|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Przekaźnik A727 465 - czy da się przestawić? |
Autor |
Wiadomość |
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 25-08-2006, 22:40 Przekaźnik A727 465 - czy da się przestawić?
|
|
|
Witam,
dziś rozebrałem silnik tylnej wycieraczki i okazało się, że tam wszystko gra.
Po podłączeniu na krótko chodzi bardzo ładnie.
Miernikiem sprawdziłem napięcia na kostce i okazało się, że prąd jest podawany w krótkich odstępach czasu - skutkiem czego jest to, że wycieraczka dochodzi do połowy szyby, staje, idzie dalej i tak bez przerwy.
Winą za takie podawanie prądu obraczyłem przekaźnik A727 465 (umieszczony w pozycji E9).
Rozebrałem go, a tam niestety kilka oporników i dwa układy scalone - czyli nie ma jak grzebać.
Czy takie przekaźniki w ogóle są naprawialne - czy można wydłużyć czas podawania prądu do wycieraczki? Jeśli tak, to czy osoba nie znająca się na elektronice, ale umiejąca obsługiwać lutownicę jest w stanie to przestawić?
Zadzwoniłem do Fiata, to zaśpiewali za przekaźnik 144zł, a w InterCars 120zł - czyli nie mało.
Nie jest to jakaś wielka niedogodność, ale ja lubie ja wszystko chodzi jak należy
Jak myślicie, da się coś z tym zrobić? |
_________________
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 26-08-2006, 16:35
|
|
|
nie znam rozpiski/'schematu' tego przekaźnika, ale może na zwykłym przekaźniku skombinujesz jakiś układ (jeśli chcesz coś co będzie wytwarzało impuls) na popularnym scalaku NE555. W necie znajdziesz maaaaaaaaaasę stron o scalaczku NE555 nawet dla zielonych, możesz na nim zbudować taniutko prostu układ (kilka elementów) kosztujący grosze, z regulowanym łatwo czasem; układ ten może Ci załączać przekaźnik na ustawione np 5 sekund a potem rołączać; a większość normalnych przekaźników masz 2stanowe, tzn jak je zasilasz to zwierają styki powiedzmy 2 i 3 a jak odczepisz zasilanie to zwierają 1 i 2. Zasilasz przekaźnik generatoram na NE555 i przekaźnik Ci cyka ile chcesz... może być? |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 26-08-2006, 21:25 Re: Przekaźnik A727 465 - czy da się przestawić?
|
|
|
RaV napisał/a: | ...Winą za takie podawanie prądu obraczyłem przekaźnik A727 465 (umieszczony w pozycji E9). |
Mam wrażenie, że sprawcą nie jest przekaźnik.
Skoro wycieraczka staje w połowie szyby to znaczy, że sprawcą nie jest przekaźnik (który podaje odpowienie impulsy) tylko mechanizm podtrzymujący napięcie do momentu powrotu wycieraczki do pozycji spoczynkowej. Najczęściej coś takiego tkwi w samym silniku wycieraczki lub na jej przekładniach... |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 26-08-2006, 21:40
|
|
|
Radke, tylko ja sprawdzałem na kostce bez podłączonego silnika i tam właśnie pojawiają sie impulsy, tylko ten impuls trwa za krótko. Silnik sam podłanczałem bezpośrednio do prądu to działał.
A czy jest jakieś inne cudo co kieruje częstotliwością (i długością) impulsów poza tym przekaźnikiem? |
_________________
|
|
|
|
|
lordabarth
Pomógł: 33 razy Wiek: 43 Dołączył: 09 Sie 2005 Posty: 582 Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-08-2006, 22:52
|
|
|
To jest jedyne urzadzenie ktore kieruje czestotliwoscia impulsow.Dlugosc jest zawsze taka sama i sluzy jedynie do wprawienia wycieraczki w ruch.Najprawdopodobniej znikelo ci napiecie podtrzymujace tak jak napisal Radke.Po przekreceniu stacyjki powinienes miec stale 12V na kostce od silnika wycieraczki do podtrzymania. |
_________________ Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów. |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 27-08-2006, 00:46
|
|
|
Ewentualnie jest brak styku na blaszce zamontowanej na zębatce do podczymania napięcia i silnik pracuje tylko w momencie zasilania przez owy przekażnik.Pasowało by rozebrać przekładnie i zobaczyć czy wszystko jest całe i czyste. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 27-08-2006, 07:15
|
|
|
lordabarth napisał/a: | Najprawdopodobniej znikelo ci napiecie podtrzymujace |
A gdzie ono mogło zaniknąć? Silnik i jego mechanizm odpada. Rozkręciłem całość, sprawdziłem styki i wszysko było OK. Również podłanczając silnik na krótko chodzi bez problemów.
