Do jakiej minusowej temperatury można odpalać na gazie? |
Autor |
Wiadomość |
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 20:12 Do jakiej minusowej temperatury można odpalać na gazie?
|
|
|
Witam
Nadchodzi moja pierwsza zima z autem "na gazie" (Tipo gaźnik +LPG ). Zastanawiam się przy jakiej minusowej temperaturze powietrza możliwe jest odpalenie autka na LPG , a kiedy lepiej wieczorem gdy zapowiedzą mrozy przełączyć na oktany .
O ile temat był prędzej opisywany to sorki i byłbym wdzięczny za link. Pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
MAXIMUS
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 67 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 21:06
|
|
|
andkasz, prawde powiedziawszy odpalać powinno się zawsze na Pb,odpalanie na gazie jest nie zdrowe dla silnika. Mimo to ty sam decydujesz jak chcesz odpalać,i różnie to jest jedne auta bez problemu palą na LPG nawet jak jest -15 czy -20 inne mają z tym problem. Podejrzewam że wpływ ma kilka czynników np. stan silnika,układu zasilającego,ustawienia składu miesznki itp. |
_________________ Maximus |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 30-11-2007, 21:17
|
|
|
MAXIMUS napisał/a: | odpalać powinno się zawsze na Pb,odpalanie na gazie jest nie zdrowe dla silnika. | MAXIMUS, ma swieta racje!! Odpalac sie powinno na Pb a na LPG tylko w awaryjnych przypadkach. Dla przykładu ja mam Tipo od półtora roku i tylko raz go odpaliłem na LPG i to tylko dlatego ze mi Pb brakłó! |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 21:39
|
|
|
Dzięki za odpowiedź. Słyszałem że powinno się odpalać na Pb ale ja robię bardzo krótkie trasy i to głównie po mieście , w związku z czym ciągłe przełączanie zasilania jest trochę uciążliwe ale jeżeli to bardzo szkodzi motorowi to zmienię nawyk.Pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 30-11-2007, 22:13
|
|
|
andkasz napisał/a: | ale ja robię bardzo krótkie trasy i to głównie po mieście , w związku z czym ciągłe przełączanie zasilania jest trochę uciążliwe | Po parunastu sekundach mozesz na LPG to nic uciazliwego nie jest a napewno mniej niz meczenie akumulatora oraz silnik przy okazji. andkasz napisał/a: | jeżeli to bardzo szkodzi motorowi to zmienię nawyk. | Zmin |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 22:23
|
|
|
Oki mam jeszcze tylko jedno pytanie czy zapalanie na LPG szkodzi tylko zimnemu silnikowi czy też nie powinno się odpalać silnika w ogóle na gazie ( nawet rozgrzanego po kilkuminutowym postoju) |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 30-11-2007, 22:43
|
|
|
andkasz, Ogólnie radziłbym odpalac zawsze na Pb bo ma lepsze smarowani co za tym idzie mniej sie zuzywa silnik podczas pierwszychsekund pracy zanim olej wszedzie dotrze!! Zima nawet po paruminotowym postoju radze Pb, latem mozesz na wieksza swobode. |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 22:47
|
|
|
Dzięki jóż wiem wszystko co chciałem się dowiedzieć. Pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 30-11-2007, 23:24
|
|
|
andkasz napisał/a: | Oki mam jeszcze tylko jedno pytanie czy zapalanie na LPG szkodzi tylko zimnemu silnikowi czy też nie powinno się odpalać silnika w ogóle na gazie ( nawet rozgrzanego po kilkuminutowym postoju) |
najbardziej szkodzi zapalanie zimnego silnika na gazie,odpalanie rozgrzanego slinika na gazie już nie jest tak szkodliwe... |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Tobi
Dołączył: 21 Wrz 2006 Posty: 287 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-12-2007, 18:10
|
|
|
Koledzy dajcie spokój z tą szkodliwością odpalania na LPG dla silnika, szkodliwe to jest tylko dla reduktora a nie dla silnika.
Co do samego odpalania na lpg to sam musisz wiedzieć przy jakiej temperaturze reduktor daje jeszcze radę spokojnie odpalać, bo nie ma sensu go męczyć.
Ja wiem, że u mnie poniżej zera odpala ciężko dlatego poniżej tej temperatury odpalam na Pb.
Jak robisz krótkie trasy to równie dobrze powinieneś obawiać się teorii, że na niedogrzanym silniku paliwo spływa do miski olejowej i pogarsza właściwości smarne oleju bo nie zdąży odparować, gdzieś w jakiejś gazecie nawet artykuł był na ten temat. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-12-2007, 21:25
|
|
|
mi na LPG ciężko odpalał zeszłej zimy od ok -18'C ale odpalał... tylko wiadomo, nie żyłowałem go wtedy wcale, minimalne obroty podtrzymane i przez czas nim się nagrzał odśnieżałem autko, szkoda by się grzał na PB... a i potem jechałem z początku spokojnie by zbyt dużą dawką zbytnio nie odchylać membran w reduktorze bo są póki zimne mocno sztywne a jeszcze LPG je domraża... jedyne co, to po odpalaniu kilka latek na LPG membrany szybciej są do wymiany i inne elementy reduktora... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
MiKuS
Pomógł: 6 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 612 Skąd: TcZeW
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 01-12-2007, 22:56
|
|
|
Staraj się zapalać na benzynie i jak ruszysz to już daj na gaz.
