Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[Benzyna] TempraSW2.0 8v4x4- pomocy bo auto pilnie potrzebne
Autor Wiadomość
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 13-06-2008, 23:58   [Benzyna] TempraSW2.0 8v4x4- pomocy bo auto pilnie potrzebne

No więc tak. tempra to leciwe auto (92r) ma napęd 4x4-taki rodzynek w okolicy:P ale straciłem juz do niej cierpliwość.... wcześniej padł mi pasek i motor do remontu(przed remontem chodziło jak należy) natomiast Po nim jeżdże juz tylko na LPG...i to tylko jak odpali....PROBLEM polega na tym że jak ma humor to pociągnie z PB ale moze za 3-5 razem...na popych od reki-jak juz odpali to kopci niemiłosiernie...no i jakby tylko kopcił to pół biedy ale po wciśnieciu gazu nie przekracza jakiś 2300rpm tylko podskoczy mniej wiecej do tylu i spada do 1tys-podkoczy do 2300 i spada do 1 tys i mógłby tak do rana.....tak jakby normalnie przygasał....no ale jak odpale na PB i przełącze na LPG to jade jak ta lala bezproblemowo:D i załóżmy rozbujam ja na LPG do jakiś 120-130 i jak przełącze na PB to auta nie poznaje-zapierdxxx jak szalone i tylko momentami przerywa. P.S> byłem nawet w aso fiata ale ten mój miastowy na hux sie nadaje-powiedzieli że padła pamięć EPROM w centrali wtryskowej i kazali zmienić kompa-tak też zrobiłem-nawet znalazłem od 4x4 ale po podpieciu..resecie.... BEZ ZMIAN!!!......błagam pomózcie mi bo planuje 300km (25 czerwca wiec niedługo)wypad z kobietka a nie chce zdziwić ani siebie ani jej tym bardziej że półtoraroczne dziecko bede wiózł..............jeśli ktos miał taki problem to dajcie znać....naprawde mam sentyment do tego auta i nie mam najmniejszej checi sie go pozbywać (wygoda itd) lecz moja cierpliwośc ma swoje granice.....jezeli chcecie żebym coś sprawdził jakiś czujnik czy coć to piszcie mi tylko co gdzie i jak....jeszcze raz uprzejmie prosze a wrecz błagam o pomoc!!!pozdrawiam
  
  
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 14-06-2008, 09:48   

przede wszystkim nie napisałeś jaki masz silniczek, wielowtrysk ?
kopcenie i praca na wysokich obrotach hmm jak wyglądają świece po jeździe na PB czarne? i jak wylot z rury wydechowej też dużo na nim sadzy? stawiałbym na zbyt bogatą mieszankę na PB i na początek sprawdziłabym sondę lambda i czujnik temp silnika (nie ten który podaje dane na deskę tylko ten który daje dane do kompa)
sondę możesz zbadać multimetrem, ale na początek po prostu ją odepnij i zobacz czy będzie jakaś różnica
co do czujnik temperatury to już zależy od typu twojego silnika, jest w kolektorze dolotowym lub w okolicach termostatu o ile dobrze pamiętam, trzeba zbadać jego oporność w różnych temperaturach silnika (zimny, ok 70 i 90)
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
polansky 



Pomógł: 20 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Mar 2007
Posty: 1007
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 14-06-2008, 09:56   

yoyo, tu masz jaki silniczek ;) Zresztą w temprach 4x4 innych nie było :)

Cytat:
[Benzyna] TempraSW2.0 8v4x4- pomocy bo auto pilnie potrzebne


Mnie to nie wkręcanie się na obroty i kopcenie to by wyglądało raczej na przestawiony rozrząd, ale jeśli to jest tylko na benzynie to już nie bardzo :doubt:
Dlatego sprawdź to co Ci yoyo, pisze.
Mnie się nasuwa jeszcze jedno - może wina nie leży w jednostce sterującej(kompie) tylko w samym wtrysku? Może on leje i przez to ma za bogatą mieszankę :roll:
_________________
Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano ;)

