Co to takiego? |
Autor |
Wiadomość |
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 19:23 Co to takiego?
|
|
|
W jednym z rozebranych Tipków znalazłem coś takiego
Co to jest i do czego to służy? |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 19:25
|
|
|
to jest pochłaniacz par paliwa - resztę znajdziesz w wikipedii |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
Kajlon
Pomógł: 39 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 1421 Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 19:27
|
|
|
Też mam takie coś w Tipku i nie wiem do czego to coś ale wydaje mi sie że to jakiś pochłaniacz jest lub tudzież inne tego typu urządzenie |
|
|
|
|
Młody
Pomógł: 40 razy Wiek: 44 Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 1580 Skąd: Gilowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 19:40
|
|
|
yoyo, Kajlon, dzięki.
Znowu jestem troszkę mądrzejszy |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 19:53
|
|
|
widzę, że nie ma w wiki więc sam się naprodukuję
Pochłaniacz to wymóg jakichś przepisów o ochronie środowisk czy cuś. W każdym razie opary benzyny kierowane są do tej puchy tam jet filtr (bodajże węglowy), po przejściu przez filtr do atmosfery wypuszczane jest powietrze, a samo paliwko (chyba skroplone) kierowane jest poprzez elektrozawór do dolotu
tyle teorii, bo nigdy się temu nie przyglądałem, choć też to mam w temperówce, u nas to jest chyba jeszcze z kompem spięte.
z tego co pamiętam to polonezy caro z monowtryskiem bosha miały też takie pochłaniacze ale mechanicy je wywalali, bo same problemy przez to były
nie wiem też jaką to ma żywotność i czy w naszych kilkunastoletnich autkach nie należałoby tego wywalić, bo taki filtr też pewnie musi być już nieźle przypchany
a tu znalazłem bardziej rzeczowy opis:
dziura.arek napisał/a: | Wlew paliwa jest szczelnie zamknięty korkiem i połączony przewodem z pochłaniaczem par paliwa, wypełnionym węglem aktywowanym. Otwór w zbiorniku pochłaniacza łączy go z atmosferą. Pary paliwa ze zbiornika przedostają się do pochłaniacza, gdzie są absorbowane przez węgiel aktywowany. Pochłaniacz jest połączony także z obudową przepustnicy. podczas pracy silnika panuje w niej podciśnienie, które powoduje (niezależnie od zasysania powietrza przez filtr) także zasysanie niewielkich ilości powietrza przez pochłaniacz. Powietrze to wymywa pary paliwa z węgla aktywowanego. Proces ten wielokrotnie może się powtarzać. Elektrozawór, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umożliwia zasysanie par paliwa ze zbiornika w ściśle określonych warunkach pracy silnika (temperatura, obciążenie itd.)
|
i jeszcze jeden:
romano napisał/a: | Jest to pochłaniacz par paliwa i jak sama nazwa mówi pochłania on pary paliwa ze zbiornika.
Pochłaniacz połączony jest z jednej strony z bakiem a z drugiej po przez elektrozawór z przepustnicą dodatkowo też ma otwór w obudowie. Podczas pracy silnika panujące w kolektorze dolotowym podciśnienie powoduje zasysanie powietrza przez pochłaniacz, które wymywa pary paliwa z węgla aktywowanego(czynnik aktywny w pochłaniaczu).
Proces ten odbywa się w ściśle określonych warunkach i sterowany jest po przez elektrozawór.
Pochłaniacz dodatkowo ma za zadanie eleiminację szkodliwych związków z ukladu zasilania po wyłączeniu gorącego silnika i reguluję ciśnienie wewnątrz baku wynikające ze zmian temperatury otoczenia |
|
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
|
Ezakiel
Wiek: 44 Dołączył: 07 Mar 2008 Posty: 46 Skąd: Białogard
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:14
|
|
|
a powiedz mi kolego czy to jest niezbedne w funkcjonowaniu tipka??bo ja po swojej stluczce rozwalilem to wi usunolem poprostu spiolem te przewody |
_________________ Gdzie noge postawie,
Na wyprawie tam się bawie |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:18
|
|
|
Ezakiel, w wielu autach to wywalają, w końcu jak każdy filtr ma to jakąś swoją żywotność,
na pewno po odpięciu zmienia się skład spalin na mniej ekologiczny,
włosi upakowali w nasze autka sporo elektroniki i nie zdziwiłbym się gdyby komp u nas korzystał z tego poprzez jakiś czujnik ale to już tylko domysły |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
kubek
Pomógł: 12 razy Wiek: 37 Dołączył: 09 Paź 2007 Posty: 459 Skąd: Bobrowice
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:20
|
|
|
ja u siebie to odlaczylem i roznicy w jezdzie nie ma |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:25
|
|
|
znalazłem jeszcze takie coś:
kiss napisał/a: | Witam
Jak każde urządzenie z wkładem węgla aktywnego ma pewną swoją żywotność.
Wymienia się go w całości.
Oznaką konieczności wymiany filtra jest zalatujące i dający się wyczuć (podczas jazdy) zapach benzyny |
|
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
Sapphiron
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Paź 2007 Posty: 1395 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:29
|
|
|
yo... w jakich to T/T były wkładane te filtry? we wszystkich? |
_________________
PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ORAZ KLIPY WIDEO. ZAPRASZAM!!!