Też mam ten silniczek i nie zawsze pamiętam żeby przed zgaszeniem silnika przełączyć na benzynke, wtedy trzeba dłużej kręcić, zanim manualna pompa poda paliwo do gaźnika... |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 01-12-2007, 23:16
|
|
|
Ja mam kolege, co w zimie bierze czajnik gotuje wode. Idzid do poldka polewa reduktor, wsiada do auta i pali Różnie to bywa, czasami dryśnie odrazu, jak duży mróz to i cały czajnik potrafi wylać na reduktor |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 01-12-2007, 23:17
|
|
|
Widzę że poruszyłem temat rzeka... Coś w rodzaj co było pierwsze kura czy jajko? Ale poważnie to chciałbym jeszcze się dowiedzieć po jakim przebiegu (średnio) powinno się regenerować reduktor przy zapalaniu na Pb , a przy jakim przy zapaleniu na LPG? Pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-12-2007, 09:58
|
|
|
powiem Ci tak: ja swój reduktor sobie regenerowałem po 2 latkach (2 ostre zimy) choć działał nadal w porządeczku i zapalał szybko, ale powiedzmy z 1,5 - 2 l więcej już żarł, mniejsza dynamika/reakcja na depnięcie no a wcześniej zapalał na jeden raz, cyk, a tu chwilkę kręciłem... w 99% to wszystko przez zesztywniałe nieco membrany, więc tylko je mogłem wymieniać ale wszystko sobie zmieniłem od razu i wyczyściłem ,w końcu to tylko parę dych... wyregulowałem i znów pali na cyk, spalanie spadło, dynamika wzrosla etc...
raz co 2 zimy mogę membrany wymieniać etc
tak czy tak po jeżdżeniu na lpg z czasem wzrasta spalanie bo nie reagują membranki tak dynamicznie, sztywnieją, z czystym więc sumieniem przez zimę też na LPG zapalam nawet przy -18 , ze świadomością, że na wiosnę będą nówki jak by coś już słabiej chodziło... wyjdzie taniej, bo minimum na nie zaoszczędzę a na świeżych potem minimum cały rok przehulam (prędzej 2 lata) z lepszą dynamiką i parametrami niż na oszczędzanych starych...
oczywiście w zimie nie dojeżdżam membran i reduktora na chama; zapalę delikatnie, potem podtrzymuję delikatnie obroty, byle nie telepał przesadnie i odśnieżam sobie auto przez czas nim się nagrzeje na LPG, ew powolutku co pół minuty, minutę ciut mu obroty podniosę stopniowo... a potem ruszam i nie od razu but w ziemię tylko spokojnie z początku...
przebiegu tak nie ustalisz, bo zależy jakiej jakości masz LPG, bo czasem się z niego więcej syfu/smoły wytrąci i może akurat jakoś pechowo gdzieś ci przytykać/kleić reduktor, ten więc inaczej będzie pracował (regeneracja to też czyszczenie prócz wymiany elementów)... czy to zapalasz na LPG czy na PB to możesz reduktora używać bez wymiany spokojnie np 5 lat i będzie działał, co najwyżej w niekt. przypadkach będzie dłużej zapalał i więcej żarło autko... przy zapalaniu na LPG po prostu troszkę szybciej do tego dojdziesz momentu... ale nie jest to nic strasznego bo i tak wcześńiej może ci się ubzdurać jak np mnie, że dasz kilka dych i wymienisz wsio by np troszkę dynamiki odzyskać i pół litra - litr mniej paliło |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-12-2007, 10:07
|
|
|
unknown, Dzięki za szczegółowy opis . Zrobię tak : auto ma gaz od 2003 roku i według licznika oraz książeczki przeglądów gazu przejechało na nim około 40 tyś. przeczekam tę zimę a na wiosnę zabiorę sie za regenerację reduktora. Pozdrawiam. |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-12-2007, 13:07
|
|
|
andkasz napisał/a: | Widzę że poruszyłem temat rzeka... Coś w rodzaj co było pierwsze kura czy jajko? |
Bo narosło dużo mitów na temat LPG i jego strasznej siły niszczycielskiej na stan silnika.
