Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Predkosc, bieg, a wskazania ekonomizera
Autor Wiadomość
Prawdziwek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lut 2009
Posty: 181
Skąd: Skwarkowice
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-10-2009, 16:17   Predkosc, bieg, a wskazania ekonomizera

W zwiazku z "technika ekonomicznej jazdy" mam pytanie, odnosnie wskazan ekonomizera w Tipo podczas jazdy na benzynie (choc w przypadku LPG zachowuje sie tak samo)

Jakie sa optymalne wartosci przedzialow predkosci w stosunku do biegu (przy uwzglednieniu poruszania sie po prostej utwardzonej drodze), aby spalanie bylo jak najekonomiczniejsze, par example: na trzecim biegu do 70km?

Czy trzeba wymuszac mozliwie jak najnizsze obroty silnika, poprzez jazde na jak najwyzszym biegu? Dla przykladu jadac na 5 z predkoscia 60 ekonomizer wskazuje zuzycie ponad norme, gdy, przy tej samej predkosci na trzecim biegu, spokojnie moge jechac w aki sposob (muskajac tylko gaz) iz przy utrzymywaniu tej predkosci ekonomiezer jest znacznie ponizej sredniej spalania.

Jakich zasad nalezy sie trzymac?

Tipo 1.8ie
_________________
Fabbrica Italiana di Automobili Torino
     assistance
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 13-10-2009, 16:44   

myślę, że najodpowiedniejsze obroty po prostej - 2500 rpm.

Nie jedź na za niskim biegu i nie za wysokim. Wszystko z umiarem. Pamiętaj, że jak będziesz zamulał po 1500 rpm to w końcu skrzynia siądzie, nagar się zbierze ... Czasem lepiej jechać na niższym biegu utrzymując prędkość niż na wyższym bo na wyższym więcej ci paliwa zejdzie na przy spieszenie z niskich obrotów niż z niższego biegu. Trochę namieszałem ale mam nadzieję, że zrozumiałe :p
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 17:10   

Prawdziwek, zmieniając biegi przy 2,5 tysiąca jest chyba najekonomiczniej, ale chodzi o to że przyspieszanie nie może być wtedy dynamiczne. Czyli nie dajemy gazu w dechę zaraz po zmianie biegu na wyższy bo silnik jest wtedy zbyt mocno obciążony. Z gazem w dechę "najekonomiczniej" jeździ się przy zmianie biegu na wyższy osiągając obroty rzędu 3,5tyś/min. Silnik ma swobodę przez co spali mniej paliwa niż z gazem w dechę do 2,5, ale więcej niż przy spokojnym przyspieszaniu do 2,5
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 13-10-2009, 18:05   

ciechu, bo gaz wciska sie na 3/4 jego skoku :lalala: nigdy do dechy (chodzi o ekonomie oczywiscie)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 18:09   

egon. napisał/a:
ciechu, bo gaz wciska sie na 3/4 jego skoku :lalala: nigdy do dechy (chodzi o ekonomie oczywiscie)
wiem o co chodzi :P Podałem tylko przykład jak jeździć ekonomicznie ale dynamicznie (jeśli można to ze sobą w ogóle wiązać :D )
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 13-10-2009, 18:21   

ciechu napisał/a:
ekonomicznie ale dynamicznie (jeśli można to ze sobą w ogóle wiązać :D )

Mozna tak jak napisałem, pedał do 3/4 jego skoku i spokojnie w ten sposób mozna przyspieszac do tych 2500 obr. Oczywiscie zawrotnych przyspieszen nie bedzie, ale cos za cos ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
MARIOVIRUS 


Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 571
Skąd: Bolesławiec
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 13-10-2009, 18:35   

mi sie wydaje ze najekonomiczniej krecic silnik do obrotow w ktorych osiaga max moment obrotowy i oczywiscie nie deptac mocno po pedale gazu
_________________
Tipo 1,6 I.E. 94r +LPG 835c1,000 było
Mercedes W123 200D 81r jest
Fiat Marea 2.0 20V 98r była
BMW E34 2.0 vanos był
Golf II 1.3 90r. był
Vento 1,8 LPG 94 był
Audi 80 2.6 94 było
Audi 100c4 2.8 quattro bylo
Fiat Tipo 1.8 92 jest
     assistance   Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 19:02   

MARIOVIRUS, hehe powiedz to właścicielom 2.0 16V w których max moment obrotowy osiągany jest przy 5tyś obr/min :P
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Prawdziwek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lut 2009
Posty: 181
Skąd: Skwarkowice
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-10-2009, 19:13   

