Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Podświetlenie przycisków do sterowania przednimi szybami
Autor Wiadomość
kiss 


Dołączył: 06 Lip 2005
Posty: 29
Skąd: śląsk
Wysłany: 06-07-2005, 19:35   Podświetlenie przycisków do sterowania przednimi szybami

Witam wszystkich forumowiczów.
Czy ktoś z szanownych forumowiczów próbował zreanimować podświetlenie zespołów przycisków służących do sterowania przednimi podnośnikami elektrycznymi szyb.
Dodam jeszcze, że podnoszenie i opuszczanie szyb jest prawidłowe, brakuje podświetlenia zarówno z lewej jak i z prawej strony. Trochę dziwne, żeby wszystkie żaróweczki jednocześnie się przepaliły.
Za wszystkie rzeczowe posty wielkie dzięki
     Moneta
 
Tomasz 



Wiek: 40
Dołączył: 31 Sty 2005
Posty: 152
Skąd: Ziębice
Wysłany: 06-07-2005, 19:40   

Witam!!Wymieniałem podswietlenie na nowe-niebieskie, no musisz rozkrecic sobie te pierdółki, duzo roboty przy tym nie ma,jak masz sprawne ręce to dasz sobie rade...Ja wymnieniałem bo chciałem niebieskie, a i tak zarówki były spalone...
_________________
tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r
     Moneta
 
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-07-2005, 19:41   

no raczej wątpię by wszystkie naraz się skończyły, a jeśli są tam diody LED to tym bardziej powinny długo żyć... być może po prostu kabelki się gdzieś np. na załamaniu przetarły już, bo osobnego bezpiecznika na takie podświetlenie zazw nie ma;
najprościej chyba by zacząć to zlokalizować jak/gdzie idą przewody do tego podświetlenia i co jakiś czas się miernikiem/multimetrem wpinać , choćby nawet troszkę zsuwając izolację (potem się oklei) w poszukiwaniu utraconego prądu :-)
ja tak sobie tylko podejrzewam, że to jakieś złącze czy kabelek, a skoro wszystkie nie świecą to przerwa musi być najprawdopodobniej na ich wspólnym kabelku, nie po ew. rozdzieleniu już, czy przy zasilaniu.. nie mam el. szyb, więc nie wiem jak to wygląda normalnie i gdzie to porozmieszczali, ale miernikiem poszukać będzie najtrafniej chyba, choćby trza czasem było na chwilę jakieś plastiki odkręcić czy coś rozkleić...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-07-2005, 19:42   

Może tak być że się przepalą bo narażone są na ruch przy trzaskaniu drzwiami. Możesz sobie sprawdzoć czy w złączu na kablu żółto-czarnym jast 12V. Stawiam na żaróweczki. Niestety do wymiany potrzebna lutownica.
     assistance   Moneta
 
 
andrzejdg 


Wiek: 41
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 139
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-07-2005, 19:46   

a to te przyciski odsterowania szybami sąpodświetlane ???? zawsze myślałem że tam nie ma nic co by mogło świecić i dlatego tam nie zaglądałem. zabierał sie ktoś za to?? ide do garazu wymontowac sterownik i zaraz to rozbieram :P

pozdrawiam.
_________________
FIAT TEMPRA 1.6 gaźnik. 1994, benzyna + inst LPG "BRC"
     assistance
 
 
Sh4rKy 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 40
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 183
Skąd: EZG
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 06-07-2005, 19:54   

andrzejdg nie martw się też szoka przyjąłem, kupiłem auto z "ciemnymi" przyciskami więc myślałem że tam nic się nie chowa. Gdyby ktoś był tak miły i podpowiedział co zrobić aby nie uszkodzić? :)
_________________
Fiat Tipo.
L'ultima tentazione.


