Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wibracje przy hamowaniu
Autor Wiadomość
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 26-05-2005, 12:48   Wibracje przy hamowaniu

Cześć,

Problem nie jest nowy ale dopiero teraz przyszło mi do głowy tutaj o to zapytać :-)

Czuję wyraźne wibracje przy hamowaniu w momencie gdy samochód przekracza pewien zakres prędkości - powiedzmy między 110 a 80 km/h. Powyżej i poniżej jest OK. W mieście rzadko się to odczuwa gdyż rzadko trzeba hamować z takiej prędkości ale w trasie daje się to we znaki.

Oczywista sugestia - skrzywione tarcze hamulcowe. Ale... wymieniałem je rok temu na oryginalne (swoją drogą okazyjnie kupione po 35 zł /szt) razem z klockami (które były już zużyte - niestety klocki to jakieś zamienniki) i niestety nic to nie dało.

Co więc jeszcze mogę zrobić ? Bębny z tyłu wymienić ? Czy one też mogą być przyczyną takich wibracji ? Szczęk chyba nie warto - nadal są dobre a raczej nie mogą być przyczyną tego zjawiska.

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
Radke 



Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1240
Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 26-05-2005, 13:27   

Przyczyn może być kilka:
- "zwichrowane" tarcze. Jeśli da się je przetoczyć to nie ma problemu. Jeśli nie - założyć nowe,
- klocki kiepskiej jakości. Mogą się nierównomiernie zużywać, może "odkleić się" część cierna (nikomu nie życzę), może się też klocek poluzować w zacisku - zalecana wymiana na nowe,
- zanieczyszczone i blokujące się tłoczki. Przeczyścić, nasmarować,
- zanieczyszczone i blokujące się prowadnice w zaciskach. Polecam skorzystać z "zestawu naprawczego" do zacisków - koszt niewielki.
- "zużyte" końcówki drążków kierowniczych. Sam miałem niedawno podobny efekt i po zmianie końcówek problem drgań zniknął,
- nieszczelna pompa hamulcowa - raczej mało prawdopodobne,

Zakładam, że drgania odczuwasz na kole kierownicy. Jeśli tak to możesz raczej wykluczyć problem tylnych hamulców. Aby się upewnić podcza jazdy podciągnij ręczny tylko nie blokuj kół bo możesz "wywinąć orła"
_________________
Pozdrawiam

Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:

* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d

zapraszam na: www.trade-r.pl
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 26-05-2005, 18:44   Re: Wibracje przy hamowaniu

Jezeli tarcze sa ok, to przyczyna moga byc zuzyte elementy zawieszenia przedniego - prawdopodobnie silentblocki.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 26-05-2005, 21:11   

Radke napisał/a:
Przyczyn może być kilka:
- "zwichrowane" tarcze. Jeśli da się je przetoczyć to nie ma problemu. Jeśli nie - założyć nowe,

Tak jak mówiłem były wymienione na nowe i nic to nie dało.

Radke napisał/a:
- klocki kiepskiej jakości. Mogą się nierównomiernie zużywać, może "odkleić się" część cierna (nikomu nie życzę), może się też klocek poluzować w zacisku - zalecana wymiana na nowe,

To już bardziej prawdopodbne - co prawda klocki były wymienione na nowe razem z tarczami ale to są jakieś "oryginalne włoskie" zamienniki.

Radke napisał/a:
- zanieczyszczone i blokujące się tłoczki. Przeczyścić, nasmarować,

To też możliwe -> patrz na dół postu.
BTW, czy tłoczek w zacisku można rozebrać ? W zasadzie powinienem wymienić elastyczne przewody hamulcowe i płyn hamulcowy więc może by to połączyć....

Radke napisał/a:
- zanieczyszczone i blokujące się prowadnice w zaciskach. Polecam skorzystać z "zestawu naprawczego" do zacisków - koszt niewielki.

A co tam się naprawia tym zestawem w zacisku ? Cieżko się to stosuje (czytaj - mozna samemu) ? I ile kosztuje ?

