|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Komputer pokladowy |
Autor |
Wiadomość |
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-02-2012, 02:02 Komputer pokladowy
|
|
|
Witam.Nadejszla wiekopomna chwiła...by swojego tipka 1.6 i.e. wyposarzyc w komputer pokladowy z prawdziwego zdarzenia co oprocz temperatury zew. i wew,napiecia akumulatora i takich tam pokaze spalanie srednie i chwilowe tak jak na 21 wiek przystalo.Uklad juz mam uruchomiony wstepnie,zegary tez rozebrane i okreslone miejsce dla wyswietlacza lcd.Bedzie on w miejscu gdzie oryginalnie znajduje sie zegarek analog(w nocy jest slabo czytelny)lub w miejscu gdzie mamy obok wskaznika temperatury napisy odmosnie ile w kola powietrza pompowac.Mysle ze to drugie miejsce lepsze bedzie z racji ze pod zegarkiem troche ciasno.
Problemy sa dwa.Trzeba doprowadzic sygnal predkosci niewazne w jakiej postaci bo mozna dopasowac to programowo.Wazne zeby jakis sygnal byl proporcjonalny do predkosci.Ze skrzyni ani licznika go nie wezme bo jest mechaniczny-na linke.Mozna by sprobowac z abs-u ale gdzie sie podpiac?Jesli nie znajde zalozy zwyklego halla na linke licznika i tez zadziala.Jednak wolalbym az tak wszystkiego nie przerabiac bo pochlonie to mnostwo czasu.Jesli ktos cokolwiek wie byloby latwiej.
Problem drugi.Trzeba sie podpiac pod wtryskiwacz ta by zliczac czasy wtrysku.Nie wiem tylko czy wtryskiwacz ma staly prad a sterowany masa czy odwrotnie.Dobrze byloby tez znalezc ten kabelek gdzies wewnatrz coby blizej bylo licznika.Bo komputer silnika chyba z prawej str.pod maska siedzi.Niebardzo znam instalacje w tipku z tym silnikiem wiec jak ktokolwiek z Was cos wie prosze o porady bo byloby sprawniej i szybciej. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
|
Kajlon
Pomógł: 39 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 1421 Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 17-02-2012, 08:07
|
|
|
shagger78, można by przerobić układ mechaniczny na elektroniczny, sprawę mógłby załatwić impulsator z wersji Digital , tylko znowu trzeba zmieniać licznik pod DGT |
_________________ Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-02-2012, 09:08
|
|
|
Kajlon,ja 3 lata jezdzilem z digitalem i szczerze mowiac opatrzyly sie mi juz te kreski Teraz zdecydowanie bardziej podoba mi sie analog Nie wiem czy sa takie impulsatory sa przez ktore przechodzi tez linka.Najlepiej by pogadac z kims kto montuje taksometry,tachografy-na ten temat wiedzialby duzo.
** Dodano: 19-02-2012, 22:47 **
Wczoraj wstawilem wyswietlacz ale jednak w miejscu dawnego zegarka analogowego bo w miejscu ktore wydawalo sie idealne(czyli tam gdzie sa podane cisnienia w oponach)wystapil problem bo miejsce to zaslaniane jest przez kierownice.
Wpasowanie wyswietlacza troche trwalo.Moze dlatego ze chcialem wykonac to dokladnie by wygladalo prawie jak fabryczne.Ledwo sie tam pomiescilem ale wyszlo w sumie ladnie i gdybym nie znal tipo moglbym powiedziec ze to fabryka zamontowala.Mozna poznac przerobke tylko po otworze ktory zostal w szybce po przycisku do ustawiania zegarka.Zamieszcze Wam fotki.
Dzis gotowy poskrecany juz licznik wlozylem do samochodu i podpialem podstawowe sygnaly.Uklad wyswietla juz temperature zewnetrzna/wewnetrzna,napiecie akumulatora,date i godzine...Narazie niewiele ale juz cieszy oko i jest funkcjonalny.
