  | 
               
                   
                   
                  Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
  
                  
                | 
                            
          
         		            
 
	
			| 
		Kilka Zebranych Rad - Kompendium wiedzy | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 RobertWroc  		  
		 
          
  
        Pomógł: 3 razy Wiek: 53  Dołączył: 22 Lut 2006 Posty: 516          Skąd: Wrocław 
                  	 
	           Województwo: Dolnośląskie 
         	 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 10-03-2007, 17:58   Kilka Zebranych Rad - Kompendium wiedzy
              
                | 
           
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               mając problemik ze swoim autkiem powłuczyłem się troszke po necie.Zebrałem parę wiadomości które mogą sie komuś przydać chociaż mam nadzieję że nie będa potrezebne.
 
Nie wiem czy dać to tutaj ale najwyżej ktoś z ModTeam umieści gdzie trzeba.
 
 
 
Układ zapłonowy w silnikach o zapłonie iskrowym to jeden z najistotniejszych obwodów, który ma bezpośredni wpływ na poprawną prace całego silnika. Utrzymanie układu zapłonowego w dobrej kondycji wymaga od użytkownika, wykonywania okresowych przeglądów całej instalacji oraz wymiany zużytych elementów na nowe.
 
 
Budowa układu zapłonowego
 
dotyczy wersji gaźnikowych i starszych z jednopunktowym wtryskiem SPI i tradycyjnym aparatem zapłonowym
 
W skład układu wchodzą:
 
1.       aparat  zapłonowy
 
2.       cewka wysokiego napięcia (zwana dalej cewką WN)
 
3.       przewody wysokiego napięcia (zwane dalej przewodami WN)
 
4.       świece zapłonowe
 
 
Najbardziej skomplikowanym i podatnym na uszkodzenia elementem jest aparat zapłonowy, zbudowany jest z ponad 30 różnych elementów, które spełniają takie zadania jak:
 
 
Rozdzielacz iskry na poszczególne cylindry (obrotowa ośka aparatu, palec rozdzielacza, kopułka) 
 
Zadaniem rozdzielacza jest poprawne przekazanie iskry na odpowiednią świece zapłonową do cylindra, który w danym momencie ma wykonać pracę
 
 
W układzie rozdzielacza zapłonu znajdują się dwa elementy: palec rozdzielacza osadzony na wirującej ośce oraz kopułka.
 
 
Najczęściej spotykane uszkodzenia kopułki to mikropęknięcia obudowy, wypalenie styków odbiorczych oraz wytarcie węgielka zdawczego.  
 
Objawy uszkodzenia : Nierówna praca silnika, wypadanie zapłonów, szarpanie podczas jazdy (wzmaga się podczas dużej wilgotności powietrza)
 
 
Spotkane uszkodzenia palca rozdzielacza to wypalony styk zdawczy, oraz wewnętrzne pękniecie izolatora 
 
Objawy uszkodzenia : Brak możliwości uruchomienia pojazdu, utrudniony rozruch, wypadające zapłony, nierówna praca silnika – brak mocy w zakresie niskich obrotów (wewnętrzne uszkodzenie izolatora powoduje uciekanie iskry na masę poprzez oś obrotową aparatu)
 
 
Sposób sprawdzenia : wzrokowy - możliwy dopiero po rozebraniu aparatu, podmiana elementów na fabrycznie nowe.     
 
 
Odśrodkowy regulator wyprzedzenia zapłonu ( oska aparatu z regulatorem na sprężynkach )
 
Element ten praktycznie nie ulega uszkodzeniu (jedyne problemy jakie mogą z nim wystąpić to pękniecie jednej ze dwóch sprężynek naciągających ciężarki (sprężynka może również spaść z cokołów) oraz zatarcie się układu magnesów na głównej osi aparatu.
 
Objawy uszkodzenia : niewłaściwa charakterystyka pracy silnika, większe spalanie, spalanie detonacyjne .
 
 
Sposób sprawdzenia : wzrokowy - możliwy dopiero po rozebraniu aparatu.
 
 
Podciśnieniowy regulator wyprzedzenia zapłonu ( siłownik tzw. UFO )
 
Zadaniem podciśnieniowego regulatora jest korygowanie kąta wyprzedzenia w zależności od obciążenia silnika, Regulator zbudowany jest z elastycznej membrany zamkniętej w hermetycznej komorze podciśnieniowej, połączonej z cięgnem, które koryguje  w pewnym zakresie położenie czujnika HALA względem wirujących magnesów, których położenie jest korygowane przez opisany wcześniej regulator odśrodkowy.
 
Najczęściej spotykane uszkodzenia to chwilowe rozszczelnianie się regulatora lub całkowite rozhermetyzowanie spowodowane pęknięciem wewnętrznej membrany.    
 
 
Objawy uszkodzenia : niskie, falujące obroty biegu jałowego lub spadanie obrotów poniżej znamionowych ~950 i nierówna praca silnika,  po pokonaniu dłuższego odcinka drogi. Po chwili pracy silnika na wolnych obrotach objawy ustępują i silnik wchodzi na prawidłowe obroty biegu jałowego. 
 
