd z akumulatora). Prąd płynie od dodatniej klemy akumulatora poprzez żaróweczkę do diod wzbudzenia alternatora. Po uruchomieniu silnika, ten zaczyna kręcić alternatorem i pojawia się dodatni potencjał na diodach dodatnich. Te połączone są, jak już wspomniałem, z diodami wzbudzenia i dalej alternator się już sam wzbudza. Ponieważ na żaróweczce wtedy pojawia się od strony alternatora dodatni potencjał przestaje ona świecić (łopatologicznie: żeby świeciła musi być plus i minus a teraz mamy plus i plus). Na niskich obrotach alternator nigdy sam się nie wzbudzi, gdyż produkuje wtedy za mało prądu.
A teraz o roli żaróweczki. Znajomy elektronik zdradził mi tę tajemnicę (jedną z wielu ), że żarówka o mniejszej mocy ma większy opór i analogicznie na odwrót: żarówka o większej mocy stawia mniejszy opór. Kazał mi to sobie sprawdzić z prawa Ohma. Ja się osobiście w końcu nie doliczyłem, ale wierzę, że tak jest. Tak więc żarówka 1,2W stawia większy opór niż 2W i napięcie płynące z akumulatora do wzbudzenia alternatora poprzez żarówkę 1,2W może być za niskie by wzbudzić alternator.
Idąc dalej tym tropem: jeśli żarówka nie styka, choćby nawet i świeciła (jeszcze), to powstaje dodatkowy opór na stykach żarówki. Śmiem twierdzić, Lasgo07, że jeśli Ci żarówka nie świeci po przekręceniu kluczyka, to nie dociera napięcie z akumulatora do wzbudzenia alternatora. Alternator się nie wzbudza - nie ma ładowania - światła słabo świecą. Śmiem twierdzić również, że jeśli by tak wyciągnąć żarówkę od ładowania z deski, to jej opór będzie równy nieskończoności i alternator również się nie wzbudzi.
Oczywiście po przygazowaniu alternator wskoczy na wyższe obroty, wzrośnie napięcie i sam się wzbudzi. Po wzbudzeniu już nie ma tak wielkiej zależności alternatora od obrotów i będzie ładować nawet na niskich.
Jeśli ktoś ma podstawowe wiadomości na temat elektryki, to polecam na początek Wikipedię pod hasłem alternator, a później Google, gdzie kiedyś znalazłem schematy połączeń w samochodzie alternatorów samowzbudnych i obcowzbudnych. Mi to swego czasu pozwolilo to wszystko zrozumieć, ale nie mam czasu poszukać, przepraszam. Jeśli coś gdzieś pokręciłem, to niech ktoś mnie poprawi, jeśli wie lepiej |
_________________
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|