|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Szarpanie podczas hamowania, chyba uszkodzona czujka ABS |
Autor |
Wiadomość |
Ygrek
Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 39 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-05-2007, 11:05 Szarpanie podczas hamowania, chyba uszkodzona czujka ABS
|
|
|
Witam.
Wracając ostatnio z wesela(byłem trzeźwy ) zauważyłem że szarpie mi samochodem w bardzo charakterystyczny sposób bo z identyczną czestotliwością przy każdej prędkości.
Teraz już ten efekt nie występuję, zastanawiam się czy to jakaś czujka od ABS się nie wysypuje na którymś kole lub czy może jakies styki od jakiejś czujki od ABS sie utleniają bądź luzują.
I teraz pytanie czy czujki od ABS to ą te gadżety przy takich zębatkach przy każdym kole, te zębatki ie są z niczym połaczone tylko mają jakieś czujki podłączone nad.
Ew. ile by kosztowała mnie taka czujka lub komplet?
Dzięki i pozdrawiam. |
|
|
|
|
kro_ma
Wiek: 40 Dołączył: 30 Maj 2006 Posty: 142 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 13:23
|
|
|
Tak to sa te czujniki co sa przy zabkach na przegubie pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.8 GT rok 94/95 3D
Seat Toledo 1.9 TD rok 94 |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-05-2007, 14:00
|
|
|
A może masz takie luzy, że podczas hamowania "chodzi" całe zawieszenie? |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
moley
Pomógł: 5 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Gru 2005 Posty: 486 Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 14:08
|
|
|
Sprawdź pierw banalną spraw prowadnice w zaciskach. niby banał a kumpela wymieniła nawet pompe ABSu w warsztacie a jak do mnei wpadła to wyszło ze prowadnice. |
_________________ Fiat Tempra 1,6S ' 94 - sprzedane
Peugeot 205 1,8d aka Tygrys '85 |
|
|
|
|
Ygrek
Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 39 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-05-2007, 16:21
|
|
|
moley napisał/a: | Sprawdź pierw banalną spraw prowadnice w zaciskach. |
Tylko się nie śmiej, ale co to są " prowadnice w zaciskach" i gdzie?
I czy to możliwe aby te prowadnice tylko tak okresowo szarpały, baj napisałem teraz już mam spokój z tym |
_________________ Fiat Tipo 2.0 ie 8v GranTurismo z 1991
Silnik: 159 A6.046 ; 113/5750[KM/obroty]
+ LPG |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 17:25
|
|
|
Jakby były błędy z odczytów to by się powinna kontrolka świecić od abs.
Sprawdz tarcze, zaciski, klocki czy gdzieś nie są pofałdowane. Może jechałeś, miałeś mocno rozgrzane tarcze i wjechałeś w kałużę? Wtedy tarcze mogą się zdeformować. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 18:57
|
|
|
miszko ma rację... choć z drugiej strony czujniki od abs, przy każdym kole przy tychj 'zębatkach' to zazwyczja (w T/T chyba też) czujniki Halla, hallotrony, więc to samo co w CPW (czujniku wału); po latach też ma prawo od czasu do czasu świrować; u ojca w porpzednim aucie oscyloskopem też musiałem je sprawdzać (bo tylko tak była pewość), chyba, że masz na podmianę... ale z drugiej strony te abs'owe jakoś są trwalsze, inne niż ten CPW... rzeczywiście może zainteresuj się czy nie masz tarcz skrzywionych kjeśli przegrzałeś kiedyś, jak wyglądają też klocki, czy dobrze dociskają, czy np przewody nie są stare i nie blokują (gumowe odcinki), czarny scenariusz to problemy z pompą też... przy wariujących czujnikach abs powinna CI przynajmniej na moment wariowania świecić kontrolka abs'u.... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
Ygrek
Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 39 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-05-2007, 20:09
|
|
|
Na razie aparat pozyczyłem siostrze nazeczonej, ale jak wróci powrzucam kilka linków do fotek samochodziku i kontrolki która mi sie świeci na stałe. Aktualnie zbieram kasę na remoncik silnika, bo poprzedni właściciel z tego cuda zrobił prawie złom :/
Po kolei wszystko w nim na extra zrobie |
_________________ Fiat Tipo 2.0 ie 8v GranTurismo z 1991
Silnik: 159 A6.046 ; 113/5750[KM/obroty]
+ LPG |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-05-2007, 20:19
|
|
|
