|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
EUROSCAN |
Autor |
Wiadomość |
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 25-05-2008, 22:53 EUROSCAN
|
|
|
Witam. Jestem po diagnostyce EUROSCANEM mojej tempry. Cóż mogę powiedzieć jeśli chodzi o system bosch mono jetronic to wiele tam nie ma do wyczytania w mono motronicu i innych pewnie jest coś więcej. Ale podam tylko to co miałem okazję zobaczyć.
W programie monitorowane w tym przypadku jest sześć pozycji( parametrów pracy w czasie rzeczywistym)
1. Czujnik położenia przepustnicy - pokazuje kąt uchylenia przepustnicy i tylko tyle jak silnik zimny to pokazuje większą wartość bo jest na tzw ssaniu.
2. Czujnik temperatury silnika(cieczy) - pokazuje wartość temp cieczy chłodzącej. Odczyty są bardzo bliskie temu co pokazuje wskaźnik na desce.
3. Czujnik zasysanego powietrza - pokazuje temp zasysanego powietrza.
4. Pracę sondy lambda - pokazywane jest w formie kwadracików i widać pracę sondy.
5. Napięcie zasilania ECU - pokazuje jakim napięciem jest zasilany komputer. Ogólnie to od razu sprawdziłem miernikiem na klemach ładowanie i wartości były prawie takie same różnica 0,1V
6. Czas wtrysku - pokazuje czas wtrysku w ms. Czas się wydłuża po wciśnięciu gazu po zdjęciu nogi z gazu przez chwilę pokazuje 0ms.
Z zarejestrowanych błędów wyświetliło mi tylko czujnik temperatury cieczy chłodzącej, ale to prawdopodobnie dlatego że kilka razy odłączyłem go na pracującym silniku. Oczywiście błąd skasowałem.
Później poszła na diagnozę kumpla tempra z identycznym silnikiem. I tu zaciekawiło mnie kilka rzeczy.
Dopóki silnik się nie nagrzeje w odczytach sondy lambda jest napis OFF. Silnik zaczyna się nagrzewać i widać po kwadracikach że sonda pracuje, pokazuje żółty-ubogo, czerwony- bogato i pozycja pośrednia zielony. Przy gazowaniu po rozgrzaniu robi się czerwony obroty spadają złóty itd. W moim przypadku przy gazowaniu pokazywał się napis OFF za chwilę żółty i znowu OFF pochodził chwilę i znowu OFF. Tak jakby sonda dostawała przerwy lub zwarcia ew gdzieś na przewodach coś nie kontaktuje. Muszę się nią zainteresować.
Kolejna różnica jaką zauważyłem w odczycie parametrów pracy. Chodzi o czas wtrysku u kumpla po gazowaniu czas się wydłużał za chwilę puszczamy gaz czas ma wynosić 0 przez chwilę bo działa włącznik biegu jałowego. U mnie ten czas niestety był cały czas na poziomie iluś tam ms. Zmierzyłem włącznik biegu jałowego w silniku krokowym i co się okazało że jego opór zamiast być 0 ma około 400 Ohm tzn że nie działa tak jak należy pomimo tego że po puszczeniu gazu obroty się stabilizują do biegu jałowego.
To tyle z wrażeń z EUROSCANA.
Brakowało mi napięć podawanych z czujnika TPS, brakowało mi np obrotomierza czy napięć z sondy oprócz tego wskaźnika.
Oczywiście zawsze coś się można dowiedzieć tak jak ja dzisiaj i na co zwrócić uwagę.
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-05-2008, 19:52
|
|
|
ile zapłaciłeś? |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
kajuja
Pomógł: 2 razy Wiek: 76 Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 82 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 26-05-2008, 21:21
|
|
|
maciekt8
Witaj w nowym temacie. Cieszę się, że Ci się udało podziałać z euroscanem. Jednak tak chyba łatwiej dojść do jakichś konkretów w poszukiwaniu "dziury w całym". Dobrze jest również mieć z czym porównać swoje wyniki / obserwacje, albo trzeba się trochę naczytać i nadoświadczać, żeby interpretacja była dobrze naprowadzająca.
Interesujące są te spostrzeżenia dotyczące sondy lambda. Ponieważ już kupiłem nową, to chyba się zdecyduję na wymianę.
Jutro wstawiam swoje tipo do warsztatu - ciekaw jestem jakich błędów się dowiem.
Tak na marginesie, co faktycznie rejestruje komputer gdy odepnie się sondę lambda? Czy jest to tylko OFF, czy jednak jakieś błędy są pokazywane?
Bo ja w swoim tipo po ponownym zamontowaniu w silniku korpusu przepustnicy (po czyszczeniu CPP i krokowca) i komputera (tylko malowałem przeciwrdzewnie) - czyli powinien wystąpić reset (było poza autem ze dwa dni) - przy odpiętej sondzie nie miałem sygnału alarmu (lampka) a po wpięciu sondy alarm się pojawiał powyżej 70 stopni temp. silnika. Tak było przez dwa-trzy dni, a potem alarm przestał się pojawiać. I nie mogę dociec czy to problem z sondą, czy kabelkami, czy z komputerem?