A sama kostka ma 3 kable: "+" "-" i "S". ("S" steruje stycznikiem w mechaniźnie wycieraczek)
jak włanczam wycieraczkę to na "+" prąd jest cały czas, a na "S" pojawia się i znika. Czyli od "S" zależy jak daleko posunie się wycieraczka. A ten prąd na "S" jest za krótko aby doszła do końca.
Druga sprawa, może to coś pomoże, napięcie na "S" raczej nie dochodzi do 12V tylko do ok. 7V
Mechanizm i silnik są na pewno OK, sprawdzone styki, przesmarowane - chodzi cacy.
unknown, ten przekaźnik też steruje częstością wycieraczek przednich (regulacja na pierścieniu), dlatego wolałbym jakoś ten naprawić niż budować nowy, bo w tych kabelkach się zamieszam
[ Dodano: 27-08-2006, 07:36 ]
A tak wygląda sam przekaźnik:
Znalazłem na Allegro kolesia, który może mi go ponoć sprzedać za 30zł
tylko teraz wzbudziliście moje wątpliwości czy to na pewno on a nie coś innego....
tylko co - skoro silnik i mechanizm je OK.
Czy taki układ czasowy mógł się sam rozregulować??
Już głupieje |
_________________
|
|
|
|
|
Zbyniu
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 294 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-08-2006, 08:48 Re: Przekaźnik A727 465 - czy da się przestawić?
|
|
|
Radke napisał/a: |
Mam wrażenie, że sprawcą nie jest przekaźnik.
Skoro wycieraczka staje w połowie szyby to znaczy, że sprawcą nie jest przekaźnik (który podaje odpowienie impulsy) tylko mechanizm podtrzymujący napięcie do momentu powrotu wycieraczki do pozycji spoczynkowej. Najczęściej coś takiego tkwi w samym silniku wycieraczki lub na jej przekładniach... |
Dokładnie właśnie tak jest - wycieraczka jest zasilana jakby z dwóch źródeł - pierwsze napięcie służy tylko do rozpoczęcia ruchu wycieraczki i jest podawane przez ten przekaźnik czasowy (lub wyłącznik przy kierownicy) - wystarczy tylko krótki impuls żeby wycieraczka ruszyła. Po tym jak wycieraczka ruszy ąż do pozycji spoczynkowej ciągnie ją poprzez wyłącznik krańcowy ta druga linia zasilająca. To nie dokładnie tak jest ale wyjaśnia zasadę działania - do tego pierwszego ruchu to drugie napięcie też jest potrzebne bo tak naprawdę tylko ono zasila silnik a to napięcie z przekaźnika czasowego lub wyłącznika wycieraczki uruchamia tylko przekaźnik sterujący silnikiem który potem jest zasilany z wyłącznika krańcowego - tak działa to w przypadku przednich wycieraczek.
Można powiedzieć, że wyłącznik krańcowy trzyma za nas wyłącznik wycieraczek w pozycji wyłączonej (lub przedłuża impuls z przekaźnika czasowego) tak długo aż wycieraczki dojadą do pozycji spoczynkowej. Jeśli wtedy napięcie startujące jest nadal podawane to wycieraczki wykonują kolejny cykl a jeśli nie to zatrzymują się.
Rav,
Wszystko co mówisz utwierdza mnie w przekonaniu...