 
Sposób sprawdzenia : w trakcie pracy silnika na biegu jałowym (bez ssania) zdjąć wężyk z regulatora, jeśli obroty spadną oznacza ze regulator jest szczelny i działa poprawnie, druga metoda polega na sprawdzeniu szczelności przy pomocy płuc ludzkich J zdejmujemy z gaźnika /wtrysku wężyk idący do regulatora UFO i próbujemy dmuchać, jeśli regulator jest uszkodzony powietrze będzie uciekać przez pęknięta membranę lub wężyk połączeniowy, Jeśli usterka występuje tylko czasami zalecana jest wymiana regulatora na nowy.
 
 
Generator impulsów (czujnik HALA oraz wirujący magnes )
 
Czujnik hala odpowiedzialny jest za generowanie impulsu potrzebnego do sterowania modułem zapłonowym.
 
Objawy uszkodzenia : brak impulsu sterującego cewką WN pomimo ze moduł zapłonowy jest sprawny.
 
Sposób sprawdzenia : wymiana elementu na inny wolny od wad.
 
 
Moduł przekształcania impulsów ( moduł )
 
Jest to najbardziej skomplikowane urządzenie elektroniczne w całym układzie zapłonowym. Jego zadaniem jest wzmocnienie, formatowanie i przetworzenie sygnału z czujnika HALA, na taki sygnał aby było można wysterować uzwojenie pierwotne cewki WN. 
 
 
Objawy uszkodzeń : 
 
- brak możliwości uruchomienia silnika 
 
- brak możliwości uruchomienia gorącego silnika
 
- przypadkowe gaśnięcie silnika na wolnych obrotach
 
- chwilowe zaniki zapłonu - szarpanie w czasie jazdy (czkawka) 
 
 
Sposób sprawdzenia : testowa podmiana modułu na inny sprawny, sprawdzenie czy do modułu dochodzi zasilanie +12V (czerwony przewód) , sprawdzenie jakości połączeń (czujnik HALA – moduł) oraz (moduł – cewka WN) , sprawdzenie czy z cewki wychodzi iskra. 
 
 
Wał korbowy nie obraca się podczas próby uruchomienia silnika: 
 
• Skorodowane lub poluzowane obejmy przewodów akumulatora 
 
• Rozładowany lub uszkodzony akumulator 
 
• Przewód elektryczny w obwodzie rozruchu pęknięty, poluzowany lub odłączony 
 
• Uszkodzony włącznik elektromagnetyczny rozrusznika lub włącznik zapłonu 
 
• Uszkodzony rozrusznik 
 
• Uszkodzone zęby zębnika rozrusznika lub wieńca koła zamachowego albo obluzowany lub pęknięty wieniec zębaty koła zamachowego 
 
• Pęknięty lub odłączony przewód łączący silnik z masą 
 
 
Rozrusznik zbyt wolno obraca wał korbowy 
 
• Akumulator częściowo rozładowany 
 
• Skorodowane lub poluzowane obejmy przewodów akumulatora 
 
• Uszkodzone lub zawilgocone elementy układu zapłonowego 
 
• Pęknięty, poluzowany lub rozłączony przewód w układzie zapłonowym 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Uszkodzona przepustnica lub gaźnik 
 
• Uszkodzenie w układzie wtrysku paliwa 
 
• Poważne uszkodzenie mechaniczne – np. pęknięcie paska napędu rozrządu 
 
 
Utrudnione uruchomienie zimnego silnika 
 
• Rozładowany akumulator 
 
• Skorodowane lub poluzowane obejmy przewodów akumulatora 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Uszkodzona przepustnica lub gaźnik 
 
• Uszkodzenie w układzie wtrysku paliwa 
 
• Uszkodzenie w układzie zapłonowym 
 
• Zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
 
Utrudnione uruchomienie ciepłego silnika 
 
• Zanieczyszczony lub zatkany wkład filtru powietrza 
 
• Uszkodzenie w układzie wtrysku paliwa 
 
• Uszkodzenie w układzie zapłonowym 
 
• Zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
 
Hałaśliwa praca rozrusznika lub utrudnione zazębianie się rozrusznika 
 
• Uszkodzone zęby zębnika rozrusznika lub wieńca koła zamachowego albo obluzowany lub pęknięty wieniec zębaty koła zamachowego 
 
• Brak lub poluzowanie śrub mocowania rozrusznika 
 
• Zużycie lub uszkodzenie wewnętrznych elementów rozrusznika 
 
 
Silnik po uruchomieniu natychmiast gaśnie 
 
• Poluzowane lub uszkodzone połączenie w układzie zapłonowym 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy lub kolektorze dolotowym 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym 
 
• Niewłaściwie wyregulowana prędkość obrotowa biegu jałowego 
 
• Zatkany filtr powietrza 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Zbyt zróżnicowane lub zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
• Zużyte wierzchołki krzywek wału rozrządu 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
„Wypadanie” zapłonów podczas pracy silnika na biegu jałowym 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Uszkodzone końcówki przewodów wysokiego napięcia przy świecach zapłonowych 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
• Pęknięta lub uszkodzona kopułka rozdzielacza 
 
• Zbyt zróżnicowane lub zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
• Odłączone lub nieszczelne przewody układu wymuszonego przewietrzania skrzyni korbowej 
 
 
„Wypadanie” zapłonów w całym zakresie prędkości obrotowej silnika 
 
• Zatkany filtr powietrza 
 
• Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ciśnienie zasilania paliwem 
 
• Zatkany obwód odpowietrzania zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Uszkodzone końcówki przewodów wysokiego napięcia przy świecach zapłonowych 
 
