Prawie spaliła mi się tampra, czemu? - macie jakies pomysły? |
Autor |
Wiadomość |
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:22 Prawie spaliła mi się tampra, czemu? - macie jakies pomysły?
|
|
|
Witam szanownych forumowiczów. wstałem dzisiaj rano żeby wybrać się do pracy. odśnieżyłęm samochód i spokojnie odpaliłem. zabrałem kilku kumpli i po dojechaniu zostawiłem samochód na przyzakładowym parkingu. gdy poszedłem się przebrać dostałęm telefon og kumpla który wjechał na parking po mnie, że fura mi się pali. jak chłopaki ją ugasili to jeszcze dałem radę otworzyc ja z centralnego. nie było by to dziwne gdyby nie to że spalił się głównie akumulator. i teraz moje pytanie:
nie macie opcji czemu się zapaliła?
chłodnica nie jest zasłonięta, auto po dojechaniu do pracy nie miało nawet 80 stopni.
pobieżne oględziny nie wykazały żadnego zwarcia, bo elektryka cała, spaliło się tylko to co pomiędzy akumulatorem a rozdzielaczem, łącznie z nimi i osprzętem przylegającym. ruszyło trochę korki od wspomagania i od chłodnicy.
całość po spłonięciu wygląda tak:
|
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:26
|
|
|
matrix0606, aku sam w sobie mógł być uszkodzony, i mógł "wybuchnąć" co jest bardzo prawdopodobne, bo był źródłem ognia. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:28
|
|
|
ciechu napisał/a: | aku sam w sobie mógł być uszkodzony, i mógł "wybuchnąć" co jest bardzo prawdopodobne, bo był źródłem ognia. |
też tak podejrzewałem, ale czemu nie w trakcie jazdy, tylko jak już się zatrzymałem? do pracy mam jakieś 25 minut drogi z prędkością średnią około 80km/h. fakt aku nie był nowy. miał już dobrych parę lat i do tego był sporo razy ładowany. |
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:32
|
|
|
matrix0606 napisał/a: | ale czemu nie w trakcie jazdy, tylko jak już się zatrzymałem | tego nie wiem. Warto byłoby sprawdzić też ładowanie. Może uszkodzony jest regulator napięcia i nastąpiło przeładowanie aku. Albo z wiekiem doszło do jakichś uszkodzeń wewnątrz akumulatora. Teraz pewnie tylko specjaliści są w stanie dojść do przyczyn. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:38
|
|
|
ciechu napisał/a: | Może uszkodzony jest regulator napięcia i nastąpiło przeładowanie aku. Albo z wiekiem doszło do jakichś uszkodzeń wewnątrz akumulatora. |
czyli jest opcja że jak podłączę wszystko na nowo to będę miał podobne zdarzenie? jak sprwdzić czy ładowanie jest ok?
wystarczy zmierzyć napięcie na akumulatorze podczas pracy silnika i jak będzie nie większe niż 14.4V to jest ok?
to jeszcze fotki akumulatora i maski:
|
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:44
|
|
|
matrix0606 napisał/a: | jak sprwdzić czy ładowanie jest ok?
wystarczy zmierzyć napięcie na akumulatorze podczas pracy silnika i jak będzie nie większe niż 14.4V to jest ok? | dokładnie tak. Ustawiasz miernik na volty i mierzysz jak się mieści w 14-14,5 to jest ok, jak jest niższe, to pół biedy, ale jak przekracza 16V to już jest poważny problem.
Nie zauważyłeś w czasie jazdy np. że podświetlenie deski jest jaśniejsze niż zwykle lub wycieraczki szybciej pracują? |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:46
|
|
|
ciechu napisał/a: | Ustawiasz miernik na volty i mierzysz |
no co do pomiarów to kumam temat bom jest elektronik amator.
ciechu napisał/a: | Nie zauważyłeś w czasie jazdy np. że podświetlenie deski jest jaśniejsze niż zwykle lub wycieraczki szybciej pracują? |
nie było takich objawów, radio normalnie grało. nic nie wskazywało na zbyt wysokie napięcie. |
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:50
|
|
|
matrix0606, więc obstawiam uszkodzenie akumulatora, ale na wszelki wypadek jak poskładasz auto do kupy to sprawdź to napięcie zostaw odpalone auto na luzie i poprzyglądaj się czy coś się nie dzieje. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 17:51
|
|
|
ciechu napisał/a: | na wszelki wypadek jak poskładasz auto do kupy to sprawdź to napięcie zostaw odpalone auto na luzie i poprzyglądaj się czy coś się nie dzieje. |
tak zrobię i zdam tu relację co ewentualnie jest nieteges. |
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 13-02-2010, 18:16
|
|
|
zastanawia mnie 1 rzecz - czemu przewód od odmy masz dziurawy ? Od temp zaczął się topić czy też się palił ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
matrix0606
Pomógł: 1 raz Wiek: 46 Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 129 Skąd: Sochaczew
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 13-02-2010, 18:18
|
|
|
Luczu napisał/a: | zastanawia mnie 1 rzecz - czemu przewód od odmy masz dziurawy ? |
też mnie to dziwi. był dość daleko od miejsca ognia, bo jak mówię centrum było od wewnętrznej strony aku i rodzielacza. |
_________________ fiat poszedł na złom i już nigdy fiata nie kupię. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 18:56
|
|
|
Również bym stawiał na uszkodzenie akumulatora. Widocznie doszło do zwarcia między celami. Podczas ładowania akumulatora wydziela się wodór i zwarcie między celami + zgromadzony wodór (nawet w małych ilościach) spowodowały, że akumulator dosłownie eksplodował. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 21:04
|
|
|
Luczu napisał/a: | czemu przewód od odmy masz dziurawy ? Od temp zaczął się topić czy też się palił ? | od temperatury musiałyby też popalić się inne przewody, szczególnie te bliżej akumulatora, a na to nie wygląda. Ale widać za to, że ustawienie kierunkowe akumulatora mogło spowodować, że przy samej eksplozji palące się szczątki, plastik mógł prysnąć właśnie na przewód podciśnieniowy. Nakrętka od zbiorniczka z olejem od wspomagania też podtopiona jest, czy tylko mi się wydaje? |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
albert1991
Pomógł: 24 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Cze 2008 Posty: 1071 Skąd: Kłodawa (konińskie)
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-02-2010, 21:29
|
|
|
a czasami klema + nie dotykała Ci do maski ??? |
_________________ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność - w kierowcy |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 14-02-2010, 00:17
|
|
|
definitywnie akumulator dostał zwarcia wewnętrznego. przyczyna czemu sie to stało na postoju a nie podczas jazdy jest bardzo prosta. podczas jazdy z płyt w akumulatorze doszło do oberwania masy czynnej, która podczas jazdy pływała w elektrolicie a po zatrzymaniu sie spokojnie opadła na dno i doprowadziła do zwarcia. opcja nr. 2. materiał izolacyjny oddzielający płytę plusową od minusowej dostał przebicie i doszło do zwarcia, takie zwarcie mogło trwać nawet pół godziny zanim wytworzyła się temp zdolna do stopienia plastiku |
|
|
|
|
|