Wymiana alternatora w Tipo 1.4 ze wspomaganiem (zdjęcia) |
Autor |
Wiadomość |
solo
Dołączył: 09 Lip 2009 Posty: 7 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 12-10-2009, 21:56 Wymiana alternatora w Tipo 1.4 ze wspomaganiem (zdjęcia)
|
|
|
Witam,
Od pewnego czasu zaczely mi mrugac (przygasac) swiatla oraz wskazniki na desce rozdzielczej. Mrugalo to z pewna stala czestotliwoscia. Okazalo sie, ze w calym ukladzie elektrycznym prad nie byl do konca staly. Stwierdzilem, ze winny jest alternator i postanowilem go wymienic. Nie chcialem sie bawic w jego naprawe bo nie mam na to miejsca ani czasu.
O wymianie alternatora bylo juz troche tutaj:
http://forum.tempra.org/t...tora-vt2849.htm
oraz tutaj:
http://forum.tempra.org/t...ight=alternator
Na podstawie powyzszych wpisow postanowilem sam sie za to zabrac (robilem to po raz pierwszy) i przy okazji zrobilem zdjecia.
Ponizej opis, jak to wygladalo w moim przypadku:
- Odlaczenie akumulatora.
- Odkrecenie filtra powietrza i odsuniecie go na bok.
- Odkrecenie i zdjecie oslony kola od pompy wspomagania.
- Odkrecenie i zdjecie kola pompy wspomagania:
- Odpiecie 2 kabli podlaczonych do alternatora.
- Poluzowanie srub trzymajacych alternator:
- Zdjecie paska oraz kolka.
- Wybicie sruby trzymajacej alternator (u mnie poszlo calkiem gladko):
- Odkrecenie srub trzymajacych pompe wspomagania.
ponizej odkrecony alternator i luzna pompa:
- Odsuniecie pompy i wyjecie alternatora.
wymontowane elementy:
alternator nowy i stary:
Jak widac ponizej, w moim przypadku nowy alternator ma troche szersze kolo i o mniejszej srednicy. Troche sie obawialem, czy tak moze byc, ale podlaczylem, dziala a napiecie w ukladzie jest ok.
Montaz w odwrotnej kolejnosci, czyli:
- Wlozyc i zamontowac nowy alternator:
- Zamontowac kolko i pasek:
Uwaga, nalezy pamietac o wczesniejszym wlozeniu drugiego paska na kolo od pompy wody
- Naciagniecie paska.
- Podlaczenie 2 kabli do alternatora.
- Przykrecenie pompy wspomagania:
- Przykrecenie kola do pompy wspomagania.
- Zalozenie i naciagniecie paska.
calosc po zmontowaniu:
- Przykrecenie obudowy kola od pompy wspomagania:
- Przykrecenie filtra powietrza.
- Podlaczenie akumulatora.
No i gotowe. Wymiane robilem na parkingu przed blokiem. Poszlo gladko i bez zadnych problemow.
A tutaj stary alternator ze zdjeta obudowa. Na czerwono zaznaczono mostek (na gorze) i regulator napiecia (na dole). Pewnie wymiana ktoregos z tych elementow zalatwilo by sprawe.
|
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-10-2009, 18:52
|
|
|
Gratulacje prawda ze nic trudnego? |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Kaputzin
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 12 Sty 2009 Posty: 157 Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-10-2009, 19:27
|
|
|
Ja mam Temprę ze wspomaganiem i jak wyjmowałem alternator to odkręciłem prawe koło i tą plastikową osłonę co jest przez rozrządem - ogólnie też poszło szybko z tym że wymieniałem jeszcze regulator napięcia |
_________________ *** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***
"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie" |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 13-10-2009, 19:29
|
|
|
solo, chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK - o ile dobrze pamietam... ale opis zacny i napewno komus sie przyda. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-10-2009, 21:10
|
|
|
tipacz napisał/a: | chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK | ??? jest 5PK. Dwa razy kupowałem w różnych sklepach różne paski i podawałem dane auta. Zawsze sprzedawali mi 5PK. Inny by mi nie wszedł przed wymianą altka, bo tak jak solo, stary alternator miał koło pasowe 5ciorowkowe a nowy mial szesc rowkow. Moze zaopatrywalismy sie u tego samego sprzedawcy
Kaputzin napisał/a: | Ja mam Temprę ze wspomaganiem i jak wyjmowałem alternator to odkręciłem prawe koło i tą plastikową osłonę co jest przez rozrządem | solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło. Ja wolałem robić po zdjęciu koła |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 14-10-2009, 10:18
|
|
|
ciechu napisał/a: | solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło. |
Co wydaje mi sie trudniejsze
Odkrecasz koło, osłone plastikową i reszta idzie jek po masle, sama wymiana altka to max 15 min. roboty Ale kazdy ma swoje sposoby |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
solo
Dołączył: 09 Lip 2009 Posty: 7 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 14-10-2009, 21:35
|
|
|
tipacz napisał/a: | chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK |
Czy "ori" oznacza oryginalny? Jesli tak to raczej byl.
