Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
KACIK LPG
Autor Wiadomość
netsat 



Wiek: 62
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 143
Skąd: Jasło
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 20-12-2005, 19:59   KACIK LPG

Masz LPG poczytaj-zawsze moze sie przydac kilka informacjii


Szczególnie zimą ujawniają się słabości zaniedbanych instalacji gazowych. Przyczyną są często niedrogie, zapomniane elementy.
Auta z instalacją gazową są bardziej kapryśne niż te, które mają wyłącznie "seryjny" układ zasilania. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że pojawiają się dodatkowe elementy (czyli potencjalnie nowe źródła usterek), ale również dlatego, że aby silnik zasilany gazem działał prawidłowo, musi być stuprocentowo sprawny. Niektóre awarie silnika i jego osprzętu dają o sobie wyraźnie znać dopiero po włączeniu instalacji LPG.
Źródłem wielu problemów jest często błąd warsztatu montującego instalację, nadmierna oszczędność lub niedoinformowanie właściciela auta. Jeżeli w samcohdozie z wielopunktowym wtryskiem benzyny i plastikowym kolektorem dolotowym założymy tanią instalację mieszalnikową, to kłopoty pojawią się prędzej czy później - cofnięcie się płomienia gazu, czyli "strzał" w kolektor, spowoduje kosztowne uszkodzenia. Sposobów na uniknięcie kosztów związanych z montażem drogich urządzeń LPG jest więcej: montuje się rzemieślnicze kolektory metalowe zamiast plastikowych, w autach z elektronicznym wtryskiem paliwa stosuje się instalacje pozbawione elektroniki lub niektórych drogich elementów. Warsztat powinien odmówic założenia niewłaściwej instalacji i w każdym przypadku ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane montażem. Czasem jednak trudno jest ustalić przyczynę problemów, np. coraz gorszej pracy silnika przy zasilaniu benzynowym, a poprawnej "na gazie". Wystarczy, że do auta z wtryskiem benzyny kupimy instalację za 1000 zł - bez komputera i niezbędnych elementów. Sterownik wtrysku benzyny zczasem adaptuje się do nowych warunków i po kilkunastu-kilkudziesięciu tysiącach kilometrów przebiegu wymaga naprawy. Udowodnić winę warsztatu nie jest jednak łatwo, lepiej nie decydować się na pozorne oszczędności.
Bywa jednak, że mamy dobrze dobraną instalację, a pojawiają się problemy. Warto zrobić przegląd potencjalnych źródeł niekorzystnych objawów. Nie jest ich, wbrew pozorom, wiele.
Nie ryzykujemy fortuny, wymieniając kilkuletnie kable wysokiego napięcia na nowe. Przy okazji oglądamy świece, filtr powietrza. Warto sprawdzić, czy parownik jest właściwie ogrzewany - jeżeli po kilkuset metrach intensywnej jazdy "na gazie" jest chłodny mimo rozgrzania silnika, to znamy już przyczynę kłopotów. Niezbędna jest też okresowa regulacja instalacji. Zadniebanie, np. długotrwała jazda na zbyt ubogiej mieszance, nie tylko sprzyja "strzałom", ale powoduje też przegrzanie głowicy silnika. Takie zjawisko nie jest nieodłacznie związane ze spalaniem przez silnik gazu - to zwykłe zaniedbanie właściciela auta. Sprawna isntalacja jest w pełni bezpieczna i dla samochodu, i dla właściciela.

- zmrożony termostat, brak mocy
Rozprężający się gaz schładza się, pobiera ciepło z parownika. Urządzenie to ma zapewnić właściwe ciśnienie gazu. Parownik wykorzystuje ciepło płynu chłodniczego - jeśli układ jest zapowietrzony, za mało jest płynu lub występuje uszkodzenie termostatu (konieczna wymiana; utrudniona eksploatacja na LPG, skutki groźne dla silnika), to auto nie ma mocy, jadąc "na gazie". Objaw: po intensywnej jeździe na LPG parownik jest zimny.

- problemy z układem zapłonowym
Do zapalenia mieszanki gazowo-powietrznej potrzebne jest wyższe napięcie niż przy zasilaniu benzynowym. Jeśli przewody wysokiego napięcia są słabe, dochodzi do strzałów. Warto je na bieżąco zabezpieczać (spray izolujacy), w razie potrzeby wymienić na nowe, dobrej marki.

- wysokie zużycie paliwa
W samochodach z instalacją gazową objawy zabrudzenia filtra powietrza są wyjątkowo dotkliwe. Podstawowy problem to wyraźny wzrost zużycia paliwa, spadek mocy, niewłaściwy skład spalin. Należy pamiętać o sprawdzeniu filtra również przed regulacją instalacji LPG.

- zużyte lub niewłaściwe świece
Kiepskie świece zapłonowe są również przyczyną strzałów. Warto je skontrolować, a gdy występuje potrzeba wymiany - do auta z "gazem" wybieramy raczej świece jednoelektrodowe o parametrach zalecanych standardowo przez producenta samochodu. Jeżeli fabryczny układ zapłonowy ma zbyt niską wydolność ("strzały"), można mu pomóc, zmniejszając nieznacznie odstęp elektrod - o 1-2 mm.

- silnik gaśnie podczas jazdy "na luzie"
W wielu autach wlot powietrza jest tak ułozony, że podczas jazdy jest ono wdmuchiwane do układu dolotowego. Może to wpływać na niekorzystne dla pracy parownika zmiany podciśnienia w ukł. dolotowym. Jeśli silnik gasnie na luzie należy wlot powietrza odwrócić lub osłonić przed pędem powietrza.

- awaria pompy paliwa
Nawet jeśli jeździmy tylko "na gazie" i uruchamiamy auto wbrew zaleceniom producentów instalacji LPG zawsze "na gazie", w zbiorniku paliwa powinna być benzyna. Zapowbiega to uszkodzeniu elektrycznej pompy pliwa, a w samochodach z wtryskiem wielopunktowym przegrzaniu wtryskiwaczy benzyny.
_________________
Tempra 1.6 ie /LPG 1991 rok
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load