Jeżeli wycieraczka rusza i zatrzymuje się zaraz po ustaniu tego napięcia startującego ruch z przekaźnika czasowego (i działa cały czas jeśli silnik zasilisz na krótko) to znaczy że to drugie napięcie ze stacyjki dochodzi do wycieraczki (inaczej w ogóle by nie ruszyła) natomiast coś jest nie tak z wyłącznikiem krańcowym bo pomimo ustania napięcia startującego powinien zmusić wycieraczkę do dojechania do pozycji spoczynkowej.
Do wycieraczki dochodzą 3 przewody - na jednym jest +12V ja włączysz zapłon, na drugim masa a trzecim dochodzą te krótki impulsy z przełącznika czasowego lub ciągłe napięcie z wyłącznika wycieraczek.
Wyjmij i rozbierz mechanizm wycieraczki, znajdź wyłącznik krańcowy i sprawdź - może styki się zabrudziły, coś się rozłączyło itp. Daj sobie spokój z przekaźnikiem czasowym.
Pozdr, |
_________________ Zbyszek - Przyjaciel TTT
Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.) |
|
|
|
|
MiKuS
Pomógł: 6 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 612 Skąd: TcZeW
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 27-08-2006, 09:33
|
|
|
podnieś tylną wycieraczkę, i uruchom silnik ja mam nieraz problem jakby silnik "nie miał siły" ciągnąć wycieraczki, eśli po podniesieniu piórka wycieraczka będzie chodzila chyba będziesz musial się z tym pogodzic (jak ja)
jak jest deszcz, to wycieraczka jakoś sie slisga, ale na sucho to tez do polowy...
[ Dodano: 27-08-2006, 10:37 ]
Na kole wewnątrz wycieraczki jest taki metalowy pas i aby wycieraczka ruszyła wystarczy jeden impuls na kanale S i wtedy silnik rusza i minus jest na tym metalowym pasku na kole i w momencie gdy wycieraczka ma stanać ten pas się kończy i nie ma prądu i... stoi A + i - są stałe po przekręceniu stacyjki |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 27-08-2006, 09:50
|
|
|
Zbyniu, dobra - rozkręcę raz jeszcze, chociaż jestem święcie przekonany, że wszystkie styki były dobre.
Mówiąc wyłącznik krańcowy, masz na myśli ten stycznik przy silniczku?
MiKuS, jak podnosze wycieraczkę jest tak samo, więc siłę ma |
_________________
|
|
|
|
|
magi-marcin
Pomógł: 2 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Maj 2006 Posty: 323 Skąd: Huta Czechy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-08-2006, 10:27
|
|
|
RaV napisał/a: | Czy taki układ czasowy mógł się sam rozregulować?? |
Nie jest to możliwe.
RaV napisał/a: | A czy jest jakieś inne cudo co kieruje częstotliwością (i długością) impulsów poza tym przekaźnikiem? |
W tym twoim układzie który jest na zdjęciach Częstotliwością a raczej długością trwania impulsu steruje kondensator elektrolityczny (ten czarny na płytce)
W zależności jakiej on jest pojemności tak długo trwa cały cykl.
Jest całkiem możliwe że to on ci padł.
Nie raz takie cuda się zdażały. |
_________________ Tipo 1.6ie DGT bez LPG --- Już należy do TempraWG
LPG - dobry do zapalniczek |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 27-08-2006, 21:38
|
|
|
***************************** STEROWNIK WYCIERACZEK ***** wiedza tajemna
Rav, powiem Ci tak :
czasowy raczej Ci działa, jak przedmówcy pisali, musisz mieć pewność co do podtrzymania cyklu wycieraczki. Sam czasowy co daje tylko impulsy do wystartowania wycierczki, powinien być OK.
Jak już byś chciał koniecznie w nim grzebać to możesz bez znajomości elektroniki zrobić go 'od nowa' za grosze sam.