** Dodano: 14-10-2009, 22:40 **
egon. napisał/a: | ciechu napisał/a: | solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło. |
Co wydaje mi sie trudniejsze
Odkrecasz koło, osłone plastikową i reszta idzie jek po masle, sama wymiana altka to max 15 min. roboty Ale kazdy ma swoje sposoby |
Nie bylem pewny jak wyjdzie z wyjmowaniem od dolu. Myslalem, ze do tego jest potrzebny kanal. Poniewaz znalazlem opis z odkrecaniem pompy, dlatego zdecydowalem sie na wyjmowanie gora. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 15-10-2009, 07:45
|
|
|
solo napisał/a: | Nie bylem pewny jak wyjdzie z wyjmowaniem od dolu. Myslalem, ze do tego jest potrzebny kanal. Poniewaz znalazlem opis z odkrecaniem pompy, dlatego zdecydowalem sie na wyjmowanie gora. |
Nikt nie napisał, ze tak jest zle, zrobiłes jak uwazałes, wazne, ze ci sie udało, a opis tez sie komuś może przydać |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 15-10-2009, 13:00
|
|
|
egon. napisał/a: | a opis tez sie komuś może przydać | prawdopodobnie mnie się niedługo przyda. Swój altek naprawiałem już dwa razy w dwóch różnych warsztatach i za każdym razem mówili, że najlepiej go wymienić, bo jest już mocno zjeżdżony. jakoś podłatali, ale znowu zaczynają się problemy. solo, opisałbyś jeszcze coś na wzór ,,kosztorysu'' jeśli można poprosić? |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
solo
Dołączył: 09 Lip 2009 Posty: 7 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 15-10-2009, 21:45
|
|
|
jelcyn napisał/a: | opisałbyś jeszcze coś na wzór ,,kosztorysu'' jeśli można poprosić? |
Kosztorys:
1. Alternator: 175+20 (za przesylke) = 195zl
http://allegro.pl/item745...raz_lancia.html
2. Komplet plaskich kluczy ~ 60zl
3. Komplet kluczy nasadowych ~ 140zl
4. Rozpinana bluza z kieszeniami (taka do wybrudzenia, zeby bylo w czym naprawiac) kupiona w sklepie Real - 17zl (calkiem fajna, moze sie jeszcze przydac ;-) |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 15-10-2009, 22:13
|
|
|
czyli właściwie 200zł. Rozumiem altek działa, ładuje i nie ma z nim problemów? dzięki |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
solo
Dołączył: 09 Lip 2009 Posty: 7 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 16-10-2009, 12:21
|
|
|
jelcyn napisał/a: | czyli właściwie 200zł. Rozumiem altek działa, ładuje i nie ma z nim problemów? dzięki |
Tak, za 195zl masz alternator jak na zdjeciu. Jest to oryginalny MagnetiMarelli po regeneracji, z gwarancja. Nie ma z nim zadnego problemu, usterka naprawiona, ladowanie jest jak trzeba. |
|
|
|
|
siemion8383
Dołączył: 13 Lip 2009 Posty: 10 Skąd: Września
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 14:23
|
|
|
witam
mam takie pytanie jak wybijacie od góry tę długą śrubę która trzyma alternator ??