Fiesta 1.25 ZETEC-S Fun '98 ;>
     Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 14-06-2008, 10:18   

no tak niedopatrzenie :roll:

no właśnie pierwsze nasuwa się rozrząd, tylko lpg go wyklucza :?
więc jedyne co przychodzi mi na myśl to za bogata mieszanka, co do umiejscowienia silników to już musi się wypowiedzieć ktoś kto zna te motorki
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 14-06-2008, 10:27   

Wiem, że marux28 ma taki silnik, może on się wypowie w tym temacie, jako że ma pojęcie o mechanice ;)
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 14-06-2008, 10:34   

W Temprach 4x4 były montowane zwykłe jednostki 2.0 8V. I innych nie było ;)
Więc niech ktoś się wypowie, co ma silnik 2.0 w swoim aucie.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 14-06-2008, 11:03   

na końcówce wydechu jest duzo sadzy-przyznaje. nie jeżdże na PB bo to da sie zrobić tylko na trasie przy dużej prędkości ale mam wrażenie że nowe fabryczne 2.0 8v już by tak nie pojechało bo auto naprawde ropedza sie wtedy jak szalone....gdyby mi palił na tej benzynie tak od reki za pierwszym jak to było kiedyś to bym sie nie martwił ale teraz....3-5-7 raz.....szkoda mi nawet aku....jeśli macie jescze jakies pomysły to piszcie.....
  
 
GrzesiekK. 


Pomógł: 43 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 1290
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 14-06-2008, 11:27   

Powiem tak, szkoda że jesteś z daleka ... bo bym chętnie naleczył Ci tą temprę. po prostu bardzo lubię fiatowskie 2.0 DOHC i znam je od podszewki ...

Co do twoich problemów, wszystko wskazuje na za bogatą mieszankę, wiec pierwsza sprawa trzeba sprawdzić wskazanie sondy lambda w chwili gdy wystepuja opisane przez ciebie anomalie, najlepiej jakbys podjechal do warsztatu i podpial auto pod analizator spalin, wtedy podpinasz zwykly woltomierz pod sygnal z sondy i porownujesz jej wskazanie z odczytem z analizatra, moze byc tak ze sonda ci padla i niepodaje jakiegokolwiek sygnalu [0V] do ecu wtrysku co ecu interpretuje jako za uboga mieszanke i wydluza czas wtrysku, wtedy wiadomo silnik jest zalewany i problemy jak u ciebie.
Jesli okaze sie ze sonda dziala, to musisz isc dalej tropem czujnikow wplywajacych na sklad mieszanki, wiec tak, niebieski czujnik wkrecony w obudowe termostatu - centralnie miedzy walkami rozrzadu po prawej na glowicy, jesli jest uszkodzony zaniza przewaznie wskazanie temp. silnika i ecu wtrysku zle dobiera skald mieszanki, co do jego diagnoy poszukaj na forum, byly wielokrotnie podawane odczyty jego opornosci w zaleznosci od temp. w sumie czujnik ten jest ogolnie dostepny i kosztuje okolo 30zł wiec nawet bez zbednych ceregieli kup i poprostu wymien.
Jeśli nadal po sprawdzeniu sondy i wymianie czujnika jest zle musisz sprawdzic ustawienie CPP [czujnika polozenia przepustnicy] znajduje sie od tylu przepustnicy [od strony grodzi przedzialu pasazerskiego] wpinasz woltomierz/multimetr na zakresie pomiaru stalego napiecia 5v, koncowke pomiarowa wpinasz w srodkowy pin kostki zalozonej na cpp, druga do masy i na lwaczonym zaplonie odczytujesz wskazanie, ksiazkowo na zamknietej przepustnicy powinno byc 0,5V ale nie w kazdym aucie da sie tak ustawic, wazne aby nie byl ustawiony wiecej jak na 0,5V, sprawdzic musisz także ciaglosc jego wskazan, na podpietym multimetrze recznie uchylasz przepustnice az do max. otwrcia i obserwujesz czy napiecie z CPP zmienia sie plynnie oa do okolic 5V przy max. otwarciu przepustnicy, jesli CPP dzial jak nalezy to zostawiasz go w spokoju i lecisz dalej ;]
Kolejny etap to MAP Sensor, masz go z tylu na grodzi za silnkiem, mocowany w poziomie do specjalnego uchwytu blaszanego, powinien byc ukryty pod obudowa plastikowa kryjaca Map Sensor i przekazniki od pompy paliwa i grzania sondy. Najprosciej czy MAP sensor w miare dziala mozna zdejmujac przewod podcisnienia zalozony na niego, auto powinno zgasnac, jesli podasz mi oznaczenie odczytane z twojego map sensor bede mogl ci podeslac note katalogowa i sprawdzisz sobie go dokladnie przy pomocy multimetra i strzykawki ;]
Pozostaje jeszcze sprawa czujnika temp. zasysanego powietrza, ale ten czujnik mozna pominac, nie bedzie dawal w przypadku uszkodzenia az takich objawów.
Co do czujnika połozenia wało i Halla w rozdzielaczu zaplonu, jesli byly by nie sprawne auto nie jezdzilo by na lpg wiec mozna tez je pominac.
Warto zmierzyc cisnienei wtrysku, ale to raczej w warsztacie, bo raz ze trzeba miec czym ;] dwa ze z wyjeciem listwy wtryskowej do psrawdzenia czy nie leje jest troche zabawy.