• Pęknięta lub uszkodzona kopułka rozdzielacza 
 
• Uszkodzona cewka zapłonowa 
 
• Zbyt zróżnicowane lub zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Silnik nie reaguje na naciskanie pedału przyspieszenia 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Silnik gaśnie 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Zatkany wkład filtru powietrza 
 
• Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ciśnienie zasilania paliwem 
 
• Zatkany obwód odpowietrzenia zbiornika paliwa lub zatkane przewody paliwa 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Zbyt mała moc silnika 
 
• Zatkany wkład filtru powietrza 
 
• Uszkodzona pompa paliwa lub zbyt niskie ciśnienie zasilania paliwem 
 
• Zbyt zróżnicowane lub zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach silnika 
 
• Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe albo niewłaściwy odstęp elektrod świec zapłonowych 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
• Okładziny cierne hamulców ocierają o tarcze lub bębny 
 
• Poślizg sprzęgła 
 
 
Kontrolka ciśnienia oleju świeci się podczas pracy silnika 
 
• Zbyt niski poziom oleju lub niewłaściwa lepkość lub klasa jakości oleju silnikowego 
 
• Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju 
 
• Zużyte panewki silnika lub pompa oleju 
 
• Zbyt wysoka temperatura pracy silnika 
 
• Uszkodzony zawór przelewowy układu smarowania silnika 
 
• Zatkany filtr siatkowy smoka pompy oleju 
 
Uwaga: Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku o dużym przebiegu niekoniecznie musi wymagać natychmiastowego usunięcia niesprawności. Znacznie poważniejsze są nagłe spadki ciśnienia oleju podczas pracy silnika. Wówczas należy najpierw sprawdzić czujnik ciśnienia oleju kontrolki, a dopiero później szukać innych przyczyn. 
 
Występowanie samozapłonów po wyłączeniu silnika 
 
• Nadmierny nagar nagromadzony w silniku 
 
• Zbyt wysoka temperatura pracy silnika 
 
 
„Strzały” w gaźnik lub do przepustnicy 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Zbyt głośna praca silnika 
 
Przedwczesny zapłon albo spalanie stukowe podczas przyspieszania lub pod obciążeniem 
 
• Niewłaściwe ustawienia zapłonu lub uszkodzenie w układzie zapłonowym 
 
• Niewłaściwy rodzaj świec zapłonowych 
 
• Niewłaściwy rodzaj stosowanego paliwa 
 
• Brak podciśnienia w gaźniku, gardzieli przepustnicy, kolektorze dolotowym lub związanych z nimi przewodach podciśnienia 
 
• Nadmierny nagar nagromadzony w silniku 
 
• Niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
 
Odgłosy gwizdu lub sapania 
 
• Nieszczelny kolektor dolotowy lub uszczelka gaźnika 
 
• Nieszczelna uszczelka kolektora wylotowego 
 
• Nieszczelny elastyczny przewód podciśnienia 
 
• Przedmuchy spalin przy uszczelce pod głowicy silnika 
 
 
Odgłosy stukania lub klekotania 
 
• Zużyty mechanizm zaworów lub wał rozrządu 
 
• Niewłaściwe luzy zaworowe 
 
• Uszkodzenie podzespołów innych układów silnika – np. pompy cieczy chłodzącej, alternatora itp. 
 
 
Odgłosy stukania lub uderzeń 
 
• Zużyte panewki korbowodowe – regularne stuki, czasami wzmagające się pod obciążeniem 
 
• Zużyte panewki główne – dudnienie i stuki czasami wzmagające się pod obciążeniem 
 
• Stukanie tłoków – bardziej zauważalne przy zimnym silniku 
 
• Uszkodzenie podzespołów innych układu silnika – pompy cieczy chłodzącej, alternatora itp 
 
 
 
Układ chłodzenia: 
 
 
Przegrzanie • Pęknięty lub zbyt luźno naciągnięty pasek napędu pompy cieczy chłodzącej 
 
• Zbyt mało płynu w układzie chłodzenia 
 
• Uszkodzony termostat 
 
• Zatkany, zanieczyszczony z zewnątrz lub zasłonięty rdzeń chłodnicy 
 
• Uszkodzony wentylator chłodnicy lub jego wyłącznik termiczny 
 
• Uszkodzony korek wlewu chłodnicy 
 
• Niewłaściwe ustawienie zapłonu lub uszkodzenie w układzie zapłonowym 
 
• Niedokładny czujnik wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej 
 
• Korek powietrzny w układzie chłodzenia 
 
 
Przechłodzenie 
 
• Uszkodzony termostat 
 
• Niedokładny czujnik wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej 
 
Zewnętrzny wyciek cieczy chłodzącej 
 
• Zużyte lub uszkodzone przewody lub obejmy zaciskowe przewodów cieczy chłodzącej 
 
• Wyciek z rdzenia chłodnicy lub nagrzewnicy 
 
• Uszkodzony korek wlewu chłodnicy 
 
• Nieszczelność wewnętrznego pierścienia pompy cieczy chłodzącej 
 
• Nieszczelność płaskiej uszczelki pompy cieczy chłodzącej 
 
• Wrzenie cieczy wskutek przegrzania 
 
• Nieszczelność korka spustowego chłodnicy 
 
 
Wewnętrzny wyciek cieczy chłodzącej 
 
• Nieszczelna uszczelka głowicy 
 
• Pęknięcie głowicy lub kadłuba silnika 
 
 
Korozja elementów układu chłodzenia 
 
• Zbyt rzadkie spuszczanie cieczy chłodzącej i przepłukiwanie układu chłodzenia 
 
• Niewłaściwy rodzaj lub skład cieczy chłodzącej 
 
 
 