Gość, uśmiechnij się |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 20:30
|
|
|
Sapphiron, ty masz gaźnik to nie będziesz miał, zresztą ciężko go przeoczyć bo to taka wielka manierka (jak na fotach) na prawym nadkolu |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
Sapphiron
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Paź 2007 Posty: 1395 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 15-05-2008, 22:16
|
|
|
no to ja mam pytanie? Napisales, ze Ty masz gaznik wiec tego nie szukaj - teram moje pytanie: dlaczego ma nie szukac? przeciesz fiaty 126p w wersji elegant mialy taki pochlaniacz, byly przeciez gaznikowe i przewody byly wpiete w podstawe gaznika miedzy gaznikiem a dolotem? |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 15-05-2008, 23:03
|
|
|
Sapphiron, jesli smierdzi ci benzyna w aucie podczas jazdy, sprawdz w pierwszej kolejnosci wszystkie przewody doprowadzajace i odprowadzajace paliwo z baku, raczej masz nieszczelny uklad zaslania paliwem. Mozesz tez przyjrzec sie pompie paliwa i jesli masz LPG, elektrozaworowi. Ale jesli przewodow nie wymienial nikt, to bardzo prawdopodobne ze zaczynaja kruszec. Mialem taki sam problem, odnalazlem przyczyne (spekany przewod przy elektrozaworze) i wymienilem przewod. A widzialem juz (bo pasazerem bylem) jak zapala sie lada pod maska |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
Ezakiel
Wiek: 44 Dołączył: 07 Mar 2008 Posty: 46 Skąd: Białogard
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 16-05-2008, 11:55
|
|
|
Ja tam wywalilem ten filtr i mam nadzieje ze nic tipkowi nie bedzie |
_________________ Gdzie noge postawie,
Na wyprawie tam się bawie |
|
|
|
|
Sapphiron
Pomógł: 9 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Paź 2007 Posty: 1395 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 16-05-2008, 12:49
|
|
|
Ciechu78, co dziwne to pod maską nie śmierdzi... śmierdzi tylko trochę w kabinie... w bagażniku śmierdzi z innego powodu (waha na zlocie)... |
_________________
PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ORAZ KLIPY WIDEO. ZAPRASZAM!!!
Gość, uśmiechnij się |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 16-05-2008, 18:04
|
|
|
maniutek, nie zaglądąłem nigdy pod machę eleganta, choć nabiłem takim troszkę kilometrów
do tej pory myślałem że to tylko w monowtryskach (gdzieś czytałem, że w wielowtryskach z tego zrezygnowali) to było montowane |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
Momo
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 08 Lis 2007 Posty: 182 Skąd: Szczecin/Lipiany
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 16-05-2008, 18:23
|
|
|
Sapphiron, mam taki sam problem ale nie znam przyczyny bo nie miałem jeszcze czasu pogrzebać przy tym. |
_________________ był Tipo 1.4 DGT, gaźnik '91
jest Escort MKVII 1.6 16V '96
|
|
|
|
|
titanea
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 05 Gru 2006 Posty: 165 Skąd: Lubaczów
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 16-05-2008, 20:56
|
|
|
jak w autku śmerdzi a pod machą nie to se sprawdz pod tylną kanapką może tam coś jest nie tak albo ci nadkole gnije od strony wlewu. |
_________________ TIPO 1.4 I.E. 93 r. Gaźnik, Bialutki można go nazwać również TARANEM ;]
http://img137.imageshack....62/dowodya4.jpg
Ford Escort 1,8 TD MK VII Ghia - 1998 |
|
|
|
|
Momo
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 08 Lis 2007 Posty: 182 Skąd: Szczecin/Lipiany
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 18-05-2008, 15:11
|
|
|
titanea napisał/a: | (...) albo ci nadkole gnije od strony wlewu. |
Gnije, gnije, przyznaję ale co jedno z drugim ma wspólnego? |
_________________ był Tipo 1.4 DGT, gaźnik '91
jest Escort MKVII 1.6 16V '96
|
|
|
|
|
titanea
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 05 Gru 2006 Posty: 165 Skąd: Lubaczów
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 19-05-2008, 07:42
|
|
|
To pomyśl logicznie jak ci gnije nadkole od strony wlewu paliwa to jest duże prawdopodobieństwo, że będzie ci śmierdzieć paliwkiem przecież jest tam jakiś odpowietrznik |
_________________ TIPO 1.4 I.E. 93 r. Gaźnik, Bialutki można go nazwać również TARANEM ;]
http://img137.imageshack....62/dowodya4.jpg
Ford Escort 1,8 TD MK VII Ghia - 1998 |
|
|
|
|
Momo
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 08 Lis 2007 Posty: 182 Skąd: Szczecin/Lipiany
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 22-05-2008, 10:33
|
|
|
No fakt, z tyłu auta, przy nadkolach, w bagażniku mocno czuć paliwo. Może zdemontować błotnik i zabezpieczyć nadkole? jak będę miał chwilę czasu to tak zrobię. Dzięki. |
_________________ był Tipo 1.4 DGT, gaźnik '91
jest Escort MKVII 1.6 16V '96
|
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 22-05-2008, 11:15
|
|
|
Młody, no widzisz - a mu tez nad tym myslelismy :-0 |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
|