W razie problemow mozesz zadzwonic do mnie na tel[podany w profilu] zawsze Ci podpowiem i moze dasz rade z tym autem, jesli nie moge odkupic w dobrej cenie ;] bo w sumie poszukuje kompletnego napedu 4x4 ...

pzdr. Grzesiek

** Dodano: 14-06-2008, 12:31 **
ubek napisał/a:
Sprawdź paliwo, tzn. pompkę i filtr.

Ściągnij wąż przed wtryskiem, wsadź do butelki i przekręć kluczyk. Paliwo powinno pod sporym Ciśnieniem polecieć.

Jak będzie powolutku szło to filtr paliwa do wymiany, lub coś nie tak z pompką - uszkodzona, lub wężyki szlak trafił.


Daruj sobie takie rady... w ten sposób nie sprawdzisz pompy od MPI, juz wiele pomp widzialem ktore bez obciezenia przez regulator cisnienia wtrysku laly paliwo jak glupie a po zapieciu do listwy wtryskowej nie dwaly rady wytworzyc odpowiedniego cisnienia, pompe mozna sprawdzic porzadnie jedynie zapieta w obwod wtrysku mierząc cisnienie paliwa przed regulatorem
_________________
FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...

ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]

ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy :D
     assistance
 
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 16-06-2008, 19:50   

No więc tak-zmieniłem dziś ten niebieski czujnik od temperatury zresetowałem kompa....i nic..ALE zauważyłem coś dziwnego.....za kolektorem dolotowym na ścianie grodziowej jest taka dość duża plastikowa czarna puszka-mocowana na jedną śrubkę z góry(chyba dobrze wytłumaczyłem o co mi chodzi:P) sa w niej takie dwie kostki boscha i chyba 2 bezpieczniki-do jednego z nich podłączone są czerwone kable i są na moje oczy normalnie przepalone-ale mniejsza z bezpiecznikiem. Od prawej od tych kostek tak pod blachą siedzi jakieś małe urządzenie(niebieskie jest) i wychodzi z niego jeden przewód-taka cienka rureczka i bardzo mnie zdziwiło że nie jest do niczego podpięta.....wiecie co to może być????
  
  
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 16-06-2008, 19:58   

pod tą osłonką masz bezpieczniki i przekaźniki od pompy paliwa i od sondy lambda, jest tam też moduł (takie czarne po lewej), jeśli wyciągniesz przekaźnik od sondy to nie będzie iskry - w skrócie tam wszystko musi być sprawne i dobrze kontaktować
bynajmniej tak o wygląda w SPI - myślę, że MPI przekaźniki ma w tym samym miejscu
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 16-06-2008, 21:39   

no nie jestem tego taki pewien bo to jest niebieskie..... jeśli ktoś z was ma o tym jakies pojęcie to podajcie mi meila to wam fotki wyśle i może bedziecie w stanie jakoś mi pomóc.....
  
 
GrzesiekK. 


