Ogrzewanie,nagrzewnica, dużo liści-jak wymienić nagrzewnice |
Autor |
Wiadomość |
andrzejdg
Wiek: 41 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 139 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 10-10-2006, 20:42 Ogrzewanie,nagrzewnica, dużo liści-jak wymienić nagrzewnice
|
|
|
Witam!
Korzystając z chwili wolnego czasu postanowiłem zabrać się za ogrzewanie w mojej włoszce, ponieważ przez ostatnie dwa lata zimę przejeździłem w: ciepłej kurtce, cepłych butach, szaliku, rękawiczkach i czapce (tylko takiej z nausznikami). Nie było mowy o tym żeby włoszka zagrzała się w środku na tyle żeby nie zamarzać, no chyba że po przejechaniu 50 km... wtedy można było odczuć ciepłe powietrze... ale nie gorące. Stwierdziłem że tej zimy to już wogóle będę potrzebował chyba dwóch par rękawiczek itd itp... a jak wiadomo... troszkę niewygodnie się prowadzi z takim balastem na sobie. No ale do rzeczy...
No więc... zdemontowałem plastik znajdujący się pod kolumną kierownicy, schowek oraz srodkową konsole (trzeba pamiętać o tym żeby na początku odkręcić sam panel sterujący nawiewem). Następnie po stronie kierowcy znadjuje się plastikowa osłona zaworu nagrzewnicy oraz samej nagrzewnicy. Następnie odkręciłem obejmy węży doprowadzających i odprowadzających płyn z nagrzewnicy i wyciągnąłem delikatnie nagrzewnicę (troszkę przeszkadza kolumna kierownicy ale jeśli będziemy to robić delikatnie to bez problemu ją wyciągniemy). No i tu pojawiły się pierwsze podejrzenia przyczyny tego że włoszka nie grzeje..... liście kurz i różne tego typu śmieci... cała nagrzewnica od strony wdmuchiwanego powietrza była pokryta właśnie takimi śmieciami... żeby tego było mało... z wnętrza wyciągnąłem kolejne dwie garści liści kurzu itd. Szczerze mówiąc... nie dziwię się że powietrze nie było ciepłe. Przez tą warstwę liści i kurzu prawie wogóle nie przechodziło powietrze... zresztą nie miało prawa. Przy okazji znalazłem 3 śrubki które kiedyś chyba wpadły do kanałów wentylacyjnych ... nic w przyrodzie nie ginie Jeśli ktoś ma podobne problemu... a z tego co widzę to chyba jest sporo osób z tego typu dolegliwościami w swoim autku... to może to być jeden ze sposobów na przywrócenie odpowiedniej temperatury w autku podczas zimnych dni.
Jeśli chodzi o samą nagrzewnicę to warto ją czymś przeczyścić... np szczoteczką, tylko trzeba uważać żeby nie powyginać blaszek.
Fakt że jest trochę roboty przy tym ale chyba warto.
Jeśli chodzi o demontaż tego wszystkiego... zajęło mi to okolo 1 godziny, montaż... nie wiem bo jeszcze wszystkiego nie poskładałem... czekam na części, a dokładniej panel sterujący nawiewem ale ten wewnętrzny na którym trzymaja się linki. Połamały się uchwyty i nie było sterowania na nogi, na szybę itd.
No i to tyle.
Pozdrawiam. |
_________________ FIAT TEMPRA 1.6 gaźnik. 1994, benzyna + inst LPG "BRC" |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 10-10-2006, 21:00
|
|
|
Też kiedyś miałem mocne postanowienie zrobienia tego.
