|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Czujniki |
Autor |
Wiadomość |
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-07-2012, 13:23 Czujniki
|
|
|
Witam, mam ogromną prośbę, chce zmierzyć czujniki, regulatory i ogólnie co można sprawdzić za pomocą miernika u siebie w domu ale nie wiem dokładnie który czujnik, regulator do czego służy gdzie się znajduje i jaką powinien mieć wartość aby był sprawny. |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
brynol69
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 346 Skąd: Imielin
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-07-2012, 17:39
|
|
|
Cześć, najlepiej jakbyś zmierzył czujniki na złączu przychodzącym do ECU albo mierzyć każdy czyjnik bezpośrednio. ECU znajduje się za schowkiem przy drzwiach pasażera ale musiałbyś podać kod silnika żeby dobrać obpowiedni schemat. Pamiętaj aby odłączyć aku przed odpięciem złącza ECU. Jeżeli będziesz mierzył czujniki bezpośrednio to wystarczy wyłączony zapłon.
1. Czujnik położenia wału (CPW) 612-748 om przy 20*C) wtyczkę powinieneś znależć w okolicach kolektora ssącego/pompy wspomagania (biała albo czarna na długim przewodzie)
2. Czujnik temp. płynu chłodzącego 3,5-3,9 kom przy 20*C. Niebieska wtyczka na obudowie termostatu.
3. Czujnik temp. zasysanego powietrza 3,5-3,9 kom przy 20*C. Brązowa wtyczka na środku kolektora ssącego.
4. Wryskiwacze 2-3 om przy 20*C. są na listwie pod kolektorem ssącym ale tak ciężko jest je zmierzyć.
5. MAP Sensor możesz zmierzyć jeżeli masz np dużą strzykawkę . Pomiaru dokonuje się przy załączonym zapłonie, wytwarzająć strzykawką ciśnienie w przewodzie idącym do map sensora. Przewód wychodzi z kolektora ssącego i idzie gdzieś w stronę grodzi silnika. Należy zmierzyć napięcie między środkowym i jednym z zewnętrznych przewodów wychodzących z wtyczki. Jeżeli podczas wytwarzania ciśnienia napicie będzie zmieniać się w granicach 0,1-5,4V to MAP jest sprawny.
Cewki zapłonowe również mógłbyś zmierzyć ale nie powiem Ci jak bo nie wiem. Generalnie to by było tyle. Ewentualnie możesz spradzić czy EGR działa poprawnie ale z tym też nie pomogę Ci. |
_________________ Tune Hard Go Pro
Fiat Tipo 1.4 S 5p zielony - dawca dla j/n
Fiat Tipo 1.6 HF Turbo 5p zielony - R.I.P.
Fiat Tipo 1.8 GT LPG 3p czarny - sprzedany
Fiat Tipo 1.8 GT 3p bordowy - :-)
Fiat Tipo 1.6 HF 3p bordowy - drugie wcielenie |
|
|
|
|
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-07-2012, 18:44
|
|
|
Dzięki wielkie, a do czego służy czujnik w aparacie zapłonowym zaraz koło kopułki i w skrzyni biegów od strony chłodnicy bo ten ma w ogóle przerwę i jest uwalony, nie jest czasem od oleju bo świeci mi sie cały czas kontrolka.
** Dodano: 11-07-2012, 19:51 **
a odnośnie tego schematu do ecu to mój numer silnika to 159A4.46 |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 11-07-2012, 20:41
|
|
|
Czujnik w aparacie daje sygnal polozenia walkow rozrzadu(czyli posrednio rozpoznaje GMP na tlokach)Nie kojarze Twojego silnika ale ja mialem 2.0 8v na dwoch walkach i tam czujnik w aparacie byl na dwa piny.Czujnik polozenia walu+czujnik w aparacie byly niezbedne by byla iskra na swiecach.Na pracujacym silniku jak go zdejmowalem to gasl.Tak samo gasl jak zdejmowalem CPW.Wszystkie czujniki silnika sa zasilane napieciem 5v wiec jak zdejmiesz jakas wtyczke na wlaczonym zaplonie ma byc w niej ok.5V
Czujnik w skrzyni to wlacznik swiatla wstecznego.Jak wlaczysz wsteczny ma byc zwarty.Na luzie lub jakimkolwiek biegu do przodu ma byc rozwarty.Do czujnika w skrzyni dochodzi nap.12V
Mozesz jeszcze sprawdzic czujnik polozenia przepustnicy.Na zewnetrzne piny dochodzi napiecie 5v.Miedzy srodkowym a masa sprawdzasz potencjometr.Na zamknietej napiecie niskie.Na pelnym otwarciu ok 5v.Warto jeszcze sprawdzic czy zmienia sie plynnie w calym zakresie otwarcia(czy nie ma gdzies przerwy) |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
brynol69
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 346 Skąd: Imielin
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-07-2012, 07:46
|
|
|
o tych dwóch czujnikach nie pisałem z tego względu że nie wiedziałem czy je masz, ponieważ występowały różne osprzęty w 1.8, ja np. nie miałem czujnika halla na wałku i nie miałem CPP (czujnik położenia przepustnicy), ponieważ miałem dwie cewki i czujnik krokowy. Ale jak mówisz że masz te dwa czujniki to mierzy się je następująco:
1. Czyjnik halla, ma jakąś stałą wartość wydaje mi się że ok 50 om. Wpinasz się miernikiem na czujnik i mierzysz rezystancję, powinna być stała. Pomiar właściwy wykonujemy podczas uruchomienia rozrusznika. Rezystancja powinna się znacząco zmieniać razem z obrotami wałka rozrządu. Jeżeli tak jest to czujnik jest sprawny.