W wolnej chwili rzuć okiem na mój temat - http://forum.tempra.org/t...-17-vt11516.htm - tam opisywałem moje perypetie.
Czy teraz nadal masz chęć nabyć interfejs, czy czujesz się nieco rozczarowany?
Pozdrowienia
kajuja |
_________________ Kazimierz, Ford Fusion 1.4 TDCI |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-05-2008, 08:25
|
|
|
maciekt8, co do sondy to powinna ona podawać ciągłe dane.
Więc ten OFF troche irytuje, chociaż powiedz jak mocno miałeś rozgrzany silnik?
Bo sonda zaczyna pracować poprawnie dopiero od około 300C. Więc silnik musi się troche rozgrzać w tym układ wydechowy.
** Dodano: 27-05-2008, 09:26 **
Też się spytam o cene |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-05-2008, 11:39
|
|
|
Witam. Tak jak pisałem Kumplowi udało się pożyczyć więc miałem okazje zobaczyć jak to działa. W firmie VIAKEN można to zakupić są dwie wersje za 150zł i za 200zł. Różnią się tym że są na różnych prockach PICu i ATMELU. Ta droższa jest podobno stabilniejsza.
Co do zakupu to trochę mnie ostudziło. Chwilowo się wstrzymam z zakupem, ale nie mówię że nie kupię tego interfejsu.
Co do tej sondy też to dla mnie dziwne bo na zimnym pokazuje OFF bo nie ma tej temperatury, ale dalej silnik pracował wentylator chłodnicy wyłączał się kilka razy więc temperatura wydechu była wystarczająca. Przy mocniejszym depnięciu w gaz zamiast pokazywać bogatą mieszankę wyświetlało OFF. Jak go delikatnie gazowałem tak maksymalnie do 2000 obr to pokazywało bogato,czasem przy schodzeniu z obrotów znowu OFF. Powyżej 3000 obr OFF.
Mogę tę diagnoze porównać do rzeczywistej sytuacji do 2,5 tys obr jest ok powyżej robi się zamulony muszę bardziej dawać w pedał i stąd mam zawyżone spalanie. Ostatecznie któregoś dnia sprawdzę sondę oscyloskopem i wyjdzie cała prawda.
Wydaje mi się że pójdzie do wymiany pomimo że ma niecały rok czasu.
U kumpla nie było tej sytuacji sonda całkiem inaczej pracowała w całym zakresie obrotów i nie było tego OFF.
Co rejestruje komputer(interfejs diagnostyczny) jak się ją odepnie nie wiem. Napewno po odpięciu komputer w samochodzie przechodzi w tryb awaryjny i przyjmuje stałą wartość. W jakich warunkach interfejs pokazałby w kodach błędów informacje nie wiem i tak samo ciężko mi powiedzieć w jakich warunkach pokazuje się kontrolka na desce.
U Kolegi Kajuja widzę z opisu że ma silnik w wtryskiem mono motronic domyślam się że MA1.7 więc tam jest dostępnych trochę więcej parametrów bo jest to system wtryskowo-zapłonowy dodatkowo prawdopodobnie istnieje możliwość testu elementów wykonawczych takich jak wtryskiwacz czy silnik krokowy.
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
kajuja
Pomógł: 2 razy Wiek: 76 Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 82 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-05-2008, 19:30
|
|
|
Witajcie
Ceny za interfejsy, jakie znalazłem na Allegro są od 119 zł za interfejs pracujący pod DOSem, przez wspomniane wyżej 150 zł za Euroscan windowsowy (obydwa wymagają 2 złącz RS232) do cen przewyższających wartość naszych aut.
Dziś odstawiłem swojego tipolca do poleconego mi przez kolegę warsztatu (taki raczej mniej oficjalny, chociaż z szyldem) ale dopiero za dzień, dwa będę cokolwiek wiedział - mam na myśli odczyt alarmów z mojego komputera. Pochwalę się czym i jak sprawdzali - mam nadzieję, że sie dowiem.
Pozdrowienia
kajuja |
_________________ Kazimierz, Ford Fusion 1.4 TDCI |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-06-2008, 11:46
|
|
|
Witam ponownie. Więc tak znajomy użyczył mi na chwilę tego interfejsu co bym mógł sprawdzić jeszcze raz tą sonde. Efekt był taki sam czyli sonda po zagrzaniu na wolnych obrotach pokazywała na wykresie zmiamy mieszanki na wysokich obrotach pokazywało OFF.
W kodach błędów nie miałem błędu sondy. Moim zdaniem jest ona uszkodzona bo niby pracuje ale w pewnych warunkach przestaje.