Po wykręceniu 48 śrubek i nie dostaniu się nawet do linek szlag mnie trafił i złożyłem cholerstwo z powrotem |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 10-10-2006, 21:36
|
|
|
no to skutecznie mnie zniechęciliście - sam też chciałem się za to zabrać...
to może pójść na łatwiznę - odwrócić bieguny we wiatraku i niech wszystko wydmucha spowrotem na zewnątrz *] |
_________________
|
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 10-10-2006, 22:31
|
|
|
RaV napisał/a: | to może pójść na łatwiznę - odwrócić bieguny we wiatraku i niech wszystko wydmucha spowrotem na zewnątrz *] |
RaV, o tym nie pomyślałem |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
memo
Dołączył: 30 Sty 2005 Posty: 74 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: 04-11-2006, 09:53
|
|
|
Wczoraj zabrałem się za ogrzewanie w tipku i przyczyną słabego grzania okazały się liscie i inne śmieci, które blokowały przelot powietrza przez nagrzewnicę. Było dokładnie tak jak opisał andrzejdg. Początkowo myślałem, że może niedrożna jest nagrzewnca lub jej zawór po przedmuchaniu i zmianie regulacji otwierania zaworu okazało się , że to jednak coś innego.
Robota nie jest straszna tylko trochę pracochłonne jest rozkręcenie tych wszystkich plastików, osłonek i co tam jeszcze. Płynu też nie wylewa się nie wiadomo ile ok 1- 1.5 dm3
Jak poznać czy to nagrzewnica jest przyblokowana śmieciami z zewnątrz: wystarczy obserwować siłę nawiewu powietrza w ustawieniu zimne i ciepłe jest wyraźna różnica w "dmuchaniu" zdecdowanie mocniej wieje na zimnym.
Do wyczyszczenia tych wszystkich paprochów z wnętrza kanału gdzie siedzi nagrzewnica przydatna jest szczotka do mycia butelek. |
_________________ Tipo 1.4 (gażnik) |
|
|
|
|
andrzejdg
Wiek: 41 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 139 Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 04-11-2006, 15:03
|
|
|
memo napisał/a: |
Do wyczyszczenia tych wszystkich paprochów z wnętrza kanału gdzie siedzi nagrzewnica przydatna jest szczotka do mycia butelek. |
...albo odkurzacz z odpowiednio cienką końcówką |
_________________ FIAT TEMPRA 1.6 gaźnik. 1994, benzyna + inst LPG "BRC" |
|
|
|
|
Wicher
Dołączył: 13 Sie 2006 Posty: 29 Skąd: Wolomin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-11-2006, 15:11
|
|
|
mam ten sam problem.slabo mi grzeje i jak wlacze na 4 stopien to slysze szeleszczace liscie.troche mnie zniecheciliscie z tym ze jest tyle roboty:( |
|
|
|
|
pawelgdynia
Dołączył: 15 Cze 2006 Posty: 59 Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 04-11-2006, 19:22
|
|
|
Czy jest jakis inny sposob wyjecia nagrzewnicy? Rozkrecilem wszystko co sie dalo tak jak kolega w pierwszym poscie napisal ale za cholere nie moge wyciagnac nagrzewnicy.
Drazek kierownyczy tak przeszkadza ze predzej nagrzewnice poniszcze niz ja wyciagne.
Jak to inaczej zrobic? |
_________________ Tipo 1,4DGT benz.+gaz (wtrysk 1-punktowy) |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 10-11-2006, 10:43
|
|
|
A czy jest opcja pozbycia się tych śmieci (czytaj: liści) bez wyjmowania nagrzewnicy?
Poza oczywiście zmianą polaryzacji przy zasilaniu wentylatora... |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
memo
Dołączył: 30 Sty 2005 Posty: 74 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: 12-11-2006, 18:58
|
|
|
Według mnie raczej nie ma szans na wyrzucenie tych śmieci bez wyciągania nagrzewnicy.
Proponuję za to sprawdzić ten sposób z odwróceniem biegunów wiatraka, ustawić regulację na zimne powietrze /otwarta przysłona na nagrzewnicę/ i moim zdaniem powinno pomóc. No chyba, że śmieci mocno pozabijały samą nagrzewnicę. Nastepnym razem sam będę próbował tego sposobu.