Układ zasilania i wylotowy 
 
 
Nadmierne zużycie paliwa 
 
• Zanieczyszczony lub zatkany wkład filtru powietrza 
 
• Uszkodzony gaźnik lub niesprawny układ wtrysku paliwa 
 
• Niewłaściwe ustawienie zapłonu lub uszkodzenie w układzie zapłonowym 
 
• Okładziny cierne hamulców ocierają o bębny lub tarcze 
 
• Zbyt niskie ciśnienie powietrza w ogumieniu 
 
 
Wyciek paliwa lub zapach paliwa wokół samochodu 
 
• Uszkodzony zbiornik paliwa, przewody lub połączenia układu zasilania 
 
 
Nadmierny hałas lub wydobywanie się spalin z układu wylotowego 
 
• Nieszczelny układ wylotowy lub połączenie z kolektorem wylotowym 
 
• Nieszczelne, skorodowane lub uszkodzone tłumiki albo rury wylotowe 
 
• Uderzenie o spód nadwozia lub elementy podwozia zespołów układu wydechowego wskutek uszkodzenia elementów mocowania 
 
 
 
Sprzęgło 
 
 
Pedał sprzęgła daje się wcisnąć do podłogi – brak oporu lub opór bardzo mały 
 
• Nieszczelność w układzie hydraulicznym sterowania sprzęgła 
 
• Uszkodzona pompa sprzęgła lub siłownik sprzęgła 
 
• Pęknięta sprężyna tarczowa w zespole dociskowym sprzęgła 
 
 
Sprzęgło nie daje się włączyć (nie można włączyć biegu) 
 
• Nieszczelność lub zapowietrzenie układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem 
 
• Uszkodzona pompa sprzęgła lub siłownik sprzęgła 
 
• Zatarcie tarczy sprzęgła na wielowypuście wałka sprzęgłowego 
 
• Przywarcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego lub do zespołu dociskowego 
 
• Uszkodzony zespół dociskowy sprzęgła 
 
• Zużyty lub niewłaściwie złożony mechanizm wyłączania sprzęgła 
 
 
Sprzęgło ślizga się (prędkość jazdy samochodu nie zwiększa się po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika) 
 
• Nadmierne zużycie okładzin ciernych tarczy sprzęgła 
 
• Zanieczyszczone olejem lub smarem okładziny cierne tarczy sprzęgła 
 
• Uszkodzona tarcza dociskowa lub osłabienie siły nacisku sprężyny tarczowej 
 
 
Szarpie podczas włączania sprzęgła 
 
• Zanieczyszczone olejem lub smarem okładziny cierne tarczy sprzęgła 
 
• Nadmierne zużycie okładzin ciernych tarczy sprzęgła 
 
• Uszkodzony lub odkształcony zespół dociskowy albo sprężyna tarczowa 
 
• Zużyte lub poluzowane wsporniki zawieszenia silnika 
 
• Zużyta piasta tarczy sprzęgła lub wielowypust wałka sprzęgłowego 
 
 
Hałas towarzyszący naciskaniu lub zwalnianiu pedału sprzęgła 
 
• Zużyte łożysko wyciskowe sprzęgła 
 
• Zużyte lub nienasmarowane tuleje łożyskowania pedału sprzęgła 
 
• Uszkodzony zespół dociskowy sprzęgła 
 
• Pęknięta sprężyna tarczowa zespołu dociskowego 
 
• Popękane sprężyny tłumika drgań tarczy sprzęgła 
 
 
 
Mechaniczna skrzynia przekładniowa 
 
 
Nadmierna hałaśliwość skrzynki przekładniowej w położeniu neutralnym podczas pracy silnika • Zużyte koło zębate i łożyska na wałku sprzęgłowym skrzynki przekładniowej – hałas słyszalny przy zwolnionym pedale sprzęgła i nie słyszalny przy wciśniętym pedale sprzęgła 
 
• Zużyte łożysko wyciskowe sprzęgła – hałas słyszalny przy wciśniętym pedale sprzęgła, czasami mniejszy przy zwolnionym pedale sprzęgła 
 
 
Hałas na określonym biegu 
 
• Zużyte lub uszkodzone koło zębate danego biegu 
 
 
Utrudnione włączanie biegów 
 
• Uszkodzone sprzęgło 
 
• Niewłaściwie wyregulowany zewnętrzny mechanizm zmiany biegów 
 
• Zużyty lub uszkodzony zewnętrzny mechanizm zmiany biegów 
 
• Zużyte zespoły synchronizatorów w skrzynce biegów 
 
• Zatarte łożysko wałka sprzęgłowego w kole zamachowym 
 
 
„Wyskakiwanie” biegów 
 
• Niewłaściwie wyregulowany zewnętrzny mechanizm zmiany biegów 
 
• Zużyty lub uszkodzony zewnętrzny mechanizm zmiany biegów 
 
• Zużyte zespoły synchronizatorów w skrzynce biegów 
 
• Zużyte widełki wewnętrznego mechanizmu zmiany biegów 
 
 
 
Automatyczna skrzynka przekładniowa 
 
 
Uwaga: Ze względu na złożoność budowy skrzynki automatycznej trudno użytkownikowi właściwie wykryć przyczyny jej niesprawności. Przypadku występowania niesprawności innych niż wymienione dalej samochód powinien zostać oddany do autoryzowanej stacji obsługi albo do specjalistycznego warsztatu naprawy automatycznych skrzynek przekładniowych. 
 