Nie chodzilo mi o maksymalne wycisniecie mocy z auta, i mam swiadomosc ze w takim przypadku nie ma co nawet myslec o niskim spalaniu (ostatnio, sciglalem sie z Hyundai'em i200 na odcinku ok. 10km spalil mi 5 litrow beny, ale jechalem tak od 120-150 wec nie dziwota ;) )

Majac takze swiadomosc iz pedal gazu to nie przycisk, a potencjometr, stwierdzam iż jadac np. 70km/h na trojce, mam 2,5tys obr/min, pedal gazu praktycznie muskam, samochod o wiele bardziej reaguje na gaz i jest dynamiczniejszy.

Natomiast przy tej samej predkosci na czworce mam 2000-2100tys obr/min, musze glebiej wciskac gaz, a ekonomizer pokazuje saplanie powyzej sredniej, ja z kolei czuje ze auto jest mniej dynamiczne.

W tej konkretnej sytuacji, na ktorym biegu mniej spali i czy ekonomizer jest na tyle doskonalym urzadzeniem ze mozna mu ufac?
_________________
Fabbrica Italiana di Automobili Torino
     assistance
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 19:18   

Prawdziwek, tu akurat (mimo niedoskonałości wg opinii wielu użytkowników TT) ekonomizer prawdę Ci "mówi". Jeśli jeździsz tak jak piszesz to kręć go spokojnie do 3 tyś. W razie potrzeby przyspieszenia zawsze można zredukować bieg ;) Ja mam trochę inną sytuację, bo jeżdżę na LPG i biegi w gaźnikowej (mocniejszej wersji) 1.6 zmieniałem przy 2,5-2,7 dla ekonomicznej jazdy. Teraz mam i.e. (11KM mniej) i żeby efekt spalania i przyspieszenia byl podobny zmieniam bieg przy 3 tys.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Prawdziwek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lut 2009
Posty: 181
Skąd: Skwarkowice
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-10-2009, 19:48   

Ciechu glownie, tak jak Ty, jezdze na LPG, po prostu regularnie przepalam silnik na benie, co by nie zapomnial jak smakuje (a ja zebym sobie przypomnial ze samochod ma jednak niezlego kopa ;) ), zauwazylem jednak ze ekonomizer reaguje wlasciwie jedynie na to jak mocno naciskamy gaz, a wiadomo, iz przy wyzszym biegu i mniejszej predkosci, aby ja utrzymac musimy jednak bardziej wciskac (co jak rozumiem prowadzi takze do wyslonej pracy silnika i w konsekwencji wiekszej ilosci spalonej benzyny?)

Reasumujac, trzymac sie przedzialu obrotow 2500-3000, oraz ufac ekonomizerowi i jechac tak by wskazywal srednia, lub mniej?

Ps.

Jaka jest predkosc, podczas ktorej nastepuje najbardziej efektywne spalanie na przyslowiowej trasie?

Dodam ze ostatnio jechalem na slask, staralem sie jechac nie przekraczajac 2,5tys obr a predkosc utrzymywac w zakresie 80-95max (czesto tez odpuszczaczalem gaz jak byla mozliwosc) i powiem wam ze spalil 7,5litra gazu, co przy normalnym spalaniu w miescie 15l/100 bylo dla mnie mega zaskoczeniem :D
_________________
Fabbrica Italiana di Automobili Torino
     assistance
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 13-10-2009, 21:18   

Prawdziwek napisał/a:
Jaka jest predkosc, podczas ktorej nastepuje najbardziej efektywne spalanie na przyslowiowej trasie?
praktycznie to co i Tobie wyszło. 90km/h to prędkość ekonomiczna. Jadąc 70km/h spal właściwie tyle samo. Ale przy 110km/h potrafi łyknąć litra do dwóch więcej.

Prawdziwek napisał/a:
Reasumujac, trzymac sie przedzialu obrotow 2500-3000, oraz ufac ekonomizerowi i jechac tak by wskazywal srednia, lub mniej?
pojeździj właśnie w taki sposób a ekonomizer, jeśli jest sprawny nie ma prawa wskazywać więcej niż średnią.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Grzes-Alfa164 
witamy nowego


Dołączył: 03 Lis 2009
Posty: 3
Skąd: Koszalin
Województwo: Zachodniopomorskie
Wysłany: 03-11-2009, 14:34   

Czy ekonomizery występowały równiez w silnikach 1.9TD ??
  