Po podpieciu dodatkowych sygnalow bedzie pokazywal chwilowe spalanie,srednie spalanie,a jesli stoimy spalanie w l/h.Bedzie rowniez przypomnienie o wymianie oleju,przebieg calkowity,dzienny,srednia predkosc,najlepsze przyspieszenie 0-100,najwyzsza uzyskana predkosc,poziom paliwa w litrach jak i szacowany dystans do tankowania.Przypomnienie o zapaleniu swiatel po przekroczeniu 10 kmh tez bedzie.A moze cos jeszcze...Najgorsze co mnie czeka to przeciaganie kabli przez sciane grodziowa:)Reszte sukcesywnie bede podlaczal |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-02-2012, 15:26
|
|
|
Zakladam że pojęcie o elektronice masz
Wtryskiwacz jest zasilany przez rezystor, więc impulsy sterujące możesz pobierać z niego. Co do tego czujnika ABS`u to musiałbyś sprawdzić oscyloskopem jaki tam jest sygnał. Najlepiej jakbyś miał do dyspozycji oscyloskop, a jak nie, to poszukaj na necie programiku zelloscope (wtedy najlepiej posiadać laptopa) |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 20-02-2012, 17:14
|
|
|
shagger78 napisał/a: | Najgorsze co mnie czeka to przeciaganie kabli przez sciane grodziowa:)Reszte sukcesywnie bede podlaczal | e kaszka z mleczkiem w tym temacie masz którędy ja pościłem kable http://forum.tempra.org/t...ghlight=#168688 |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 20-02-2012, 22:26
|
|
|
Cytat: | Wtryskiwacz jest zasilany przez rezystor, więc impulsy sterujące możesz pobierać z niego. |
Oj,i tu kolego, Lynx sie pomyliles Opornik owszem jest ale nie ma w nim zadnych impulsow a jedynie staly plus Impulsy z wtryskiwacza sa na drugim przewodzie wychodzacym z komputera.W zlaczu jest to pin 35.A sam impuls jest masowy I to jest pewne bo dzisiaj go znalazlem choc wczesniej pomyslalem ze do opornika sie podpiac bedzie najprosciej. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 20-02-2012, 23:17
|
|
|
shagger78, tak z ciekawości twój UKP zrobiłeś na wzorze LT-45 czy coś wykombinowałeś na scalaku 89C51 czy jeszcze inny wynalazek z elektrody ? bo zastanawiam się nad montażem UKP w hondzie ale chciałbym jakąś opinie czy to ma ręce i nogi... i bardziej mnie ciekawią odczyty spalania niz temperatury bo te zapewne bierzesz z termistora ntc >?
p.s sygnał prędkości chyba musisz wykorzystać z czujnika ABS bo więcej opcji nie pozostaje tylko domyślam się że twoja konstrukcja może mieć problemy z odczytem tych impulsów ? |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 21-02-2012, 08:24
|
|
|
Leśniczy,temperature mierza dwa czujniki typu dallas a nie termistory.Zaleta jest to ze sa dokladne a wada ze do pracy potrzebuja napiecia wiec trzeba im je doprowadzic.Umieszczone obydwa w jednym miejscu bez kalibracji pokazuja identyczna temperature z dokladnoscia 0.1 stopnia.Termistory maja nieliniowa charakterystyke i jesli w temp 20 st ustawisz je dobrze to w temp.-20 juz oklamuja o pare stopni.Zreszta pomysl zabudowania komputera zaczal sie od checi posiadania termometra samochodowego i to tylko z temp.zew Od tego sie zaczelo...
Plytke kupilem gotowa,wyswietlacz uniwersalny a wszystko lutowal mi znajomy elektronik bo ja nawet nie mam lutownicy do ukladow powierzchniowych.Schemat plytki on ma wiec dzis nie powiem Ci na czym to zrobione tym bardziej ze zaczete bodajze z rok temu i mialo byc do tipo 2.0 ktorego juz nawet nie mam
Mysle ze wyniki pomiarow beda wiarygodne ale dopiero po spaleniu kilku zbiornikow paliwa(tyle trwa kalibracja)Jak czytalem blad ma wynosic ok1 proc po spalenu trzech zbiornikow.Oczywiscie nie trzeba jednorazowo
Jako czujnik predkosci uzyje prawdopodobnie czegos takiego(opel,daewoo,polonez,matiz,lublin)Nie wiem tylko czy gwinty pasowac beda tak by licznik analog dalej dzialal.
|
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 21-02-2012, 17:47
|
|
|
shagger78 napisał/a: | Opornik owszem jest ale nie ma w nim zadnych impulsow a jedynie staly plus |
Podczas przepływu pradu przez rezystor odkłada sie na nim napięcie (prawo ohma). Jeżeli podłączysz 2 przewody do końców tego rezystora, to podczas otwarcia wtryskiwacza wzrośnie napięcie między jego końcami, i otrzymasz impuls. |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 21-02-2012, 18:43
|
|
|
shagger78, zobacz filmik z 1 postu. koleś zrobił cyfrowy prędkościomierz do analoga
** Dodano: 21-02-2012, 18:43 **
http://forum.tempra.org/t...+przyspieszenie |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 21-02-2012, 22:42
|
|
|
lynx,moze masz i racje ale nie komplikujmy sobie zycia skoro idealny sygnal z kompa mamy niemalze w tym samym miejscu
** Dodano: 21-02-2012, 22:45 **
Luczu,no u mnie bedzie calkiem podobnie i rowniez z pomiarem przyspieszen w trzech definiowalnych predkosciach.I analog koniecznie musi zostac a obok bedzie digital miedzy innnymi.