kontrolka ABS Ci świeci na stałe? ćwiczyłem takie rzeczy ergh..... nie wiem jak to w T/T rozwiązane jest, ale raczej prawie identycznie jak np starsze BMW bez nadmiaru pierdół..... kilka czujników Halla (przy każdym kole jeden), 'centralka' sprawdzająca czy ich prędkość (kół, czyli częstotliwość impulsów z każdego czujnika - każdego koła) jest taka sama czy któreś się przyblokowało podczas hamowania (poślizg), pompa hydr. z kilkoma dodatkowymi zaworkami, przekaźnikami itp i trochę więcej kabli po aucie; jeśli miąleś tego typu objawy i teraz świeci ciągle (usterka się więc ponawia wciąż lub nie ustąpiła, abs się wyłączył, kontrolka świeci więc) to wpierw sprawdź dokładnie kabelki zaczynając od czujników, mógł się któryś przerwać; potem znajdź centralkę i jej kabelki/ wtyczkę, ew. opis pinów we wtyczce czy wszystkie masy we wtyczce są OK i czy zasilanie jest do centralki; jeśli tak, to trza kopać głębiej; jeśli masz przekaźniki jakieś np przy pompie (pewno masz) to sprawdź czy cykają, działają, czy styki się nie skleiły ('zespawały') i cyka ale nie przełączają, po przekaźnikach oscyloskop i czujniki przy kołach są kolejne, a jeśli to wszystko w/w ok to niestety (zdarza się) sama pompa mogła paść...... tak to wygląda na ile ja ćwiczyłem; czasme częściej niż przekaźniki lecą czujniki przy kołach; ale wpierw same połączenia drutków sprawdź........ pzdr. a! kiedyś gdzieś napisałem post o CPW (czujniku wału) i były tam przykadowe sinusoidy jak to powinno wyglądać po podłączeniu oscyloskopa do czujnika halla (w tamtym przypadku jako czujnik wału); jak podepniesz we wtyczce centralki abs pod czujnik oscyloskop/czy wprost w kabel czujnika to jak zaczniesz kręcić kołem to powinieneś mieć ładną, nie poszarpaną sinusoidę na oscyloskopie; im szybciej kręcisz, tym zwiększa się częstotliwość i się będzie 'zagęszczać' sinusoida na wykresie (do czasu zmiany zakresu na oscyloskopie oczywiście); jeśli masz sinusoidę jakoś odkształocną, postrzępioną to kabel od czujnika lub czujnik do wywalenia........ |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
BeerfaN
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 150 Skąd: Warszawa Marysin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-05-2007, 08:50
|
|
|
Co do sprawdzenia czy to ABS czy pogięte tarcze, to może wyjąć na próbę bezpiecznik od ABSu i sprawdzić, czy wtedy też świruje?
Przy pogiętych tarczach przednich przy hamowaniu drży kierownica. |
_________________ Temperówka 1,6 gaźnik'93 140kkm
159A3.0000.75.37.430 |
|
|
|
|
Ygrek
Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 39 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-05-2007, 11:04
|
|
|
Z tym że tak jak pisałem problem z szarpaniem już nie wystepuje to zdarzyło mi sie tylko gdy wracałem z majówki, potem wszystko w normie(chyba), oprócz tej kontrolki która sięświeci nastałe, ale to już pokaże jak tylko aparat wróci |
_________________ Fiat Tipo 2.0 ie 8v GranTurismo z 1991
Silnik: 159 A6.046 ; 113/5750[KM/obroty]
+ LPG |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 10-05-2007, 17:34
|
|
|
jak problem był i zniknął a kontrolka świeci na stałe, to to nie tarcze a abs, a świeci bo jest wyłączony (wykrył usterkę w układzie i się wyłączył), więc nie masz już abs-u...
więc teraz czeka cię szukanie; czujniki przy kołach mogą paść (sprawnę na podmianę albo oscyloskop, nie ma innej drogi jak chcesz pewności), kable do czujników, pompa, przekaźniki (nie wiem czy w pompie w fiatach też nie ma przekaźników czy jakieś w instalacji gdzieś indziej są), centralka-moduł abs (wątpię), kable w instalacji skorodowane, złe styki do masy, zły kontakt na wtyczce....... masz co sprawdzać;
jak znajdziesz opis modułu abs (nie wiem jak to w T/T jest, podaję na przykładzie innych aut), konkretnie jego wtyczki a zrozumiesz schemat to podepnij multimetr (omomierz, woltomierz...) pod wtyczkę i sprawdź minimum czy dochodzą dobrze masy i zasilania, możesz podpiąć pod wtyczkę ocyloskop i pokręcić kołami i już wiesz czy czujniki do modułu generują impulsy czy są uszkodozne albo ich kable; jeśli do modułu dochodzą wszystkie masy i zasilania i właściwe sygnały (sinusoidy) z czujników przy obracających się kołach to pozostaje moduł, pompa czy jakieś przekaźniki bądź inne kable po drodze; trochę szukania, bo naprawiałem takie coś, ale do zrobienia... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|