Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przyciski sterownika szyb - nowe życie
Autor Wiadomość
dcfan 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 36
Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 660
Skąd: Reda
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 31-03-2008, 19:58   Przyciski sterownika szyb - nowe życie

Pewnego dnia, zdenerwowany faktem, że nie mogłem z miejsca kierowcy zamknąć szyby pasażera, postanowiłem zabrać się za te przyciski. No i dodatkowo nie wykazywały chęci do świecenia :red_kartka:
Wiadomo, śrubka w rączce, zdjęcie pokrywy rączki, jeszcze 2 śrubki trzymające przyciski, kostka połączeniowa i voila! wyjęte:)
Przyciski nie przedstawiały stanu rewelacyjnego już zewnętrznie, głównie przycisk od strony pasażera, połamane zaczepy, ogólnie nieciekawie.



Samo rozebranie przycisków nie jest trudne, podważamy boki obudowy przy zaczepach płaskim śrubokrętem i wyjmujemy białą kostkę z przyciskami, gumą i oczywiście same kosteczki 'wciskane'.



Jak mamy plastiki to je otwieramy wyjmujemy izlolację i lutownicą profilaktycznie poprawiamy luty, dając nieco nowej cyny. Tutaj ostrożnie, bo pod spodem plastik i gotów jest się stopić!



Następnie przyszła kolej na wyczyszczenie wszystkiego i zrobienie podświetlenia. W oryginale jest ono chyba zielone, ja miałem już przerabiane na czerwone, które i tak nie działało. Postanowiłem zrobić je białe. Po testach z rozwiązaniem fabrycznym stwierdziłem, że to mi się nie podoba i nie odpowiada mi. Wybór padł na podświetlenie diodami.
Wybrałem białe LED'y 3mm do tego oporniki 1.5kΩ (na zasilanie 12V stosuje się 1kΩ ale nie chciałem,żeby mi diody padły, dlatego zastosowałem większy opornik - jasność świecenia niewiele mniejsza, a żywotność znacznie większa).
Najpierw trzeba było zrobić miejsce dla tej instalacji. Dlatego właśnie usunąłem żarówczkę razem z plastikowym wypustkiem na środku - nie będzie to nam potrzebne - oraz wyprowadziłem kable zasilające (tutaj w samochodzie każdy musi sprawdzić, gdzie ma plus a gdzie minus - ja fartowo w obu sterownikach wlutowałem kabelki poprawnie).



Kiedy mamy takie coś, pora przerobić tą "gumę". Tutaj mamy dwa sposoby - albo pokazany na zdjęciu niżej - UWAGA jest wtedy mało miejsca w środku. ZA mało! Albo sposób, którego nie sfotografowałem, ale prosty jak konstrukcja cepa - wycinamy same kwadraciki wsadzane na przyciski, reszte wywalając. Ja, po pierwszej próbie, zastosowałem sposób drugi, który polecam.



Jak mamy takie coś, pora na lutownicę i zamocowanie diód. Najlepszy sposób to oświetlenie każdego przycisku osobno. Z samego plastikowego przycisku wyjmujemy środkową część, ten przezroczysty sześcian. można ułamać jedną z nóżek, które go trzymają na miejscu, spokojnie trzyma się na drugiej. Od jednej strony nie ma szybki, jest dziura - tutaj umieścimy LED'a. Na tylnej ściance, na łączeniu z bokiem, wiercimy bądź wypalamy dwie dziurki po bokach, aby wystawić nóżki diody, samą diodę upychamy do końca i najlepiej zalewamy klejem na ciepło - przezroczystym. To ustali nam diodę w jednej pozycji i oszczędzi nerwów - teraz to wiem...
Pamiętając o zachowaniu polaryzacji (dłuższa noga -> +, krótsza -> -) wsadzamy diody tak, aby swie sąsiednie połączyć szeregowo (a w sterowniku z 4 przyciskami dwie sąsiednie szeregowo np. od podnoszenia i od opuszczania jako dwie pary) a te pary łączyć równolegle. NIE DODAJEMY OPORNIKA!!! Ma to wyglądać mniej więcej tak (tutaj para jako dwa przyciski podnoszenia, podłączone pod zasilanie już testowo):



Tak robimy wszystkie cztery przyciski, następnie łączymy szeregi równolegle (przycisk master) a w przycisku slave nic nie dołączamy. Tak wygląda u mnie to połączone równolegle, rąbnąłem się w jednym miejscu dlatego wygląda jak wygląda - nie popełnijcie tego błędu co ja, czyli najpierw wsadzic diody a potem sprawdzić polaryzację...



Tak wygląda efekt końcowy przed zmontowaniem tego - same przyciski. Obiecująco 8)



Teraz pora na zmontowanie przycisku :) Zlutowane przyciski z diodami wyjmujemy z obudowy plastikowej i do plusa lub minusa na maksymalnie krótkich nóżkach dolutowujemy opornik, następnie nakładamy gumki na przyciski i skracamy maksymalnie przewody, cynujemy końcówki żeby się łatwo lutowało. Do opornika jeden przewód a do wolnego końca z przeciwną polaryzacją drugi kabelek. To ostatnie miejsce, gdzie można sprawdzić polaryzację!

Tak zmontowany cuś przypasowujemy w całość zanim wsadzimy do pudełka, sprawdzamy czy nic niczego nie blokuje. WAŻNE! Nie pomylcie stron ani przycisków (od storny kabiny puszka ma napis LANCIA a kostka połączeniowa ma być skierowana w stronę drzwi) żeby się nie okazało, że macie wklęsłe przyciski na zamykanie albo coś działa odwrotnie :idea:
Efekt końcowy przed zmontowaniem:



Potem wsadzamy to do puszki. Sprawdzamy czy nic nie wadzi, czy klika jak powinno. następnie podpinamy kostki, zapalamy światła i cieszymy się nowymi-starymi przełącznikami.