 
Wyciek płynu 
 
• Płyn do automatycznych skrzynek przekładniowych ma zwykle ma kolor głębokiej czerwieni. Należy zwrócić uwagę, aby nie pomylić wycieków ze skrzynki automatycznej z wyciekami oleju silnikowego, który często może być narzucony podmuchem powietrza na obudowę skrzynki automatycznej 
 
• W celu ustalenia miejsca wycieku najpierw należy usunąć warstwę brudu i błota z obudowy skrzynki automatycznej i jej najbliższego otoczenia za pomocą odpowiednich środków czyszczących lub strumieniem pary. Następnie należy przejechać samochodem z niewielką prędkością pewien odcinek drogi tak, aby strumień powietrza nie odrzucił oleju daleko od miejsca nieszczelności. Wjechać na kanał albo ponieść samochód, aby ustalić miejsce wycieku. Zwykle miejscami nieszczelności są: 
 
- miska olejowa skrzynki automatycznej 
 
- rurka wskaźnika poziomu oleju 
 
- elementy złączne przewodów doprowadzających olej z przekładni do chłodnicy oleju 
 
 
Płyn jest brązowy lub pachnie spalenizną 
 
• Zbyt niski poziom płynu w skrzynce automatycznej lub konieczność wymiany tego płynu 
 
 
Niewłaściwy wybór biegów 
 
• Najbardziej prawdopodobną przyczyną niewłaściwego wyboru biegów jest uszkodzenie lub niewłaściwa regulacja mechanizmu wyboru biegów. Najczęstsze objawy niesprawności mechanizmu wyboru biegów: 
 
- silnik można uruchomić w położeniu dźwigni wyboru biegów innych niż „P” oraz 
 
„N” 
 
- wskaźnik na dźwigni wyboru biegów wskazuje inny bieg niż aktualne włączony 
 
- samochód jedzie mimo biegu „P” lub „N” 
 
- trudności z przełączaniem lub niewłaściwie włączanie biegów 
 
 
Nie występuje redukcja biegów(kickdown) po całkowitym wciśnięciu pedału przyspieszenia 
 
• Zbyt niski poziom płynu w skrzynce automatycznej 
 
• Niewłaściwa regulacja linki sterowania przepustnicy 
 
 
Silnika nie można uruchomić na żadnym biegu lub silnik można uruchomić na biegach innych niż „P” i „N” • Niewłaściwa regulacja włącznika rozrusznika, jeśli występuje w danej wersji 
 
• Niewłaściwa regulacja linek mechanizmu wyboru biegów 
 
 
Poślizg przekładni, utrudniona zmiana biegów, hałaśliwość lub niemożliwość jazdy do przodu ani do tyłu 
 
• Spośród wielu możliwych przyczyn podanych objawów niesprawności użytkownik powinien tylko sprawdzić poziom oleju oraz stan płynu w skrzynce automatycznej. Jeżeli niesprawność występuje nadal, należy naprawić skrzynkę automatyczną w stacji obsługi. 
 
 
 
Półosie napędowe 
 
Podczas obracania słychać terkotanie lub stukanie (przy małej prędkości i całkowitym zwolnieniu sprzęgła) 
 
• Brak smaru w przegubach równobieżnych, prawdopodobnie wskutek uszkodzenia osłony 
 
• Zużyty zewnętrzny przegub równobieżny 
 
 
Drgania podczas przyspieszenia lub zwalniania 
 
• Zużyty wewnętrzny przegub równobieżny 
 
• Zgięta lub odkształcona półoś 
 
 
 
Układ hamulcowy 
 
Uwaga: Przed przystąpieniem do poszukiwania niesprawności w układzie hamulcowym należy się upewnić, że opony są w dobrym stanie i odpowiednio napompowane, koła przednie są właściwie ustawione i samochód nie jest nierównomiernie obciążony. W wersjach wyposażonych w układ przeciwblokujący ABS wszelkie niesprawności tego układu powinny być zgłoszone w autoryzowanej stacji obsługi celem jego zdiagnozowania. 
 
 
Ściąganie samochodu w jedną stronę podczas hamowania 
 
• Zużyte, uszkodzone, zniszczone lub zanieczyszczone przednie albo tylne okładziny cierne hamulców jednej strony samochodu 
 
• Zatarty lub częściowo zatarty zacisk hamulca przedniego lub tylnego (w wersjach tylnymi hamulcami tarczowymi) albo zatarty tłoczek w cylinderkach tylnego hamulca bębnowego 
 
• Zastosowanie różnych materiałów okładzin ciernych hamulców po obu stronach samochodu 
 
• Poluzowane śruby prowadników zacisków hamulca 
 
• Zużyte lub uszkodzone elementy układu kierowniczego 
 
 
Hałaśliwe włączanie hamulców(zgrzyt lub pisk przerywany) • Materiał cierny wkładek starty do metalowej płytki 
 
• Korozja tarczy hamulcowej lub bębna, możliwa na przykład z powodu długiego postoju samochodu 
 