Teraz sprawdziłem ją miernikiem cyfrowym i napięcie zmienia się. Przy gazowaniu idzie w górę później spada. Na mierniku analogowym jest tak samo wychyla się do ok 0,8V, ale po podłączeniu oscyloskopu nie ma wcale przebiegu a powinno być coś w rodzaju sinusoidy. Oscyloskop pokazuje tylko prostą linię jak go przegazuje cały wykres(ta linia prosta) idzie w górę potem spada , ale bez żadnych zmian przebiegów w czasie.
Teraz podpowiedzcie czy ją wymieniać bo już wątek zgubiłem. Jeżeli byłaby kopnięta na dobre to na mierniku miałbym stałą wartość napięcia bo tak miałem w poprzedniej a w tym przypadku napięcia się zmieniają.
Jak Wam Koledzy się wydaje bo wydać około 200 zł trochę szarpie po kieszeni.
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
kajuja
Pomógł: 2 razy Wiek: 76 Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 82 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-06-2008, 13:40
|
|
|
Witaj maciekt8
W zakresie sond lambda jestem niestety tylko teoretykiem, moją (zakupioną na Allegro) wymieniano mi w warsztacie i nawet nie wiem jak wyglądała ta, którą wyjęto. Komputer nie pokazywał alarmu i na starej (po okresie nauczenia się) i na nowej. Napięcia mierzone na starej było:
- na wolnych obrotach - ok 0,8V
- przy podgazowaniu - ok 0,2V
oczywiście po zagrzaniu sondy (trzy razy wentylator chłodnicy) i nie potrafiłem powiedzieć czy była ona zła, czy dobra.
Gdyby mieszanka = spaliny miały ten najlepszy skład, to byłoby ok 0,5V, ale to jest na tak ostrym zboczu charakterystyki sondy, że się nie utrzymuje długo taki stan i w efekcie mamy wędrówkę tego napięcia od dolnego do górnego - bo po stwierdzeniu, że jest do kitu komputer przykręca, albo odkręca paliwko (wtrysk) i na ogół występuje przegięcie w tej regulacji, a dodatkowo my ciągle operujemy pedałem gazu i wszystko się kręci jak na karuzeli. Stąd można mówić o oscylowaniu tego napięcia i pokazują się takie piękne przebiegi - prawie sinusoidalne.
Problem tylko w skali czasu. Na oscyloskopie można by coś zaobserwować, ale bardziej tu jest potrzebny rejestrator niż oscyloskop, bo w oscyloskopie trzeba wybrać tak wolną podstawę czasu, że plamka się prawie wcale nie porusza - i wtedy można zaobserwować (przy ruszaniu gazem) te ruchy napięcia - góra/dół.
Załączam plik ze skopiowanymi z Allegro informacjami - zwróć uwagę, że główny wykres ma w podstawie czasu 15km jazdy - jest to ładnych kilka minut, a w tym czasie ile razy był pedał deptany?
Nie popadaj w rozczarowanie, że na oscyloskopie (podobnie jak i na woltomierzu) był stały poziom - to w sumie poprawnie.
Gdyby były jakieś impulsy (a zwłaszcza ujemne) to byłoby źle.
Oto ten plik:
http://www.tempra.org/upl...dobra_i_zla.doc
a dodatkowo poczytajw drugim pliku:
http://www.tempra.org/uploads/O_sondzie_lambda.doc
Nie podpowiem Ci czy wymieniać czy nie, ja swoją wymieniłem, bo i tak miała na koncie ok 100000km, więc się jej należało.
Co mogę powiedzieć - po regulacji CPP ze starą sondą spaliny mi mocno śmierdziały benzyną, po wymianie sondy już tego smrodu nie czuję, ale nie jestem w stanie powiedzieć czy to znaczy, że mam wszystko OK.
Za swoją (francuska z Allegro - SONDA LAMBDA PANDA PUNTO CINQUECENTO ALFA 155 164 (numer 357061801)) dałem 74 zł - myślę, że chyba nie straszny wydatek.
Pozdrawiam
kajuja |
_________________ Kazimierz, Ford Fusion 1.4 TDCI |
|
|
|
|
maciekt8
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2005 Posty: 165 Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 05-06-2008, 10:56
|
|
|
Witam Kolegów. Już gdzieś czytałem ten tekst i jest naprawdę interesujący. Narazie się wstrzymam z zakupami. Bynajmniej wydaje mi się że coś źle mierzyliśmy tym oscyloskopem bo napięcie na sondzie się zmienia więc i oscyloskop powinien coś pokazać.
Kolego Kajuja też jak przeglądałem allegro to zwróciła moją uwagę ta sonda. Miejmy nadzieje że będzie się dobrze sprawować.
Nie wiem jaki wpływ na sonde mógł mieć wydech tzn drobna dziurka w połączeniu elastycznym za sondą może przez to ona głupiała. Może uda mi się wysępić jeszcze raz interfejs bo ja się narazie wstrzymałem z zakupami i zobaczę.
Ogólnie interesuje mnie komunikat OFF. Poszukam w necie może coś znajdę i będę miał jakieś rozeznanie.
Pozdrawiam |
_________________ F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|