 
 
Bdm 



Pomógł: 39 razy
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 1999
Skąd: RDM
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 03-11-2009, 14:44   

Grzes-Alfa164, nie, w digitalach TD jest w tym miejscu wskaźnik doładowania turbiny

_________________
Pomoc Drogowa Radom okolice, możliwe dłuższe wyjazdy, holowanie + naprawa w warsztacie, zabudowa 4.60 łagodna, długie najazdy, atrakcyjne ceny tel: 531-165-551

SPRZEDAM CZĘŚCI TEMPRA/TIPO 2.0 MECHANIKA ELEKTRYKA BLACHARKA WNĘTRZE
     Moneta
 
 
Grzes-Alfa164 
witamy nowego


Dołączył: 03 Lis 2009
Posty: 3
Skąd: Koszalin
Województwo: Zachodniopomorskie
Wysłany: 03-11-2009, 16:15   

A w analogach?
Pytam, bo chciałem dołozyć sobie ekonomizer do swojej 164, ale nie bardzo wiem gdzie się wpiąć z tym tematem.
  
 
 
Bdm 



Pomógł: 39 razy
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 1999
Skąd: RDM
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 03-11-2009, 16:25   

W analogach wogóle nie było ekonomizerów
_________________
Pomoc Drogowa Radom okolice, możliwe dłuższe wyjazdy, holowanie + naprawa w warsztacie, zabudowa 4.60 łagodna, długie najazdy, atrakcyjne ceny tel: 531-165-551

SPRZEDAM CZĘŚCI TEMPRA/TIPO 2.0 MECHANIKA ELEKTRYKA BLACHARKA WNĘTRZE
     Moneta
 
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 03-11-2009, 16:30   

Bdm$ka napisał/a:
W analogach wogóle nie było ekonomizerów


co Ty opowiadasz ?
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Bdm 



Pomógł: 39 razy
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 1999
Skąd: RDM
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 03-11-2009, 16:44   

Luczu, http://tempra.org/instrukcja/000deski.html
_________________
Pomoc Drogowa Radom okolice, możliwe dłuższe wyjazdy, holowanie + naprawa w warsztacie, zabudowa 4.60 łagodna, długie najazdy, atrakcyjne ceny tel: 531-165-551

SPRZEDAM CZĘŚCI TEMPRA/TIPO 2.0 MECHANIKA ELEKTRYKA BLACHARKA WNĘTRZE
     Moneta
 
 
Szczęściarz 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 263
Skąd: Gorlice
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-11-2009, 17:27   

Luczu napisał/a:
Bdm$ka napisał/a:
W analogach wogóle nie było ekonomizerów


co Ty opowiadasz ?


Ekonomizery były w deskach analogowych ale tych, montowanych w Tipo....
_________________
Było ///// TIPO 1.4 ie (195 000km) 1990 r... umarło śmiercią tragiczną 23.01.2008 około godziny 21:30
Jest Alfa Romeo 147 1.9 JTD 8V (360 000km) 2002 r. Kupiona w 2008. Jest 2017 - nadal niekapryśna
  
     assistance   Moneta
 
 
Grzes-Alfa164 
witamy nowego


Dołączył: 03 Lis 2009
Posty: 3
Skąd: Koszalin
Województwo: Zachodniopomorskie
Wysłany: 03-11-2009, 17:33   

Czy ekonomizery były w Tipo w wersji z silnikiem diesla?
  
 
 
Szczęściarz 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Mar 2008
Posty: 263
Skąd: Gorlice
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-11-2009, 18:25   

Grzes-Alfa164 napisał/a:
Czy ekonomizery były w Tipo w wersji z silnikiem diesla?


troche zamieszałem.
Ekenomizery (popr. ekonometry) wystepowały w deskach analogowych fiatów Tipo, ale w samochodach z silnikami benzynowymi. Natomiast w wersjach z silnikami wysokoprężnymi, w analogach nie było obrotomierza i ekonomizera.

info z książki WKŁ "Fiat Tipo i Tempra"
;)
_________________
Było ///// TIPO 1.4 ie (195 000km) 1990 r... umarło śmiercią tragiczną 23.01.2008 około godziny 21:30
Jest Alfa Romeo 147 1.9 JTD 8V (360 000km) 2002 r. Kupiona w 2008. Jest 2017 - nadal niekapryśna
     assistance   Moneta
 
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 03-11-2009, 21:28   

Bdm$ka, ano tak :sciana: nie wziąłem pod uwagę że o Tempre chodzi
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 32 days
Network load