Ludzią piszą, nawet w tym wątku, że odpalanie na lpg przy niskich temperaturach szkodzi silnikowi, tylko nikt nie napisał dlaczego by to miało szkodzić ? |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
andkasz
Wiek: 51 Dołączył: 16 Paź 2007 Posty: 78 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-12-2007, 13:16
|
|
|
romano,chyba masz rację równie dobrze można by powiedzieć że zapalanie silnika w ogóle szkodzi mu a w szczególności zimnego. |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik+LPG 94r. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-12-2007, 21:14
|
|
|
unknown napisał/a: | zapalę delikatnie, potem podtrzymuję delikatnie obroty, byle nie telepał przesadnie i odśnieżam sobie auto przez czas nim się nagrzeje na LPG, ew powolutku co pół minuty, minutę ciut mu obroty podniosę stopniowo... a potem ruszam i nie od razu but w ziemię tylko spokojnie z początku... | Nie mówcie ze tak oszczedni jestescie ze pare minilitrów Pb wam zal na odpalenie auta Poza tym wczesniej sie ngrzeje! |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 02-12-2007, 21:21
|
|
|
Nowe instalacje gazowe są tak zrobione że TRZEBA zapalić na Pb więć o czymś to świadczy. Mam taką instalke i "na krótko" nie ta rady odpalić na LPG. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-12-2007, 21:23
|
|
|
romano napisał/a: | tylko nikt nie napisał dlaczego by to miało szkodzić ? | LPG ma duzo nizsza temp. spalania co za tym idzie silnik duzo wolniej sie nagrzewa a wiadomo ze zimny silnik szybciej sie zuzywa, poza tym dobrze jest zeby olej jaknajszybciej dostał prawidłowa temp. wtedy masz lepsze smarowanie bo kiedy jest zimny moze nie docierac wszedzie tam gdzie powinien.
** Dodano: 02-12-2007, 21:25 **
tipacz96vc napisał/a: | Nowe instalacje gazowe są tak zrobione że TRZEBA zapalić na Pb więć o czymś to świadczy. Mam taką instalke i "na krótko" nie ta rady odpalić na LPG. | Mam to samo i bardzo dobrze |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 03-12-2007, 20:14
|
|
|
egon11 napisał/a: | LPG ma duzo nizsza temp. spalania co za tym idzie silnik duzo wolniej sie nagrzewa a wiadomo ze zimny silnik szybciej sie zuzywa, poza tym dobrze jest zeby olej jaknajszybciej dostał prawidłowa temp. wtedy masz lepsze smarowanie bo kiedy jest zimny moze nie docierac wszedzie tam gdzie powinien.
|
Nie do końca się z tym zgodzę, z ogólnie dostępnych źródeł wynika, że to właśnie lpg spala się w wyższej temperaturze niż benzyna a tak poza tym to i tak różnicy w nagrzewaniu silnika między lpg a benzyną nie widzę.
Co do smarowania tuz po odpaleniu to oczywiście masz rację, ale tu znaczenie ma sprawność układu smarowania i zastosowany olej szczególnie w minusowych temperaturach, ale nie rodzaj stosowanego paliwa.
Generalnie zasad jest taka, że silnik ma pracować w roboczej temperaturze, wtedy najmniej się zużywa. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 04-12-2007, 12:35
|
|
|
romano napisał/a: | różnicy w nagrzewaniu silnika między lpg a benzyną nie widzę. | To albo ty masz idealnie wrzystko wyregulowane albo z moim Tipo jest cos nietak bo mi na LPG nagrzewa sie wolniej(róznica dosyc widoczna). |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 05-12-2007, 12:34
|
|
|
Heh panowie, trochę pomyślcie i wnioski sami wyciągnięcie czym skutkuje odpalanie na LPG.
Po pierwsze: temp. spalania LPG jest wyższa niż Pb!!!
Po drugie: auto może wolniej sie nagrzewać na LPG z racji tego że parownik pobiera ciepło z układu chłodzenia w celu ogrzania rozprężającego się gazu, może mieć to miejsce przy małych silnikach, w mojej 2 litrówce nie ma tego objawu.
Po trzecie: to że nowe instalacje mają przełączenie na LPG po osiągnięciu odpowiedniej temp. jest zastosowane aby wydłużyć czas życia elementów instalacji i uniknąć niespodzianek typu zamarzający parownik, w instalacjach I i II generacji przy odpalaniu od razu na LPG w dupe dostaje głownie membrana drugiego stopnia w parowniku, częste przymrażanie jej przez rozprężający sie gaz powoduje jej twardnienie, co skutkuje niewłaściwą pracą [złą reakcja na podciśnienie z układu dolotowego i złe dawkowanie lpg]
Przy układach wtrysku gazu nie dopuszcza się do pracy od razu na LPG ze względy na listwę wtryskową, po prostu bardzo szybko wypracowały by się uszczelnienia zaworków wtryskiwaczy plus może dochodzić do zaklejania wtrysków przez "mazut".
Jeżeli nadal ktoś twierdzi że odpalanie na LPG źle działa na silnik a nie tak jak tłumaczyłem głównie na instalacje i jej gumowe elementy niech się zastanowi jak działa wtrysk gazu w fazie ciekłej w którym dopiero przy wprowadzeniu do komory spalania gaz się rozpręża i dodatkowo wychładza mieszankę dzięki czemu poprawiają się osiągi względem PB o parę czasem kilkanaście procent.
pzdr. Grzesiek |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
|