|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Czy silnik moze pracowac z odłączoną sondą lambda...? |
Autor |
Wiadomość |
tomx
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Cze 2005 Posty: 305 Skąd: Gdańsk - 3miasto
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 15-09-2007, 17:15 Czy silnik moze pracowac z odłączoną sondą lambda...?
|
|
|
Witam !!
Mialem problemy ze swoim silnikiem 1,4 ie - na ciepło auto szarpalo i spadało z obrotów.
Dzis odpiełem tę podwójną wtyczke od sondy lambda i problem szarpania i braku mocy znikł...
Czy to odnacza ,ze odpiełem tylko podgrzewanie sondy .....a sonda dalej pracuje na tym jednym kabelku....hmm...czy jak ?
Zastanawia mnie ten fakt ,bo sonde wymienialem jakies 3 miesiace temu.....mogla sie tak szybko uszkodzić..... |
_________________ Pozdr. Tom'ek 3miasto
Nie'TIPO'wy 1,4ie Smart Coupe 3d;)Sprzedany -
IBIZA II Sprzedana !
Był ESCORT
Demio 1,5 2002' tez było
JEST MAZDA 626 ditd kombi 00' |
|
|
|
|
chudy1.6s
Wiek: 41 Dołączył: 11 Lip 2007 Posty: 91 Skąd: Dobromierz
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 15-09-2007, 18:01
|
|
|
ja tak miałem jak sam wymieniłem sonde którą kupiłem na szrocie za 80zł,auto chodziło sprawnie tylko przez jeden dzień.
tomx,a jaką kupiłeś sonde,,,na pewno uniwersalną ,, |
_________________ ducato 2.5TDi 98r-brak mocy
TIPO mania 1.6s 94r jeszcze sie kula
będzie KAPPA 2.o |
|
|
|
|
GrzesiekK
Dołączył: 04 Kwi 2007 Posty: 146 Skąd: podkarpackie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 15-09-2007, 18:03
|
|
|
Jeżeli kupiłeś sonde na allegro za 90-120 zł. to oczywiście ze mogła paść i temu się nie dziwię. A ze silnik po odłączeniu sondy pracuje ok to jest normale sonda to nic innego jak normalny czujnik który steryje doborem mieszanki. Jak sonda jest padnięta to komputer odbiera złe dane i co zatem idzie dobiera złą mieszanke i silniczek zle pracuje. A jak odepniesz to komputer przechodzi w tryb awaryjny i sobie pracuje tylko ze spalanie wzrośnie a pan na diagnostyce ci przeglądu niepodbije. Dobra to tyle pierduł.
Czu jak jest zimny to załącza sobie ssanie i pracuje ok oczywiśce z podpiętą sondą tylko tak jakieś 3 min. no wzależności od temperatury otoczenia ma pracować ok a po rozgrzaniu silnika szwankuje to na 100 % jest sonda. |
|
|
|
|
tomx
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Cze 2005 Posty: 305 Skąd: Gdańsk - 3miasto
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 15-09-2007, 18:27
|
|
|
chudy1.6s napisał/a: | ja tak miałem jak sam wymieniłem sonde którą kupiłem na szrocie za 80zł,auto chodziło sprawnie tylko przez jeden dzień.
tomx,a jaką kupiłeś sonde,,,na pewno uniwersalną ,, |
Tak kupiłem na allegro uniwersalną na 80 zł....
....ale jak to jest z tymi kabelkami...dwa sa od podgrzewania...? a jeden daje sygnały do kompa.....?? ,,,ja mam odłączone te od podgrzewania.....hmm ...czyli sygnaly do kompa ida jakies chyba |
_________________ Pozdr. Tom'ek 3miasto
Nie'TIPO'wy 1,4ie Smart Coupe 3d;)Sprzedany -
IBIZA II Sprzedana !
Był ESCORT
Demio 1,5 2002' tez było
JEST MAZDA 626 ditd kombi 00' |
|
|
|
|
chudy1.6s
Wiek: 41 Dołączył: 11 Lip 2007 Posty: 91 Skąd: Dobromierz
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 15-09-2007, 19:48
|
|
|
dokładnie nie wiem kture kable do czego ,u ciebie są trzy kable a ja mam sonde na cztery kable,a odłonczałes też ten trzeci i jak wtedy silnik chodzi a sygnał do kompa idzie chyba przez te kable co są w kostce,ale jednego jeste pewien że czeka cie kupno drugiej sondy |
_________________ ducato 2.5TDi 98r-brak mocy
TIPO mania 1.6s 94r jeszcze sie kula
będzie KAPPA 2.o |
|
|
|
|
golcu
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 07 Wrz 2007 Posty: 35 Skąd: Mikołów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-10-2007, 22:07
|
|
|
Widze że już tu nikt od miesiąca nie zagląda, ale i tak się dopisze.
