Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
jak podłączyć potencjometr?
Autor Wiadomość
s3kawka 


Dołączyła: 03 Sty 2009
Posty: 23
Skąd: konto usunięte
Województwo: Podkarpackie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 11-01-2009, 12:16   jak podłączyć potencjometr?

jeden spaliłem, pomimo, że szukałem w googlach
niby wszystko opisane, tyle tylko że ja... jestem humanistą

oto rysunek
jak zrobić by żarówkę ściemniać i rozjaśniać
byłbym wdzięczny o rozrysowanie, gdyż z opisu nici wyszły (tzn wyszedł dym z potencjometru)

jedna uwaga ;)
plus (kabel) niech będzie zaznaczony czerwonym kolorem
zero/masa/minus innym kolorem
z góry dzięki
  
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 12-01-2009, 11:48   

s3kawka, elektronikiem nie jestem,ale jeżeli ta żarówka ma parę wat a potencjometr to taki zwykły z np. radia,to nie wytrzyma on takiego obciążenia.Napisz dokładniej co to za potencjometr i jaką moc ma ta żarówka.Jak byś w miejsce żarówki podpiął diody LED to nie było by problemu.

_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 12-01-2009, 13:33   

Ten potencjometr spaliles dlatego ze ma on za mala moc strat.Musisz zastosowac potencjometr z drutem oporowym np. z regulacji podswietlania zegarow w polonezie.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
s3kawka 


Dołączyła: 03 Sty 2009
Posty: 23
Skąd: konto usunięte
Województwo: Podkarpackie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 12-01-2009, 19:37   

dzieki Panowie (zielony - ty z moich okolic jestes!)
obaj macie racje
dzis dowiedzielm sie ze przy tym systemie trzeba zamontowac jakis opornik, czy inne cudo ktore pociagnie calosc, dla mnie to juz wyzsza technika
tak jak napisal lordabarth chyba lepiej poszukac czegos co juz kiedys dzialalo i dostoswac do swoich potrzeb
dzieki!
_________________
hej Gość, czy ja cie dzis nie wyprzedzałem?
;-P
  
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-01-2009, 23:14   

od biedy jeśli to żarówka która ma tylko parę wat a zasilasz to wszystko np z 12Volt to starczy jeden tranzystor MOSFET jakiś i z dwa rezystory, tak w najprostszym przypadku, albo nawet tranzystor bipolarny...

teraz jestem zawalony zajęciami i nie mam jak Ci na szybko rozrysować, ale może wygooglasz. w przypadku np mosfet'a masz 3 nogi - dren, bramka, źródło, teraz jeśli nie pomylę (późno jest już...) to tak: bierzesz ze sklepu elektronicznego jakiś mosfet z kanałem typu N, który wytrzymuje te parę wat (jeśli to zwykła żaróweczka); 'nogę' D = Dren tego mosfeta podłączasz do plusa, a między nogą Źródło (S) a masę (minus) dajesz żarówkę; między bramkę (G) a plus dajesz swój potencjometr, zapewne będzie on miał coś koło 100 kOhm ale z nim jeszcze szeregowo np 10kOhm, dodatkowo między tą bramkę G a masę daj rezystor np 1 MOhm.

jest późno, mam nadzieję, że nie pomyliłem, ale powinno to działać;


albo na jakimś bipolarnym tranzystorze NPN, ale dobranym pod taką moc (prąd płynąc) jaką żarówka pobiera;
bipolarny - emiter, baza , kolektor, E,B,C; Kolektor do plusa, między emiter a masę (minus) żarówkę, a między bazę a plus potencjometr; tak nawet masz prościej, ale byś nie spalił go to musio wytrzymywać prąd jaki bierze żarówka;

musisz ew rezystory i tranzystor dobrać w zal od żarówki i zasilania; może jak masz jakichś miłych sprzedawców w jakimś elektronicznym to Ci pomogą;
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load