Jeśli tylko jego płytka nie jest zdezelowana (a jeśli jest to można oczyścić a przerwy na ścieżkach naprawić lutując druciki)
to możesz sam wymienić elementy;
za te 7 rezystorów zapłacisz w sumie (po ok 2 - 5 groszy góra) z kilkanaście groszy; za kondensatory 100nF po kilkaziesiąt groszy, czyli jak dotąd złoty coś; za elektrolit (kondensator elektrolityczny) kilkadziesiąt groszy; może razem już 2 zeta.
Za scalak TY93021 dasz złoty coś;
razem poniżej 10 zeta masz wszystko, tylko wymienić;
po wyjęciu scalaków możesz wpierw wlutować podstawkę (za 20groszy) a potem do takiej tylko na zmno bez lutowania wkładasz scalak;
wartości rezystorów sam odzczytasz, ,ja jestem leniem elektrolitu też - pisze na nim;
w elektrolicie jest tylko ważna polaryzacja + i -, na to patrzysz przed wylutowaniem starego;
z kondensatorami MKT bez znaczenia;
ze scalakami kolejność nóg, ale scalak ma wcięcie między 1 a 8 nogą; rezystory bez znaczenia ofkozzzz...
tak na silę to mógłby Ci w tym 'sterowniku'-przekaźniku paść tylko elektrolit raczej (ze starości, jak akumulator), ew przy okazji starości czy spięcia czy coś te scalaki i raczej nic poza tym;
ale i tak zrobienie samemu całkiem od nowa takiego przekaźnika to chwila roboty i poniżej 10 zeta;
[ Dodano: 27-08-2006, 22:50 ]
poza tym wszystkim ten nietypowy, nieznany ty93021 to podobno ten sam o którym Ci pisałem NE555, czyli prosty, tani i uniwersalny scalak do robienia takich czasówek;
więc jakby nie było w sklepie TY93021 niech sprawdzą w katalogu albo od razu ne 555;a jak masz skan płytki to wtedy można się upewnić;
to tak tylko jakbyś koniecznie chciał nowy przekaźnik robić/mieć.
ale raczej problem masz w podtrzymaniu, nie w wyzwoleniu z A727 |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
magi-marcin
Pomógł: 2 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Maj 2006 Posty: 323 Skąd: Huta Czechy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-08-2006, 08:27
|
|
|
Oto wartości rezystorów
Są trzy rezystory o paskach:
Żółty-Fioletowy-Czerwony-Złoty - 4,7Kohm Tolerancja-5%
Dwa rezystory o paskach:
Niebieski-Czerwony-Pomarańczowy-Złoty - 62Kohm Tolerancja-5%
Brązowy-Czerwony-Czerwony-Złoty - 1,2Kohm Tolerancja-5%
Ten jest nie wyrażny lecz wydaje mi sie że ma paski takie:
Brązowy-Czerwony-Brązowy-Złoty - 120ohm Tolerancja-5%
Nawiasem mówiąć:
Rezystory:
3 x 4,7Kohm
2 x 62Kohm
1 x 1,2Kohm
1 x 120ohm
Wszystkie o mocy 0,25watt
Kondensatory:
MKT
2 x 100nF/63V
Elektrolit
Musisz sam zobaczyć bo tu go niewiedze.
Półprzewodniki
2 x TY93021
Pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.6ie DGT bez LPG --- Już należy do TempraWG
LPG - dobry do zapalniczek |
|
|
|
|
Gibson
Pomógł: 1 raz Wiek: 47 Dołączył: 09 Lip 2005 Posty: 276 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 28-08-2006, 12:44
|
|
|
RaV napisał/a: | Jak myślicie, da się coś z tym zrobić? |
kupić sprawną używkę za 25 zł.
Jak coś to daj znać, u mnie jeszcze są więc mogę Ci kupić i przesłać pocztą. |
_________________ Był Tipek 1.6 OHC '92 rok, gaźnik, LPG - Lovato
Jest Astra 1.6, 16V, X16XEL '98 rok, kombi, benzyna |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 01-09-2006, 22:11
|
|
|
Koledzy,
zonk maksymalny - nabyłem niedrogo sprawną używkę - podłanczam a tu to samo
no i teraz zdurniałem totalnie... rozkręciłem kolejny raz silnik wycieraczek, znów przeczyściłem 'bieżnie' i styki (chociaż i tak były czyste), sprawdziłem stycznik przy mechaniźmie - też sprawny. A tak w ogóle to dodam, że jest to już mój drugi silnik wycieraczek - pierwszy się zatarł - ale zanim się zatarł zachowywał się dokładnie tak samo
Macie jakieś pomysły?