 
Nadmierny skok pedału hamulca 
 
• Uszkodzona pompa hamulcowa 
 
• Zapowietrzony układ hydrauliczny hamulców 
 
• Uszkodzone podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulców 
 
 
„Miękki” pedał hamulca po wciśnięciu 
 
• Zapowietrzony układ hydrauliczny hamulców 
 
• Przetarcie elastycznych przewodów hamulcowych 
 
• Poluzowane elementy mocowania pompy hamulcowej 
 
• Uszkodzona pompa hamulcowa 
 
 
Do zatrzymania samochodu jest niezbędny bardzo duży nacisk na pedał hamulca 
 
• Rozłączony, uszkodzony lub niepewnie zamocowany przewód podciśnienia urządzenia wspomagającego hamulców 
 
• Uszkodzone podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulców 
 
• Uszkodzenie w jednym z obwodów hydraulicznych 
 
• Zatarty zacisk albo tłoczek cylinderka hamulca 
 
• Niewłaściwie dobrane wkładki hamulców lub szczęk hamulców bębnowych 
 
• Niewłaściwa jakość materiału ciernego wkładek hamulców tarczowych lub szczęk hamulców bębnowych]zanieczyszczenie wkładek ciernych lub szczęk hamulców 
 
 
Drgania pedału hamulca lub koła kierownicy podczas hamowania 
 
• Nadmierne bicie lub odkształcenie tarczy lub bębna hamulca 
 
• Zużyte wkładki hamulców lub szczęk hamulców bębnowych 
 
• Poluzowane śruby prowadników zacisków hamulca 
 
• Zużycie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego albo ich mocowania 
 
 
Ocieranie okładzin ciernych hamulców o tarcze lub bębny 
 
• Zatarty zacisk albo tłoczek w cylinderku hamulca 
 
• Niewłaściwie wyregulowany hamulec awaryjny 
 
• Uszkodzenie pompy hamulcowej 
 
 
Blokowanie kół tylnych podczas normalnego hamowania 
 
• Zatarty tłoczek w cylinderku albo zacisk hamulca tylnego 
 
• Uszkodzony ogranicznik siły hamowania 
 
 
 
Zawieszenie i układ kierowniczy 
 
 
Uwaga: Przed poszukiwaniem niesprawności w zawieszeniu lub układzie kierowniczym należy się upewnić, że w oponach kół jest właściwe ciśnienie i są one jednakowego rodzaju oraz okładziny cierne hamulców nie ocierają o bębny lub tarcze. 
 
 
Ściąganie samochodu w jedną stronę 
 
• Uszkodzona opona 
 
• Nadmierne zużycie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego 
 
• Niewłaściwe ustawienie kół przednich 
 
• Uszkodzenie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego wskutek złej naprawy po wypadku 
 
• Zbyt duża różnica ciśnienia w ogumieniu kół przednich 
 
 
Trzepotanie i drgania kół 
 
• Niewyrównoważenie kół przednich lub tylnych, jeśli drgania są odczuwalne wewnątrz samochodu 
 
• Uszkodzenie lub odkształcenie obręczy kół 
 
• Wada wewnętrzna lub uszkodzenie opony 
 
• Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego lub zawieszenia, tuleje albo inne ich części 
 
• Poluzowane śruby mocowania koła 
 
 
Nadmierne unoszenie lub pochylanie się nadwozia podczas skrętu lub hamowania 
 
• Niesprawne amortyzatory 
 
• Pęknięta lun osłabiona sprężyna zawieszenia 
 
• Zużyty lub uszkodzony drążek stabilizatora lub elementy jego mocowania 
 
 
Nieutrzymywanie toru jazdy przez samochód 
 
• Niewłaściwe ustawienie kół przednich 
 
• Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego lub zawieszenia, tuleje albo inne ich części 
 
• Niewyrównoważenie kół jezdnych 
 
• Wada wewnętrzna lub uszkodzenie opony 
 
• Poluzowane śruby mocowania koła 
 
• Niesprawne amortyzatory 
 
• Zbyt duża różnica ciśnienia w ogumieniu kół przednich 
 
 
Nadmierna siła wymagana do skręcania kół 
 
• Niewłaściwe smarowanie przekładni kierowniczej 
 
• Zatarty przegub kulowy końcówki drążka kierowniczego lub wahacza zawieszenia przedniego 
 
• Pęknięty lub zbyt luźny pasek napędu pompy wspomagania 
 
• Niesprawność przekładni kierowniczej 
 
 
Nadmierny luz w układzie kierowniczym 
 
• Zużyty przegub krzyżakowy wału kierownicy 
 
• Zużyte przeguby kulowe końcówek drążków kierowniczych 
 
• Zużyta przekładnia kierownicza 
 
• Zużyte przeguby kulowe wahaczy zawieszenia przedniego, tuleje lub inne części zawieszenia przedniego 
 
 
Brak wspomagania 
 
• Pęknięty lub zbyt luźny pasek napędu pompy wspomagania 
 
• Niewłaściwy poziom oleju w obwodzie wspomagania 
 
• Niesprawność elastycznych przewodów hydraulicznych obwodu wspomagania 
 
• Uszkodzona pompa wspomagania 
 
• Zużyta przekładnia kierownicza 
 
 
Nadmierne zużycie opon 
 
Nadmierne zużycie bieżnika na krawędziach wewnętrznych lub zewnętrznych 
 
• Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu – nadmierne zużycie obu krawędzi 
 
• Niewłaściwy kąt pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy – nadmierne zużycie tylko z jednej krawędzi 
 
• Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego lub zawieszenia, tuleje albo inne części 
 