2. CPP,
3. VAE, zawór biegu jałowego znajduje się na prawo od regulatora ciśnienia, najlepiej jest go wyjąć i podpiąć pod stałe 12V, powinien się wtedy otworzyć i przepuszczać powietrze. Przy odłączonym napięciu powinien być zamknięty, żeby sprawdzić wystarczy dmuchnąć |
_________________ Tune Hard Go Pro
Fiat Tipo 1.4 S 5p zielony - dawca dla j/n
Fiat Tipo 1.6 HF Turbo 5p zielony - R.I.P.
Fiat Tipo 1.8 GT LPG 3p czarny - sprzedany
Fiat Tipo 1.8 GT 3p bordowy - :-)
Fiat Tipo 1.6 HF 3p bordowy - drugie wcielenie |
|
|
|
|
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 12-07-2012, 11:20
|
|
|
Po nocy w garażu zmierzyłem te czujniki i tak:
CPW- 680Ohm napięcie we wtyczce z włączonym zapłonem 0,5V?
czujnik.temp.ten między świecami- 2,6kohm U-4,8V
czujnik.temp.powietrza- 3,2kohm U-4,28V
czujnik przy termostacie- 3,3kohm U-4,29V
czujnik w aparacie- 835ohm U-0,5V
CPP
AiC czyli zewnętrzne 613ohm
BC czyli dwa dole piny, przepustnica zamknięta- 633ohm
BC przepustnica otwarta- 137ohm
AB przepustnica zamknięta- 64ohm
AB przepustnica otwarta- 694ohm
a napięcie we wtyczce odpowiadające pinom AiC -4,92V i między AiB 4,92V
** Dodano: 12-07-2012, 13:37 **
wczoraj wieczorem zauważyłem ze silnik mi zgasł koło domu jak wyluzowałem a dzisiaj wogóle nie ma wolnych obrotów, sprawdziłem krokowy i wogule nie reaguje, czy pod napięciem czy bez nie daje oznak życia i jak dmuchnę to przepuszcza powietrze. Tak ze szukałem czegoś innego a zrodził sie nowy problem;( |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
brynol69
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 346 Skąd: Imielin
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-07-2012, 12:37
|
|
|
Czujnik CPW nie jest zasilany ponieważ jest czujnikiem indukcyjnym i to on wytwarza impulsy, podobnie z czujnikiem w aparacie zapłonowym. Rezystancję masz dobrą, sorry że wprowadziłem Cie w błąd tymi 50 omami, teraz już pamiętam że to miało być w tych okolicach co napisałeś. Jakbyś mierzył ten czujnik podczas kręcenia rozrusznikiem to widziałbyś jak zmienia się jego rezystancja. Ale jak auto pali to jest sprawny. Napięcie na pozostałych czujnikach tj. CPP, temp. wody, temp. powietrza jest różne ponieważ jest zależne od rezystancji tych czujników i jeżeli do pomiaru wypniesz jeden to napięcie się automatycznie zmieni. Podczas sprawdzanie CPP istotne jest aby przyjrzeć się czy rezystancja podczas poruszania dźwignią zmienia się płynnie, ponieważ czasem wycierają się ścieżki w tym czujniku.
Ten czujnik który jest między świecami, podejrzewam że koloru czerwonego to czujnik do wskaźnika temp. na desce rozdzielczej i nie ma on wpływu na działanie silnika.