** Dodano: 21-02-2012, 22:49 **
Jutro dokupie troche przewodow bo zbraklo i impulsator od poloneza(jesli gwinty beda pasowac)na weekend powinno juz dzialac.Wolno idzie bo czasu nie mam wolnego na to wcale.Chyba kosztem snu bedzie trzeba :)Bo ciekawosc dosc silna
** Dodano: 22-02-2012, 10:11 **
Zakupilem dzis na szrocie czujnik wss przelotowy tak wiec rowniez na linke od poloneza 1.6.Sprobuje dzis go uruchomic i sprawdzic czu podejdzie do skrzyni.
Wiecie jakim napieciem go zasilic.5V czy 12V???
** Dodano: 23-02-2012, 09:00 **
Dolozylem wczoraj 20 m.b pojedynczego kabla I to na tyle chyba z grubsza wystarszy.
Podpiolem sygnal masowy z wtryskiwacza przy komputerze(zielony kabel,pin 35)-komputerek zaczal zliczac dlugosci wtrysku
Dolaczylem tez przewod do sygnalu sondy lambda(zolty cieniutki przewod przy sterowniku,dalej wchodzi w czarny gruby dwuzylowy w oplocie przeciwzakloceniowym)Komputerek widzi sonde i pokazuje przebieg jej pracy Przynajmniej sie dowiedzialem ze sprawna.
Wyprowadzilem jeszcze przewod na czujnik tem.do silnika(narazie brak czujnika)Trzeba go gdzies wkrecic do ukladu chlodzenia,podlaczyc i skalibrowac)Oprocz wskaznika temp ma tez dzwiekiem sygnalizowac przekroczenie ustalonej temp.maksymalnej.Ale to pozniej.
Skalibrowalem woltomierz by pokazywal prawidlowe napiecie bo wczesniej troche zanizal wskazanie.
Rozprowadzilem czujniki temperatury.Zewnatrzny dalem w okolicach wlotu powietrza na chlodnice.
Nad wewnetrznym narazie sie zastanawiam tak by bylo sensownie(prawdopodobnie bedzie gdzies za schowkiem z dala jednak od nagrzewnicy)
Wyprowadzilem dlugi kabel usb za schowkiem by byo latwo sie podpinac pod uklad
Problemy sa nastepujace.Dalej nie mam impulsow predkosci.Czujnik od poloneza nie daje wlasciwych lub jest zepsuty.Zreszta z internetu mialem dwa schematy jego podlaczenia I oba wyprobowalem(liczac sie z uwaleniem czujnika)
Mi sa potrzebne impulsy 0-5V lub 0-12 i koniecznie zero to ma byc zero bo inaczej komputerek nie widzi impulsow.Reczne dolaczanie +12 powoduje ze komputerek zlicza impulsy wiec uklad sam w sobie dziala
Wiecie koledzy jak taki sygnal zorganizowac lub skad wziac????
** Dodano: 23-02-2012, 09:10 **
JAM_BELFEGOR,metoda przebicia sie przez sciane w/g Twojego pomyslu byla sluszna.Moze troche wiecej rozkrecania ale za to bez stresu i przy zachowaniu fabrycznego stanu(tzn,bez wiertarki)Dzieki
Wiesz moze jeszcze jak gume linki predkosciomierza wlozyc w otwor.W wersji z ABS nie wiem czy to wogole da sie zrobic bez rozebrania polowy samochodu.
** Dodano: 23-02-2012, 09:22 **
** Dodano: 24-02-2012, 04:13 **
Nikt tu do mnie nie zaglada???
** Dodano: 24-02-2012, 10:30 **
Komputerek juz pokazuje spalanie ale tylko w litrach na godzine,bo brak impulsow predkosci.Temperatury,napiecie i przebieg sinusoidy z sondy lambda chodza pieknie.Tak wczoraj testowalem maksymalne spalanie ze wydech rozgrzal sie tak ze wydawal jakis dziwny smrod ktorego wczesniej nie czulem:)Obawialem sie ze moze sie cos zapalic od tego wydechu.Czy tipo 1.6 i.e posiada katalizator?