• Niesprawne amortyzatory 
 
• Pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością 
 
 
Postrzępienie krawędzi bieżnika 
 
• Niewłaściwe ustawienie zbieżności 
 
 
Nadmierne zużycie w środkowej części bieżnika 
 
• Nadmierne ciśnienie w ogumieniu 
 
 
Nierównomierne zużycie bieżnika 
 
• Niewyrównoważenie kół 
 
• Nadmierne bicie obręczy lub opony 
 
• Niesprawne amortyzatory 
 
• Niewłaściwy rozmiar opony 
 
 
Wyposażenie elektryczne 
 
 
Akumulator utrzymuje stan naładowania tylko przez kilka dni 
 
• Wewnętrzne uszkodzenie akumulatora 
 
• Zbyt niski poziom elektrolitu w akumulatorze – w miarę możliwości uzupełnić jego ilość 
 
• Poluzowane lub skorodowane obejmy przewodów akumulatora 
 
• Zużyty lub zbyt luźny pasek napędu alternatora 
 
• Zbyt mała moc ładowania alternatora 
 
• Uszkodzenie alternatora lub regulatora napięcia 
 
• Zwarcie powodujące stałe rozładowanie akumulatora 
 
 
Kontrolka ładowania akumulatora świeci się przy pracującym silniku 
 
• Pęknięty, zużyty lub zbyt luźny pasek napęd alternatora 
 
• Zużyte, zakleszczone lub zabrudzone szczotki alternatora 
 
• Osłabione lub pęknięte sprężyny dociskowe szczotek alternatora 
 
• Wewnętrzne uszkodzenie alternatora lub regulacja napięcia 
 
• Rozłączenie lub poluzowanie przewodów w obudowie ładowania 
 
 
Nieświecenie się kontroli ładowania akumulatora po włączeniu zapłonu 
 
• Przepalona żarówka kontrolki 
 
• Rozłączenie lub poluzowanie przewodów w obwodzie zasilania kontrolki 
 
• Uszkodzenie alternatora 
 
 
Brak świateł 
 
• Przepalona żarówka 
 
• Korozja na stykach żarówki lub gniazda żarówki 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Uszkodzony przekaźnik odpowiedniego obwodu 
 
• Pęknięcie, rozłączenie lub poluzowanie przewodów 
 
• Uszkodzenie włącznika 
 
 
Niedokładne lub błędne wskazania wskaźników 
 
 
Wskazania wskaźników zwiększające się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej 
 
• Uszkodzenie regulatora napięcia 
 
 
Wskaźniki poziomu paliwa lub temperatury cieczy chłodzącej nie działają 
 
• Uszkodzony zespól odpowiedniego czujnika 
 
• Przerwa w obwodzie 
 
• Uszkodzony wskaźnik 
 
 
Wskaźniki poziomu paliwa lub temperatury cieczy chłodzącej są maksymalnie wychylone 
 
• Uszkodzony zespól odpowiedniego czujnika 
 
• Przerwa w obwodzie 
 
• Uszkodzony wskaźnik 
 
 
Wskazania wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej maleją w czasie jazdy 
 
• Niesprawny alternator 
 
 
Nie działa sygnał dźwiękowy 
 
 
Sygnał dźwiękowy działa ciągle 
 
• Zwarte styki sygnału lub zacięcie przycisku sygnału 
 
 
Sygnał dźwiękowy nie działa 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Poluzowane lub przerwane połączenie przewodów 
 
• Niesprawny sygnał dźwiękowy 
 
 
Sygnał dźwiękowy przerywa lub jest zbyt cichy 
 
• Poluzowane połączenie przewodów 
 
• Poluzowane elementy mocowania sygnału dźwiękowego 
 
• Niesprawny sygnał dźwiękowy 
 
 
Niewłaściwe działanie wycieraczek szyby przedniej lub tylnej 
 
 
Wycieraczka nie działa lub działa bardzo wolno 
 
• Przyklejające się do szyby pióra wybieraków albo zatarty lub zakleszczony mechanizm napędu wycieraczki 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Poluzowane lub przerwane połączenie przewodów 
 
• Uszkodzony przekaźnik 
 
• Uszkodzony silnik wycieraczki 
 
 
Oczyszczanie niewłaściwego obszaru szyby przez pióra wycieraków 
 
• Niewłaściwe ustawienie ramion wycieraków na osi ich napędu 
 
• Nadmierne zużycie dźwigni napędu 
 
• Poluzowane lub niepewne mocowanie silnika wycieraczki lub dźwigni napędu ramion 
 
 
Pióra wycieraków nie wycierają szyby właściwie 
 
• Użyto zbyt małej ilości płynu do spryskiwania szyby w celuje oczyszczenia 
 
• Zużyte lub uszkodzone pióra wycieraków 
 
• Pęknięte sprężyny ramion wycieraków albo zatarte osie ich napędu 
 
 
Niewłaściwe działanie spryskiwaczy szyb przedniej lub tylnej 
 
 
Niedziałanie dyszy spryskiwacza 
 
• Zatkanie dyszy spryskiwacza 
 
• Rozłączony, załamany lub zatkany przewód doprowadzający płyn do dyszy spryskiwacza 
 
• Zbyt mało płynu w zbiorniku spryskiwacza szyby 
 
 
Niedziałanie pompki spryskiwacza szyb 
 
• Pęknięty lub rozłączony przewód albo połączenie 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Uszkodzony wyłącznik spryskiwaczy 
 