Tylko gdzie właściwie dmuchawa wyrzuci te śmieci oto jest pytanie /trzeba to jeszcze przemyśleć/ |
_________________ Tipo 1.4 (gażnik) |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 12-11-2006, 20:58
|
|
|
memo napisał/a: | Tylko gdzie właściwie dmuchawa wyrzuci te śmieci oto jest pytanie /trzeba to jeszcze przemyśleć/ |
Moim zdaniem, jeśli ten patent zadziała, to śmieci zostaną na łopatkach dmuchwy. Potem trzeba będzie ją wyjąć i wszystko wysypać. Ale wyjęcie dmuchawy to prosta sprawa. |
_________________
|
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 13-11-2006, 21:14
|
|
|
Nie wiem czy jest dość duża różnica w nawiewie z klimą,ale ostatnio wyjąłem filtr pyłkowy bo był zatkany a nowy w drodze i po tym zabiegu zaczęły mi hałasować liście w wentylatorze.
Wyjąłem więc dmuchawę,oczyściłem z liści i włożyłem rękę głęboko w całą tą aparaturę od nawiewu,i dosięgnąłem do no właśnie-nie wiem czy to była nagrzewnica od ogrzewania czy od klimy,więc mogę tylko polecić sprawdzenie tej metody. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 02-01-2007, 09:45
|
|
|
Operacja zakończona powodzeniem. Nagrzewnica wraz z zaworem wymieniona.
Wszystko zgodnie z opisem z pierwszego postu (Andrzejdg).
Teraz, gdy leci już ciepłe powietrze powstaje pewien problem: odkręcam ogrzewanie na full, ustawiam kierunek nadmuchu np na szybę. I na szybę leci ciepłe powietrze. Kłopot jednak w tym, że gdy otworzę nawiewy w desce to powietrze, które z nich wylatuje jest zimne. Dopiero gdy ustawię nawiew przez kratki to zaczyna "lecieć" ciepłe.
Co to może być?
Czy ma ktoś w miarę dokładnie rozrysowane, jak powinny być ustawione tzw klapki sterujące kierunkiem przepływu powietrza wewnątrz auta? Może w tym tkwi problem... |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-08-2007, 11:06
|
|
|
Też mam taką przypadłość ogrzewania, ale zastanawia mnie fakt czy nie trzeba by po takiej operacji zamontować jakiś filtr przed wiatrakiem. Jeżeli nie podejmie się działań prewencyjnych to za jakiś czas sytuacja będzie identyczna. |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
Mayones84
Pomógł: 1 raz Wiek: 40 Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 68 Skąd: Włocławek
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 29-10-2007, 12:59
|
|
|
Dokładnie chodzi o te klapki. Rozwiazanie w Tipo jest bez sensu. |
_________________ Tipo 1.6 Twin Cam |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 05-12-2007, 23:11
|
|
|
Radke,
Poprostu masz dobrze ustawione klapki bo tak ma być (przynajmniej tak jest w książce od Tipo rozrysowane) ja też tak mam |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
Marko
Wiek: 45 Dołączył: 30 Lis 2007 Posty: 20 Skąd: Korfantów
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 07-12-2007, 23:52
|
|
|