Radke napisał/a:
- "zużyte" końcówki drążków kierowniczych. Sam miałem niedawno podobny efekt i po zmianie końcówek problem drgań zniknął,

To raczej wykluczone - były niedawno dokładnie sprawdzane przy innej okazji - wszystko z nimi OK

Radke napisał/a:
- nieszczelna pompa hamulcowa - raczej mało prawdopodobne,

Też mi się tak wydaje. Główny objaw to błoby powolne "wpadanie" pedału w podłogę przy ciągłym nacisku. Kolega tak miał i wymieniał pompę ależadnych wibracji nie odczuwał.

Radke napisał/a:
Zakładam, że drgania odczuwasz na kole kierownicy. Jeśli tak to możesz raczej wykluczyć problem tylnych hamulców. Aby się upewnić podcza jazdy podciągnij ręczny tylko nie blokuj kół bo możesz "wywinąć orła"

Raczej na pedale, poza tym słychać jakby delikatne buczenie z hamulców, nie wiem jak to opisać, + drgania przedniej części nadwozia, wyczuwalne także dla pasażerów.

Tak jak powiedziałem w mieście to raczej nie jest problem. Ostatnio pojawiło się w samochodzie czasem cichutkie popiskiwanie na wysokich tonach. Ponieważ było to raczej na wybojach więc podejrzewałem któryś amortyzator ale dziś w czasie wyjazdu za miasto zauważyłem, że to popiskiwanie pojawia się też bez wyraźnego powodu i to w rytm obracania się kół, tak więc przyszły mi do głowy hamulce (nie piszczą przy hamowaniu).

Po dojechaniu na miejsce zacząłem dotykać felg i okazało się, że 3 są ciepłe a jedna (przednia lewa) jest tak gorąca, że nie można dłużej przytrzymać ręki. Tak więc coś się tam faktycznie zaciera (może hamulce a może łożysko ?). Niemniej problem wibracji ma długą brodę a te popiskiwania to sprawa ostatnich może 2-tygodni więc te sprawy niekoniecznie muszą mieć coś wspólnego.

Muszę kupić chyba nowe, lepsze klocki, rozebrać zaciski i dokładnie wyczyścić.

A co do silentbloków - były sprawdzane w czasie przeglądu na szarpaku i też są OK mimo tego, że to zamienniki i mają już 4 lata.

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 27-05-2005, 13:36   

Sprawdź w lewym przednim czy masz sprężynki od klocków przeciągnięte przez zacisk. Jeżeli tak jest to musisz to zmienić. Sprężynki z klockami powinny być dociskane zaciskiem do prowadznicy.

To szarpanie na pedale hamulca i słabsze hamowanie to "wina" miejscowej korozji na tarczy hamulcowej. Jeżeli nie jeździłeś przez miesiąc to taka korozja powstaje w miejcach styku klocków z tarczą. Dotyczy to obu tarcz. Trzeba użyć papieru ściernego i zebrać warstwę skorodowaną. Jeżeli tego nie zrobisz to będziesz miał tarczę porowkowaną i bardzo długo będziesz "czekał" na dobre hamulce.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-05-2005, 16:15   

Jeżdzę non-stop, korozjka tarcz mi nie grozi :-) Rdza się pojawia tylko w czasie suszenia auta po umyciu :-)

Pozdr,
Z.
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 27-05-2005, 22:54   

