Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana alternatora w Tipo 1.4 ze wspomaganiem (zdjęcia)
Autor Wiadomość
solo 



Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 12-10-2009, 21:56   Wymiana alternatora w Tipo 1.4 ze wspomaganiem (zdjęcia)

Witam,

Od pewnego czasu zaczely mi mrugac (przygasac) swiatla oraz wskazniki na desce rozdzielczej. Mrugalo to z pewna stala czestotliwoscia. Okazalo sie, ze w calym ukladzie elektrycznym prad nie byl do konca staly. Stwierdzilem, ze winny jest alternator i postanowilem go wymienic. Nie chcialem sie bawic w jego naprawe bo nie mam na to miejsca ani czasu.

O wymianie alternatora bylo juz troche tutaj:
http://forum.tempra.org/t...tora-vt2849.htm
oraz tutaj:
http://forum.tempra.org/t...ight=alternator

Na podstawie powyzszych wpisow postanowilem sam sie za to zabrac (robilem to po raz pierwszy) i przy okazji zrobilem zdjecia.

Ponizej opis, jak to wygladalo w moim przypadku:

- Odlaczenie akumulatora.
- Odkrecenie filtra powietrza i odsuniecie go na bok.
- Odkrecenie i zdjecie oslony kola od pompy wspomagania.
- Odkrecenie i zdjecie kola pompy wspomagania:


- Odpiecie 2 kabli podlaczonych do alternatora.
- Poluzowanie srub trzymajacych alternator:



- Zdjecie paska oraz kolka.
- Wybicie sruby trzymajacej alternator (u mnie poszlo calkiem gladko):


- Odkrecenie srub trzymajacych pompe wspomagania.
ponizej odkrecony alternator i luzna pompa:


- Odsuniecie pompy i wyjecie alternatora.

wymontowane elementy:

alternator nowy i stary:


Jak widac ponizej, w moim przypadku nowy alternator ma troche szersze kolo i o mniejszej srednicy. Troche sie obawialem, czy tak moze byc, ale podlaczylem, dziala a napiecie w ukladzie jest ok.


Montaz w odwrotnej kolejnosci, czyli:
- Wlozyc i zamontowac nowy alternator:


- Zamontowac kolko i pasek:
Uwaga, nalezy pamietac o wczesniejszym wlozeniu drugiego paska na kolo od pompy wody


- Naciagniecie paska.
- Podlaczenie 2 kabli do alternatora.


- Przykrecenie pompy wspomagania:


- Przykrecenie kola do pompy wspomagania.
- Zalozenie i naciagniecie paska.


calosc po zmontowaniu:


- Przykrecenie obudowy kola od pompy wspomagania:


- Przykrecenie filtra powietrza.
- Podlaczenie akumulatora.

No i gotowe. Wymiane robilem na parkingu przed blokiem. Poszlo gladko i bez zadnych problemow.


A tutaj stary alternator ze zdjeta obudowa. Na czerwono zaznaczono mostek (na gorze) i regulator napiecia (na dole). Pewnie wymiana ktoregos z tych elementow zalatwilo by sprawe.
     Moneta
 
maniutek 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 39
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 1174
Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-10-2009, 18:52   

Gratulacje :) prawda ze nic trudnego?
_________________
Maniuś

Miłego dnia życzę kolego Gość
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Kaputzin 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 12 Sty 2009
Posty: 157
Skąd: Kobylanka/UK
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 19:27   

Ja mam Temprę ze wspomaganiem i jak wyjmowałem alternator to odkręciłem prawe koło i tą plastikową osłonę co jest przez rozrządem - ogólnie też poszło szybko z tym że wymieniałem jeszcze regulator napięcia :)
_________________
*** Fiat Tempra 1.6 MPI, Benzyna/LPG, '95, 200 000, DGT, zieleń perłowa***


"Gdy opuści mnie granie, miej w opiece mnie Panie"
     Moneta
 
 skype
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 13-10-2009, 19:29   

solo, chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK - o ile dobrze pamietam... ale opis zacny i napewno komus sie przyda.
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 21:10   

tipacz napisał/a:
chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK
??? jest 5PK. Dwa razy kupowałem w różnych sklepach różne paski i podawałem dane auta. Zawsze sprzedawali mi 5PK. Inny by mi nie wszedł przed wymianą altka, bo tak jak solo, stary alternator miał koło pasowe 5ciorowkowe a nowy mial szesc rowkow. Moze zaopatrywalismy sie u tego samego sprzedawcy ;)

Kaputzin napisał/a:
Ja mam Temprę ze wspomaganiem i jak wyjmowałem alternator to odkręciłem prawe koło i tą plastikową osłonę co jest przez rozrządem
solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło. Ja wolałem robić po zdjęciu koła ;)
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 14-10-2009, 10:18   

ciechu napisał/a:
solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło.

