|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Zapnij pasy |
Autor |
Wiadomość |
Jacacenty
Pomógł: 13 razy Wiek: 39 Dołączył: 26 Lis 2004 Posty: 991 Skąd: Dillenburg
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 25-05-2005, 21:15 Zapnij pasy
|
|
|
ZAPNIJ PASY - Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000
Mimo notowanego od kilku lat spadku liczby zabitych na polskich drogach stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju jest wysoce niezadowalający i daje podstawy do uznania go za zjawisko zagrożenia społecznego. W ciągu ostatnich 10 lat w wypadkach straciło życie ponad 66 tys. osób, a obrażenia odniosło prawie 700 tys. osób.
Roczne straty budżetu państwa spowodowane wypadkami drogowymi według szacunków Banku Światowego wynoszą ok. 3 mld. dolarów. Statystycznie na 100 tys. Polaków 14 ginie w wypadkach drogowych, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w przodujących krajach UE. Dodatkowo w roku 2002 dał się zaobserwować, wprawdzie nieznaczny, ale wzrost liczby zabitych w wypadkach.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 wskazuje na wiele niepokojących zjawisk dotyczących bezpieczeństwa ruchu na drogach, pośród których ważne miejsce zajmuje śmiertelność wypadkowa, czyli liczba osób zabitych na każde 100 wypadków drogowych.
Pasy bezpieczeństwa ratują życie
Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych państw europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 wypadków w naszym kraju ginie 12 osób, podczas gdy średnio w krajach UE zaledwie 3 osoby. Towarzyszy temu wysoki odsetek urazów powypadkowych prowadzących do trwałego inwalidztwa.
Tymczasem stosowanie pasów biodrowo - barkowych zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń osób siedzących z przodu samochodu o 45% oraz ryzyko powstania ciężkich obrażeń o 50%. Podobnie wyniki badań prowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują około 50% śmiertelnych i ciężkich obrażeń. Komisja Europejska szacuje, że zapinanie przez wszystkich kierowców pasów bezpieczeństwa mogłoby każdego roku uratować życie około 4 tysięcy obywateli Wspólnoty.
Według badań przeprowadzonych przez Compulsory Seat Belt Wearing, Report by the Department of Transport w 1985 wynika, że korzystanie z pasów bezpieczeństwa powoduje zmniejszenie obrażeń u użytkowników pojazdów: np. obrażenia mózgu zmniejszają się o 56 % u pasażera i o 33% u kierowcy. Natomiast obrażenia twarzy u pasażera o 64% i u kierowcy o 45%, oczu odpowiedni o 40% i 38%, płuc o 58% i 33% oraz złamania kości twarzy po 6% i pęknięcia czaszki o 18% dla kierowcy i pasażera.
Z danych statystycznych Komendy Głównej Policji wynika, że w roku 2002 w Polsce miało miejsce 53 559 wypadków drogowych, w których zginęło 5 827 osób, a 67 498 odniosło rany. Największy udział w liczbie zabitych i rannych na drogach w naszym kraju mają kierowcy i pasażerowie pojazdów (samochodów osobowych i ciężarowych). W roku 2002 zginęło ich 2.828 co stanowi aż 48,7% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, a zostało rannych 38.946, co stanowi 57,7% ogółu rannych. Wielu użytkowników pojazdów ginie lub odnosi ciężkie obrażenia, gdyż podczas jazdy nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.