Cześć. Ten problem znam ze swoich poprzdnich samochodów. Czasami dodatkową przyczyną słabego grzania może być przytkany zawór nagrzewnicy, syfy zbierają się w okresach przejściowych przy częściowym otwarciu zaworu. Dodatkowo Wloskie auta mają zregóły trochę zbyt rozbudowany układ chłodzenia do naszego klimatu więc warto pamiętać o przysłonięciu chłodnicy (przynajmniej częściowym dolnego pasa). Co do czyszczenia chłodnic i nagrzewnic bardzo dobrze spisuje się stary odkurzacz z możliwością włożenia węża na stronę wylotu powietrza. Na wąż zakladamy wąską końcówkę (jeśli mamy) i przedmuchujemy kilkakrotnie naprzemian z jednej i drugiej strony. Jeśli ktoś ma możliwość to oczewiście sprężone powietrze jest skuteczniejsze. Zamontowanie filtra przed wiatrakiem może się skończyć zapchaniem filtra i odcięciem dopływu powietrza (ograniczeniem), przez co będzie mało wdajny nawet nadmuch zimnym powietrzem. |
_________________ Fiat Tempra 1,9Tds 1996 143000 km; Siena 1,2 8V; było Uno 45 |
|
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 07-12-2007, 23:57
|
|
|
Marko napisał/a: | więc warto pamiętać o przysłonięciu chłodnicy |
Absolutnie odradzam ten krok Może w 1,9 Tds tak jest ale w 1,4 jest idealnie dopasowany układ chłodzenia a poza tym jak masz sprawny termostat to wcale nie ma takiej potrzeby. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 10-12-2007, 18:14
|
|
|
tipacz96vc napisał/a: | Może w 1,9 Tds tak jest ale w 1,4 jest idealnie dopasowany układ chłodzenia |
W 1.9 jest tak samo, wielkość chłodnicy nie ma tu nic do rzeczy bo po to silnik ma termostat żeby utrzymywać własciwą temperature. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 12-12-2007, 19:11
|
|
|
Radke napisał/a: | Czy ma ktoś w miarę dokładnie rozrysowane, jak powinny być ustawione tzw klapki sterujące kierunkiem przepływu powietrza wewnątrz auta? |
Klapki są ze sobą zsynchronizowane trzeba tylko znaleźć punkty w których podczas przesuwania (na odpietych linkach) natrafimy na delikatny opór, wtedy możemy dostroić pokrętło.
Wrzuce skany opisu sterowania nawiewem tylko szkoda że po niemiecku.
** Dodano: 14-12-2007, 21:20 **
Gdyby ktoś chciał sie zabrać za robote to dla ułatwienia sprawy zapodaje pare foto poniżej. Mnie sie udało wyciągnąć nagrzewnice po odkreceniu osłony pod kierownicą. ściąnięciu linki od zamka pokrywy silnika i otwarciu skrzynki bezpieczników. Przyznam że jest trochę manipulacji na różne strony ale ogólnie jest to do zrobienia bez rozkrecania połowy auta.
Odkręcamy osłonke zaworków i odkręcamy węże
Nastepnie mocowanie linki i rozłączamy dźwignie zaworu nagrzewnicy.
Dwie śruby mocujące nagrzewnice i delikatne śmieci na początek
A w środku !!! Choś nie parkuje pod chmurką to było w kanale pełno liści
Po wyczyszczeniu kanału i nagrzewnicy oczywiście powtarzamy kroki w odwrotnej kolejności. Cały zabieg zajął mi ok godzinki a efekty widać od razu. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
salus1973
Wiek: 51 Dołączył: 25 Gru 2007 Posty: 110 Skąd: Świnoujście
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 25-12-2007, 18:20
|
|
|
Musze przyznac ze mialem problem dosyc spory z ogrzewaniem w moim tipolku ale kilkakrotnie przekrecilem galka reulacji temperatury z zimnego na gorace i na razie przeszlo Mam nadzieje ze tak zostanie bo czytajac Wasze posty jestem zdecydowanie zniechecony dobieraniu sie do nagrzewnicy |
|
|
|
|
Rudiger
Wiek: 46 Dołączył: 19 Mar 2007 Posty: 130 Skąd: Białystok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 16-11-2008, 20:39
|
|
|
Panowie, zgłupiałem do reszty. Czy to możliwe że ogrzewanie w Tipo jest tak samo rozwiązane jak w Uno??
