Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Regenracja mechanizmu wycieraczek
Autor Wiadomość
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-03-2020, 10:58   Regenracja mechanizmu wycieraczek

Hej, ponieważ ostatnio pojawił się temat zacinających się wycieraczek u kolegi Bartka, postanowiłem że zajrzę do swojego mechanizmu który od wielu lat spał sobie spokojnie na półeczce :D . U mnie co prawda nie było problemów i pracował on poprawnie, ale jak zobaczycie na zdjęciach już nie wiele brakowało by zaraz było inaczej. Tak więc po kolei:

W czym problem? ==> Przyczyną zacinających się wycieraczek może być i zapewne będą zacierające się trzpienie wycieraczek. Te z kolei mogą przełożyć się na uszkodzenie silnika i przekładni. Dlaczego się tak dzieje? trzpienie są uszczelnione jedynie małym o-ringiem który z czasem traci swoje właściwsi wyciera się i twardnieje. Na trzpień dostaje się woda i wła-la mamy korozję. Korozja z czasem coraz bardziej utrudnia ruch obrotowy trzpieni wycieraczek.

Ok. co można z tym zrobić? ==> No więc da się to rozebrać, trzpienie trzyma pierścień sprężysty, zaś cięgna łączące trzpienie i silnik są montowane na wcisk. Tak więc przeguby cięgien rozłączamy poprzez podważenie np. dwa płaskie śrubokręty po przeciwnych stronach, ściągacze, łyżki do podważania itp. Nie trzyma się to bardzo mocno. Dalej ściągamy ów pierścienie że sworzni, zalewamy penetratorem i w razie potrzeby je wybijamy. U mnie już przez korozję siedziały ciasno i pomogło dopiero kręcenie dookoła z jednoczesnym mocnym ciągnięciem i podlewaniem preparatem typu WD. Wszystko czyścimy, sworznie polecam przelecieć twardą szczotka drucianą na wiertarce potem papier typu 600-800, ale uwaga to ma być oczyszczenie, a nie drapanie bez opamiętania, jak zbierzecie za dużo materiału sworznie będą latały luzem po gniazdach a to nie jest wskazane. Czyścicie tez podkładki, jak są w złym stanie wymieniacie. Dla bardzo spracowanych mechanizmów też jest rada. Wewnętrzne tulejki są zaprasowywane i można je wybić + dorobić z brązu / mosiądzu nowe i wprasować. Np. oddać sobie do tokarza sworzeń na przetoczenie o grubość uszkodzonego materiału i od razu na drobienie do niego dwóch tulejek z luzem powiedzmy do 5 setek. Jak macie jakiś ocynk w spreju psiknąć wygrzać i dopiero składać. Ja oddaje sworznie najpewniej do jakieś galwanizacji. Zastanawiam się nad chromem technicznym, ale zdaje sobie sprawę że nie każdy tak będzie się bawił. Oczywiście przy składaniu zapatrzeć się w nowe o-ringi, najlepiej nowe pierścienie sprężyste jak są skorodowane, oraz dobry smar litowy do łożysk odporny na wymywanie - np. Tutela MR2 lub MR3. Samaru nie żałujemy sobie na sworznie oraz przeguby do gumek. Przeguby wciskamy z powrotem sworznie wkładamy do tulei powinny już lekko pracować, zabijamy pierścienie zabezpieczające. Przypominam iż na górę idzie płaska podkładka (pod pierścień, zaś na dół podkładka falista kasująca luzy) Jak komuś się chce możne cały mechanizm potraktować jakaś farbą w celu wydłużenia jego żywotności (osłonić jedynie gumy i silnik), albo przynajmniej posmarować sobie jakąś lekką oliwką maszynową zaś gumki smarem sylikonowym od zewnątrz na pewno przedłuży to życie gumy. Tylko oczyszczacie wszystko z umiarem. Bonusowo czyścimy styki wtyczki silniczka i konserwujemy czymś do styków. W podszybiu nie ma lekko sporo wilgoci. Montujemy na auto, testujemy i idziemy świętować kolejną udana naprawę : jump :

UWAGA: podobnież w starszych egzemplarzach trzpienie są zaprasowywane i nie ma możliwości wyciągnięcia, więc pozostaje jedynie poszukać nowszego typu prewencyjnie zregenerować i cieszyć się. A i jeszcze jedno mechanizm jest z Detly II więc może się delikatnie różnić kształtem, ale zasada działania ta sama.

_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
bart128 



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 262
Skąd: Krakow
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-03-2020, 15:03   

Jak zwykle profi poradnik :) Tak ,u mnie byl problem , bo trzpienie kompletnie zatarly sie w tulejach, po podlaniu wd40 i obstukaniu mlotkiem zaczelo to chodzic, ale po 2 minutach ciaglej pracy{ na bezpieczniku 25A zamiast 20A ,bo seryjny od razu wywalalo} zaczelo sie dymic z silnika wycieraczek, taki byl opor trzpieni. U mnie byl ten najstarszy zagniatany typ mechanizmu, nierozbieralny, mechanizm z datownikiem marzec 87, tak ze niewelu raczej grozi znalezienie tego starego typu w swoim tipo/dedrze itp.Kupilem uzywany mechanizm z tempry 92, rozmontowalem i zrobilem to samo co Belfegor zaleca.Bylem milo zaskoczony stanem tego mechanizmu. Dziala teraz pieknie.
_________________
Solo italiana automobili da Cracovia
  
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-03-2020, 16:40   

Boś pewnie kupił z Włoch :lalala: Ten co widać na foto latał w Belgii + trochę w Polsce i ruda jak już mocno popracowała, łącznie z drobnymi wżerkami. Tak więc nawet jak wycieraczki wam działają proponuję i tak mimo wszystko rozebrać sobie to i czynić jak wyżej :lalala: Nie będzie potem dylematów że za kilka lat coś się komuś zatnie... i to jeszcze zawsze się przytrafia w najgorszym monecie :doubt:
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
bart128 



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 262
Skąd: Krakow
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-03-2020, 13:02   

Mechanizm ze Szwajcarii akurat, Lukasz z Italcaru czasem wozil cos ze Szwajcarii i akurat taki mechanizm mi sie trafil. Tez polecam kazdemu w wolnej chwili wymontowac mechanizm i zrobic to samo co Belfegor czy ja. Wycieraczki chodza naprawde tak szybko teraz ,ze mam wrazenie ,ze wystrzeli piora jak z procy :D
_________________
Solo italiana automobili da Cracovia
  
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 27-11-2020, 09:19   

A taka ciekawostka... po jakimś czasie znalazłem że w ogóle można kupić całe końcówki tego mechanizmu więc jak komuś się nie chce bawić z rozbieraniem czyszczeniem etc. albo ma tak wyżarte że będzie to latało jak mop po wiadrze. Można kupić takie coś roznitować stare, wsadzić i zanitować lub skręcić nowe. Wła - la. Nie kosztowało to jakoś dużo.



Uwaga prawy i lewy są inne od siebie.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load