Podsumowując wszystko wygląda elegancko
** Dodano: 12-07-2012, 13:47 **
Hmm na pierwszy ogień sprawdziłbym jeszcze raz CPP, ew wyregulował je. Na włączonym zapłonie zmierz napięcie pomiędzy środkowym przewodem we wtyczce CPP a masą. Książki mówią że powinno wynosić ok 0,5V a życie że 0,2-0,3V. Jeżeli ECU nie widzi takiego napięcia na tym czujniki to nie wie że silnik jest na wolnych obrotach i ma otworzyć VAE. Napięcie ustawia się luzując dwie śrubki na których jest przymocowany a następnie kręci się nim lewo-prawo aż ustawisz 0,2-0,3V. Wtyczka musi być wpięta, do przewodu wepnij się od gumką. Jeżeli napięcie jest dobre to zagrzej samochód i poluzuj tą miedzianą śrubkę na przepustnicy, odepnij wtyczkę od VAE i kręć śrubą aż ustawisz obroty 850/min. Jak ustawisz i wepniesz wtyczkę spowrotem to obroty nie powinny się zmienić. |
_________________ Tune Hard Go Pro
Fiat Tipo 1.4 S 5p zielony - dawca dla j/n
Fiat Tipo 1.6 HF Turbo 5p zielony - R.I.P.
Fiat Tipo 1.8 GT LPG 3p czarny - sprzedany
Fiat Tipo 1.8 GT 3p bordowy - :-)
Fiat Tipo 1.6 HF 3p bordowy - drugie wcielenie |
|
|
|
|
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 12-07-2012, 13:31
|
|
|
Dzięki wielkie za informacje to wiem że czujniki są dobre będę szukał dalej zacznę od map sensora. A i jeszcze pytanko odnośnie silnika krokowego, czy można jeździć z uszkodzonym czy jakoś wpływa na osiągi i prace silnika oprócz trzymania wolnych obrotów? |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
brynol69
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 346 Skąd: Imielin
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-07-2012, 12:41
|
|
|
Generalnie rzecz biorąc nie masz silnika krokowego w swojej temperówce, tylko zawór dodatkowego powietrza. W połączeniu z CPP pełni tą samą rolę co krokowiec ale to nie to samo Tak czy inaczej nie wpływa jakoś znacząco na spalanie czy osiągi, ponieważ działa do czasu zagrzania się silnika i można żyć bez niego. Czego nie można powiedzieć o krokowcu bo bez niego zawsze zgaśnie czy ciepły czy zimny. Czujnikiem który najbardziej odpowiada za nadmierne zużycie paliwa jest czujnik temp. zasysanego powietrza, a po nim temp. płynu chłodzącego. |
_________________ Tune Hard Go Pro
Fiat Tipo 1.4 S 5p zielony - dawca dla j/n
Fiat Tipo 1.6 HF Turbo 5p zielony - R.I.P.
Fiat Tipo 1.8 GT LPG 3p czarny - sprzedany
Fiat Tipo 1.8 GT 3p bordowy - :-)
Fiat Tipo 1.6 HF 3p bordowy - drugie wcielenie |
|
|
|
|
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-07-2012, 14:10
|
|
|
Mi się wydaje że to jest silnik krokowy przecież zaczyna działać od początku nawet go słychać jak przekręcałem stacyjkę, tak tykał, i teraz gaśnie mi na wolnych obrotach bez względu na temperaturę. Dlatego podkręciłem trochę linkę od gazu koło przepustnicy żeby były trochę wyższe obroty i jest 900 i nawet lepiej chodzi na wolnych niż przedtem bo nie faluje |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-07-2012, 14:37
|
|
|
Podkrecanie obrotow na lince nie jest skutecznym rozwiazaniem.Dzis bedziesz mial obroty 900 a jutro juz beda inne-albo za duze albo za male.Traktuj to jako dorazne rozwiazanie.Zreszta sam sie przekonasz
A nie masz przypadkiem regulacji dodatkowego powietrza na przepustnicy?Ja tak mialem w 2.0 i tym sie obroty precyzyjnie regulowalo. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Czester1
Wiek: 32 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 25 Skąd: Wola Lubecka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-07-2012, 14:45
|
|
|
Mam na przepustnicy od góry taką śrubę na płaski śrubokręt, ale myślałem że to tylko na benzynie ustawie obroty a na gazie to chyba nie.
** Dodano: 13-07-2012, 15:47 **
z tymi obrotami to ja już sie przyzwyczaiłem bo raz były za niskie raz za wysokie a nie raz to się zacięły i tak trzymało na 2000 ale przede wszystkim falowały a po tym jak krokowiec siadł i podciągnąłem linkę to może jast takie chwilowe rozwiązanie ale działa lepiej niż przedtem |
_________________ Fiat Tempra 1.8 KAT |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|