Ale do rzeczy. Po uporaniu się z gaźnikiem, zabrałem się za ogrzewanie przed zimą. Słabo grzało i tyle. Ot letnie powietrze leciało z kratek mimo 90st na zegarze. Wymieniłem termostat oraz wstawiłem swego rodzaju kryzę o średnicy 4mm na obwodzie podgrzewania parownika LPG wpiętego równolegle z nagrzewnicą. Podejrzewałem że większość płynu po prostu płynie przez w/w parownik zamiast przez nagrzewnicę. Teraz silnik b.szybko nabiera temperatury. I co? Nic. Nadal słabo grzeje mimo teperatury na zewnątrz tylko 5 stC. Rzuciłem się więc do nóg kierowcy i zacząłem sprawdzać linki sterujące wentylacją. Wyregulowałem linkę sterowania nawiewu (teraz jak nastawię na nogi to wieje na nogi a nie na szybę), sprawdziłem linkę zaworu i jego pracę. Chodzi bez zarzutu w pełnym zakresie. Nadal słabo grzeje przez kratki. Pomału zacząłem sprawdzać wszystkie otwory nawiewne.
I tu pewna niespodzianka. Samochód stoi, temperatura 90st, włączone ogrzewanie, dmuchawa na 2 lub 3 biegu. Nastawiam nawiew na nogi - wieje gorące powietrze. Nastawiam na szybę - i tu wieje gorące. Więc jest ok. Nastawiam zatem na kratki - wieje ledwo letnie powietrze. Co jest u licha? Nastawiam ponownie nawiew na nogi. Na nogi gorące leci a z otwartych kratek .....zimne powietrze zasuwa. Tak samo jest gdy nastawię na szybę.
Reasumując. W każdym ustawieniu innym niż na kratki (szyba, nogi, nogi+kratki), wieje z nich zimne powietrze. Gdy ustawię pokrętło "na kratki" to leci z nich letnie, jakby zmieszane powietrze. Tak jakby pomiędzy wentylatorem a nagrzewnicą by jakiś bypass którym zimne powietrze jest tłoczone do kratek. Słyszałem że w Uno był jakiś pokręcony układ wentylacji i z kratek leciało tylko zimen powietrze, ale w Tipo?? Albo coś ze mną niedobrze jest.... |
|
|
|
|
Grzechu
witamy nowego
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Wrz 2008 Posty: 9 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-11-2008, 10:23
|
|
|
Ja 2 dni temu wymieniłem nagrzewnice na nową myśląc że to podniesie temperaturę w kabinie. Wcześniej grzało jako tako, a teraz w ogóle nie grzeje. Czuję że nagrzewnica jest gorąca ale powietrze nie krąży tak jak powinno;/ Napewno jest to wina tych cholernych klapek znajdujacych sie w środku U Ciebie Rudiger to też pewnie wina tych ******** klapek ;/ Trzeba by pół auta rozebrać zeby dojśc do tego co jak i dlaczego :/ |
|
|
|
|
Scorpion
Wiek: 35 Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 21 Skąd: Wrocław Śródmieście
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 22-05-2009, 21:48
|
|
|
Dzisiaj wyciagalem nagrzewnice i nie zly syf mialem liscie itp. Przed wyjeciem mialem cieple i gorące teraz mam chlodne ( ale gdy jest goraco na dworze to robi sie cieplejsze i nie czuć go;/) i cieple. Zdaje mi sie ze musze wyregulowac linke ktora odpinalem przy wyciaganiu. musze powiedziec ze pierwszy raz to robilem i zeszlo mi z 2h ale teraz juz wiem co odkrecac a czego nie |
|
|
|
|
vanmaist
witamy nowego
Dołączył: 08 Lip 2009 Posty: 5 Skąd: Świdnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 06-10-2009, 16:47
|
|
|
ja też właśie robiłem nagrzewnice, syfu co nie miara, namęczyłem się żeby się tam dostac, jeszcze sie okazało ze mój zaworek nie miał tej kuleczki w środku i mogłem sobie kręcić zimne-ciepłe a i tak nic to nie dawało... ale nagrzewnica juz wyczyszczona, zaworek wymieniony i efekt od razu widoczny... i jak tam patrze na ta cała robote itd to nie było to trudne tylko czasochłonne... ale warto zwłaszcza przed zimą:) |
|
|
|
|
|