|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Jak wymienić chłodnicę? |
Autor |
Wiadomość |
tad42
Dołączył: 09 Maj 2006 Posty: 93 Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 03-05-2009, 12:42 Jak wymienić chłodnicę?
|
|
|
Czy posiada ktoś manuala jak się zabrać samodzielnie do wymiany chłodnicy w Tipku 1.4ie? Mam chęć samemu się za to zabrać, ale nie wiem na co zwrócić szczególną uwagę. Jakie niespodzianki mogą mnie przy tym czekać? Proszę doświadczonych Kolegów o rady oparte o własną praktykę warsztatową. Nadmienię tylko, że dysponuję warsztatem w postaci parkingu pod blokiem
Pozdrawiam |
_________________ tp |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-05-2009, 13:53
|
|
|
No to przyszykuj sobie, dużą miednicę i pojemnik np. po płynie do spryskiwaczy (5l) i jakiś lejek, trochę szmatek do wycierania. Dodam że przy okazji wymiany chłodnicy, wymień płyn na nowy bo to wydatek raczej śmieszny a konieczny tak jak olej czy filtry. PRESTONE czy BORYGO kosztują około 30-35zł 4-5l Przy wyminie chłodnicy rzecz jasna najpierw spuszczasz z układu do miednicy cały płyn odkręcając dolną rurkę z chłodnicy (grubą). Następnie ogrzewanie przekręcamy na maks, wykręcamy śrubę z bloku silnika (niebieska strzałka) oraz odpowietrznik z chłodnicy (czasami jest na wężyku), oraz odkręcamy korek ze zbiorniczka płynu chłodniczego, wyleci nam jeszcze trochę płynu.
Rozłączasz drugi waż z chłodnicy i możesz przystąpić do odkręcania śrub mocujących oraz wiatraka, pusta chłodnica nie jest szczególnie ciężka. Nową montujesz tak jak zdemontowałeś starą. Robisz wszystko w odwrotnej kolejności, zostawiając tylko otwarte ogrzewanie oraz korek zbiorniczka płynu chłodniczego. Stary płyn zlej do pustego pojemnika np. po płynie do spryskiwaczy. Przy napełnianiu układu możesz troszkę poluzować śrubę z bloku silnika i odpowietrznik żeby się lekko sączyło tamtędy nowy płyn wypchnie powietrze, następnie je zakręcasz. Zbiorniczek zalewasz do pełna. Odpalasz silnik (nie gazuj) i leć z powrotem pod zbiorniczek płynu, gdy zacznie go ubywać ty zacznij go dolewać, aż do momentu gdy poziom ustabilizuje się. Wtedy możesz dodać na chwilę trochę gazu. Ponownie skoryguj ilość płynu ewentualnie dolej. Zgaś silnik i poluzuj ponownie korek odpowietrznika aż wyleci kilka kropel płynu. Teraz zakręć koreczek na zbiorniczku przejedz się trochę znowu sprawdź poziom płynu, posłuchaj czy z układu nie bulgocze ani nie słychać odgłosów przelewania. Przelewanie oznacza że brakuje płynu zaś bulgotanie świadczy o zapowietrzonym układzie, najczęściej w nagrzewnicy nadmuchu, to się z czasem wypełni tylko musisz pamiętać o sprawdzaniu poziomu płynu i dolewaniu go. Ewentualnie możesz podjechać na stromy podjazd przodem auta w górę i przy gazować, potem znowu popuścić koreczek odpowietrznika na chłodnicy. Oczywiście nie muszę chyba dodawać że na nagrzanym silniku płyn jest gorący i postępujemy powoli i ostrożnie czy to przy odkręcaniu odpowietrznika czy korka zbiorniczka.
** Dodano: 03-05-2009, 15:27 **
P.S czy wymiana chłodnicy jest konieczna (przecieka)? Przeważnie wystarczy ją przepłukać najpierw chemią potem ręcznie np. wężem.
To kosztuje około 9-10zł |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
tad42
Dołączył: 09 Maj 2006 Posty: 93 Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 03-05-2009, 19:24
|
|
|
Serdeczne dzięki za szybką odpowiedź. Chłodnica była już płukana czymś podobnym i niestety niewiele to dało. Podczas dłuzszej jazdy temp. utrzymuje sie na granicy wlaczenia wentylatora, a po zatrzymaniu gotuje sie i wywala ciecz przez korek... |
_________________ tp |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 03-05-2009, 19:45
|
|
|
tad42, moze winny jest termostat, który za słabo sie otwiera??? |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
tad42
Dołączył: 09 Maj 2006 Posty: 93 Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 03-05-2009, 20:13
|
|
|
tipacz napisał/a: | tad42, moze winny jest termostat, który za słabo sie otwiera??? | Termostat jest nowy, wiec za duzo zbiegow okolicznosci. Moim zdaniem winna jest jakas niedroznosc w chlodnicy. Kiedys przeciekala i zostala potraktowana proszkiem do uszczelnienia, przestala cieknac, ale z czasem rosla temperatura pracy. I tak juz zostalo. |
_________________ tp |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-05-2009, 21:31
|
|
|
tad42 napisał/a: | Kiedys przeciekala i zostala potraktowana proszkiem do uszczelnienia, | To są marne wynalazki bo usuwając jeden problem stwarzają drugi. Z czasem powodują obrastanie układu i efekcie zawał serducha. Jak kurować chłodnicę to tylko lutowaniem, trochę lutu ołowiawego mały palnik gazowy i po problemie. Przynajmniej jest zrobione pewnie, jedyny ból taki że trzeba właśnie demontować chłodnicę. Mam nadzieje że ci tylko nie pozatykało kanałów w silniku. Swoją drogą winna też może być zużyta pompa cieczy. Przy spuszczaniu teraz obecnego płynu i tak sobie kup środek do udrażniania układu chłodzenia, zalej i odpal silnik i niech pochodzi 10-15min zależny od specyfiku, układ chłodnia to nie tylko chłodnica.
** Dodano: 03-05-2009, 22:45 **
P.S tylko nie kupuj jakiś Doktrów-X tylko sprawdzone środki typu PRESTONE czy STP i tak kosztują kilka naście złoty.
http://www.allegro.pl/ite...e_chlodnic.html
http://www.allegro.pl/ite...en_rdze_25.html |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|