Czy poza silnikiem (z osprzętem) i przekaźnikiem, może coś jeszcze powodować opisane wyżej objawy?
|
_________________
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 02-09-2006, 17:15
|
|
|
RaV jeżeli silnik jest sprawny i przekażnik też,to nie ma gdzie zabardzo szukać.Sprawdź czy silnik ma dobrą masę.Podepnij pod działający silnik miernik i sprzwdź czy podczas pracy i felernego zatrzymywania,cały czas jest 12V i czy wycieraczka staje odrazu po zaniku napięcia z przekażnika.Mase do miernika też podepnij pod mechanizm wycieraczki.Puść "lewy" kabel na próbe od akumulatora do silniczka i zobacz czy też się zatrzymuje.Cały czas mierz wszystko miernikiem. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 02-09-2006, 20:32
|
|
|
no, sprawdź silniczek, ale przede wszystkim inne kable od początku do końca puść, nawet po fotelach bardzo możliwe, że któryś orginalny Ci jakoś zwiera np tworząc do masy jakiś dziwny opór i po czasie coś siada; ewentualnie - ale nie widziałem tego na żywo, to nie wiem czy to realne - jakaś 'mechanika' czy coś od wycieraczki Ci się blokuje i zaciera, co w efekcie przeciążając silniczek doprowadza do tego, że po dłuuuuuuuższym czasie będzie to znów twój kolejny silniczek; a poza tym blokuje ruch;
a co do wydłużenia impulsu 'startowego' naczy częstotliwości AD... to jest to podejrzewam na 99% możliwe;
jak pisałem an 99% jest tam NE555, więc albo wymieniasz kondensator albo w miejsce rezystora (w zasadzie też może dwóch) dajesz potencjometr (albo dwa) i regulujesz dowolnie w danym zakresie z danym kondenstaorem;
najogólniej - częstotliwość, długość impulsu z NE555 w takiej aplikacji zależy od stosunku (wartośc) dwóch rezystorów i kondensatora;
jeśli poskanujesz dokładnie płytkę przekaźnika to może ktoś (bo ja z lenistwa czy braku czasu wątpie bym byl pierwszy) może obejrzeć skan, porównać choćby z aplikacją katalogową NE555 i Ci powiedzieć czy jest to odpowiednik NE555 i które rezysotry (ew też kondensator) możesz zastąpić i czym by mieć za groszę regulowany sterownik; jest to dziwne i nietypoe rozwiązanie i nie powinno mieć wpływu na twą wycieraczkę, ale...
poza tym sprawdź 'mechanikę', przesmaruj, poczyść, poprowadź próbne kable zastępczo, zmierz zasilanie (jakie jest napięcie, czy ma spadki i jakie) |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
magi-marcin
Pomógł: 2 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Maj 2006 Posty: 323 Skąd: Huta Czechy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 03-09-2006, 10:17
|
|
|
unknown napisał/a: | no, sprawdź silniczek, ale przede wszystkim inne kable od początku do końca puść, nawet po fotelach bardzo możliwe, że któryś orginalny Ci jakoś zwiera np tworząc do masy jakiś dziwny opór i po czasie coś siada; ewentualnie - ale nie widziałem tego na żywo, to nie wiem czy to realne |
na samym początku tak miałem z centralnym w tylniej klapie.
Myślałem że siłownik a okazało sie że załamał sie kabelek w złączce (tam gdzie idą wszystkie przewody do klapy) pomiędzy klapą a karoserią |
_________________ Tipo 1.6ie DGT bez LPG --- Już należy do TempraWG
LPG - dobry do zapalniczek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|