Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Tylny wahacz
Autor Wiadomość
look.toronto 



Wiek: 45
Dołączył: 03 Wrz 2006
Posty: 136
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 08:19   Tylny wahacz

Mam takie pytanie. Tylne koło jeśli wahacz jest w pełni sprawny stoi pionowo. od pewnego czasu zauważyłem że pochyla mi się lewe tylne koło do wewnątrz. i teraz zastanawiam się do jakiego kąta pochylenia można poczekać żeby móc skorzystać jeszcze z zestawu naprawczego wahacza a nie inwestować w cały nowy wahacz. Wiem, że w zasadzie powinienem zrobić to już teraz ale niestety chwilowo możliwości finansowe nie pozwalają na to. Na pierwszy ogień musi pójść przednie zawiedzenie :(
_________________
Pozdrawiam :-)

Gość - ;)


Tipo 1,4s 1994r. 205kkm
LPG Tomasetto
  
 
 skype
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 09:01   

tylnego wahacza nie wymieniasz, robisz tylko lozyska na nim, kolo zaczelo Ci sie pochylac bo zaczynaja padac lozyska, a jadac po dolkach slyszysz metaliczny stuk z tylnego zawieszenia czy jeszcze nie? w zasadzie nie powinienes zwlekac z wymiana lozysk na tylnym wahaczu poniewaz na pochylonych tylnych kolach auto gorzej sie prowadzi w zakretach itp.. jesli narazie inwestujesz w przednia zawieszke to chociaz zachowal takie srodki bezpieczenstwa jak zmniejszanie predkosci podczas wchodzenia w zakrety i miej na uwadze ze trzeba bedzie to zrobic bo ciagla jazda na pochylonych kolach moze prowadzic do ciecia gumy i do zuzycia flansz wewnatrz wahaczow
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 09:59   

Trzeba też uważać na same tylnie wahacze, bo im bardziej koła się wyginają, tym większe siły tam działają na pojedyńcze elementy i możliwe, że gniazdo w wahaczy może Ci się zdeformować lub wytrzeć jak łożysko już kompletnie się uszkodzi.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
look.toronto 



Wiek: 45
Dołączył: 03 Wrz 2006
Posty: 136
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 13:42   

Póki co metalicznego dźwięku nie słychać. Mam nadzieję, że wytrzymają jeszcze ok 1 do 2 miesięcy. Na razie pochylenie jest minimalne (jak przyłoże pod kątem prostym w stosunku do jezdni deskę I/ odchylenie wynosi 2cm). Aha, pada tylko lewa strona, prawa jest ok, to chociaż połowa problemu :lol:
_________________
Pozdrawiam :-)

Gość - ;)


Tipo 1,4s 1994r. 205kkm
LPG Tomasetto
  
 
 skype
 
slavol 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2005
Posty: 200
Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 27-07-2007, 15:49   

Weźcie poprawkę na odchylenie koła, fabrycznie- wynosi -1 stopień, także koła prawidłowo są troszeczkę pochylone.
Więc margines bezpieczeństwa troszkę ci się zwiększył :yawinkle:
_________________
Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-)
     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 18:20   

Jak już będziesz robił to zrób dwa. Nie ma sensu grzebać się tylko z jednym. Roboty jest trochę, to lepiej zrobić to za jednym razem.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 18:39   

opti napisał/a:
na pochylonych tylnych kolach auto gorzej sie prowadzi w zakretach itp.. jesli narazie inwestujesz w przednia zawieszke to chociaz zachowal takie srodki bezpieczenstwa jak zmniejszanie predkosci podczas wchodzenia w zakrety


No to pojechałeś ziom teraz ładnie :lol: o takie herezje to Ciebie akurat nie podejrzewałem :zolta: Jakby koła były pochylone do środka \-/ w taki sposób to się zgodze że wtedy sie gorzej prowadzi itp bo ma tendencje do przewracania się. Tyle że w Tipku koła zawsze się rozkraczają czyli masz /-\ takie coś. Ujemne pochylenie koła poprawia własnie prowadzenie na zakrętach, rzecz jasna w granicach rozsądku.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 20:25   

