|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Akcyza do kontroli czy do zwrotu? |
Autor |
Wiadomość |
bicart
Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 138 Skąd: GRYFICE
|
Wysłany: 04-02-2005, 21:28 Akcyza do kontroli czy do zwrotu?
|
|
|
Koniec roku przyniósł dwie wiadomości dla nabywców aut używanych sprowadzonych z zagranicy. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, jedna była zła a druga dobra.
Wojciech Traczyk, mojeauto.pl/ 2005-01-05 07:51
Zaczęło się od tej gorszej. Ministerstwo Finansów zapowiedziało pod koniec roku, iż zamierza skontrolować dokumenty, w tym głównie faktury VAT, na podstawie których do Polski sprowadzone zostały używane samochody z innych krajów unijnych. Akcja ta ma być wynikiem sygnałów, jakie dało się słyszeć z urzędów celnych, o przypadkach umieszczania na fakturach lub umowach kupna bardzo niskich kwot za sprowadzane auta. Niektóre auta kosztowały podobno nawet kilka euro...
A wszystko przez tak skonstruowany podatek akcyzowy, który uzależnia wysokość jego zapłaty m.in. od wartości kupna samochodu. Aby nie płacić zbyt dużo, nawet do 65% wartości używanego auta, można było się umówić ze sprzedającym i wpisać jego zaniżoną wartość. Takich właśnie "kombinatorów" resort finansów chce wyłapać i ukarać. Pod lupą znajdą się głównie te podejrzane transakcje, a przy okazji sprawdzone zostanie, czy kupujący dopełnił wszelkich formalności. Np. czy zapłacił akcyzę w ciągu 5 dni od zakupu auta.
Polskie służby celne wystąpiły już podobno do swoich odpowiedników w innych krajach o pomoc w realizacji tego zadania. Pytanie tylko, czy zadanie to jest realne do wykonania. W ciągu ośmiu miesięcy naszego członkostwa w Unii Polacy sprowadzili ok. 800 tys. używanych aut. Skontrolowanie chociaż części z tych transakcji to wiele dodatkowych godzin pracy wielu urzędników. Dodatkowe trudności pojawią się przy kontroli umów, które zostały zawarte pomiędzy osobami fizycznymi. Bo jak udowodnić, iż faktyczna kwota sprzedaży auta była inna niż wykazana w umowie?
Drugą wiadomością jest skarga, jaka wpłynęła na polskie państwo w sprawie pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów używanych. Skargę tę wniósł do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego mieszkaniec Wielkopolski, jakoby akcyza na auta używane była niezgodna z Traktatem UE. Narusza bowiem zakaz dyskryminacji podatkowej.
Teraz skarga ta trafi do jednej z komisji Parlamentu Europejskiego i jeśli zostanie pozytywnie rozpatrzona wówczas jej pobieranie przez nasz rząd będzie nielegalne. Wprawdzie w przygotowaniu jest nowy podatek, który zastąpić ma akcyzę od aut "z drugiej ręki", jednak nie wiadomo, czy on też nie zostanie przez UE uznany za niezgodny z prawem europejskim.
Drugą sprawą jest kwestia pobrania akcyzy od ok. 800 tys. aut od maja br. Nie wiadomo, czy nie będzie konieczne zwrócenie tych pieniędzy nabywcom aut. Do końca listopada wpływy z akcyzy z tego tytułu do budżetu państwa przekroczyły już 820 mln zł i z pewnością konieczność zwrotu tej kwoty mocno nadwyrężyłaby finanse państwa.
Obie sprawy mogą nieźle "namieszać" w kwestii sprowadzania aut z innych państw unijnych. Wprawdzie skontrolowanie wszystkich umów jest niemożliwe, nawet jeśli przyjmiemy, iż ministerstwo ma na to 5 lat od końca roku, w którym samochód został nabyty, to jednak niektóre transakcje mogą zostać sprawdzone. Jeśli wykryte zostaną nieprawidłowości grożą sankcje w postaci kar i karnych odsetek za zwłokę. MF radzi, by osoby, które nie do końca zachowały się uczciwie składały korektę deklaracji podatkowej i uniknęły tym samym sankcjom. Pomysł ten może być też próbą resortu zastraszenia tych, którzy w tym roku zechcą sprowadzić auto.
Druga problematyczna kwestia może spowodować, jeśli UE uzna skargę, a nie pojawi się na czas inny instrument chroniący nasz rynek, iż sprowadzenie auta stanie się jeszcze bardziej opłacalne. A dodatkowo może mieć to katastrofalny wpływ na sytuację finansów publicznych. |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 05-02-2005, 11:17
|
|
|
Dotyczy to osob prowadzacych dzialalnosc gospodarcza poniewaz nierealne jest skontrolowanie osob fizycznych i zweryfikowanie tych umow z wlascicielami zagranica.
Mam doczynienia z Fa Vat wystawianymi przez takich przedsiebiorcow i jezeli ktos wystawia na niej cene za Golfa 3 z 1995 roku 1400 zl to ja bym tego Golfa bardzo chetnie kupil od niego za ta cene.
Co do nielegalnosci pobierania to nie ludzmy sie ze ta akcyze panstwo polskie zwroci obywatelom bo podobnie bylo z nielegalnym pobieraniem oplat za parkingi co stwierdzilo bodajze NSA po rozpatrzeniu wniosku rzecznika praw obywatelskich i nikt zwrotu jakos nie otrzymal.
Jesli chodzi zas o podatek od pierwszej rejestracji to jest on w innych krajach i jest jakos zgodny z prawem unijnym wiec dlaczego u nas ma nie byc.
Nie oszukujmy sie wprowadzenie teraz tego przepisu jest durnota bo kto mial auto sciagnac to sciagnal i kropka.
Problem tkwi w jednym - diagnostach.
Na dzien dzisiejszy wystarczy ze auta na kolach wjedzie na stacje i przechodzi przeglad.
Niewazne ze ktos sprzeda to auto osobie ktora sie na tym nie zna i przy eksploatacji moze sie ta osoba zabic bo to auto wczesniej np. w Niemczech bralo udzial w wypadku i polowe auta bylo skasowane - przechodzi ono spokojnie przeglad techn.
Jesli auto jest powypadkowe i zagraza bezpieczenstwu na drodze w zadnym wypadku NIE POWINNO byc dopuszczone do ruchu bo zagraza one takze NAM czasami biernym uczestnikom wypadkow!!!
|
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|