--

Wyhoduj własnego Chomika! Udostępniaj i pobieraj pliki!
     assistance
 
 skype
 
kiss 


Dołączył: 06 Lip 2005
Posty: 29
Skąd: śląsk
Wysłany: 06-07-2005, 21:13   cd podświetlenie przycisków

widzę, że dyskusja jest gorąca chociaż nie zbyt owocna. Zwracam sie do wszystkich którzy ten temat podjęli- serdeczne dzięki. W uzupełnieniu poprzedniego postu muszę dodać kilka istotnych rzeczy. Otóż dojscie do tego zespołu przycisków nie jest zbyt trudne (przy sprawnych rączkach - jak to ujął jeden z forumowiczów). "Schody" zaczynają się przy próbie ewentualnego demontażu niewielkiej małej puszeczki. ewidentnie widać, że siedzi to wszystko na zatrzaskach, ale ... no właśnie nie chciałbym tego uszkodzć. Dlatego zwracałem sie do Was, czy komuś udało się bezpiecznie to rozebrać.
Któryś z kolegów zwrócił uwagę, że raczej będą tam diody i zgodził bym się z tym, bo tam rzeczywiście jest bardzo mało miejsca na żaróweczki.
Do puszeczki podpiętych jest sześć pojedynczych kabelków. Do wszystkich dochodzi zasilanie - próbnikiem można po kolei sterować otwieranie i zamykanie zarówno lewej jak i prawej strony. I tytaj uwaga JEST RÓWNIEŻ NAPIĘCIE przy włączonych postojówkach (jest to logiczne) ......a podświetlenia brak.
może te dodatkowe spostrzeżenia pomogą mam rozwiązać ten problem.
Aha jeszcze jedno świeci to w bardzo stonowanym jasno-seledynowym kolorze (joystick sterowania lusterkami elektrycznymi jest tak podświetlany)
Tempra 2.0 ie
     Moneta
 
slavol 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2005
Posty: 200
Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 06-07-2005, 21:32   

Niestety, też to rozbierałem i mimo zatrzasków są tam takie zgrzewane kołeczki z plastiku.
Więc żeby to rozebrać trzeba je rozwiercić a potem kleić. Ja sobie narazie odpuściłem (nieświecą od pasażera). Powodzenia. A jak się uda daj info może innym się przyda.
Pozdrawiam All.
_________________
Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-)
     assistance   Moneta
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 07-07-2005, 07:45   

Już nie pamietam bo robiłem to z rok temu ale nie miałem żadnych problemów z kołeczkami czy zatrzaskami.
Rozkręciłem uchwyt i małe kwadratowe pudełeczko z przyciskami wzięłem do domu.
Wymieniłem zaróweczki (nie ma tam diód) i wszystko świeci do dziś

Niestaty szczegółów nie pamiętam.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
andrzejdg 


Wiek: 41
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 139
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-07-2005, 09:39   

Więc: tak jak pisałem wyżej wczoraj poleciałem do garażu wymontowałem to i przyniosłem do domu. Większych problemów nie miałem z rozebraniem tego na części a z czarnymi bolcami które trymają caly układ poradziłem sobie podgrzewając je delikatnie zapalniczką i powolutku wyjmując :) Podświetlone jest to jedną żarówką zarówno z prawej jak i z lewej strony. Najwięcej problemu może sprawić wylutowanie starych żarówek chociaż poszło mi to nawet sprawnie. Aha jak już się wyjmie ten biały plastik z czarnej obudowy to żeby otworzyć i dostać się do lutów trzeba poszukać zatrzasków które to trzymają. Z lewej strony jest jeden zatrzask a z prawej są dwa. Jak już poradzicie sobie z zatrzaskami to trzeba to rozłożyć i można się bawić wtedy lutownicą :) Ja zamontuję tam diody bo żarówki pewnie znowu po chwili się spalą.
Dużej folozofii z tym cudem nie ma ale faktycznie trzeba uważać miedzy innymi na te zatrzaski żeby tego nie połamać.
Jeśli chodzi o napięcia wychodzące z kostki to bynajmniej u mnie wygląda to tak:)
- Lewe drzwi (od kierowcy) - ułożyć kostkę bolcem zatrzaskującym do góry i licząc od lewej strony:
1 przewód: "+" podświetlenia = 12V (po przekręceniu stacyjki)
2 przewód: "-" masa
3, 4, 5, 6 przewód: "+" do podnoszenia oraz opuszczania szyb. Na każdym występuje napięcie 5.09 V bez względu na to czy est przekręcona stacyjka czy nie.
- Prawe drzwi - również ułożyć kostkę bolcem zatrzaskującym do góry o\i licząc od prawej strony:
1 przewód: "+" podswietlenia = 12 V (po przekręceniu stacyjki)
2 przewód: "-" masa
3, 4 przewód: podnoszenie i opuszzanie szyby pasażera. Napięcie 5,09 V
_________________
FIAT TEMPRA 1.6 gaźnik. 1994, benzyna + inst LPG "BRC"
     assistance
 