jeśli felgi Ci się grzeją nieco ponad normę to tłoczki mogą Ci się zacinać lub nawet zapiec (albo nawet się już nieco zapiekły i miejscami przycinają).......
ja już kilka razy niestety miałem przez tłoczki jaja, grzało się , dziwnie hamowało, czasem może też wibracje niewielkie, różnie..... ogólnie tłoczki + szczęki potrafią narobić trocę niezwykłych efektów.....
z przeczyszczeniem tego nie ma aż tak dużo zabawy , właśnie dziś ponownie mnie to czekało, straciłem (?) z 2 godziny może.......
przewody - to też mi kiedyś cyrki robiło....... starsze przewody bardzo lubią 'parcieć' i pękać w środku, wtedy się przytykają i też różnie hamulce pracują.....
warto, naprawdę, przewody wymienić i od razu płyn hamulcowy, to nieraz bardzo pomaga a koszt..... mnie przewody + płyn kosztowały coś 38 zł w sumie może.... i nie byle jakie a orginalne w sklepie fiata.....
hamulce dobrze rozebrać na kawałki :-) wypchać pedałem tłoczki jak się da, byle tylko nie wypadły, przeczyścić, przesmarować płynem, wcisnąć (najlepiej żabką, było już na forum, poszukaj), po wciśnięciu do końca powtórzyć zabieg z 2-3 razy.....
ponadto - przeczyścić prowadnice, ew poszlifować rdzę, można troszkę przesmarować ale to bardzo ryzykowne by się hamulce nieścierały, trzeba mieć dużo wyczucia by wiedzieć gdzie i ile (ja troszeczkę same prowadnice WD40 zwilżyłem po czyszczeniu, tak by na tarcze i klocki nic potem nie przeszło), do tego jeszcze jak szczęka , znaczy zacisk z tłoczkiem , normalnei się rusza w poziomie, na 2 prowadnicach-śrubach - po ich wykręceniu by odsunąć zacisk od tarczy - wyciągnij te prowadnice co do nich śruby wchodzą - tam też zbiera się czasem syf i się blokują, przez co bywają jaja; przeczyść, posmaruj, prowadnice też (znaczy otwory) i wsadź 'bolce' do których te 2 śruby się wkręca.....
jak wszystko ładnie poczyścisz, pobawisz się z tłoczkami - to nieraz bardzo dużo daje a nie zaszkodzi, czasowo dużo nie zajmuje.... a przewody gumowe - też warto wymienić jak są starsze...... mi działały w sumie w miarę OK stare aż kiedyś nagle zostałem bez hamulców na drodze .... nie było to wesołe.... może te zabiegi Ci pomogą, spróbuj....
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 28-05-2005, 00:37   

Cześć,

Dzięki za poradę. Przewody gumowe mają 10 lat - chyba czas na wymianę. Płyn ma 3 lata - j.w. Przewody metalowe - można by ale to chyba dość droga impreza i nie wiem czy konieczna (38zł - miałeś na myśli chyba gumowe odcinki ?). Coś się na pewno zapiekło/zacięło. Przy ostrzejszej jeździe po mieście wszystkei felgi są gorące ale po kilku km poza miastem, gdzie hamuje się rzadko, tak jak napisałem, 3 felgi co najwyżej ciepłe a przednia lewa parzy jak przy częstych hamowanaich. Widocznie coś tam lekko obciera, na tyle żeby się grzało i popiskiwało ale nie na tyle, żeby było to czuć w postaci ściągania itp.

Natomiast obawiam się, że te wibracje to głębszy problem. Nie chce mi się wierzyć, żeby po założeniu nowych tarcz były od razu krzywe... Gdy na początku hamowałem łagodnie to wydawało się, że wymiana klocków itarcz pomogła ale późniesjze próby mocniejszego hamowania pokazały, że to było tylko złudzenie ;-)

A czy te wibracje nie mogą mieć związku ze zużytymi amorkami ?

Pozdr,
Z.
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 28-05-2005, 09:09   

co do zużytych amorków.. głowy nie dam, ale nie sądzę, wtedy nie dość, że autko by siadło nieco, to przecież latałoby bardziej nie tylko przy hamowaniu........
miałem na myśli gumowe, metalowych nie ruszasz....... przy wymianie płynu wszystko się przepcha przy okazji, powinno być OK.....
a co do krzywych tarcz - tu w sumie też nie możesz mieć pewności;
tarcze byle jakie tanie, kto wie, mogły się skrzywić.
W twoim wypadku gdy się mocno rozgrzewa (felga parzy, a co dopiero zacisk i klocki) przy tarciu podczas jazdy tarcze też muszą być baaaaaardzo gorące, wtedy starczy np parę kropel wody czy coś i już Ci się tarcza może nieznacznie skrzywić..... na pewno usuń przyczynę grzania, bo inaczej $$$ dojdą Ci klocki jeszcze......
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 28-05-2005, 09:27   