W Szwecji, gdzie kierowcy najczęściej zapinają pasy (95%), połowa ofiar śmiertelnych wypadków drogowych podróżowała bez zapiętych pasów, co wskazuje na korelację pomiędzy używaniem pasów a prawdopodobieństwem śmierci w wyniku zderzenia oraz na fakt, że pasy bezpieczeństwa rzeczywiście mogą uratować ludzkie życie. Jednocześnie ze szwedzkich badań wynika, że dzięki zwiększeniu stosowania pasów możliwe jest zredukowanie o 20% liczby zabitych kierowców i pasażerów pojazdów. Efekt ten jest szczególnie ważny w Polsce wobec wysokiej śmiertelności wypadkowej spowodowanej między innymi nie zapinaniem przez wielu kierowców pasów bezpieczeństwa . Na podstawie danych szwedzkich można sądzić, że częstsze stosowanie pasów przez polskich kierowców mogłoby uratować życie ponad 550 ofiar wypadków rocznie, a kilkanaście razy więcej ochronić od ran i kalectwa.
Jak widać, pasy bezpieczeństwa są bardzo istotnym elementem prewencji wypadkowej i mogą przyczynić się do uratowania życia i zdrowia wielu osób. Dlatego też niezmiernie ważne jest podjęcie skutecznych działań prowadzących do zwiększenia wykorzystania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów pojazdów, zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach. Szczególnie ważna jest tu rola policji w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów nakazujących zapinanie pasów.
Wykorzystanie pasów bezpieczeństwa w Polsce
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zlecił prowadzenie systematycznych pomiarów wykorzystania pasów bezpieczeństwa w połączeniu z pomiarem prędkości. Począwszy od września 2002 r. w każdym mieście wojewódzkim funkcjonuje punkt pomiarowy dostarczający danych na temat aktualnego stosowania pasów przez kierowców i pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach samochodów osobowych i taksówek oraz samochodów ciężarowych (tylko przednie siedzenia).
W Polsce od dawna istnieje prawny obowiązek zapinania pasów przez kierowców i pasażerów pojazdów. Mimo to, analizując wyniki otrzymane podczas trzech cykli pomiarowych stwierdzono, że pasy bezpieczeństwa w miastach wojewódzkich stosuje średnio:
w samochodach osobowych:
kierowca - 76 %,
pasażer z przodu - 76 %,
pasażer z tyłu - 53 %,
w taksówkach:
kierowca - 13 %,
pasażer z przodu - 42 %,
pasażer z tyłu - 19 %,
w samochodach ciężarowych:
kierowca - 46 %,
pasażer z przodu - 48 %.
Wyniki studium wskazują na znaczne różnice w wykorzystaniu pasów bezpieczeństwa pomiędzy poszczególnymi województwami. Najczęściej pasów bezpieczeństwa używają kierowcy samochodów osobowych w Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Najrzadziej - kierowcy samochodów osobowych w Białymstoku, Olsztynie i Zielonej Górze.
Dane uzyskiwane z pomiarów pozwalają na bieżąco monitorować stopień wykorzystania pasów bezpieczeństwa, w tym skuteczność działań kontrolnych i nadzoru policji w tym zakresie oraz efektywność inicjatyw zachęcających kierowców i pasażerów pojazdów do jazdy w zapiętych pasach.
Bezpieczniej do Unii Europejskiej
Unia Europejska postawiła sobie za cel zmniejszenie o 50% liczby zabitych w wypadkach drogowych do 2010 roku. Został on wyrażony w opublikowanej w 2001 r. przez Komisję Europejską Białej Księdze „Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas na decyzje” i znalazł potwierdzenie w opublikowanym niedawno Europejskim Programie Działań BRD. Wśród serii działań Program przewiduje m. innymi kampanie nt wykorzystania pasów bezpieczeństwa w połączeniu z nadzorem policji.
Gdy Polska przystąpi do Unii Europejskiej stan bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie ważnym czynnikiem społecznym i ekonomicznym decydującym o pozycji naszego kraju na tle innych państw członkowskich. Nasz kraj dołączy również do realizacji unijnego dążenia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego jednak już teraz mamy szansę aktywnie uczestniczyć w osiąganiu celu wytyczonego przez Wspólnotę, której niedługo będziemy członkiem.
Źródło
www.mi.gov.pl
http://www.allianz.pl/x_main.php?id_kategorii=710 |
_________________ *** \=/ *** |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|