Miałem podobny problem i po przeczytaniu tematu Tomx'a, odłączyłem wszystkie trzy przewody od sondy lamba i auto ożyło.
Wydaje mi się że sygnał do komputera idzie przez te dwa kable, a ten trzeci jest od podgrzewania. Chociaż niewiem kiedy sonda jest podgrzewana i w jakim celu, więc mogę się mylić.
** Dodano: 22-10-2007, 23:29 **
Jednak się pomyliłem. Te dwa są od podgrzewania, a ten pojedyńczy idzie do komputera. Poniżej wrzucam znaleziony na stronie Inter Cars schemat sondy Magneti Marelli:
|
_________________ Fiat Tempra 1.6 ie LPG 92' digital 159.A3.046 digiplex 2 |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 23-10-2007, 06:15
|
|
|
Ogólnie są 4 rodzaje sond:
- 1 kabelkowe gdzie kabel idzie do kompa, a masa jest brana z tłumika (takie sobie rozwiązanie)
- 2 kabelkowa - to samo co u góry tylko 1 przewód to masa
- 3 kabelkowa - to samo co wyżej, tylko sonda ma w sobie dodatkowo grzałkę w sobie, ale masa grzałki nie ma swojej masy na oddzielnym kablu
- 4 kabelkowa - to samo co wyżej, tylko grzałka i sonda mają swoje odseparowane masy.
Jest to najlepsze rozwiązanie - sonda 4 przewodowa.
Co do grzania sondy, chodzi o to, że zaraz po odpaleniu auta oczywiście wszystko jest zimne. Sonda zaczyna prawidłowo pracować dopiero od temp. 300C, a jej naturalne "środowisko" pracy to około 500C. I to właśnie grzałka ma za zadanie przy rozruchu silnika jak najszybciej dogrzać sondę, aby zaczeła dobrze pracować. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
tomx
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Cze 2005 Posty: 305 Skąd: Gdańsk - 3miasto
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 24-10-2007, 16:16
|
|
|
Teraz mam juz zamontowana nowa sonde z oryginalnymi wtyczkami i narazie wszystko dziala jak trzeba http://www.allegro.pl/ite..._lancia_vw.html |
_________________ Pozdr. Tom'ek 3miasto
Nie'TIPO'wy 1,4ie Smart Coupe 3d;)Sprzedany -
IBIZA II Sprzedana !
Był ESCORT
Demio 1,5 2002' tez było
JEST MAZDA 626 ditd kombi 00' |
|
|
|
|
golcu
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 07 Wrz 2007 Posty: 35 Skąd: Mikołów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-10-2007, 16:40
|
|
|
tomx, powiedz mi czy sonda którą kupiłeś miesiąc temu i Ci padła była podobna do tej co kupiłeś tym razem (tyle że bez org. końcówek) ?
Też mnie czeka wymiana i zastanawiam się jaką kupić. Używaną już odrzuciłem z zastanowień całkiem. Byłem się dzisiaj pytać w sklepie motoryzacyjnym, to uniwersalna sonda Magneti Marelli kosztuje 150 zł. Magneti Marelli to chyba lepsza firma od tych "no name" sprzedawanych na allegro. I jeżeli jest tak jak myśle to wole wydać raz 150 zł i mieć spokój, niż kupić za 80 zł sondę z allegro i po miesiącu myśleć o następnej.
Duża jest różnica między jazdą z odłączoną sondą i na nowej sondzie ? Jak z ssaniem, wolnymi obrotami i mocą ? Bo spalanie to wiadomo że większe. |
_________________ Fiat Tempra 1.6 ie LPG 92' digital 159.A3.046 digiplex 2 |
|
|
|
|
tomx
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Cze 2005 Posty: 305 Skąd: Gdańsk - 3miasto
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 24-10-2007, 17:36
|
|
|
golcu napisał/a: | tomx, powiedz mi czy sonda którą kupiłeś miesiąc temu i Ci padła była podobna do tej co kupiłeś tym razem (tyle że bez org. końcówek) ? |
Ogolnie wizualna konstrukcja jest troche inna tych sond....