Efekt końcowy w samochodzi pewnie jutro, jak z aparatem się udam w tamtą stronę :) W każdym razie świeci super, nie daje po oczach a jest czytelne i miłe dla oka.
Testowałem różne kolory i ODRADZAM niebieski i czerwony, świeci jak z dupy i wygląda wieśniacko :red_kartka: Ale to tylko moje zdanie.
_________________
Tipo 1.6 + skrzynia 1.4 '89 DGT gaźnik + Digiplex2 + LPG Fotele Recaro, boczki Sedicivalvole, MOMO
Daewoo Nubira kombi '99 1.6 16V 110KM
  
 
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 31-03-2008, 20:10   

dcfan napisał/a:
Testowałem różne kolory i ODRADZAM niebieski i czerwony, świeci jak z dupy i wygląda wieśniacko :red_kartka: Ale to tylko moje zdanie.


Ja Ci dam wieśniacko :popupie: jak sie ma wszystko w aucie na niebiesko zrobione to musi wyglądać fajnie. Masz szczście że to tylko Twoje zdanie :lol: a tak w ogóle to naprawde dobrze pomyślony i wykonany projekt.
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
dcfan 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 36
Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 660
Skąd: Reda
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 31-03-2008, 20:26   

No tak, chyba że masz wszstko na niebiesko:) Chociaż powiem ci, że biały się dobrze komponuje. Niebieskiego po prostu nie widać, kontury są zamazane, a czerwony napierdziela po oczach.

Ciekawe jakby to w UV wyglądało, na to nie wpadłem żeby obadać :/
_________________
Tipo 1.6 + skrzynia 1.4 '89 DGT gaźnik + Digiplex2 + LPG Fotele Recaro, boczki Sedicivalvole, MOMO
Daewoo Nubira kombi '99 1.6 16V 110KM
  
 
 
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 01-04-2008, 15:09   

dcfan napisał/a:
Ciekawe jakby to w UV wyglądało, na to nie wpadłem żeby obadać :/
raczej by nic nie dało uv, bo żeby białe "świeciło" w uv to musi być oświetlone, a nie podświetlone.
_________________
     Moneta
 
dcfan 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 36
Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 660
Skąd: Reda
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 01-04-2008, 19:07   

Te strzałki są przezroczyste, więc jest duża szansa na ciekawy efekt :) Chyba pokuszę się o sprawdzenie
_________________
Tipo 1.6 + skrzynia 1.4 '89 DGT gaźnik + Digiplex2 + LPG Fotele Recaro, boczki Sedicivalvole, MOMO
Daewoo Nubira kombi '99 1.6 16V 110KM
  
 
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 01-04-2008, 19:19   

dcfan, uv mam w manetkach i powiem że średni efekt bo za bardzo sie "rozmywa" i w oczy napier.....
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
dcfan 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 36
Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 660
Skąd: Reda
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 01-04-2008, 19:38   

Czyli nie wieśniacki niebieski :lalala:

Wrzuć foto jak to wygląda :roll:
_________________
Tipo 1.6 + skrzynia 1.4 '89 DGT gaźnik + Digiplex2 + LPG Fotele Recaro, boczki Sedicivalvole, MOMO
Daewoo Nubira kombi '99 1.6 16V 110KM
  
 
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 01-04-2008, 19:45   

dcfan, aktualnie mi padła karta w aparacie ale zobacze moze mam na kompie.
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
VEndriuV 



Pomógł: 9 razy
Wiek: 33
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 737
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-04-2008, 10:10   

jakie tam dałes diody ? bo jak kupiłem to się przepalały :/ a na 12V były tylko bardzo duże... one chyba były na 3V
     Moneta
 
polansky 



Pomógł: 20 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Mar 2007
Posty: 1007
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-04-2008, 10:12   

Endriu64 napisał/a:
jakie tam dałes diody ? bo jak kupiłem to się przepalały :/ a na 12V były tylko bardzo duże...

Endriu64, a jaki do tych diód tam opornik dałeś? Może za mały :roll:
_________________
Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano ;)

Fiesta 1.25 ZETEC-S Fun '98 ;>
     Moneta
 
 
VEndriuV 



Pomógł: 9 razy
Wiek: 33
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 737
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-04-2008, 10:32   

400 omowe chyba
     Moneta
 
dcfan 


Pomógł: 5 razy
Wiek: 36
Dołączył: 28 Paź 2007
Posty: 660
Skąd: Reda
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 06-04-2008, 10:48   

Policz sobie napiięcie jakie miałeś na diodizie z prawa ohma:)

Miałeś o 600Ohm za mało. Dla diody 3V na podłączenie pod 12V ABSOLUTNE MINIMUM żeby się nie spaliła od razu i świeciła na max to 1kOhm. Ja polecam do świecenia na max dawać 1.1kOhm (dwa rezystory szeregowo, 1k i 100R można dawać 0.2W są połowe mniejsze!), do zachowania pełnej żywotności diody najlepsze są 1.2kOhm.

Ja nie chciałem żeby mi świeciło po ryju :lol: więc dałem 1.5k.
Dodatkowo weźcie pod uwagę wzrost napięcia w instalacji po odpaleniu silnika:) Więc te 1.2k wydaje się minimum rozsądnym
_________________
Tipo 1.6 + skrzynia 1.4 '89 DGT gaźnik + Digiplex2 + LPG Fotele Recaro, boczki Sedicivalvole, MOMO
Daewoo Nubira kombi '99 1.6 16V 110KM
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load