Hipo napisał/a:
No to pojechałeś ziom teraz ładnie :lol: o takie herezje to Ciebie akurat nie podejrzewałem :zolta: Jakby koła były pochylone do środka \-/ w taki sposób to się zgodze że wtedy sie gorzej prowadzi itp bo ma tendencje do przewracania się. Tyle że w Tipku koła zawsze się rozkraczają czyli masz /-\ takie coś. Ujemne pochylenie koła poprawia własnie prowadzenie na zakrętach, rzecz jasna w granicach rozsądku.


Oj Hipo Hipo, zawsze musisz 3grosze wkrecic a pozniej dodajesz ze "rzecz jasna w granicach rozsądku" to sobie sciagnij wahacze i wyrozwalaj lozyska i jezdzij na super pochylonych kolach zeby Ci sie auto lepiej prowadzilo
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 20:30   

Pisanie ze z rozkraczonymi kołami auto się gorzej prowadzi to bzdura, to zaznaczyłem. W granicach rozsądku dotyczy takiego stanu ze koło przylega do asfaltu bieznikiem a nie ora go felgą :roll:
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 20:41   

Wymien sobie lozyska na wahaczach u siebie bo i ile dobrze pamietam mowiles ze do wymiany masz i sprawdz wlasciwosci trakcyjne auta podczas smigania po zakretach przy wiekszych predkosciach..
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 28-07-2007, 09:09   

Robiłem geometrie zawieszenia bo wymianie przodu i tył narazie bez żadnyc problemów mieści się w fabrycznych wartościach granicznych ze sporym zapasem wiec narazie nie ruszam. Poza tym nie musisz się tak zaraz żołądkować, Ty wiesz swoje ja wiem swoje. Tyle że ja wiem lepiej :lalala: i producenci też fabrycznie ustawiając minimalne pochylenie kół.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 28-07-2007, 09:26   

Cytat:
producenci też fabrycznie ustawiając minimalne pochylenie kół
zgadza sie.. ale nie pochylenie pare centow ktore jest spowodowane brakiem lozysk
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 28-07-2007, 09:30   

opti napisał/a:
Cytat:
producenci też fabrycznie ustawiając minimalne pochylenie kół
zgadza sie.. ale nie pochylenie pare centow ktore jest spowodowane brakiem lozysk


No widzisz a wystarczyło przeczytać co napisałem powyżej:

hipo napisał/a:
W granicach rozsądku dotyczy takiego stanu ze koło przylega do asfaltu bieznikiem a nie ora go felgą
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 28-07-2007, 09:32   

nie bo z twojego pierwszego posta wynikalo ze lepiej jezdzic na pochylonych kolach i nie robic lozysk na wahaczach bo auto sie lepiej prowadzi.. a to ewidentna bzdura, nie biore poprawki na fabryczne minimalne pochylenie kola bo to jest przeciez jasne i po co o tym wposminac :fufu:
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
mirek 


Dołączył: 03 Wrz 2007
Posty: 77
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-09-2007, 13:56   