Tarcze były tanie (35/szt) ale oryginalne więc chyba nie takie złe ;-)

Pozdr,
Z.
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
memo 


Dołączył: 30 Sty 2005
Posty: 74
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 28-05-2005, 21:16   

Znajomy miał tarcze w oplu co prawda już przetaczane i wytrzymały zaledwie 4 tys km po czym zaczęły się drganmia przy hamowaniu. Możliwe, że twoje mimo iż są nowe wymagają jeszcze odrobinę obróbki mechanicznej
_________________
Tipo 1.4 (gażnik)
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 28-05-2005, 21:28   

......zwłaszcza, że jeśli się mocno baaaaardzo grzały przez hamulce to mogły się łatwo skrzywić, nawet b. dobre tarcze jak rozpalą je hamulce mogą się łatwo odkształcić, np przez parę kropelek wody zimnej.....
najprościej to zdjąć koło i pokręcić na luzie, ale wzrokowo tylko poważne zniekształcenia dostrzeżesz, drobne to tak niezbyt, a te do wibracji starczą.......
a samo przetoczenie w razie czego na tokarce - ojciec płacił może z 20zł czy kilka piw :-) i ma spokój, a miał podobny problem.....

[ Dodano: Sob 28 Maj, 2005 22:42 ]
a! wspomniało mi się tak przy okazji... za przewody dałem coś ok 16 zł/szt w sklepie fiata, za płyn hamulcowy kilka zł i jeszcze dużo go zostało; przewodów dokładnie do teperki wtedy nie mieli dwóch , jeden mieli Tipo/Tempra, drugi właśnie chyba CNQ właśnie.... popytaj w sklepie, prawdopodobnie kilka różnych spasuje, a ciśnienia podobne to wytrzymać powinny; ja mam 2 różne od 2 latek i OK.....
za to tłoczki+zaciski raz do roku lubią się dobrze zasyfić i hamulce czasem grzeją, trza przeczyścić wszystko;
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 05-06-2005, 21:48   

Plan walki jest taki:

- kupiłem nowe wężyki i płyn - i tak trzeba wymienić bo stare. Sam tego raczej nie dam rady zrobić - nie wiem jak wymienići odpowietrzyć - mechanik potrzebny. Przy okazji wyczyści ten grzejący się zacisk i linkę sprzęgła (zaczyna skrzypieć) oraz uszczelniacz półosi (cieknie). Wężyki po ok. 18 zł/szt. W ASO wołają o zgrozo 108 zl/szt !!!! Normalnie im odbiło. Ponad 400 za 4 wężyki...
- na Allegro zakupiłem nowe tarcze Brembo (80 zł/kp.) oraz klocki Ferodo (też 80) już chyba lepszych się nie da ? - sam sobie to wymienię, w końcu to nie filozofia. Jedyne co jest potrzebne to szlifierka elektryczna ze szczotką drucianą (trzeba usunąć rdzę z powierzchni styku tarczy z piastą), w sumie to może i zaciski sam wyczyszczę.

No i zobaczymy co będzie.

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-06-2005, 06:57   

no i plan na początek myślę dobry...... przewody (wymianę) może lepiej zostawić mechanikowi (ja tak zrobiłem), gdyż jak nie były daaawno ruszane to łatwiej ukręcić co nieco, a szczególnie przy wymianie ponoć lubią sę spsuć/urwać nie ruszane lata odpowietrzniki... więc lepiej ryzyko na mechanika zrzucić :-D a reszta - tarcze, klocki, czyszczenie tłoczków itp - to już nie problem, zrobisz spokojnie samemu (i będziesz miał radochę :-) ), tu szkoda płacić....
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load