 
Krzychu 


Wiek: 40
Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 159
Skąd: Koło / Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 07-07-2005, 09:41   

Ja również nie miałem problemów z demontażem przycisków. Szybko sprawnie, żaróweczka nie jest jakaś standardowa i na stacji benzynowej jej się nie kupie ale w elektronicznym bez problemu.
_________________
Projektowanie stron www
Forum Renault Megane

Fiat Tipo 1.4 ie+LPG '89
Renault Megane 1.9 dTi '98
     Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 07-07-2005, 18:59   

Dobry wybor to kupno zarowki 14,4V od podswietlania radii samochodowych.

Nie "wypalaja" sie tak szybko. Koszt banalny.

Rozbiorka klawiszy to rowniez nic trudnego.

Odkrecamy 2 sruby mocujace plastik (nie wiem jak to nazwac - ten plastik co go pociagamy jak zamykamy drzwi).

Jak to zdejmiesz, bedziesz widzial kable idace do klawiszy. Odkrecasz 2 sruby mocujace klawisze.

Jak to wyjmiesz klawisze to dalej juz sam bedziesz widzial jak to rozebrac. Nic trudnego w tym nie ma.

Zaroweczke wystarczy przelutowac.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
kiss 


Dołączył: 06 Lip 2005
Posty: 29
Skąd: śląsk
Wysłany: 07-07-2005, 20:23   

Chłopaki !!! uporałem się ze skrzyneczką sterowania szybami. Moje delikatne zaskoczenie to , że cały zestaw przycisków jest podświetlany przez......jedną żaróweczkę (nie diodę)
Ale tutaj powstaje dylemat o jakiej wartości dobrać żaróweczkę???.
Kolega andrzejdg, który tak ochoczo pobiegł do garażu dokonać retrospekcji, stwierdza, że napięcie występujące na zasilaniu jest stałe i wynosi około 5.09V
natomiast kolega miszko podpowiada zastosować żaróweczkę o napięciu 14.4V.
Sami przyznacie, że napięcia te różnią się znacząco. Niby żarówka o wyższym napięciu wytrzyma dłużej, ale obawiam się, że podświetlenie może być bardzo słabe.
I co Wy na to ????
Tempra 2.0ie 8V
     Moneta
 
andrzejdg 


Wiek: 41
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 139
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-07-2005, 21:01   

kiss napisał/a:

Kolega andrzejdg, który tak ochoczo pobiegł do garażu dokonać retrospekcji, stwierdza, że napięcie występujące na zasilaniu jest stałe i wynosi około 5.09V
natomiast kolega miszko podpowiada zastosować żaróweczkę o napięciu 14.4V.


Napięcie 5.09 V występuje na przyciskach którymi sterujemy podnoszeniem i opuszczaniem szyb. Natomiast na przewodach odpowiedzialnych za podświetlenie jest napięcie 12 V

Czytaj uważnie!
_________________
FIAT TEMPRA 1.6 gaźnik. 1994, benzyna + inst LPG "BRC"
     assistance
 
 
Tomasz 



Wiek: 40
Dołączył: 31 Sty 2005
Posty: 152
Skąd: Ziębice
Wysłany: 07-07-2005, 21:16   

To daj sobie jedną diode białą rozpraszającą na 120 stopni i bedziesz miał z głowy....Prądu dużo nie bierze, a światło ma mocne, ze na bank oświetli wystarczająco...