• Uszkodzona pompka spryskiwaczy szyb 
 
 
Pompka spryskiwacza pracuje przez pewien czas zanim zacznie wydobywać się płyn z dyszy • Uszkodzony zawór jednokierunkowy w przewodzie doprowadzającym płyn 
 
 
Niewłaściwe działanie elektrycznego sterowania szyb drzwi bocznych 
 
 
Przesuwanie szyby możliwe tylko w jednym kierunku 
 
• Uszkodzony wyłącznik 
 
 
Bardzo wolne przesuwanie szyby 
 
• Blokowanie silnika elektrycznego podnośnik szyby przez wewnętrzne elementy drzwi lub pokrycie wewnętrzne drzwi 
 
• Zatarty lub uszkodzony silnik elektryczny podnośnika szyby 
 
• Zatarta lub zabrudzona prowadnica szyby w drzwiach 
 
 
Nieporuszenie się szyby 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Uszkodzony przekaźnik 
 
• Pęknięty lub uszkodzony przewód albo połączenie 
 
• Uszkodzony silnik elektryczny podnośnika szyby 
 
 
Niewłaściwe działanie centralnego blokowania drzwi (centralny zamek) 
 
 
Całkowite Niedziałanie układu 
 
• Przepalony bezpiecznik 
 
• Uszkodzony przekaźnik 
 
• Pęknięty lub uszkodzony przewód albo połączenie 
 
 
Zapadka zamka blokuje, lecz nie daje się otworzyć albo daje się otworzyć, lecz nie blokuje 
 
• Uszkodzony przekaźnik zamka drzwi 
 
• Pęknięte lub rozłączone elementy napędu zapadki 
 
• Uszkodzony przekaźnik 
 
 
Nie działa jeden siłownik elektromagnetyczny 
 
• Pęknięty lub uszkodzony przewód albo połączenie 
 
• Uszkodzony siłownik elektromagnetyczny 
 
• Pęknięte, zanieczyszczone lub rozłączone elementy napędu zapadki 
 
• Uszkodzenie zapadki zamka drzwi 
 
• Niewłaściwa regulacja siłownika na śrubach mocujących siłownik do poszycia wewnętrznego drzwi | 
             
						
				_________________ Było Tipo 1.4ie + lpg(koszmar) Była Croma 2.0ie 16V umarła. Była Dedra 1.8 ie LPG. Była Delta II 1.6 bez LPG.Byłą Kappa 3.0V6,
 
Jest Alfa Romeo 156 1.8TS | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 			
			  		
	       	        
	 
		
		 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 bob96  		  
		 
          
  
  
        Pomógł: 7 razy Wiek: 64  Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 519          Skąd: Jastrzębie Zdrój 
                  	 
	           Województwo: Śląskie 
         	 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 10-03-2007, 19:54   
              
                | 
           
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Wartosciowy materjał, napewno się przyda wielu użytkownikom    | 
             
						
				_________________ Cromka 1.9 automat 
 
 Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja         
 
 Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC 
 
P.Walker+ Sirio ML145
 
Uniden 78 elite | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 			
			  		
	       	        
	 
		
		 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 unknown  		  
		 
          
  
  
        Pomógł: 66 razy Wiek: 42  Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978          Skąd: |°Bielsko-Biała°| 
                  	 
	           Województwo: Śląskie 
         	 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 10-03-2007, 22:00   
              
                | 
           
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | bardzo dobry! będziemy tu może z czasem dorzucać inne typowe usterki i powstanie kompendium 'od czego zacząć' | 
             
						
				_________________    
 
 
 
 
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy     http://www.nizu.pl  | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 			
			  		
	       	        
	 
			        
	 
		
		 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Rudigreg  		  
		 
          
  
  
        Wiek: 55  Dołączył: 15 Mar 2006 Posty: 13          Skąd: zachodniopomorskie 
                  	 
	  	 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 25-03-2007, 09:46   
              
                | 
           
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Jeśli ma być to kącik porad to dorzucam swoją.
 
Niedawno na trasie zdarzyło mi się że silnik przestał pracować na jeden „gar”.
 
Po pobieżnym zdiagnozowaniu doszedłem do wniosku że jeden moduł cewki zapłonowej nie działa.
 
Ponieważ oryginalnej cewki nie znalazłem postanowiłem sprawdzić czy dopasuje inną.
 
Zamontowałem cewkę od Brawy 1.6 i po zamianie kolejności zapłonu (inaczej niż na cewce) Tipolec śmiga.
 
    | 
             
						
				_________________ Rudigreg Tipo 1.6ie + gaz | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 			
			  		
	       	        
	 
		
		 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 miszko  		  
		 
          
  
  
        Pomógł: 111 razy Wiek: 42  Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990          Skąd: Toruń 
                  	 
	           Województwo: Kujawsko-Pomorskie 
         	 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 25-03-2007, 10:52   
              
                | 
           
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Temacik podpiąłem, bo ciekawy jest. Można jeszcze porobić pogrubienia i kolory w temacie. Robert jak masz czas możesz się pobawić. Wtedy lepiej poszukać czegoś. | 
             
						
				_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
 
Zajrzyj na Fiat Klub Polska | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 			
			  		
	       	        
	 
			        
	 
		
		 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      | 
         
       | 
    
 
    
      Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
  | 
             Wersja do druku
 
  | 
    
 
      
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
 
 Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji. 
 |