Pomógł: 43 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 1290
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 16-06-2008, 22:03   

suchy08021990 napisał/a:
no nie jestem tego taki pewien bo to jest niebieskie..... jeśli ktoś z was ma o tym jakies pojęcie to podajcie mi meila to wam fotki wyśle i może bedziecie w stanie jakoś mi pomóc.....


Kolego to cos niebieskie o czym piszesz to sławny MAP sensor, szukaj w jego poblizu trzy pinowej wtyczki i zapinaj na niego, jesli w tej chwili jest nie podlaczony to jest przyczyna twoich problemow.

pzdr. Grzesiek
_________________
FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...

ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]

ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy :D
     assistance
 
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 17-06-2008, 20:49   

GrzesiekK., niestety nie moge znaleźć nigdzie w pobliżu czegoś takiego.....jesli byłbyś tak dobry podeślij mi fotke zebym wiedział co gdzie i jak...pomóżcie mi jkaoś bo mam coraz mniej czasu.....
  
 
GrzesiekK. 


Pomógł: 43 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 1290
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 17-06-2008, 20:52   

suchy08021990 napisał/a:
GrzesiekK., niestety nie moge znaleźć nigdzie w pobliżu czegoś takiego.....jesli byłbyś tak dobry podeślij mi fotke zebym wiedział co gdzie i jak...pomóżcie mi jkaoś bo mam coraz mniej czasu.....


Zdejmi plastikowa obudowe kryjaca Map sensor i przekanziki od pompy paliwa i zorb dobra fotke o gory, moze dojze na niej wtyczke o ktorej pisalem
_________________
FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...

ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]

ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy :D
     assistance
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 17-06-2008, 21:31   

On znajduje się na środku komory silnika, pod czarną osłoną.
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 17-06-2008, 22:20   

Powinień być podłączony do przewodów od podciśnienia, ale nie umię Ci teraz powiedzieć gdzie w 2.0 on jest podłączony.
Ciekawe jak to wygląda z drugiej strony, jeśli chodzi o złącze.
Czy poprzedni właściciel zaizolował (zatkał) tamto podłączenie czy może kabel się ukruszył i po prostu nie ma połączenia.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 18-06-2008, 08:16   

_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 18-06-2008, 21:11   

fotka bajkowa-widze te niebieskie hujosxxx ale gdzie go podpiąć prosze powiedzcie.....
  
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 18-06-2008, 21:35   

_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 18-06-2008, 22:01   

Tak jak lordabarth, wrzucił fotkę. Do Map'a jest wtyczka czarna, w niej trzy przewody. Obadaj wcześniej czy wszystkie są dobrze zamontowane, i czy czarny (masa) jest na środku. Jak nie będzie chciał odpalić to zmień zewnętrzne kabelki miejscami.
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 18-06-2008, 22:37   

Masz tu schemat wtyki.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-06-2008, 08:28   

Ja podłączając w ten sposób nie mogłem odpalić auta, po zmianie miejscami zewnętrznych kabelków zagadało ;D
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
suchy08021990 


Wiek: 34
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 17
Skąd: Łomża
Województwo: Podlaskie
Wysłany: 19-06-2008, 16:15   

ajjjj......źle mnie zrozumieliście.....mi chodzi o te rurki,wężyki a nie kabelki:P.........od wczoraj mam okrutny problem z odpaleniem auta na benzynie....już chyba wcześniej na gazie mi się załączy.....chodzi mi chłopaki o te wszystkie cienkie gumowe przewodziki-który gdzie i jak po to właśnie jest chyba u mnie popierdzielone.......
  
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-06-2008, 17:43   

w sensie podcisnienia..

To od MAPsensora musi iść w środek kolektora ssącego.
Do przepustnicy idzie odma,taka największa gumowa rurka/wężyk; podciśnienie od regulatora ciśnienia paliwa, i podciśnienie od silniczka krokowego (VAE?)
Do tego są jeszcze podciśnienia od EGR, ja u siebie wywaliłem EGR (bo nie potrzebne) i nie pamiętam gdzie były wpięte,napewno pod przepustnicę jedno podciśnienie..
I są jeszcze podciśnienia od filtra węglowego par paliwa, czy jak on się tam nazywa. Jego podciśnienia mam wciśnięte w trójnik, czy tam czwórnik z tyłu kolektora ssącego.
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 35 days
Network load