Ta co padla byla 4 przewodowa (miała krótki kabel ktory trzeba bylo łączyć ze starym pod samochododem , ta nowa jest 3 przew. z dlugim kablem i wtyczkami ,wg.mnie to bardzo ulatwia montaż...
golcu napisał/a: | Duża jest różnica między jazdą z odłączoną sondą i na nowej sondzie ? Jak z ssaniem, wolnymi obrotami i mocą ? Bo spalanie to wiadomo że większe. |
Na odłączonej sondzie auto mialo niby wiekszego kopa, ale rura od tlumika byla czarna ,paliło jak smok z 15 l ,i rano trzeba bylo go gazowac bo gasł...
Teraz jest wszystko ok...rano sam wchodzi na obroty ssania, rura nie jest juz czarna |
_________________ Pozdr. Tom'ek 3miasto
Nie'TIPO'wy 1,4ie Smart Coupe 3d;)Sprzedany -
IBIZA II Sprzedana !
Był ESCORT
Demio 1,5 2002' tez było
JEST MAZDA 626 ditd kombi 00' |
|
|
|
|
kamaras
Wiek: 42 Dołączył: 01 Lis 2007 Posty: 54 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 06-11-2007, 15:50
|
|
|
A ja mam takie pytanko (w myśl zasady, że nie ma głupich pytań...) czy Tipacz 92' z LPG ma sonde lambda i koputer?? Dodam, że ssanie mam wyciągane (manualne) i czy jest możliwość przerobić ssanie na automat ?? |
_________________ Fiat Tipo 1,4 SX - LPG - 1992'
159A2.000 - 160AU55A
|
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 06-11-2007, 16:47
|
|
|
kamaras napisał/a: | A ja mam takie pytanko (w myśl zasady, że nie ma głupich pytań...) czy Tipacz 92' z LPG ma sonde lambda i koputer?? Dodam, że ssanie mam wyciągane (manualne) i czy jest możliwość przerobić ssanie na automat ?? |
W związku z tym , że masz ssanie obsługiwane ręcznie - to na pewno nie masz komputera , ani sondy .
A odnośnie zmiany z ręcznego ssania na automat - znam wiele przypadków , ale w drugą stronę . Pierwsze pytanie - po co ? Na pewno poza enigmatyczna poprawą komfortu zyskasz zwiększone zuzycie paliwa ! |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 06-11-2007, 16:48
|
|
|
kamaras, sondę lamba i komputer mają TYLKO i wyłącznie układy wtryskowe.
Ty jak piszesz masz wyciągane ssanie, czyli gaźnik.
kamaras napisał/a: | przerobić ssanie na automat |
Heh, da się, ale byś musiał zastosować jakiś oddzielny układ elektorniczny powiązany z jakimś silniczkiem krokowym oraz czujnikami temperatury silnika.
Do zrobienia - samemu. Np. kupić układ ATMega8 w zegarem i wyjściami/wejściami, napisać sobie program (zaprogramować układ), do tego silnik krokowy (np. z stare drukarki), do tego czujniki (zwykłe rezystancyjne). Koszt około 200-300zł i zabawa w programowanie
Nie wiem czy są w ogóle takie układy w sprzedaży, tak więc pewnie smamu byś musiał to sobie zrobić. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 06-11-2007, 19:39
|
|
|
miszko napisał/a: | Heh, da się, ale byś musiał zastosować jakiś oddzielny układ elektorniczny powiązany z jakimś silniczkiem krokowym oraz czujnikami temperatury silnika.Do zrobienia - samemu. Np. kupić układ ATMega8 w zegarem i wyjściami/wejściami, napisać sobie program (zaprogramować układ), do tego silnik krokowy (np. z stare drukarki), do tego czujniki (zwykłe rezystancyjne). Koszt około 200-300zł i zabawa w programowanie ;)Nie wiem czy są w ogóle takie układy w sprzedaży, tak więc pewnie smamu byś musiał to sobie zrobić. |
Zaraz elektronika ...
np. Citroen BX na gaźniku ma to rozwiązane w sposób dużo prostszy , że nie powiem - prymitywny : do wychodzacego z gaźnika cięgła ssania przymocowany jest niewielki termostat w obudowie , z której wychodzi jedno cięgło . Podłączone jest to-to do małego obiegu wody i kiedy temperatura cieczy rośnie - cięgło otwiera przepustnicę ssania . To wszystko ! |
|
|
|
|
kamaras
Wiek: 42 Dołączył: 01 Lis 2007 Posty: 54 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 06-11-2007, 20:44
|
|
|
schab, miszko,
** Dodano: 06-11-2007, 20:46 **
Cytat: | jak jest zimny to załącza sobie ssanie i pracuje ok oczywiśce z podpiętą sondą tylko tak jakieś 3 min. no wzależności od temperatury otoczenia ma pracować ok a po rozgrzaniu silnika szwankuje to na 100 % jest sonda. |
U dziewczyny w Nissanie Sunny 1,4 92' mam taki sam problem, ale... troszkę odwrotny.