Co wydaje mi sie trudniejsze :roll:
Odkrecasz koło, osłone plastikową i reszta idzie jek po masle, sama wymiana altka to max 15 min. roboty :D Ale kazdy ma swoje sposoby ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
solo 



Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 14-10-2009, 21:35   

tipacz napisał/a:
chyba nie miałes ori alternatora bo ori jest na pasek 6PK a u Ciebie był 5PK

Czy "ori" oznacza oryginalny? Jesli tak to raczej byl.

** Dodano: 14-10-2009, 22:40 **
egon. napisał/a:
ciechu napisał/a:
solo też ma wspomę, tylko wolał ją wykręcić niż koło.

Co wydaje mi sie trudniejsze :roll:
Odkrecasz koło, osłone plastikową i reszta idzie jek po masle, sama wymiana altka to max 15 min. roboty :D Ale kazdy ma swoje sposoby ;)

Nie bylem pewny jak wyjdzie z wyjmowaniem od dolu. Myslalem, ze do tego jest potrzebny kanal. Poniewaz znalazlem opis z odkrecaniem pompy, dlatego zdecydowalem sie na wyjmowanie gora.
     Moneta
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 15-10-2009, 07:45   

solo napisał/a:
Nie bylem pewny jak wyjdzie z wyjmowaniem od dolu. Myslalem, ze do tego jest potrzebny kanal. Poniewaz znalazlem opis z odkrecaniem pompy, dlatego zdecydowalem sie na wyjmowanie gora.

Nikt nie napisał, ze tak jest zle, zrobiłes jak uwazałes, wazne, ze ci sie udało, a opis tez sie komuś może przydać ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 15-10-2009, 13:00   

egon. napisał/a:
a opis tez sie komuś może przydać
prawdopodobnie mnie się niedługo przyda. Swój altek naprawiałem już dwa razy w dwóch różnych warsztatach i za każdym razem mówili, że najlepiej go wymienić, bo jest już mocno zjeżdżony. jakoś podłatali, ale znowu zaczynają się problemy. solo, opisałbyś jeszcze coś na wzór ,,kosztorysu'' jeśli można poprosić?
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
solo 



Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 15-10-2009, 21:45   

jelcyn napisał/a:
opisałbyś jeszcze coś na wzór ,,kosztorysu'' jeśli można poprosić?

Kosztorys:

1. Alternator: 175+20 (za przesylke) = 195zl
http://allegro.pl/item745...raz_lancia.html
2. Komplet plaskich kluczy ~ 60zl
3. Komplet kluczy nasadowych ~ 140zl
4. Rozpinana bluza z kieszeniami (taka do wybrudzenia, zeby bylo w czym naprawiac) kupiona w sklepie Real - 17zl (calkiem fajna, moze sie jeszcze przydac ;-)
     Moneta
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 15-10-2009, 22:13   

czyli właściwie 200zł. Rozumiem altek działa, ładuje i nie ma z nim problemów? dzięki
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
solo 



Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 16-10-2009, 12:21   

jelcyn napisał/a:
czyli właściwie 200zł. Rozumiem altek działa, ładuje i nie ma z nim problemów? dzięki

Tak, za 195zl masz alternator jak na zdjeciu. Jest to oryginalny MagnetiMarelli po regeneracji, z gwarancja. Nie ma z nim zadnego problemu, usterka naprawiona, ladowanie jest jak trzeba.
     Moneta
 
siemion8383 


Dołączył: 13 Lip 2009
Posty: 10
Skąd: Września
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 25-11-2009, 14:23   

witam
mam takie pytanie jak wybijacie od góry tę długą śrubę która trzyma alternator ??
pozdrawiam
  
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 25-11-2009, 15:55   

siemion8383, od gory to raczej ciezko bedzie. Ja wybijalem z kanalu a takze po zdjeciu kola jest dobre dojscie do calosci.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
MichalMKL 
witamy nowego


Dołączył: 07 Paź 2011
Posty: 5
Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 07-10-2011, 12:57   

Śrube alternatora mozna wypchnąc od góry przy pomocy długiego pręta (przynajmniej u mnie poszło)
Pompy wspomagania nie trzeba az tak "rozkładać" jak na zdjeciu. Wystarczy zdjąc koło pasowe, odkrecic dwie śruby i oczywiscie wężyki.
  
