Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Prawie spaliła mi się tampra, czemu? - macie jakies pomysły?
Autor Wiadomość
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 17:22   Prawie spaliła mi się tampra, czemu? - macie jakies pomysły?

Witam szanownych forumowiczów. wstałem dzisiaj rano żeby wybrać się do pracy. odśnieżyłęm samochód i spokojnie odpaliłem. zabrałem kilku kumpli i po dojechaniu zostawiłem samochód na przyzakładowym parkingu. gdy poszedłem się przebrać dostałęm telefon og kumpla który wjechał na parking po mnie, że fura mi się pali. jak chłopaki ją ugasili to jeszcze dałem radę otworzyc ja z centralnego. nie było by to dziwne gdyby nie to że spalił się głównie akumulator. i teraz moje pytanie:

nie macie opcji czemu się zapaliła?

chłodnica nie jest zasłonięta, auto po dojechaniu do pracy nie miało nawet 80 stopni.
pobieżne oględziny nie wykazały żadnego zwarcia, bo elektryka cała, spaliło się tylko to co pomiędzy akumulatorem a rozdzielaczem, łącznie z nimi i osprzętem przylegającym. ruszyło trochę korki od wspomagania i od chłodnicy.

całość po spłonięciu wygląda tak:

_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 17:26   

matrix0606, aku sam w sobie mógł być uszkodzony, i mógł "wybuchnąć" co jest bardzo prawdopodobne, bo był źródłem ognia.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 17:28   

ciechu napisał/a:
aku sam w sobie mógł być uszkodzony, i mógł "wybuchnąć" co jest bardzo prawdopodobne, bo był źródłem ognia.

też tak podejrzewałem, ale czemu nie w trakcie jazdy, tylko jak już się zatrzymałem? do pracy mam jakieś 25 minut drogi z prędkością średnią około 80km/h. fakt aku nie był nowy. miał już dobrych parę lat i do tego był sporo razy ładowany.
_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 17:32   

matrix0606 napisał/a:
ale czemu nie w trakcie jazdy, tylko jak już się zatrzymałem
tego nie wiem. Warto byłoby sprawdzić też ładowanie. Może uszkodzony jest regulator napięcia i nastąpiło przeładowanie aku. Albo z wiekiem doszło do jakichś uszkodzeń wewnątrz akumulatora. Teraz pewnie tylko specjaliści są w stanie dojść do przyczyn.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 17:38   

ciechu napisał/a:
Może uszkodzony jest regulator napięcia i nastąpiło przeładowanie aku. Albo z wiekiem doszło do jakichś uszkodzeń wewnątrz akumulatora.

czyli jest opcja że jak podłączę wszystko na nowo to będę miał podobne zdarzenie? jak sprwdzić czy ładowanie jest ok?
wystarczy zmierzyć napięcie na akumulatorze podczas pracy silnika i jak będzie nie większe niż 14.4V to jest ok?
to jeszcze fotki akumulatora i maski:

_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 17:44   

matrix0606 napisał/a:
jak sprwdzić czy ładowanie jest ok?
wystarczy zmierzyć napięcie na akumulatorze podczas pracy silnika i jak będzie nie większe niż 14.4V to jest ok?
dokładnie tak. Ustawiasz miernik na volty i mierzysz :D jak się mieści w 14-14,5 to jest ok, jak jest niższe, to pół biedy, ale jak przekracza 16V to już jest poważny problem.

Nie zauważyłeś w czasie jazdy np. że podświetlenie deski jest jaśniejsze niż zwykle lub wycieraczki szybciej pracują?
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 17:46   

ciechu napisał/a:
Ustawiasz miernik na volty i mierzysz

no co do pomiarów to kumam temat bom jest elektronik amator.
ciechu napisał/a:
Nie zauważyłeś w czasie jazdy np. że podświetlenie deski jest jaśniejsze niż zwykle lub wycieraczki szybciej pracują?

nie było takich objawów, radio normalnie grało. nic nie wskazywało na zbyt wysokie napięcie.
_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 17:50   

matrix0606, więc obstawiam uszkodzenie akumulatora, ale na wszelki wypadek jak poskładasz auto do kupy to sprawdź to napięcie zostaw odpalone auto na luzie i poprzyglądaj się czy coś się nie dzieje.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 17:51   

ciechu napisał/a:
na wszelki wypadek jak poskładasz auto do kupy to sprawdź to napięcie zostaw odpalone auto na luzie i poprzyglądaj się czy coś się nie dzieje.

tak zrobię i zdam tu relację co ewentualnie jest nieteges.
_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 13-02-2010, 18:16   

zastanawia mnie 1 rzecz - czemu przewód od odmy masz dziurawy ? Od temp zaczął się topić czy też się palił ?
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
matrix0606 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 21 Lis 2008
Posty: 129
Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 13-02-2010, 18:18   

Luczu napisał/a:
zastanawia mnie 1 rzecz - czemu przewód od odmy masz dziurawy ?

też mnie to dziwi. był dość daleko od miejsca ognia, bo jak mówię centrum było od wewnętrznej strony aku i rodzielacza.
_________________
fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię.
     assistance
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 13-02-2010, 18:56   

Również bym stawiał na uszkodzenie akumulatora. Widocznie doszło do zwarcia między celami. Podczas ładowania akumulatora wydziela się wodór i zwarcie między celami + zgromadzony wodór (nawet w małych ilościach) spowodowały, że akumulator dosłownie eksplodował.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 21:04   

Luczu napisał/a:
czemu przewód od odmy masz dziurawy ? Od temp zaczął się topić czy też się palił ?
od temperatury musiałyby też popalić się inne przewody, szczególnie te bliżej akumulatora, a na to nie wygląda. Ale widać za to, że ustawienie kierunkowe akumulatora mogło spowodować, że przy samej eksplozji palące się szczątki, plastik mógł prysnąć właśnie na przewód podciśnieniowy. Nakrętka od zbiorniczka z olejem od wspomagania też podtopiona jest, czy tylko mi się wydaje?
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
albert1991 



Pomógł: 24 razy
Wiek: 33
Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 1071
Skąd: Kłodawa (konińskie)
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-02-2010, 21:29   

a czasami klema + nie dotykała Ci do maski ???
_________________
Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność - w kierowcy
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 14-02-2010, 00:17   

definitywnie akumulator dostał zwarcia wewnętrznego. przyczyna czemu sie to stało na postoju a nie podczas jazdy jest bardzo prosta. podczas jazdy z płyt w akumulatorze doszło do oberwania masy czynnej, która podczas jazdy pływała w elektrolicie a po zatrzymaniu sie spokojnie opadła na dno i doprowadziła do zwarcia. opcja nr. 2. materiał izolacyjny oddzielający płytę plusową od minusowej dostał przebicie i doszło do zwarcia, takie zwarcie mogło trwać nawet pół godziny zanim wytworzyła się temp zdolna do stopienia plastiku
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load