Jak jest zimny to pracuje jakby na 3 garach i kopci. Jak się rozgrzeje to jest oki. Czy to też może być wina sondy
Wymieniłem przewody WN i świece i nic... |
_________________ Fiat Tipo 1,4 SX - LPG - 1992'
159A2.000 - 160AU55A
|
|
|
|
|
przemog666
Pomógł: 4 razy Wiek: 43 Dołączył: 03 Lip 2007 Posty: 541 Skąd: Mysłowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-11-2007, 21:36
|
|
|
schab napisał/a: | Zaraz elektronika ...
np. Citroen BX na gaźniku ma to rozwiązane w sposób dużo prostszy , że nie powiem - prymitywny : do wychodzacego z gaźnika cięgła ssania przymocowany jest niewielki termostat w obudowie , z której wychodzi jedno cięgło . Podłączone jest to-to do małego obiegu wody i kiedy temperatura cieczy rośnie - cięgło otwiera przepustnicę ssania . To wszystko ! |
podobny wynalazek zastosowany jest w fordach |
_________________ było - FIAT 126p
było - ŁADA WAZ 2103 1,5 83hp
było - stado "poldolotów" od Borewicza do Caro
było - FORD ESCORT 1,3 MK3 + LPG
było - FORD ESCORT 1,6 XR3i MK4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,6 DOHC + LPG
było - MITSUBISHI COLT III 1,6 dajzel nonturbo
było - FIAT CZINKŁACZENTO 700 + LPG
było - NISSAN SUNNY 1,4 16V + LPG
było - FIAT TEMPRA 2,0 8V AUTOMAT + LPG
Jest - FIAT PUNTO II FL 1,3 16V dajzel
było - Mercedes Actros 380 Euro3
było - Volvo FH 400 Euro3
było - Renault Premium DCI 410 Euro5
było - drugie Renault Premium DCI 410 Euro5
jest - Scania P420 Euro4 |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 06-11-2007, 22:47
|
|
|
schab, a masz racje, nie pomyślałem o tym. Trzeba by takie coś zaadaptować
Choć w Temprze jest coś takiego jak "automatyczne" ssanie. Zwiększa oborty gdy silnik jest zimny. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 07-11-2007, 09:14
|
|
|
schab napisał/a: | do wychodzacego z gaźnika cięgła ssania przymocowany jest niewielki termostat w obudowie , z której wychodzi jedno cięgło . Podłączone jest to-to do małego obiegu wody i kiedy temperatura cieczy rośnie - cięgło otwiera przepustnicę ssania . To wszystko ! |
Podobnie w T/T 1.9TD jest to zrobione i działa z powodzeniem do momentu aż się nie zepsuje .... |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-11-2007, 17:07
|
|
|
można bez żadnych procesorów etc zrobić mini elektronikę w sensie siłownik doczepiony który ciągnie ssanie (ew dołożyć sprężynkę na 'powrót'), dla spokoju załączany z przekaźnika a z kolei przekaźnik zasilany poprzez termistor (odczyt temp) i jeden jakiś tranzystorek np mosfet za kilkadziesiąt groszy;
układ taki najprostszy mogę Wam rozrysować dziś/jutro; regulacja temperatury włączenia/wyłączenia (nastawienie) np potencjometrem; ustawicie raz i daje ssanie do pewnej temp; a termostor na kabelki na blok silnika (ja tak mam pomiar temp przy tym odpalaniu z pilota i przegazówie właśnie);
mosfet jeden za kilkadziesiąt groszy, przekaźnik za 2 zeta (z diódką może dla zabezpieczenie, to 2,20 ), dwa rezystory (4 grosze) , termistor (1,5 - 2 zeta), potencjometr (1-2 zeta) i jakiś kabelek i siłowniczek zwykły za np 15 zeta standard od centrala uniwersalnego; bez konkretnej elektroniki czy bimetali czy podciśnień czy innych tego typu; |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|