** Dodano: 26-02-2012, 23:49 **
Na wyjsciu przewodow ze sterownika ABS znalazlem trzy przewody w ktorych jest dodatni sygnal o czestotlowosci wprost proporcjonalnej do predkosci.Jaki ma przebieg tzn.czy prostokatny to nie wiem bo mierzylem to podczas jazdy miernikiem uniwersalnym w zakresie do pomiaru czestotliwosci.Po podlaczeniu probnym okaze sie czy komputerkowi spalania sygnaly takie odpowiadaja
** Dodano: 28-02-2012, 13:17 **
Impulsy z ABS jednak nie podpasuja komputerowi spalania-za mala amplituda napiecia i nie spadaja do zera a ABS-u nie zamierzam przerabiac wiec ten pomysl juz zamknniety.
Czujnik predkosci od poloneza plusa podpiolem ale okazuje sie ze nie dziala w zaden sposob-a bynajmniej nie tak jak powinien.Rozcialem go i okazalo sie ze wypelniony jest olejem(cala elektronika zalana)wiec dzialac nie ma prawa.W poldku skrzynia przeciekala na tyle ze zalalo czujnik a nie jest on szczelny.Po wymyciu osuszeniu.dalej nie dziala.Po przemierzeniu miernikiem wychodzi ze uklad ma uszkodzony hallotron wiec ostatecznie dalem juz mu spokoj.
Zakup nowego w sklepie nie byl mozliwy-w jednym nawet nie wiedzieli ze taki w polonezie istnieje.Na allegro znalazlem nowy i ponoc oryginalny.Jutro powinien byc-zobaczymy co dalej.Cos wymyslec trzeba.
** Dodano: 03-03-2012, 01:59 **
Doszedl nowy czujnik vss z allegro od poloneza.Do skrzyni pasuje idealnie.Do oryginalnej linki licznika nie za bardzo ale do linki w zamienniku tez idealnie.
Podpiolem go zgodnie ze schematem jaki znalazlem w necie i czujnik daje 6 impulsow na obrot ale sa to impulsy 0-12V ale masowe a mi sa potrzebne dodatnie.
Niewiele myslac miedzy przewod sygnalowy czujnika a plus jego zasilania wstawilem opornik 8,2 k i tak jak sobie zyczylem na mierniku pojawily sie impulsy dodatnie:)
I co dziwne odpowiadaja one komputerowi spalania:)
Uklad ponownie skalibrowalem i dziala juz wszystko tak jak bylo w planach.
Pozostaje tylko poskladac auto do konca-lac bene i jezdzic.Po 30 km testowych srednie spalanie ok.8 litrow w trybie mieszanym.Jak zauwazylem w trasie da sie zejsc do ok.6.5 l.najekonomiczniejsza predkosc na 5 biegu ok 70-90 kmh.Takie sa wstepne szacunki.Na dokladne przyjdzie poczekac z dluzszej jazdy.
Wskazania oryginalnego ekonomizera sa zupelnie inne niz tego dokladanego.Oryginalny pokazuje tylko obciazenie silnika co niekoniecznie przeklada sie na spalanie bo jadac powiedzmy 70 kmh na piatce i redukujac na 4 bieg oryginalny pokazuje mniejsze spalanie po redukcji a przeciez nie jest to prawdopodobne.Mowiac dokladnie oryginalny pokazuje tylko podcisnienie w kolektorze ssacym wiec w przyblizeniu obciazenie silnika ale nie spalanie jednostkowe :red_kartka:Fiat zafundowal nam najtansza imitacje ekonomizera cgyba tylko po to by ciekawiej bylo
** Dodano: 11-03-2012, 11:02 **
Od monazu ekonomizera spalanie spadlo o ok 2l/100km i wcale nie jezdze wolniej.Teraz moge powiedziec ze jest to samochod ekonomiczny bo dam rade na 6 l przejechac 100 km.Z obserwacji wynika ze najwieksze chwilowe spalanie tego silnika mozna uzyskac na 2 biegu-podchodzi pod 40 l/100 przy max.butowaniu.Mowa oczywiscie o rozgrzanym silniku bo ponizej 50 st pali jak smok i wtedy warto jechac bardzo bardzo delikatnie. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|