Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
trochę teorii
Autor Wiadomość
irekub 



Wiek: 54
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 239
Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 15-02-2006, 09:47   trochę teorii

Dość nurtująca mnie rzecz:

Sprawa dotyczy sytuacji związanej z samochodami (z minusem na masie), kiedy mając niezdolny do rozruchu silnika akumulator, pożyczamy prąd z instalacji elektrycznej samochodu innego kierowcy za pomocą kabli rozruchowych.

Dlaczego instrukcje obsługi samochodów nakazują:
podłączanie plusowej klemy akumulatora dawcy do plusowej klemy akumulatora biorcy i minusowej klemy akumulatora dawcy do elementu masy samochodu biorcy.
Odradza się a niekiedy wręcz zabrania podłącznia minusa dawcy do klemy minusowej akumulatora biorcy.

Czym podyktowana jest ta zasada?
Nie potrafię sobie tego wyjaśnić - w końcu masa samochodu i wyprowadzenie klemy minusowej akumulatora to punkty ekwipotencjalne.

Ozłocę tego, który mi to wytłumaczy.

Pozdrawiam wszystkich!
_________________
Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty

http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg
     Moneta
 
moley 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Gru 2005
Posty: 486
Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 16-02-2006, 15:07   

chodzi o wydzielający się wodór.
Jak coś zaiskrzy przy odłaczaniu to akumulator może wystartować w kosmos.
_________________
Fiat Tempra 1,6S ' 94 - sprzedane
Peugeot 205 1,8d aka Tygrys '85
     assistance   Moneta
 
 skype
 
piotras 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 260
Skąd: Trzebnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 16-02-2006, 17:31   

moley napisał/a:
Jak coś zaiskrzy przy odłaczaniu to akumulator może wystartować w kosmos.

oj, może może :D
Czego dowodem jest akumulator w maluchu mojego dziadka. Na drugim pietrze w domu
bylo slychac huk z piwnicy :D
     assistance
 
 
irekub 



Wiek: 54
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 239
Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 17-02-2006, 12:16   

A co powiecie na takie ustrojstwo :
http://allegro.pl/show_item.php?item=81517229
cudowny środek czy kicha?

Następne pytanie: Dlaczego samochód dawcy powinien pracować?

piotras co twój dziadek robił z akumulatorem w piwnicy-ładował go?Przy okazji popraw swój profil (albo miasto albo woj.)
_________________
Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty

http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg
     Moneta
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 17-02-2006, 14:07   

Hmmm srodek no hmmm moze ci sie uda tym odpalic ale na wiele bym nie liczyl raczje srodek na wypadek slabeko aku :-)

Powinien pracowac zeby alternator dostarczal prad bo jak odpalisz z jego aku bez pracujacego to kilka prob i bedize po tamtym aku tak samo jak po twoim :-)
PRzed odpaleniem twoj wlasny aku powinien chwile pobierac prad od niego :-)
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
piotras 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 260
Skąd: Trzebnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 20-02-2006, 21:14   

irekub napisał/a:
piotras co twój dziadek robił z akumulatorem w piwnicy-ładował go?

tak, ladowal go, nie wiem dokladnie jak to zrobil, ale huk był niezly :]
irekub napisał/a:
Przy okazji popraw swój profil (albo miasto albo woj.)

nigdy nie moge sie zdecydowac co wpisac, bo studiuje we Wrocku a mieszkam we
Włoszczowie, wiec jedno i drugie jest prawidlowe :D
     assistance
 
 
irekub 



Wiek: 54
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 239
Skąd: Brzeźnica
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 21-02-2006, 12:04   

Motywacja jest taka, by wprowadzić rezystancję do obwodu,
bo można uszkodzić akumulator dawcy.


W podany powyżej sposób ,można mieć nawet trudności z uruchomieniem.
Dlaczego ! Kable doprowadzajace o dlugości 2 m i przekroju nawet
16 mm2 mają i tak dużą rezystancję ,dochodzi do tego jeszcze rezystancja styku, styk nie jest na obejmę.
Przy obciażeniu akaumulatora dawcy dużym prądem, napiecie na akumulatorze dawcy spadnie nawet do 10V, dodatkowo jest spadek napięcia na kablach, co uniemożliwia rozruch. Rozrusznik startujac pobiera znacznie większy prąd, niz przy kręceniu silnikiem.
Rozruchu dlatego dokonuje sie przy wlączonym silniku dawcy,
i na obrotach, wtedy pracuje alternator, na akumulatorze dawcy jest 14,4V. Nadwyżka 3- 4 V napiecia, to właśnie uzupelnienie strat na stykach i przewodach. Alternator może wydać nawet 70A, i można powiedzieć, że elementem wspomagajacym rozruch jest alaternator dawcy, a nie akumulator..
Podzas rozruchu na akumulatorze napiecie spada do 9,5 V,
w normalnym ukladzie. Chcąc wykorzystac sam akumulator,
akumularor dawcy musialby mieć ze 400 Ah, a może i więcej, aby napiecie pod obciążeniem było wieksze, dodatkowo przewody
przekoj z 10x wiekszy.
Tak więc akumulatora dawcy nie jesteśmy wstanie obciażyć nawet tak, jak to ma miejsce przy rozruchu własnego auta.
Co sie dzieje z akumulatorem BIORCY po rozruchu ?
Akumulator w samochodzie jest ładowany ze źródla napieciowego - alaternatora, ktory będzie za wszelką cenę utrzymywal napiecie na akumulatorze 14,4 V.
Ponieważ alternator może wydać nawet 70A, to po odjeciu poboru przez pojazd, akumularor jest ladowany pradem ze 40A.
Na zdrowie mu to nie wyjdzie.

Co trzeba do regeneracji akumulatora w zimie. Wziąc AK do domu i ogrzać do 20st. Wstawić na 5 minut do naczynia z woda 40-50st.
Wlożyc do akumulatrora zaledwie 5-10 Ah ( jedna godzina ładowania).
To w zupelności wystarczy do rozruchu, kluczowym elementem jest też właśnie podniesienie temperatury akumulatora do 10-20st C.
_________________
Irek
Tempra1 1,6+LPG 95r 287000km
Tempra2 1,6+LPG 95r 149000km
Stosując znaki interpunkcyjne i zasady ortografii wyrażasz szacunek dla czytających Twoje posty

http://www.tempra.org/images/userbar/tttblue.jpg
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load