pozdrawiam |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 25-11-2009, 15:55
|
|
|
siemion8383, od gory to raczej ciezko bedzie. Ja wybijalem z kanalu a takze po zdjeciu kola jest dobre dojscie do calosci. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
MichalMKL
witamy nowego
Dołączył: 07 Paź 2011 Posty: 5 Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-10-2011, 12:57
|
|
|
Śrube alternatora mozna wypchnąc od góry przy pomocy długiego pręta (przynajmniej u mnie poszło)
Pompy wspomagania nie trzeba az tak "rozkładać" jak na zdjeciu. Wystarczy zdjąc koło pasowe, odkrecic dwie śruby i oczywiscie wężyki. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 07-10-2011, 19:00
|
|
|
MichalMKL, widzę archeolog sie znalazł Pierwszy post, a juz temat odkopany sprzed 2 lat |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-10-2011, 19:06
|
|
|
Archeolog, zgadza się, ale temat ma postać poradnika, więc każda porada jest mile widziana. Jednak lepiej, żeby kolega MichalMKL zwracał uwagę na daty powstawania postów. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-10-2011, 11:08
|
|
|
To ja też coś dorzucę
W moim wypadku (1.6 ie ze wspomaganiem) obeszło się bez ruszania wspomagania i bez kanału. Od góry odkręcam śruby alternatora, wyciągam je, potem troche kręcenia alternatorem i już leży na ziemi pod autem |
|
|
|
|
MichalMKL
witamy nowego
Dołączył: 07 Paź 2011 Posty: 5 Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-10-2011, 15:35
|
|
|
nie wiem jak sie to tobie udało bo ja próbowałem na wszystkie strony. widziałem date - ze to stare posty, ale uznałem to za "bieżący" poradnik.
Mam pytanie odnośnie altka, rozebrałem go właśnie i może coś zasugerujecie;
miałem dwa razy taka sytuacje ze sie "zawiesił" - po prostu nie ładował a następnego dnia juz ładowal, raz to było po dłuzszym postoju auta a raz kiedy nim jeździłem. Dodam ze kontrolka ładowania jest działająca.
Myslałem ze szczotki sie kończą i wymiana szczotek z regulatorem załatwi sprawe, ale po rozebraniu widzę ze szczotki są ładne.
Jak altek ładował to napiecie było ładne-równe - wartośći OK, dlatego mostek i regulator wykluczyłem.
jakis pomysł co w nim nie działa?
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 08-10-2011, 17:25
|
|
|
Ja stawiam na zawieszającą sie jedną ze szczotek, bo wg. mnie to idealnie one nie wyglądają, tzn. długość maja moze i prawidłową, ale tak jakos dziwnie nie równo stoją |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
MichalMKL
witamy nowego
Dołączył: 07 Paź 2011 Posty: 5 Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 08-10-2011, 17:57
|
|
|
jak szczotki wsunąć na odległość na jakiej pracują w altku to dobrze "stoją" |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 09-10-2011, 11:51
|
|
|
MichalMKL, a nie haczą jak je wsuwasz i wysuwasz |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 09-10-2011, 13:20
|
|
|
MichalMKL, Po pierwsze wyczyść wszystko, zwłaszcza mostek prostowniczy. Mnie to pomogło w sejku jak miałem problemy z ładowaniem. Nie rzadko samo wyczyszczenie już rozwiązuje problem nie koniecznie trzeba wymieniać cokolwiek. Po drugie weź pod rozwagę że alternator możne nie mieć wzbudzenia. W układzie masz kilka kluczowych elementów jak: wirnik/stojan, regulator napięcia wraz ze szczotkami, mostek prostowniczy - diody prostownicze i diody wzbudzenia. Mostek + regulator odpowiadają za "jakość prądu" czyli jego prawidłowe parametry, zaś wzbudzenie oraz uzwojenie za jego wytworzenie. Przepalone uzwojenie lub brak wzbudzenia może być przyczyna braku jakiegokolwiek ładowania.
Tu masz schemat ideowy alternatora:
** Dodano: 09-10-2011, 14:28 **
P.S : diody wzbudzenia są chyba na mostku ale nie dam sobie nic za to uciąć. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
Kajlon
Pomógł: 39 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 1421 Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 09-10-2011, 13:36
|
|
|
Diody wzbudzenia są w mostku, problem stwarzać może również żarówka (kontrolka ładowania) jeśli jest spalona lub nie łączy na stykach może nie wzbudzić altka o ile dobrze kojarzę |
_________________ Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 09-10-2011, 18:01
|
|
|
Nawet bez podłączonego wzbudzenia wystarczy depnąć do 3-4 tyś obrotu i altek powinien sam się wzbudzić. Jeżeli to nie pomaga, to problem leży gdzie indziej ( regulator, uzwojenia) |
|
|
|
|
|