Chciałbym zwrócić uwagę na kilka drobiazgów przy naprawie wachacza
1. przed demontażem warto sprawdzić czy otwór w dole wachacza jest zaślepiony plastikową przykrywką, jeśli nie śruba przez dostawanie się wody może być tak zapieczona, że radziłbym zastanowić się czy nie lepiej oddać samochód do warsztatu. ja ostatnio robiłem taki wachacz, śrubę trzba było wycinać gumówką - a jaka to męka nie ma o czym gadać.
2. przy zakładaniu wachacza należy zwrócić uwagę na jego pasowanie w belce. nawet po założeniu nowych łożysk jeżeli będzie luz w belce łożyska rozluźnią się i po kolkuset kilometrach będzie taki sam efekt jak przed remontem. w moim tipo były świetne łożyska ale wykończył je niewłaściwy montaż, tak więc doradzam dokładne dobranie podkładek dystansowych. sama śruba nie ściągnie tak aby łożyska były w mairę sztywne
3. u dołu wachacza jest otwór konstrukcyjny bezwzględnie powinien być zaślepiony w przeciwnym razie dostająca się woda i zmienne warunki atmosferyczne spowodują wypłukanie smaru i zniszczenie łożysk szybsze niż nasze dziurawe drogi. ps. woda dostanie się szczelinami pomiędzy plastikową tuleją a łożeskiem, w zimie mróz i sól zrobią swoje, najlepsze łożyska wtrzymają ok. 5kkm.
4. dla bardziej wtajemniczonych istnieją jeszcze dwie możliwości udoskonalenia wytrzymałości hachacza 1. podobna do zastosowanej w citroenie bx to przewiercenie otworu sred.2-3mm w okolicy zakończenia bieżni łożyska a przed pierścieniem dystansowym, nieco szerszego u góry, nagwintować i wkręcić smarowniczkę. co kilka kkm przesmarować , nadmiar smaru przez łożysko wpłynie do plastikowej tulei 2 rozwiązanie to przez otwór konstrukcyjny w wachaczu nawiercić tuleję plastikową i wkręcić smarowniczkę - to rozwiazanie jest prostsze ale wciska się dużo smaru do tulei. To są moje uwagi odnośnie wachaczy. głowny powód padania łożysk to owszem ich jakość ale chyba bardziej kiepski montaż. osobiście uważam, że najlepiej robi się to po wyjęciu belki z samochodu. pozdrawiam

** Dodano: 14-09-2007, 07:21 **
mała uwaga prosze nie zwracać uwagi na błedy ortograficzne jak szybko piszę nie mam czasu aby o tym myśleć
  
 
 
moglaj 


Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 16
Skąd: wrocek
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 02-10-2007, 15:22   

i jak tam bo ja własnie tez musze wymienić ale w jednym warsztacie powiedzieli mi 250 za jedna i 150 za druga" bo pewnie z jednej trzeba bedzie sciagnac bak":( masakra
  
 
opti 



Pomógł: 29 razy
Wiek: 41
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 1621
Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 02-10-2007, 17:14   

moglaj, kurfa ale komplikacje, zadnego baku nie trzeba sciagac.. szkoda ze 500zl nie wycenili jednej strony bo roboty w pieron.. poszukaj jakiegos kumatego mechanika bo ja robilem z przyjacielem obie strony i baku nie ruszalismy, na jednej stronie poszedl bosch w reke (strona pasazera) a na drugiej odkrecilismy spokojnie srube normalnie kluczem.. troszke checi i pojecia i mozna dzialac
_________________
Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
Nuova Bravo 1.9 16v mj 190KM Sport
     Moneta
 
 
moglaj 


Dołączył: 22 Cze 2007
Posty: 16
Skąd: wrocek
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 03-10-2007, 11:49   

no własnie szkoda ze nie mam znajomego z kanałem tutaj we wrocku,ale life is brutal :( znalazłem na razie mechanika za 130 od strony i chyba do niego bede musiał sie udac zawsze troche taniej
  
 
matliz 


Wiek: 47
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 34
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 26-11-2008, 20:33   

moglaj napisał/a:
no własnie szkoda ze nie mam znajomego z kanałem tutaj we wrocku,ale life is brutal :( znalazłem na razie mechanika za 130 od strony i chyba do niego bede musiał sie udac zawsze troche taniej


I jak po wymianie wiele kilometrów zrobiles ?? I ile w koncu zaplaciles ?, u mnie szykuje sie to samo do roboty.
_________________
Fiat Tempra 1.9 tds
     Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load