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 07-10-2011, 19:00   

MichalMKL, widzę archeolog sie znalazł ;) Pierwszy post, a juz temat odkopany sprzed 2 lat ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 07-10-2011, 19:06   

Archeolog, zgadza się, ale temat ma postać poradnika, więc każda porada jest mile widziana. Jednak lepiej, żeby kolega MichalMKL zwracał uwagę na daty powstawania postów.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-10-2011, 11:08   

To ja też coś dorzucę :D
W moim wypadku (1.6 ie ze wspomaganiem) obeszło się bez ruszania wspomagania i bez kanału. Od góry odkręcam śruby alternatora, wyciągam je, potem troche kręcenia alternatorem i już leży na ziemi pod autem :D
     Moneta
 
 
MichalMKL 
witamy nowego


Dołączył: 07 Paź 2011
Posty: 5
Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 08-10-2011, 15:35   

nie wiem jak sie to tobie udało bo ja próbowałem na wszystkie strony. widziałem date - ze to stare posty, ale uznałem to za "bieżący" poradnik.

Mam pytanie odnośnie altka, rozebrałem go właśnie i może coś zasugerujecie;

miałem dwa razy taka sytuacje ze sie "zawiesił" - po prostu nie ładował a następnego dnia juz ładowal, raz to było po dłuzszym postoju auta a raz kiedy nim jeździłem. Dodam ze kontrolka ładowania jest działająca.

Myslałem ze szczotki sie kończą i wymiana szczotek z regulatorem załatwi sprawe, ale po rozebraniu widzę ze szczotki są ładne.

Jak altek ładował to napiecie było ładne-równe - wartośći OK, dlatego mostek i regulator wykluczyłem.

jakis pomysł co w nim nie działa?







  
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 08-10-2011, 17:25   

Ja stawiam na zawieszającą sie jedną ze szczotek, bo wg. mnie to idealnie one nie wyglądają, tzn. długość maja moze i prawidłową, ale tak jakos dziwnie nie równo stoją ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
MichalMKL 
witamy nowego


Dołączył: 07 Paź 2011
Posty: 5
Skąd: poznan
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 08-10-2011, 17:57   

jak szczotki wsunąć na odległość na jakiej pracują w altku to dobrze "stoją"
  
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 09-10-2011, 11:51   

MichalMKL, a nie haczą jak je wsuwasz i wysuwasz :?:
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-10-2011, 13:20   

MichalMKL, Po pierwsze wyczyść wszystko, zwłaszcza mostek prostowniczy. Mnie to pomogło w sejku jak miałem problemy z ładowaniem. Nie rzadko samo wyczyszczenie już rozwiązuje problem nie koniecznie trzeba wymieniać cokolwiek. Po drugie weź pod rozwagę że alternator możne nie mieć wzbudzenia. W układzie masz kilka kluczowych elementów jak: wirnik/stojan, regulator napięcia wraz ze szczotkami, mostek prostowniczy - diody prostownicze i diody wzbudzenia. Mostek + regulator odpowiadają za "jakość prądu" czyli jego prawidłowe parametry, zaś wzbudzenie oraz uzwojenie za jego wytworzenie. Przepalone uzwojenie lub brak wzbudzenia może być przyczyna braku jakiegokolwiek ładowania.
Tu masz schemat ideowy alternatora:


** Dodano: 09-10-2011, 14:28 **
P.S : diody wzbudzenia są chyba na mostku ale nie dam sobie nic za to uciąć.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Kajlon 



Pomógł: 39 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 1421
Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-10-2011, 13:36   

Diody wzbudzenia są w mostku, problem stwarzać może również żarówka (kontrolka ładowania) jeśli jest spalona lub nie łączy na stykach może nie wzbudzić altka o ile dobrze kojarzę :roll:
_________________
Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd
     assistance   Moneta
 
 skype
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 09-10-2011, 18:01   

Nawet bez podłączonego wzbudzenia wystarczy depnąć do 3-4 tyś obrotu i altek powinien sam się wzbudzić. Jeżeli to nie pomaga, to problem leży gdzie indziej ( regulator, uzwojenia)
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load