Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytanie o wszystkie Nasze samochody
Autor Wiadomość
Tip_top 


Wiek: 39
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 35
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Wysłany: 23-10-2006, 08:13   Pytanie o wszystkie Nasze samochody

Witam!
Ostatnio przyszła mi do głowy myśl, żeby sprawdzić, które silniki TT (benzyna i diesel) są kolizyjne, czyli po zerwaniu paska rozrządu tłoki spotkają się z zaworami.
Jeżeli ktoś posiada taką informację (z doświadczenia lub z jakiegoś źródła) to proszę o opisaniu przypadku w tym temacie.
Pozdrawiam.
_________________
nie ma jak diesel :D :D
  
 
 
Radke 



Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1240
Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 23-10-2006, 09:00   

Cóż, nie wiem jak jest to w silnikach innych aut ale w moim (Tempra 1.6 gaźnik 8V) wydaje się, że mam silnik bezkolizyjny. Powtarzam: wydaje się, nie jestem w 100% pewien. Otóż po zdjęciu głowicy zauważyłem, że tłoki mają na górze specjalne okrągłe wyżłobienia (tak ok 1mm głębokości), właśnie pod zaworami. Ich średnica mniej więcej (nie mierzyłem) odpowiada średnicy zaworów. Wyżłobienia są po dwa na każdym z tłoków...
:-k
_________________
Pozdrawiam

Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:

* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d

zapraszam na: www.trade-r.pl
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 23-10-2006, 09:36   

No to niestety tylko Ci się wydaje :!:
Dwa razy zerwał mi się pasek w tym właśnie silniku i głowica była do roboty! :sciana:
A może nawet 3 razy :idea: :|
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 23-10-2006, 10:51   Re: Pytanie o wszystkie Nasze samochody

Wszystkie są kolizyjne.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
Radke 



Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1240
Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 23-10-2006, 12:32   

W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia?
_________________
Pozdrawiam

Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:

* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d

zapraszam na: www.trade-r.pl
     assistance   Moneta
 
 skype
 
RaV 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 539
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 23-10-2006, 15:10   

Jak najbardziej wszystkie są 'kolizyjne' :lalala:
_________________

     assistance   Moneta
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 23-10-2006, 18:10   

Może do obniżenia stopnia sprężania! :roll:
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 23-10-2006, 18:28   

Radke napisał/a:
W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia?

w celu zapewnienia odpowiedniej cyrkulacji mieszanki w cylindrze
Marcin - fiattipo.pl napisał/a:
Wszystkie są kolizyjne.

nie inaczej,niestety :(
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
Tip_top 


Wiek: 39
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 35
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Wysłany: 23-10-2006, 19:24   

No to czyli mamy temat zamknięty :D
Wiemy już, że wszystkie są KOLIZYJNE, więc drodzy użytkownicy trzymajmy się wymiany pasków rozrządu :D
Pozdrawiam Tip_Top
_________________
nie ma jak diesel :D :D
  
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 23-10-2006, 19:27   

Radke napisał/a:
W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia?

Są to typowe podcięcia pod zawory, zawór dolotowy zaczyna się otwierać przed dojściem tloka do GMP(górne martwe położenie) również zawór wydechowy całkowicie zamyka się po GMP. Gdyby nie wyżłobienia to dochodziłoby do kolizji tłoka i zaworów podczas normalnej pracy silnika
Marcin - fiattipo.pl napisał/a:
Wszystkie są kolizyjne.

Silniki 1,1 nie są kolizyjne, ale ten silnik w tipo u nas jest bardzo rzadko spotkany
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 23-10-2006, 19:45   

romano napisał/a:
Radke napisał/a:
W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia?

Są to typowe podcięcia pod zawory, zawór dolotowy zaczyna się otwierać przed dojściem tloka do GMP(górne martwe położenie) również zawór wydechowy całkowicie zamyka się po GMP. Gdyby nie wyżłobienia to dochodziłoby do kolizji tłoka i zaworów podczas normalnej pracy silnika


No dobra, to idąc dalej, za ciosem...
Co ze zmianą wałka/ów rozrządu o większym wzniosie?
Jaka jest rezerwa?
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 23-10-2006, 19:59   

weźmy pod uwage też to,że różni producenci samochodów mają różne kształty własnie tych wyżłobień w tłokach
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 24-10-2006, 08:28   

romano napisał/a:

Silniki 1,1 nie są kolizyjne, ale ten silnik w tipo u nas jest bardzo rzadko spotkany


O dokładnie. Romano masz rację - 1.1 Fire jest bezkolizyjny :)
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 24-10-2006, 08:45   

Raku napisał/a:
No dobra, to idąc dalej, za ciosem...
Co ze zmianą wałka/ów rozrządu o większym wzniosie?
Jaka jest rezerwa?