[ Dodano: Czw 07 Lip, 2005 22:17 ]
Zresztą nie ma sie mocno świecic tylko delikatnie by nie rozpraszało, no chyba, że dystkotekę sobie chcesz zrobić...
_________________
tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r
     Moneta
 
 
kiss 


Dołączył: 06 Lip 2005
Posty: 29
Skąd: śląsk
Wysłany: 07-07-2005, 22:06   

Do andrzejdg
Rzeczywiście, przeoczyłem dość istotną informację dotyczącą napięcia podświetlenia
przycisków.
Sorry
Tempra 2.0ie 8V
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-07-2005, 22:07   

skoro zasilana jest 12V to wprost z instalacji (ta żaróweczka), więc daj po prostu jakąś na ok 12V lub więcej (skoki w instalacji są do ok max 14.4V);
jak chcesz lepszych efektów - to możesz jedną diodę czy dwie LDEy wstawić, ale tam istotna jest polaryzacja +/- (gdzie co) i one w zależności od koloru pracują przy różnych napięciach zasilania i przepływająych prądach....
i tak - zwykłe np. żółte czy zielone LEDy pracują przy ok 1.5V, czerwone świecą już przy ok 1.2 bodajże (mogłem się ciut pomylić ale wszystkie te ok 1.5V), niebieskie pracują przy ok 3.2V, białe różnie. od 3 do 3.6V... w każdym więc przypadku jako najprostsze rozwiązanie - musiałbyś dać szeregowo z diodą LED odpowiedni rezystor (dobrany w zal od diody, np ok 500 ohm tak na oko dla żółtych) albo jeśli chcesz mieć super dokładnie to zrobić sobie regulowany stabilizator napięcia (jako scalak 3 nóżkowy koszuje może z 2 zeta, ma wejście na dowolne zasilanie do ok 35V a na wyjściu zawsze daje takie jak ustawisz 3cią nóżką.... np LM315 czy LM350.. opisy połączeń - proste - są na necie); wtedy z takiego możesz wprost brać np 3.2V i takie kablami już puścić do podświetleń do wszystkich diód które wtedy możesz równolegle połączyć bez żadnych rezystorów, a jako bonus- nie będą przygasać np przy spadku obrotów silnika/alternatora czyli też skoku napięcia w instalacji (bo stabilizator utrzyma stałe)
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
kiss 


Dołączył: 06 Lip 2005
Posty: 29
Skąd: śląsk
Wysłany: 08-07-2005, 07:48   

TomciuHerba
Jeśli masz coś sensownego do zaoferowania , chętnie wszyscy cię wysłuchają -
jeśli nie to lepiej żebyś skończył z tymi głupawymi , uszczypliwymi postami.
Tutaj postują osoby, którzy chcą się podzielić swoimi uwagami, spostrzeżeniami , wymienić swoje doświadczenie natury technicznej i ....tego samego oczekują od innych.
Gdy doświadczenia brakuje to kultury osobistej nie powinno.
Tempra 2.0ie 8V
     Moneta
 
gulczas 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 28 Cze 2005
Posty: 171
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-07-2005, 13:14   

No ja zainsirowany waszymi uwagami dobralem sie do tych przyciskow wczoraj i do kazdego zastosowalem dide 3mm z oporniczkiem (opornik wsadzilem w środek tego bialego plastiku i unieruchomilem go poxipolem, żeby nie robil zwarć). Diody lekko spolowalem żeby trozpraszaly światło i musze powiedzieć ze teraz z tymi przyciskami to elegancja francja.
Jechałem wczoraj w nocy i musze przyznać że swietnie to wyglada :)
Musze tylko zakupić diody ktore lepiej rozpraszaja seryjnie światło i je podmienie, ale i tak jestem zadowolony z tego podświetlania. A czas w ktorym to wykonalem to okolo 30min.