Sam maksymalny wznios nie wiele ma do kolizyjności silnika, liczy się wznios zaworu przy położeniu tłoka u góry, renomowani proucenci nawet w danych wałka podają jaki jest wnios zaworu dolot/wydech przy GMP tłoka.
Z tego co wiem to stosując sportowe wałki nic nie trzeba robić z tłokami, oczywiście wskazane są inne modyfikacje w zależności od wałka.
Nawet fiat w tych samych konstrukcjach stosuje różne wzniosy w 1,4/1,6 gaźnik i wtrysk maksymalny wznios jest 8,8mm a 1,6MPI Tempra/Punto wznios wynosi 9,7mm
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 24-10-2006, 15:10   

Aha, czyli lepiej żeby był większy wznios?
Była by różnica jak by założyć wałek i wikszym wzniosie? Czy ważniejsza jest długość otwarcia? Czy jeżeli wałek ma większy wznios to zawór jest dłużej otwarty?
Już mi się pomerdało wszystko...
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 24-10-2006, 15:26   

Raku napisał/a:
Aha, czyli lepiej żeby był większy wznios?
Była by różnica jak by założyć wałek i wikszym wzniosie? Czy ważniejsza jest długość otwarcia? Czy jeżeli wałek ma większy wznios to zawór jest dłużej otwarty?
Już mi się pomerdało wszystko...

Powoli , powoli ...
Po pierwsze - fabrycznie instalowane wałki są kompromisowym rozwiązaniem mającym zapewnić kulturę pracy silnika , umiarkowany apetyt na paliwo , możliwy moment obrotowy i znośną moc . Wszystkie te warunki są ze sobą sprzeczne .
Dlatego zmiana wałków na sportowe zawsze skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa , oraz niemożnością ustawienia wolnych obrotów ! Chyba , że komuś zależy na zużyciu 30l / 100km i wolnych obrotach 3000 obr / min !
Nie da się też w nieskończoność zwiększać wzniosu krzywek , bo zawór ma skok ograniczony ugięciem sprężyny i dalej po prostu nie pójdzie !
Wałki o dużym wzniosie bardzo obciążają pasek rozrządu , a czym to grozi - każdy wie !
  
     assistance
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 24-10-2006, 15:30   

schab napisał/a:
Po pierwsze - fabrycznie instalowane wałki są kompromisowym rozwiązaniem mającym zapewnić kulturę pracy silnika , umiarkowany apetyt na paliwo , możliwy moment obrotowy i znośną moc . Wszystkie te warunki są ze sobą, sprzeczne .
Dlatego zmiana wałków na sportowe zawsze skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa , oraz niemożnością ustawienia wolnych obrotów ! Chyba , że komuś zależy na zużyciu 30l / 100km i wolnych obrotach 3000 obr / min !


Ten temat pomijamy! O to nikt się nie pytał. To tylko teoretyczne dywagacje na temat "'lepszości' wałków o wzniosie..."
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 24-10-2006, 19:23   

Raku napisał/a:
Aha, czyli lepiej żeby był większy wznios?
Była by różnica jak by założyć wałek i wikszym wzniosie? Czy ważniejsza jest długość otwarcia? Czy jeżeli wałek ma większy wznios to zawór jest dłużej otwarty?
Już mi się pomerdało wszystko...

Dla osiągów lepiej jak jest większy i skok i czas otwarcia zaworów, ale im większe one są od wałka seryjnego tym większych zmian wymaga silnik i tym charakterystyka przesuwa się wyżej.
Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie wałków seryjnych ale np z mocniejszych wersji tego samego silnika lub kupowanie wałków u sprawdzonych producentów z konkretnym przeznaczeniem(np do normalnego ruchu, rajdowych, lub wyścigówych)
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
Mir23 



Wiek: 42
Dołączył: 02 Gru 2005
Posty: 87
Skąd: Chełm, Warszawa
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 25-10-2006, 09:45   

Fiatowska seria silników FIRE jest bezkolizyjna, natomiast co do tego "które silniki TT (benzyna i diesel) są kolizyjne", to dodam tylko, że nie ma bezkolizyjnych silników DIESLA. W którymś numerze MOTORU sprawa była poruszana
_________________
Była: Tempra SW, 1.9 TD, XII.1993r, 140000km
Była: Micra 1.3, 1993r., 165000km
Jest: Audi A4 Avant 1.8 1996r. przebieg - kto to wie? :)
  
 
pawel_wrc 
witamy nowego


Wiek: 44
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 1
Skąd: Sandomierz
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 11-11-2006, 09:22   

witam
Ja się nie zgodzam
mam Temprę 91' 1,6 mono po zerwaniu paska wszystko jak należy, jeżdzi do tej pory,
a dodam że przez swoją niewiedzę próbowałem ją jeszcze odpalić i na pycha i kreciłem rozrusznikiem
     assistance
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 33 days
Network load