Aha i uwaga na zatrzaski lubią się łamac :D Ale poco jest kropelka :)


Powodzenia przy tuningu przycisków :D
     assistance   Moneta
 
 
Tomasz 



Wiek: 40
Dołączył: 31 Sty 2005
Posty: 152
Skąd: Ziębice
Wysłany: 08-07-2005, 13:26   

Problem może byc tylko przy tych wtopionych bolcach....no ale tak jak ktoś już to powiedział, napisał-trzeba je sobie podgrzać i wyjdą nie naruszone...Pozdro
_________________
tipo 1.6 gażnik+ LPG 92r
     Moneta
 
 
pawcar 



Wiek: 42
Dołączył: 29 Maj 2005
Posty: 88
Skąd: Zamość
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 16-12-2005, 08:34   

tez sie tym zajolem po zalozeniu przyciskow nie swiecilo podswietlenie na poczatku myslalem ze sie pomylilem w podlaczeniu ale okaszalo sie ze obie zaroweczki byly spalone. rozebralem przyciski zalozylem diody 3mm super jasne niebieskie z tym ze dioda jest zasilana na 3,5V wiec trzeba bylo zalozyc rezystor delikatnie przeciolem sciezke doprowadzajaca + do podswietlenia i przylutowalem rezystorsmialo mozna to zrobic i przycisk da sie zamknac potem troche kleju i wszystko ok chociaz efekt byl jak dla mnie mizerny podswietlenie bylo ale bardzo delikatne nie wiem jak jest orginalnie na tych zielonych zaroweczkach
_________________
PAWCAR
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Tempers 



Wiek: 51
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 182
Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 16-12-2005, 08:47   

Na oryginalnych żaróweczkach świeci średnio jasno. Powiedziałbym, że świeci tylko po to abyś mógł znaleźć w ciemności przyciski i nic więcej.
_________________
Oto moje furki:

- Tempra 1.6 SX ie Gaz
- KIA SHUMA - 2001 r.- 1.8 Full Wersja
     assistance
 
Sh4rKy 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 40
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 183
Skąd: EZG
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 16-12-2005, 10:14   

Tempers napisał/a:
Powiedziałbym, że świeci tylko po to abyś mógł znaleźć w ciemności przyciski i nic więcej

A to jest jakieś jeszcze inne zastosowanie tych diodek? :D
_________________
Fiat Tipo.
L'ultima tentazione.


--

Wyhoduj własnego Chomika! Udostępniaj i pobieraj pliki!
     assistance
 
 skype
 
Tempers 



Wiek: 51
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 182
Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 16-12-2005, 12:13   

Rozmrażanie bocznej szyby promieniami światła... :D ???
_________________
Oto moje furki:

- Tempra 1.6 SX ie Gaz
- KIA SHUMA - 2001 r.- 1.8 Full Wersja
     assistance
 
Erewan 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 397
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 16-12-2005, 17:51   

kiss napisał/a:
Aha jeszcze jedno świeci to w bardzo stonowanym jasno-seledynowym kolorze (joystick sterowania lusterkami elektrycznymi jest tak podświetlany)


Tak sobie po czasie przeczytałem temat i... nawet nie wiedziałem, że ten joystick powinien być podświetlany!! U mnie chyba już nie swieci - naprawdę tam jest jakieś podświetlenie tego? Czy trzeba rozbierac tunel, żeby wymienić żaróweczkę?

P.S. Czy ktoś się orientuje, czy klawisz blokowania sterowania elektryką tylnych szyb między fotelami przednimi też powinien być podświetlony? Bo świecą mi przyciski "góra-dół", ale klawisz blokujacy nie bardzo - do tej pory myślałem, że tak ma być, ale jesli joy jest podświetlany, to może i klawisz?
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load